Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 23:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvornår dør CD’en? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
Hifitossen skrev:
Er mange audiofiler stadig tilhænger af cd lyden når vi snakker lydkvalitet? og kun lydkvalitet i
sammenligning med streaming. Eller har lydkvalitet og betjening overhalet dette medie med længder og cden begravet Jeg har stadig min tvivl Hvad
siger i ???

CD'er bliver et niche/nostalgi produkt, som det er sket med vinyl.
Musikken har altid været drivkraften i min hifi interesse. Derfor er streaming en kæmpe gave til mig som
musikelsker. Først kom muligheden for at lave mp3 filer. Dette betragtede jeg slet ikke som nogen mulighed, simpelt hen fordi det lyder for dårligt.
Som kom de store hardiske frem og det blev muligt, at lægge selv store musiksamlinger i lossless kvalitet på disk/Nas.
Jeg fik så rippet alle mine cd'er(ca. 2000) og en kvalitetsstreamer og vupti, så fik jeg pludselig hørt MEGET mere, af min egen musik end nogensinde
før. Det var simpelt hen fantastisk ......
Så kom muligheden med Spotify....... Brugte det en gang i mellem, men ikke ret længe af gangen, fordi den komprimerede musik, er trættende at
lytte på i længden.

Så kom muligheden for at tilsætte Wimp-hifi. Streaming i lossless kvalitet. Og det var bare super. Så kunne ekstern streaming pludselig bruges.....
Fantastisk.....

En gammel drøm gik i opfyldelse. Som dreng drømte jeg altid om, at kunne få lov til at gå i DR's arkiver, og bare finde alt det musik man gerne ville
høre..... Det kan man så nu.... næsten..... :)

Alt dette kombineret med den fantastiske streaming software LMS(squeezebox), som er lavet AF musikelskere TIL musikelskere.

Rate egne tracks. Dårlige numre bliver aldrig fundet frem... Dynamiske playlister alt efter humør.
Playlist generator ud fra rating genre(inkluder/ekslkuder) og smid en wimp playliste ind i mellem....
Random album som ikke er spillet længe og mange flere muligheder....
Helt utrolig fleksibelt..... og en gave til musikelskeren.

Det eneste jeg savner fra den gamle verden, er de mange flotte covers til vinylerne. Savner dog ikke lyden
og pladsen det kræver til store samlinger. Og så kommer problemet med at skulle "finde frem". Man ender næsten altid med at høre de samme plader
igen og igen.

Så jeg ELSKER mit streaming setup...... Længe leve MUSIKKEN.........

Jeg kan 100% tilslutte mig dine betragtninger.
Hvis man virkelig er musikelsker er streaming tjenesterne guds gave.
Nu kan man pludselig få styret sin nysgerrighed med ny musik, og streaming tjenesterne lyder altså ikke så dårligt som mange ofte antyder, hvis bare
vi holder os til minimum 320 kbit.
Jeg har selv lagt hele musik samlingen på harddisk for over 10 år siden, og jeg har som dig aldrig lyttet til mere musik end efter jeg gjorde det.

Som hifi forum ejer og tester er det lidt fouroligende at høre Mikkel sige at streaming ikke er en del af hans test setup og interesse.
Hvis dette er en generel holdning vil hifi nørderne da uddø endnu hurtigere end først antaget :-)

Jeg synes selv at have fundet en god balance mellem musik og lyd, så den ene ting ikke får overtaget...
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

Ja Mikkel

Det går ikke du hænger fast i 5 gear, du må op i 6 gear

Men bort set fra det. Det kunne være meget hyggeligt at læse nogen gode test af de forskelige streaming maskiner i økonomi/mellemklassen

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at streaming giver adgang til en masse musik. Faren er at det så bliver jagten på ny musik der fylder - i stedet for at nyde det senest indkøbte album (cd/lp).

Men lydkvaliteten og især manglen på brugervenlighed/besvær med opsætning er den primære årsag til at jeg har fravalgt streaming - indtil videre.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

HVAD definere i med ordet streaming ?
Er det musik tjenester OTA eller harddiskbaseret afspilning ?

Der er jo en verden til forskel i kvalitet !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
HVAD definere i med ordet streaming ?
Er det musik tjenester OTA eller harddiskbaseret afspilning ?

Der er jo en verden til forskel i kvalitet !

Ja det er ikke altid lige til at vide hvad folk ligger i ordet Streaming, for i princippet hører begge dele jo ind under streaming. Jeg er selv lige stoppet
med at bruge musik tjenester som min primære lyttekilde, og er gået over til at streame rippede CD'er fra min NAS.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

For mig er streaming musik hentet fra tjenester on-line.

Jeg afspiller selv rippede cdér fra bærbar med SSD harddisk - og ja det er en helt anden snak

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu at CD'en ender som Laserdiscs, mini-discs, kassettebånd etc.

Der er måske nogle enkelte som synes det er sjovt at leje med, men ellers dør det helt ud.

Pladespilleren vil nok holde en retro-fan-skare, men ellers byder Cloud-streaming og lokal-streaming simpelthen på så meget mere end CD'en - jeg kan simpelthen ikke se nogle positive ting ved CD'en.

DVD og BluRay ryger også over i bunken med laserdiscs...

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Kan godt være det er lidt off topic men hvad med traditionel radio som vi kender det?

Den vil vel også dø ud hvis ikke den allerede er dø, hvor der i dag kun er dab radio

Der mange der har cder,dvder,plader så i lang til er jeg sikker på man laver pladespiller plader,dvder,cder og
medie der kan afspille det

Man kan ikke være 100% sikker på en film,musik er 100% ukomprimeret og køre uden at hakke,lagge
hvis ikke man i begge ender har hurtigt og 100% stabilt net samt at man rent faktisk tilbyder
ukomprimeret kvalitet også i 4k,uhd

Jeg tror de kommende generationer ikke vil vide hvad en cdafspiller er fordi det hele foregår via nettet,
netflix,Hbo nordic,viaplay,tidal hifi,spotify

Derfor er det også vigtigt at kunne tilbyde hurtigt og stabilt net til alle, når en familie skal se høre 4k/uhd
film/koncerter og ukomprimeret musik skal det bare køre uden at lagge,hakke og der er 20/2 mbit ikke nok
til en stor familie
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Der er måske nogle enkelte som synes det er sjovt at leje med, men ellers dør det helt ud.

Pladespilleren vil nok holde en retro-fan-skare, men ellers byder Cloud-streaming og lokal-streaming simpelthen på så meget mere end
CD'en - jeg kan simpelthen ikke se nogle positive ting ved CD'en.

Det tror jeg ikke på. Der er stadig et rimeligt salg af CDer i Danmark, og mange bestiller hos bl.a. WOWHD. Men CDen bliver niche
fuldstændig ligesom LPen har været i 25 år. Jeg har mere end 1000 CDer og dem vil jeg da nødigt af med. Jeg er meget musik
interesseret og har været fan af CD formatet siden introduktionen i midt firserne, og jeg vil fortsat høre dem. Jeg synes helt
grundlæggende der er livskvalitet i at stå og se på al den musik jeg har samlet gemmem 30 år og så finde det jeg vil høre. Jeg har også
vinyl, men CDen er min hovedkilde, og det vil det fortsat være. Måske vil jeg på et tidspunkt få en streaming løsning ved siden af, men jeg
går aldrig af med min CD samling, for den er grundlaget for min musikinteresse.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Alt dør vel ud før eller siden.

Hvert medie indtil nu, har haft 20-25 gyldne år, så kommer noget nyt og nogle nye hobby-brugere, og de gamle dør ud.

Der vil hele tiden være hobby-baseret brugere for et hvert medie.
Men hobby-brugerne af de "udgåede" medier bliver vel nærmest til samlere.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
daniels skrev:

Pladespilleren vil nok holde en retro-fan-skare, men ellers byder Cloud-streaming og lokal-streaming simpelthen på så meget mere end

Det tror jeg ikke på. Der er stadig et rimeligt salg af CDer i Danmark, og mange bestiller hos bl.a. WOWHD. Men CDen bliver niche
fuldstændig ligesom LPen har været i 25 år. Jeg har mere end 1000 CDer og dem vil jeg da nødigt af med. Jeg er meget musik
interesseret og har været fan af CD formatet siden introduktionen i midt firserne, og jeg vil fortsat høre dem. Jeg synes helt
grundlæggende der er livskvalitet i at stå og se på al den musik jeg har samlet gemmem 30 år og så finde det jeg vil høre. Jeg har også
vinyl, men CDen er min hovedkilde, og det vil det fortsat være. Måske vil jeg på et tidspunkt få en streaming løsning ved siden af, men jeg

Lige præcis de ting du nævner som noget du værdsætter her, er der nok ikke mange unge mennesker der vil tillægge samme værdi

Det at eje noget fysisk er en generations-ting.

Og CD'en har intet teknisk interessant byde på ret længe endnu.
Der har LP'en trods alt en teoretisk lydmæssig gevinst.

Personligt kender jeg meget få som stadig køber fysiske CD'er. Og jeg har selv for nylig smidt flere kasser ud med CD'er, da de bare ligger og fylder.

Som jeg selv plejer at sige; kun tiden vil vise hvad fremtiden bringer

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Har du smidt flere kasser cd'er ud, daniels. Jamen for søren er du rigtig klog. Det er jo guld for cd-nørder som jeg. har du flere?

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Hermann. skrev:
daniels skrev:

Lige præcis de ting du nævner som noget du værdsætter her, er der nok ikke mange unge mennesker der vil tillægge samme værdi

Personligt kender jeg meget få som stadig køber fysiske CD'er. Og jeg har selv for nylig smidt flere kasser ud med CD'er, da de bare ligger
og fylder.

Måske, men kun delvist. For vi får intet nyt fast format til musik. CDen er sidste led og den vil nok være der rigtig mange år ud i fremtiden
af flere grunde:
1. Der kommer ingen nye formater SACD, DVD audio og bluray Audio er så små at de ikke spiller nogen rolle.
2. CDen er en standard som kan bruges overalt, alle husstande har CD afspillere, selv hvis vi ikke tager dem i PCerne med.
3. Teknologi udfases forskelligt fra land til land. Sony stoppede med at producere walk man afspillere til bånd i 2012, og biler bliver stadig
leveret med båndafspiller i Italien. I Tyskland er CD salget kun faldet 30 - 40 % siden toppen, i Danmark mere end 80 %. Udvalget af
CDer i Berlin, hvor jeg var fornylig er imponerende i enhver henseende. Bl.a. MediaMarkt og Saturn i centrum har et mega stort udvalg,
også vinyl.
4. Kender en del unge der spiller musik og de køber deres favoritter på CD, mens alt andet streames.
5. CDen har en meget bredere appel end vinyl, da jeg forleden var til Stereo Studio´s lagersalg, var det mere end svært at komme til
CDerne mens det var let at komme til vinylerne, selvom CDerne fylder meget mere af butiksarealet.

Derfor skal du da ikke smide CDerne ud, sæt dem på KSB, med liste, vi er mange der stadig køber. og CDerne har da stadig en værdi, selv
om det i den grad er købers marked. Jeg har købt flere hundrede second hand de seneste 10 år, og det er der en del der gør.

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Med streaming mener jeg f.eks Wimp HiFi over en Bluesound og så ned i forstærkeren.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
daniels skrev:
Hermann. skrev:
daniels skrev:

Personligt kender jeg meget få som stadig køber fysiske CD'er. Og jeg har selv for nylig smidt flere kasser ud med CD'er, da de bare ligger
og fylder.

Måske, men kun delvist. For vi får intet nyt fast format til musik. CDen er sidste led og den vil nok være der rigtig mange år ud i fremtiden
af flere grunde:
1. Der kommer ingen nye formater SACD, DVD audio og bluray Audio er så små at de ikke spiller nogen rolle.
2. CDen er en standard som kan bruges overalt, alle husstande har CD afspillere, selv hvis vi ikke tager dem i PCerne med.
3. Teknologi udfases forskelligt fra land til land. Sony stoppede med at producere walk man afspillere til bånd i 2012, og biler bliver stadig
leveret med båndafspiller i Italien. I Tyskland er CD salget kun faldet 30 - 40 % siden toppen, i Danmark mere end 80 %. Udvalget af
CDer i Berlin, hvor jeg var fornylig er imponerende i enhver henseende. Bl.a. MediaMarkt og Saturn i centrum har et mega stort udvalg,
også vinyl.
4. Kender en del unge der spiller musik og de køber deres favoritter på CD, mens alt andet streames.
5. CDen har en meget bredere appel end vinyl, da jeg forleden var til Stereo Studio´s lagersalg, var det mere end svært at komme til
CDerne mens det var let at komme til vinylerne, selvom CDerne fylder meget mere af butiksarealet.

