Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Måle timer på pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 25 September 2015 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
ramma skrev:
@
1.     Proper care must be taken to ensure the proper alignment, tracking force, and azimuth of the cartridge during setup.
2.     Appropriate vinyl care must be exercised regularly in order to keep each record free of dust, record release compound,
record sleeve residue, and other contaminants.
3.     The stylus must be gently cleaned without the use of solvents, directly before and after each record side is played.
____________________________________________________________ ______________________________

Det er 3 meget væsentlige punkter.
Hvor mange holder sig til disse punkter ?
Ikke ret mange, for at sige det lige ud, dømt udfra de efterhånden mange brugte pickupper jeg har erhvervet gennem tiden, nogen var så fyldt med skidt, at man skulle tro det var løgn, efter grundig rensning, var der flere af disse hvor nålen ikke engang var slidt, de var blevet dækket af skidt, inden et egentligt normalt slid ville være forkommet ved alm brug.
Det burde give stof til eftertanke, eller ?
Det bør give

Jeg gør

ad 1) Benytter elektronisk nåletryksvægt, Feickert Adjust+, Feickert protractor, Ortofons testplade (og andre "almindelige" lp'er, som jeg vurderer som velegnede i forhold til justering), USB-elektronmikroskop (til justering af VTA/SRA) ... og lidt mine ører ...
ad 2) Alle lp'er renses på min Keith Monks RCM med L'Art du Son før en af mine PU'er får lov at røre lp-rillen. Alle vaskede/rensede lp'er får et nyt antistatisk plast-innersleeve. Forud for afspilning får lp'en en tur med en ganske almindelig kulhårsbørste, før den vendes, og før den lægges tilbage i sit innersleeve.
ad 3) PU'en får altid et dyp i min Onzow Zero Dust før jeg afspiller en lp-side.

Det lyder egentlig hamrende besværligt, når det læses, men som med så mange andre typer af manuelle processer, tager det kun ganske få (ekstra) sekunder at udføre i praksis. Og jeg tror, at de (ekstra) sekunder er godt givet ud i forhold til at forlænge PU'ens levetid. "Return of Investment" er med andre ord højt

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 September 2015 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Analogueman - hvis vi i HiFi verdenen alene skulle holde os til nytteværdien vil meget af det solgte være overflødigt.
Sådan er det ikke i den virkelige verden, hvis man stiller skarpt.

Ja, jeg sætter spørgsmålstegn ved mangt og meget. Det kalder jeg sund skepsis. Et begreb, som nemt falder ind under "kritik" hos
andre.

En anden mulighed er at vinylelskere erhverver sig et elektronmikroskop og slår sig sammen med en erfaren diamantsliber, som tjekker
pickupens diamant ugentlig eller måske daglig. En tekniker - med mindre man selv kan - til at kontrollere ændringer i
tonearmsresonansen, samt sporingstest, som indikator for et slidt eller defekt nåleophæng.

Egentlig kan jeg, som et eksperimenterende, autodidakt elektronik- og musikinteresseret menneske, godt se fascinationen af de mange
muligheder, der ligger i eksperimenter med og optimering af vinylafspilning. Og hvilke store variationer i lydkvalitet det bringer med sig.
Ja man keder sig lige frem i fraværet af den roterende sorte skive og den minimale støj før musikken starter. Der er liv. Den digitale
stilhed kalder hele tiden på bekymringen: "Virker det"? "Har jeg mistet hørelsen eller er hjertet holdt op med at pumpe"?

Med grammofonen kan man føle sig tryg. Der er liv. Hele tiden.
Det må være nytteværdien og baggrunden for at fortsætte udviklingen af timeren, michaelvv.

Hvad kalder man en nordjyde, der vandrer ind i vinylens højborg og fortæller, at kun CD dur ?

centrum-demokrat.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 September 2015 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Niels Valla

Har jeg skrevet CD? Det mener jeg blev umoderne for år tilbage. Vi skal en generation længere frem inden generationerne ser CD som ”det nye sort”. Nej ser du, jeg har som alle andre i denne musikalsk spændende verden søgt hen til en loge hvor ligesindede - traditionen tro - bekræfter hinanden i at netop deres måde at spille musik på er den eneste rigtige.

Vi er en lille eksklusiv loge hvor medlemmerne bekræfter hinanden i at den dårligste MP3 kvalitet lyder bedst. Musikken er jo alligevel produceret i den kvalitet, hører man. I vedtægterne har vi præciseret, at anderledes troende ikke har adgang. Men husker jeg rigtigt, mener den sætning er standard for alle loger.

Fordelen ved vores fremgangsmåde er at udstyret kan pakkes ned i inderlommen sammen med In Ear hovedtelefonerne, så vi undgår at skilte med vores musikglæde. Og så har vi styr på spilletider, slidtage og alt det andet bekymrende.

Ps. Dele af dette indlæg er baseret på fiktion. God weekend.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 September 2015 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Nej Kaj, det drejer sig ikke om udelukkelse af "anderledes tænkende udefra-kommende" næsten tværtimod.
Her kommer en udefra ind, og stikker de indeværende med ting som støj-forhold og uneutral, hjemmemalet lyd .
Men når så jeg er færdig med at være sjov, vil jeg da også medgive, at i hifi-mæssig forstand er det digitale gået forud.
Men, men, men.
Dem der befinder sig på "hifi4all-vinyl" er i fleste tilfælde nogen som har cd/digi stående, men alligevel fundet bedst mulige lyd i vinyl.
Så alle jer der afhoppede dengang i 80érne er vel bare skuffet og lidt misundelig på, at have opdaget det høje musikalske stade vinyl4all
befinder sig på.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 September 2015 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kan læse på Amazon.com, at mange er glade for Onzow Dust, men river det ikke rigeligt hårdt i nålearmen, når man trækker den op af geleklumpen? Jeg tænker ikke at nålearmen bøjer selv om den er af aluminium, men om gummiophænget bliver unødigt hårdt belastet?

-KP-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 September 2015 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har den og bruger den flittigt, og det er noget der virker.
Til top Vis -KP-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -KP-

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 September 2015 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har også svært ved at se at du kan bruge det til noget i forbindelse med pickup slid. Du kan bruge den som timetæller på dit løbeværk, men
pickup slid..... Der er mange ting som spiller ind på levetiden, såsom justering, nåleslibning, pladernes tilstand m.m. Alle mine lp'er har været forbi
min Nitty Gritty pladerenser før de kommer på pladespilleren (kun ved første afspilning og så efter behov).
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

-KP-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 25 September 2015 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jeg fik ikke citeret mit svar, men det var svar på Onzow Dust
Til top Vis -KP-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -KP-

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2015 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

@ad 3) PU'en får altid et dyp i min Onzow Zero Dust før jeg afspiller en lp-side.
____________________________________________________________ ___

Man kan også bruge Magic Eraser til dette formål, pris 5,46$ + porto til DK

Jeg har brugt det de sidste 5 år og det virker fremragende, det griber fat om nålen og skraber
bogstaveligt talt skidtet af nålen, hvilket er meget tydeligt at se i mikroskopet ved efterfølgende control.
strukturen ses på nedenstående billede.

Dog skal man udvise, en lidt forsigtighed ved brug, da mikrostrukturen tager virkelig hårdt fat i nålen
og kan i værste fald trække nålen af cantileveren.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2015 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Jeg fik tippet fra Arthur Salvatore http://www.high-endaudio.com/RECENT.html
Her vedrørende Magic Eraser.
http://www.high-endaudio.com/Magic.html

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Sendt: 29 September 2015 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
@ad 3) PU'en får altid et dyp i min Onzow Zero Dust før jeg afspiller en lp-side.
____________________________________________________________ ___

Man kan også bruge Magic Eraser til dette formål, pris 5,46$ + porto til DK

Jeg har brugt det de sidste 5 år og det virker fremragende, det griber fat om nålen og skraber
bogstaveligt talt skidtet af nålen, hvilket er meget tydeligt at se i mikroskopet ved efterfølgende control.
strukturen ses på nedenstående billede.

Dog skal man udvise, en lidt forsigtighed ved brug, da mikrostrukturen tager virkelig hårdt fat i nålen
og kan i værste fald trække nålen af cantileveren.

Hej Ramma.

Læste godt om dem på vinylengine, for noget tid siden. Har du et link til der hvor du har købt dem ??

Der er flere på ebay, der er dog mange som ikke sender til Europa...

MVH Michael.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2015 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Hej Igen...

Gik lige igennem ebay US, så fandt jeg en der havde dem som sender til DK.

http://www.ebay.com/itm/MR-CLEAN-MAGIC-ERASER-/390479732620? hash=item5aea67df8c

PS! Bliver spændende at prøve, ellers har jeg sikkert andre ting de kan gøre rene.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2015 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2015 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hej.

Fik bestilt nogle på det link jeg fandt.

Nu når jeg ved det er et farligt spørgsmål at stille på denne tråd, men ved du hvor lang tid de holder ???

Og er det "hårde" ved pickup'en, du har trods alt brugt dem i nogen tid ???

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2015 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

De holder meget længe, jeg bruger den hver gang pladespilleren er i gang og i over 5 år efterhånden og det er knapt til at se på Magic Eraser endnu, sålænge nålen har modstand i Magic Eraser er den fuldt funktiondygtig og et godt gæt er at den holder min tid ud
Husk det er den glatte side du skal bruge, den nubrede side dur ikke til formålet.
Og ingen pludselige og voldsomme bevægelser når du burger den eller risikerer du at rykke nålen af.
Start med at lægge den på pladetallerkenen og sænk derefter nålen ned i Magic Eraser en 5-10 gange eller efter behov,
når du først er begyndt bruge den regelmæssigt vil 3-5 nedsænkninger være fuldt tilstrækkeligt.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2015 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Ps: Den er ikke hård ved pickuppen, det er kun nålen der er i kontakt med Magic Eraser med normal nålevægt.
undlad blot sideværts bevægelser.

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej Ramma...

Tak for tippet (Magic Eraser) , jeg har købt et par sæt de virker rigtigt godt.

Det bedste jeg har prøvet, og prisen er jo latterlig

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
Hej Ramma...

Tak for tippet (Magic Eraser) , jeg har købt et par sæt de virker rigtigt godt.

Det bedste jeg har prøvet, og prisen er jo latterlig

Ja, det er noget der dur
Sjovt nok er det ikke muligt at købe Magic Eraser I Danmark, der er nok for lidt at tjene, med den pris

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Apropos levetider på pu'er, som blev drøftet tidligere i denne tråd, så har jeg netop købt mig en sjov pu-sag fra Jan Allaerts (i Belgien). Allaerts
benytter Fritz Gyger 1 eller S diamanter/slibninger til sine pu'er.

If. monsieur Allaerts er levetiden 5.000 timer. Hvis det er korrekt, så vil det godt nok være dårlig økonomi at skifte den (få den re-tippet) allerede
efter 1.000 timer

Om levetidsestimatet (umiddelbart) kan overføres til andre pu'er fra andre producenter, der også benytter Gygers1 og S, aner jeg ikke.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Har umiddelbart ikke set så lang tid fra de producenter som jeg har set data fra.

Men hvis det passer så er der ret god økonomi i det, hvis den ikke har kostet "kassen".

Hvad koster en sådan fætter ???

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes