| Forfatter |
|
Kevin_Mn Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 18 September 2015 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg prøver prøver med Rockfon i første omgang, og hvis jeg føler en mærkbar ændring, vil jeg overveje at købe de rigtige
:) Kan få Rockfon gratis, så det er at foretrække ;)
|
| Til top |
|
| |
Kevin_Mn Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2015 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad ville der egentlig ske, hvis man bare smider Rockfon på alle væggene? Har ikke tænkt mig at gøre det, blot nysgerrig :)
|
| Til top |
|
| |
Superfrg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 18 September 2015 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit bud er hvis du dækker hele vægarealet fra top til bund med Rockfon på alle vægge, at du så dræber mange af de høje
frekvenser og får et noget livløst rum lydmæssigt.
|
| Til top |
|
| |
Kevin_Mn Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2015 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal det egentlig være symmetrisk? Vinduerne til venstre skal nemlig dækkes til, så intet lys kommer ind, så kunne man jo
smide rockfon over der, for også at få de første reflektioner. Men det kan jeg ikke helt gøre så nemt på højre side.. Eller kunne
da godt smide det på døre, men dørkarmen er ret bred, da det åbner op til en tilbygning, så det er en gammel ydervæg. Men
ville det virke godt, eller skal jeg sætte det lige efter døren, og så symmetrisk i begge sider?
|
| Til top |
|
| |
Superfrg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2015 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Symmetrisk er bedst, men det er ikke alle der har et perfekt værelse hvor alt lader sig gøre.
Du skal nok igang med at prøve dig frem..
|
| Til top |
|
| |
troelsfilm Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 23 September 2015 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, lige et par råd herfra... jeg har en hjemmebif på 3,45*5,9m med 2,23 til loftet. Rockfonplader og rockwool er absolut i orden! - jeg bruger en del i min bif.
Du skal absorbere 1'ste refleksion fra dine fronter (og center...). Det betyder at du skal placere rockwool - eller f.eks. rockfon på sidevæggene der hvor der er en direkte refleksion af lyden fra dine fronter (og center). den nemmeste måde at finde den rette placering, er at stille et spejl langs væggen (eller få en til at holde det imens) og så placere absorbering der hvor du kan se dine fronter (og center) i spejlet - jeg bruger 15mm rockfonplader. Derudover har jeg beklædt hele endevæggen bag mit 130" lærred med 45mm rockwool.
Det skal nævnes at min bif er i kælderen og i den ende hvor lærredet er, er alting malet sort eller beklædt med sort stof i ca 1 meter ud i rummet - og det skjuler elektronik, anlæg, ledninger, højttalere, subwoofere og rockwool i mængder - den del af mine sidevægge og loftet der er inde i det sorte er ligeledes beklædt med 45mm rockwool – og takket være det sorte, "forsvinder" alt derinde. Udfor din siddeposition og bagved anbefaler man IKKE ALTID absorbering - men oftere diffusering, således at dit lydfelt ikke bliver alt for dødt.
Da jeg indrettede mit kælderrum til bif for 10 år siden, var der et tydeligt ekko i rummet, så jeg satte 15mm rockfonplader på siderne - det fjernede ekkoet og jeg var tilfreds, men sidste år skiftede jeg mine rockfonplader til en nogle meget billige akustik-gipsplader med huller og lidt rockwool inde bagved (ca 10mm). Ekkoet kom ikke tilbage, men der kom markant mere liv i surroundfølelsen i rummet.
Jeg havde kigget på Knauf akustikgips løsninger, men de blev min 7 cm dybe med rockwool inde bagved - også meget plads ville jeg ikke af med. Jeg endte med et noname produkt fra en akustik-shop på Islevdalsvej i Glostrup – det var så billigt at de ikke havde nogle målinger eller lign på det – men det virker...
På bagvæggen har jeg en stor væg til væg og gulv til loft reol med film og ukurante genstande, således at det virker som en stor diffuser - jeg har brug for opbevaringen, ellers ville jeg gerne have lavet en væg til væg diffuser i træ efter DIY opskrifter på nettet.
Mht valg af 15mm rockfonplader imod tykkere plader til 1'ste refleksion, så købte jeg også en stak 40mm rockfonplader og prøvede dem – og det lød bare vildt godt! Men men men... efter den føste aften med lyttetest, havde jeg rent faktisk en hyletone for ørene bagefter – efter at have prøvet lidt frem og tilbage, gik det op for mig at jeg simpelthen skruede højere op med 40mm for at få den samme dynamik og de små detaljer frem frem som når jeg kørte med 15mm. Så det blev ved de 15mm.
Jeg har valgt ikke at have basstraps i min biograf – jeg har rumEQ på og mine målinger siger at jeg ikke har problemer med "alvorlige" peaks – kun dips – som min rumEQ så retter op på. Loftet er der ikke gjort noget ved – det er pudset og jeg har et stort tæppe på klinkegulvet – næsten væg til væg. Nogle ville sikkert synes at det kan gøres anderledes – enten med professionelle produkter – basstraps i hjørnene – samtlige flader beklædt med 200mm rockwool eller lign, men jeg vil til mit forsvar sige at Thomas fra www.HTP.dk , (som desuden har leveret det meste af elektronikken – og stået for rumEQ'en -det er en JBL synthesis sdec 4000 – hvis det siger dig noget), var ganske imponeret over rummet og akustikken INDEN han gik i gang med at måle op og kalibrere. Og efter – så spiller det bare fantastisk :-)
Det var et par af mine erfaringer og råd – du er velkommen til at spørge løs
mvh Troels
|
| Til top |
|
| |
Kevin_Mn Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2015 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig nyttige ting Troels, det hjælper alt sammen :)
Det bedste er jo selvfølgelig bare at prøve sig frem ;)
|
| Til top |
|
| |
Superfrg Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2015 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troelsfilm har mange gode råd, men jeg vil lige nævne et par ting eller 2.
Jeg er ikke enig i at bruge diffusion på en bagvæg med en sofa klods op af.
Generelt ville jeg rode med diffusion senere henne i processen, når man først går igang med at optimere.
De "respekterede" akustik-guruer ville sætte tvivl ved effektiviteten og konsistensen ved at have en vægreol med film og ukurante
genstande som virker som diffusor.
Rum EQ er fantastisk til rigtig meget og meget nødvendigt i et godt bio setup, men ikke optimalt til at "fixe" dips eller nulls.
Det er så rimelig meget teoretisk snak.
Det vigtigste er at få lavet noget som er inden for sit budget, hvad man har af muligheder i rummet, og hvad man selv synes
fungerer rigtig godt.
Troelsfilm lyder som en som er super glad for sin bio og har sat sig godt ind i tingene, og det må være dejligt at have et dedikeret
rum til den slags.
|
| Til top |
|
| |
Kevin_Mn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2015 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en lille ting, hvis man finder den perfekte plads til ens subwoofer langs væggen, skal enheden så pege ud fra væggen, eller kan den godt stå
langs med? I så fald, hvilken vej er så bedst :D Sådan en PB2K fylder sgu en del, hvis den skal stå ud i rummet ;)
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 25 September 2015 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svanø diffusere er sagen. Først ved alle 1. reflekspunkter. Senere over det hele...
|
| Til top |
|
| |