Derfor skal du da ikke smide CDerne ud, sæt dem på KSB, med liste, vi er mange der stadig køber. og CDerne har da stadig en værdi, selv
om det i den grad er købers marked. Jeg har købt flere hundrede second hand de seneste 10 år, og det er der en del der gør.

Vi bliver ikke enige om de betragtninger. Jeg tror stadig det kommer til at gå langt hurtigere med udfasningen af CD'er.
Den nostalgiske og følelsesmæssige tilknytning til CD'er, tror jeg ikke er så stor som til f.eks. LP'er - hvilket er med til at holde dem i live.

Og vi kender tydeligvis ikke de samme unge mennesker

Personligt vil jeg ikke bruge tid på at lave en CD-liste for at kunne få 10 kroner per skive... Vil hellere bruge tiden på at lytte til musik
Jeg har smidt ud af flere omgange, og sidst røg halvanden flyttekasse. Nu har jeg kun dem som har en nostalgisk betydning - og de ryger nok også om et års tid. Der er måske 100 tilbage.

Man er velkommen til at følge efter mig til genbrugspladsen og høste forældede CD-skiver

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Helt seriøst Daniel, næsten gang du overvejer at smide CD'er ud, så må du meget gerne lige sende mig en besked inden!
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:
Helt seriøst Daniel, næsten gang du overvejer at smide CD'er ud, så må du meget gerne lige sende mig en besked inden!

Tror da når de er smidt ud at han nok ikke køber flere cder

Når biblioteket holder udsalg af ting de ikke bruger mere eller bare skal af pga plads mangel
kan man godt få billige cder

Vil helt klart sige der er noget specielt over at have en god cdafpsiller så vel som pladespiller
og på den måde høre musik, men unægteligt nemmere med tidal hifi og udvalget er kæmpestort måske kun
statsbiblioteket har en større samling da de så vidst jeg ved gemmer 1 eksemplar af alle aviser,blade
og helt sikkert også cder
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:

Jeg skal se om jeg husker det næste gang jeg rydder op.
Så kan de afhentes.

En del er da også blevet givet væk til nye ejere, men så snart der skulle sorteres, laves lister etc., så gad jeg det ikke, og så røg det bare ud.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Wega skrev:

Tror da når de er smidt ud at han nok ikke køber flere cder

Når biblioteket holder udsalg af ting de ikke bruger mere eller bare skal af pga plads mangel
kan man godt få billige cder

Vil helt klart sige der er noget specielt over at have en god cdafpsiller så vel som pladespiller
og på den måde høre musik, men unægteligt nemmere med tidal hifi og udvalget er kæmpestort måske kun
statsbiblioteket har en større samling da de så vidst jeg ved gemmer 1 eksemplar af alle aviser,blade
og helt sikkert også cder

Jeg har faktisk desværre måttet købe 5 CD'er i år

Jeg kunne ikke finde dem som download eller streaming og så vil jeg gerne have det lovlige i orden på musik jeg sætter pris på.
Så de er blevet rippet til samlingen, og så får skiverne nok lov til at ligge et års tid, inden de ryger ud - eller det vil sige bliver givet væk, nu hvor flere har meldt sig som afhentere

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Wega skrev:
Helt seriøst Daniel, næsten gang du overvejer at smide CD'er ud, så må du meget gerne lige sende mig en besked
inden!

Jeg skal se om jeg husker det næste gang jeg rydder op.
Så kan de afhentes.

En del er da også blevet givet væk til nye ejere, men så snart der skulle sorteres, laves lister etc., så gad jeg det ikke, og så røg det bare ud.

Nøj, hvor det bare sejt. Thumbs up!
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum