Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Input vedr. lytterum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 13 November 2015 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Wega: Det er bare helt ok.. Jeg må jo også bare udtrykke mig ordentligt!! ;-) Fortsat god aften og god weekend! :-)
Til top Vis kenobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenobi

Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2015
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 November 2015 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

En lille update:

Jeg har i går købt mig et nyt uldtæppe

Det måler 200x140 cm, så jeg vil mene at det dækker en ok flade i mellem anlæg og lytteposition.

Jeg har ligeledes og forsøgt mig med en lille toe-in på mine HT.
Umiddelbart synes jeg at der allerede er en lille forbedring, men om det er indbildning ved jeg ikke.

Til dem der er interesseret, og evt lagde mærke til at jeg havde to effektforstærkere på mine billeder, kan jeg fortælle at jeg
har haft Lyngdorfs nye effekt til låns et par dage. Jeg er umiddelbart ret imponeret over hvad den kan præstere. Jeg synes den
mangler lidt "power", men dens klarhed og præcision er rigtig god! Om det skyldes den digitale tilslutning mellem de to
Lyngdorf'er, ved jeg ikke. Men de spiller i hvert fald rigtig fint sammen.
Jeg vil helt klart overveje at låne den med hjem igen, når jeg engang føler jeg er kommet i mål med min akustik i stuen.

Superfrg:
De lyder som nogle flinke mennesker hos GIK, jeg vil da overveje at spørge dem til råds ang. mit rum.
Hvis jeg evt. får mit rum målt og derved kan komme nærmere hvor der skal sættes ind, må de i hvert fald kunne komme med
nogle gode bud på hvad de tror kan hjælpe mig.

Wega:
Jeg tror jeg vil sige ja tak til dit tilbud om hjælp med udmåling af mit rum. Min tid kan være lidt sparsom, og jeg har på
fornemmelsen der er en del at sætte sig ind i;)
Jeg vil dog gerne være lidt forberedt, så skal jeg evt. få bygget lidt absorbenter, basstraps og eller diffuserer inden du
ankommer? jeg tænker at det evt. kunne hjælpe mig lidt på vej ang. hvor der evt skal placeres nogle lydforbedringer.
Til top Vis Kristian Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian Hansen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 November 2015 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

hej Kristian Hansen.

Du kunne også vælge at placere dit gulvtæppe imellem højttalerne.
f.eks fra forkanten af højttalerne og bagud imod vægen bag højttalerne.

Det vil dæmpe den tidsforsinket refleks fra bagvæg, og høres som et mere præcist lydbilled med mindre udtværet bas.
Samtidig får du også en mere ensartet udspredning foran højttalerne og ikke kun dæmpet på gulvet imellem højttalerne.
(det fungerer fint hos mig)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2015 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

ps.
Det betyder måske du må rykke højttalerne en lille smule fremad imod lytteposition, for bedre at få plads til tæppet imellem/bag højttalerne.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2015 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Kristian: Jeg mener ikke det vil være en større fordel at du bygger noget inden du får målt dit rum. Det er lettere at finde den rette måde at gribe
problemet an på, når du ved hvor stort problemet er, og hvordan det viser sig på frekvens kurven. Havde dit rum været mere kvadratisk ville jeg
kunne have lavet en simulering, og dermed haft en grov skitse vi kunne gå efter, men da dette ikke er tilfældet er simulering ikke en mulighed. Så
jeg vil mene bedste måde at gribe det an på, er ved at få lavet en måling og så ud fra den snakke hvilke løsninger der er acceptable for dig, og
derefter udarbejde designs til absorbere som passer til dig og dit rum.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2015 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Wega

Det er fint du tager så godt hånd om K. Hansen og går professionelt til værks,
men mit råd er gratis, da tæppet allerede er købt.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2015 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Ja, og det er altid en god ting at eksperimentere og bruge ørene, for der er masser af teori omkring akustik, men til trods for det er det en ret
"levende" ting, som kan være utrolig svær at forudsige. Så man ender næsten altid ud i at skulle forsøge sig lidt frem med forskellige løsninger, og
det er her jeg er glad for målinger som et værktøj til bedre at vide hvilke forsøg der er bedre end andre.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2015 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2015 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hej Nils

Mit grej ville komme til at tage ret meget af tæppets cm2. Så jeg vil tro at for at få noget ud af dit forslag, skal jeg rykke mine HT
meget langt frem, eller have et noget større tæppe.
Men dit forslag er helt sikkert taget til efterretning :)
Til top Vis Kristian Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian Hansen

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 November 2015 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Vil lige komme med et tillæg til det at "skråtstille" dit anlæg en smule, så du ikke sidder lige med lyttepositionen lige på rummets midte. Ideen er jo, at lige i midten opstår særlige kraftige stående bølger fra reflektion fra begge vægge, og det er de samme frekvenser da afstanden er ens til højre og venstre sidevæg. Men ved at skråtstille, får man forskellig afstand til sidevæggene, og dermed ikke sammenfaldne frekvenser. Effekten er her hos mig meget tydelig.

Men, man skal lige vænne sig til, at man ikke kan støtte sig visuelt til, at stereobilledet så ikke længere har en midte lige midt mellem højttalerne på bagvæggen, med mindre man lukker øjnene!

Det man kan gøre er, at sætte en lille dims på væggen præcis der hvor den lydmæssige midte er - når man kigger på den, understøttes stereobilledets udbredning pænt fra venstre til højre højttaler. Tror vi snakker psykoakustik her, med hjælp af det visuelle.

Håber min forklaring forstås

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2015 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hej Hifiigen.
Nu er det ikke fordi at jeg vil fra tage dig den effekt du har oplevet, for det giver fint mening at du har opnået den effekt du omtaler, den hedder
bare noget andet end stående bølger.
Stående bølger skabes 100% af rummets dimensioner, men deres intensitet kan variere efter hvilke materialer rummet er bygget af. Ved at flytte
på højtalere og lytte position kan man ikke ændre hvilke frekvenser der opstår stående bølger ved, men ved at flytte højtalerne kan man ændre
lidt på hvilke bølger der bliver provokeret mest.
Når vi snakker om forholdet mellem højtaler og vægge (Samt loft og gulv), så er vi ude i et begreb der hedder SBIR (Speaker Boundary
Interference Response) som opfører sig lidt ligesom stående bølger, men hvor det er afstanden mellem højtaler og den reflekterende overflade
der bestemmer hvilken frekvens der påvirkes.

Igen, dette skal ikke forstås som et "angreb" på dit indlæg, det er bare for lige at få styr på begreberne, og hvordan de forskellige ting påvirkes.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 November 2015 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hej Wega.

Din måde at kommunikere på i dit indlæg får mig absolut ikke til at synes du angriber - tak fordi du sætter de korrekte fagbegreber på, for det giver mere indsigt i problematikken.

Mit rum er et lille lytterum, og jeg oplever afstandene til mine sidevægge og bagvæg som ret kritiske. Afstanden gulv og loft kan jeg ikke ændre så meget på, for mine standere har den højde de nu har, og min lyttestol ligeså.

Lige midt i rummet er der en gjaldende effekt, men placerer jeg mig lidt til en af siderne reduceres den kraftigt. Til gengæld kommer lyder en frekvensmæssigt lavere resonans kraftigere, så jeg har fundet et kompromissted. For at opnå symmetri mellem min lytteposition og venstre og højre højttaler, har jeg som tidligere nævnt flyttet den ene lidt frem, og vinklet begge så de har samme toe-in til min lytteposition.

Dette tip læste jeg fra Van den Hul et sted, og jeg må sige det virker fremragende i mit rum, og er egentlig en logisk forbedring. Det eneste der støder, et den visuelt asymmetriske opstilling - det skal man lige vænne sig til. Men det kan anbefales til alle!

FlemmingH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 November 2015 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Meget spændene emne.....er selv tæt på at skulle igang med at skulle trimme mine vægge her i stuen for optimal rum akkustik....
Der skulle vel ikke være en klog hjerne herinde der lyster at hjælpe lidt til med lidt ekspert hjælp / måleudstyr.....
Noget betaling eller bytte bytte tjeneste kunne sagtens arrangeres.....

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2015 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Du er altid velkommen til at skrive en pb til mig, hvis det skulle have din interesse

Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2015 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt nyt.

Jeg havde i weekenden besøg af Wega som skulle måle lidt på mit rum. Jeg kan kun anbefale andre at kontakte Wega hvis I
skulle have brug for lidt hjælp ang. akustik i jeres lytterum. Han er utrolig seriøs omkring emnet, som jer der har læst lidt af
hans inlæg her på siden, nok allerede kan fornemme. Oveni det, er han også en flink fyr :)

Men han fik målt mit rum, og uden at gå for meget i detaljer med det (det er min viden omkring emnet slet ikke til) så fandt vi
frem til at mit største problem var efterklangen. Som jeg forstod det, så frekvensgangen egentlig ok ud. selvom der stadig var
plads til forbedringer.
Der blev lavet målinger både med og uden Room Perfekt, og som I kan se på billederne hjælper Room Perfekt egentlig ret fint til.
Jeg vil dog stadig tro at man kan få et lidt bedre resultat, jo mindre den hjælper til?
Den blå graf er uden RP og den røde er med RP.

I dag har jeg så fået bygget mig et par midlertidige bass traps. Jeg har forsøgt mig med at stille dem ved første reflektion på
væggene. Og det har forbedret lyden en del! Selv med så forholdsvis lidt absorberende materiale jeg har tilført mit rum, kan jeg
allerede hører/mærke en del forskel. Det har helt bestemt hjulpet på efterklangen, og selvom min logik siger mig at "rummet"
hvori lyden befinder sig skulle føles mindre pga. dæmpningen, har det den stik modsatte effekt, heldigvis. Jeg fik en fin
beskrivelse af Wega omkring hvordan det hænger sammen, men det har jeg simpelthen ikke viden nok til at genfortælle.
Jeg skal helt sikkert have tilført mit rum nogle flere traps og have kigget på noget absorbering af halvvæggen.
Når jeg har beslutte mig ang. placering og størrelse af traps ved første reflektion skal jeg have bygget mig nogle lidt kønnere
udgaver end dem der står i stuen nu. Men indtil videre må jeg lige prøve mig lidt frem med dem her.

Det blev lidt langt, men jeg tænkte der var nogle der måske kunne være interesseret i at følge lidt med.

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 November 2015 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

fedt med opfølngning

jeg tror du er på vej til at få det bedste ud af dit system!
Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2015 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen Kristian
Tak for de fine ord med på vejen, jeg er rigtig glad for at du kunne bruge mit besøg til noget. Og jeg er endnu mere glad for at høre du allerede kan
mærke en forbedring, for det er jo netop det som det hele handler om.
Rigtig fine "prototyper" du har fået lavet der, endte de med at blive 100mm?

Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2015 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig fedt at jeg allerede kan mærke en forskel i lydbilledet. Og det blver spændende når jeg får tilføjet lidt mere.
Jeg valgte at smide 145mm i, om jeg ender ud med 145 i venstre side ved jeg ikke helt endnu. Som vi snakkede om kan det godt være at jeg går ned
til 100 mm. Så fylder det lige lidt mindre ud fra væggen, overvejer så at lave den lidt bredere eller evt. hænge 2 op af den størrelse, nu må vi se.

Ang den absorbering jeg skal have bag min lyttepositiion på halvvæggen, er der så nogle af jer der kender til den type rockwool der hedder underlag
energi? Her tænker jeg på dens lydegenskaber? Den måler 600x2000mm og føles ret trykfast.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2015 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Har lige snakket med Rockwool omkring "Underlag Energy", men de har desværre ikke de eksakte data som jeg skal bruge for at lave de
udregninger jeg har brug for. Men har på opfordring sendt dem en mail i håb om at de kan finde de sidste tal til mig.

Men ud fra de data jeg har, er det et ret kompakt produkt der er tale om, og densiteten er ret høj. Det går at materialet absorbere en smule bedre i
bunden, men til gengæld har den langt lavere effektivitet i mellemtone området. Så det er ikke et optimalt valg til dit projekt, men er det kun til
stykket på halv muren, og vil du have den fasthed dette har, så tænker jeg at det er en ok mulighed. Er du villig til at det godt må blive lidt blødere,
vil det akustisk set være bedre, men det skal jo også være praktisk

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 November 2015 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg skal have bestukket Wega til et besøg hos mig også...

Kristian, nu har du smidt nogle gode gryn efter dit meget fine setup.

Fik du set på GIK acoustics hjemmeside? De er ikke vildt dyre, og alle deres produkter har målte egenskaber.
Ja, DIY er billigere men tid og pris i betragtning....

Et par billeder til dem OG din nye REW måling tror jeg vil være en lækkerbidsken for dem.
De vil skrive hvad de mener du skal bruge, og du kan jo altid lade være med at købe hos dem og tage deres tips gratis hvis det
skulle være du alligevel selv vil bygge.
Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes