Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 02:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Vrik-med-foden model? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:
Er jeg den eneste her, der sidder og tænker, at Vrik-med-foden i høj grad har mindst lige så meget med resten af
anlægget som højtalerne? Så mit råd er, pas på med at spil alle dine kort på højtalerne.

Man bør have system balance, men højtalerne, placeringen af højtalerne og rummet (herunder akustik)behandling er i min optik det
langt langt vigtigste inden for hifi.

Jeg vil sige at man skal smide de fleste kort på højtalerne og se på alt det andet hen ad vejen.
Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg

schlager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:
Er jeg den eneste her, der sidder og tænker, at Vrik-med-foden i høj grad har mindst lige så meget med resten af
anlægget som højtalerne? Så mit råd er, pas på med at spil alle dine kort på højtalerne.

Højtaleren skal jo tranformere elektriske signaler om til akustiske signaler. Klart den største hurdle ved gengivelse af musik. AC signalet har
langt lettere ved at nå gennem kæden uden at blive omdannet/forvrænget i særlig grad. Almindelig konsum hifi har forvrængning i
1/100 % eller mindre. I højtalere er det ikke ualmindeligt med flere %.

Og ja, jeg ved godt at lyden afhænger af andre ting, såsom ind- og udgangs impedans tilpasning, stigetid på transistore, crossover
forvrængning og andet sjov, men det er i småtingsafdelingen ift. hvor meget indflydelse HT har på lyden.

Min påstand og erfaring er at almindelige husmandsforstærkere spiller ligeså godt som dyre forstærkere, så længe de ikke forvrænger.
Specielt ved aktiv deling er det efter min bedste overbevisning, spild af penge at købe dyrt, såkaldt high end.

At de så alligevel kan lyde forskelligt hænger mere sammen med, at langt de fleste forstærkere spiller ind i et analogt filter med
komponenter (spole, modstande, kondensator mm) som påvirker forstærkeren evne til at performe i mere eller mindre grad. Det første
der som regel ryger fløjten er dæmpningsfaktoren.

Jeg ved at mange vil rynke på næsen over overstående og at det er en smule kontroversielt standpunkt, so be it

Prøv at læs dette link:

http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager

schlager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Man bør have system balance, men højtalerne, placeringen af højtalerne og rummet (herunder akustik)behandling er i min optik det
langt langt vigtigste inden for hifi.

Jeg vil sige at man skal smide de fleste kort på højtalerne og se på alt det andet hen ad vejen.[/QUOTE]

Jeg vil gå så langt som at sige næsten alle kortene og så tage den derfra....

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Enig!
Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Højttalerne er altid den komponent der ikke skal spares på, herefter forstærkeren, men det må gerne være en strømstærk en af slagsen, for så er der
bedre styr på højttalerne... Til sidst kommer hvad input man nu har valgt... Og her er igen nye parametre

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er så at alle komponenter i kæden har lige meget betydning. Hvis man f.eks. ønsker vrik-med-foden lyd, så er det super vigtigt, at det er den spillestil som blir genereret fra starten af. Ellers kan man bruge 500.000 kr. på højtalere og aldrig opnå det ønskede resultat. Jeg har f.ek. oplevet det med en dac som ændrede alt i resten af kæden netop mht. vrik-med-foden spillestil. Det handler ikke bare om hvor mange penge man smider efter det. Det handler endnu mere om hvad for en spillestil komponenterne generere.
Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

schlager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Komponenter med "spillestil" det næste er vel at de har en sjæl og en mening. I mine øre er det, ja; undskyld udtrykket -  øregejl. Et anlægs fornemmeste  opgave er vel at gengive indgangssignalet så upåvirket som muligt, sådan ser jeg det i hvert fald.

Lad os holde os til basic og fakta; man har et indganssignal og alt som er trukket fra eller lagt til i udgangen er i teorien forvrængning. Om det giver en hvis "spillestil" ændre ikke på, at det ikke er det originale indgangssignal længere, som jo er referencen. 

Desuden er min erfaring at ved såkaldt test, er folk påvirket af at de ved hvad der spiller og at man har en forudfattet menig om dette eller hint produkt. Placebo og effekt af underbevidsthedens luner, er et TOTAL overset fænomen i hifi. Et turbo kursus i basis psykologi burde være obligatorisk i denne hobby

Kun ægte blindtest kan afgøre om man kan høre forskel.

Jeg har et referat på min mail, som er fra et hifi klubmøde fra et sted i landet (jeg siger ikke hvor ) hvor de tester diverse HT kabler og digital kabler. Summasumarum er at der nok var "røde øre" i lejeren, da de fandt ud af, at under digital kabeltesten havde de ikke fået tilsluttet systemet rigtigt, så de havde hørt på det samme kabel hele tiden.

HT kabler var meningerne meget delte og "svaret" blæste i vinden.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Jamen så lad da bare sætte en stor fed streg hen over overskriften på den her tråd og stoppe diskusionen. Så var det bare ærgeligt, at ham der startede tråden solgte hans højtalere fordi han gerne ville have en anden spillestil.

schlager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Mit ovenstående indspark var påmøntet elektronikken. Jeg medgiver, at selvfølgelig kan en HT voices til en bestem spillestil via valg af enheder, filtre, kabinet mm. Men ultimativt skal den "spillestil" vel, for mig, være så neutral som mulig. Men da HT altid er kompromissernes  holdeplads må man vælge. På den måde kan man jo godt vælge spillestil.

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Kunne I ikke være så rare at rykke jeres elektronikreligion snak ind i en anden tråd?

Min filosofi er at starte med ht, der har den lyd filosofi jeg leder efter, og så hen ad vejen sørge for at resten af kæden farver
dette så lidt så muligt, og dette bliver der ikke rokket ved.

Og endnu en gang tak for det luksus problem i har givet mig, der er i den grad kommet valgmuligheder på bordet

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg kender ikke din amp men jeg kender til jbl, generelt er deres bedere højtalere noget power tørstig, ikke at de ikke kan spille højt med en
mere middelmådig forstærker, men for at drive dem så de virkelig synger kræver en rimelig kraftig forstærker. Personlig syntes jeg at Jbl 250 Ti jubi
er en af de bedste de har lavet til overkommelige penge, ti5000 er lidt slankere i mellemtonen og diskanten har en tendens til være lidt hård.
En bruger forslår LS80, det er en ht jeg kun har hørt få gange men måske et fint kompromis, mit indtryk er i hvert fald at de ikke er helt så sultne
som ti5000 og 250Ti, de har heller ikke den olme bund som de to kan levere men på den anden side levere de en bund stadig er ganske potent.
VA har jeg selv haft, BBG er nem at have med at gøre, BCG kræver lidt power og plads, Strauss skal have en virkelig potent amp.
God jagt 😊
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige forstå dig ret når du skriver vrik-med-foden? Det er for mig en lyd der giver rytmisk indlevelse og stemning. Her tænker jeg straks Naim eller Audio Note højtalere. De gør præcis det modsatte af dine System Audio ved at fokusere mindre på detaljer og meget mere på det rytmiske aspekt. Hvis det er dybbas og power du mener, jamen så tænker jeg Jbl. Specielt 250ti. Den gamle model i valnød er samtidig den som har den varme og fyldige lyd. De senere modeller er mere effektive, men det gik desværre lidt ud over sammenhængen i overgangen mellem enhederne (min vurdering). Ti5000 ville jeg holde mig helt fra. Men basalt set kræver dybbas og power jo en vis fysisk størrelse, hvilket ikke altid er det mest "kone venlige". En tredje mulighed kunne være at se noget aktiv højtaler. Her slipper du for det store tab i delefilter. Hvis det er digital deling, så slipper du i princippet for fasefejl og andre unoder der også er ved et delefiler.

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Problemet er at jeg endnu ikke har hørt en ht privat, hvor jeg levede mig ind i musikken og rocker med, som jeg gør til en
koncert. Og jeg ved jo godt at der er andre faktorer, såsom stemning og lydtryk, der gær at de to ting ikke kan sammenlignes,
men man må kunne komme tættere på end jeg har været.

Schlager beskrev den følelse jeg søger meget godt tidligere i tråden, og ord som indlevelse og stemning lyder også korrekte.

Jbl bliver nok desværre ikke til noget, de er for sorte og store til konen, synes ellers ls er noget blødere i kanten end en
standard sort kasse.

Naim og audio note er tilføjet listen.

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Rega R7 f.eks. eller noget gammelt Snell. Men jeg syns' netop også mine egne højttalere kan det som du ønsker. De er Cerwin Vega 1215MKII SE...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted

BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldbjerg25 skrev:
Problemet er at jeg endnu ikke har hørt en ht privat, hvor jeg levede mig ind i musikken og rocker med, som jeg gør til en
koncert.
.

Der er ikke rigtig noget der kan levere helt realistisk som en koncert
hifi er fyldt med kompromisser og PA er heller ingen løsning til musik indlevelse

tror dog du kommer et lille stykke af vejen med et par store ATC aktive eller et Naim sixpack DBL setup
desværre nul WAF
prisen er også afskrækkende

Et mindre Rega, Linn eller Naim setup er nok hvor jeg ville starte
Flat earth filosofien prioriterer PRaT fremfor soundstage og perspektiv
der er masser af læsning om emnet google er din ven
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:
henrik141 skrev:
Kurt P skrev:
Klipsch er i samme klasse som - og direkte konkurrent til - Cerwin Vega...

M.v.h.

Hold da op, findes der virkelig mærker der er ligeså ringe som Cerwin Vega? Mon ikke Klipsch er en lidt anden klasse trods alt

Øh nope. Har lyttet en del til Klipsch. Og man kan hurtigt konkludere, at det er som det skrives i begge ovennævnte tests - lidt vel meget
betoning på mellemtonen, sammen med en bas som måske ikke er den dybeste, men med smæk på. Og en skarp diskant, som hurtigt
fremkalder lyttetræthed, og som er uden meget finesse eller detalje.
Så jo, meget lig Cerwin Vega.

At de to Klipsch får topkarakter i begge test, mener jeg vidner om, at Klipsch ligger mange reklamekroner hos Lyd & Billede! For til 10.000,- er
der massere af andre højttalere, som imo, spiller langt bedre. Men bevares, hvis man udelukkende er til tju-bang og spille højt til grillfesten (som
det også nævnes i resten), så skal man da for min skyld endelig købe Klipsch.

M.v.h.

Enig med beskrivelsen af top, mid og bund her. Toppen især nærmest skriger. Desuden er deres opgivne høje følsomhed (97db) ren reklame-
sludder. Spring let og elegant over disse, hvis du spørger mig
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Kjeldbjerg25 skrev:
koncert. Og jeg ved jo godt at der er andre faktorer, såsom stemning og lydtryk, der gær at de to ting ikke kan sammenlignes,
men man må kunne komme tættere på end jeg har været.

Schlager beskrev den følelse jeg søger meget godt tidligere i tråden, og ord som indlevelse og stemning lyder også korrekte.

Jbl bliver nok desværre ikke til noget, de er for sorte og store til konen, synes ellers ls er noget blødere i kanten end en
standard sort kasse.

Naim og audio note er tilføjet listen.

Hmmmm......så er det nærmere noget som Epos du kigger efter!
Et par bekendte var på udkig efter hvad de kaldte "live-højttalere". Vi endte hos Tapeconnection, hvor der skulle lyttes på Monitor Audio og Epos. De havde medbragt en Bruce Springsteen Live CD. Først lyttede vi til Monitor Audio (Silver 6). Og som de sagde - De lyder rigtig godt, men det lyder som om man har sat en CD på (hvad jo var hvad vi havde gjort). Dernæst lyttede vi Epos. Forskellen var stor. Med Epos lød det som, og man følte det som om, man stod på 5. række foran scenen, til en Springsteen koncert.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:

Hmmmm......så er det nærmere noget som Epos du kigger efter!

M.v.h.

Så kig på de gamle modeller fra slut 80'erne, efter min erfaring en langt bedre løsning end de nye Epos kina kasser

Hvis man har rummet og forstærkeren så er ES14 ganske fornuftig hvor ES11 er nemmere medgørlig
Der fandtes også nogle gulvmodeller men dem har jeg liden erfaring med

Kondensatoren i ES14 tweeter delefiltret er nok udtørret men det er nemt at få den skiftet
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jamen du bliver nødt til at købe et sæt JBl 250ti, det bedste bud i tråden i forhold til dine ønsker. Så jælper det jo ikke noget at komme med at din kone synes de er grimme. Vil du ha det du ber om eller ikke. Tilbage til dine sa standere så Gosh... Så er de sorte så er de hvide så er e blå så er de 1 cm for brede men de skal lyde lige nøjagtig på en bestemt måde så er der et sæt der opfylder dine krav men så er de for grimme altså.. Tror da helvede tråden har 3 sider med forslag. Nå men det er nu mest for sjov. ader bil analogier men hvis du vil ha en hurtig bil ligner den tit en Ferrari vil du ha en terræn gående bil ligner den tit en klump en flot klump men en klump. Du vil ha højtalere der klarer lydtryk og har dynamik hvilken en af bilerne tror du det er.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke AN, kan jeg stærkt anbefale Avance Dana 980 / Signature 8, og hvis du er heldig Super Magnum, der har en afsindig fed bas (2x8"), som
får foden til at ryste med (En fed rockhøjttaler)

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes