| Forfatter |
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bob Dylan skrev:
Jeg tror ikke brugerne i dette forums holdninger er repræsentativt for, hvordan udviklingen vil gå. Det er absolut ingen kritik, men en nøgtern betragtning.
Se hvordan det er gået med TP musikmarked, GUF m.v. hvor jeg elskede at gå på opdagelse og indkøb. Jeg tager deres lukning som en mere retvisende pil for I hvilken retning CD-medie vil gå fremover.  |
|
|
Nu handler tråden jo om hvorvidt det er slut med CD-afspillere og CD-mediet.
Ingen tvivl om, at hifi-nørder ikke er repræsentative for det generelle marked, men det er jo nok alligevel os, som bestemmer om CD'en kommer til, at overleve som nicheprodukt. Sådan var det jo også med vinylen, indtil de sorte skiver igen blev populære på det "store" marked.
Jeg tror ikke, at CD'en vil få samme "opblomstring" som vinylen har fået, men den vil nok altid eksistere i en eller anden form, fordi det har været så dominerende et medie, a la vinylen.
|
| Til top |
|
| |
ThomasScherrer Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Maj 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen Bob:
>
>Se hvordan det er gået med TP musikmarked, GUF m.v. hvor jeg elskede at gå på opdagelse og indkøb. Jeg tager >deres lukning som en mere retvisende pil for I hvilken retning CD-medie vil gå fremover.
Det kunne også bare være resultatet af at internet handel med samme vare, til lavere priser,
størrer udvalg, lettere og hurtigere søge find, køb, betal, er det folket vil have.
det behøver ikke at betyde at CD'en er død på nogen som helst måder.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er mange der har haft CD afspilleren som "vores" system i ca. 30 år. Og derfor vil CDen leve videre som niche, og der vil den leve fint, også fordi
det er langt nemmere at købe CDer online end LPer. Derudover er der meget second hand handel og priserne er rimelige. Men salget af nye CDer
er stadig på et vist niveau, og de kan stadig købes mange steder. Men at CDen ender som vinyl som et niche produkt, det tror jeg ikke der er tvivl
om. Men niche produkter er absolut ikke døde produkter, det er bare produkter der henvender sig til en begrænset målgruppe.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Hermann
DVS vi forestiller os at :
om X år, så bliver ny musik ikke udgivet på CD skiver.
men kun online ? intet fysisk medie ?
eller nyt smartere evt mindre medie ?
har man en CD afspiller, er det kun gammelt musik på original skiver
eller hjemme brændte, hvis man overhovedet kan skaffe skrivbare CD medier til den tid.
|
| Til top |
|
| |
Mr.Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomasScherrer skrev:
Streaming - De kører alle med hårdt komprimerede lyd filer - Man kan desværre ikke høre musikken i fuld CD rate
online, eller købe musik nummeret online, uden at det er komprimeret. |
|
|
Kan du understøtte dine påstande med noget konkret, eller er det din egen mening? Er et Tidal HiFi abonnement hårdt komprimeret lyd og ikke i fuld
CD rate?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Kan du understøtte dine påstande med noget konkret
NEJ det kan jeg ikke, for jeg kender ikke ALLE streaming tjenester, deres specifikationer, eller har prøvet dem alle i praksis, derfor skrev jeg også en opfordring til at rette mig, hvis man kender noget der lover fuld CD kvalitet.
og kan det så også efter prøvet i praksis ? nogen der har lavet beviset på at dette så også passer ?
kan man evt lave fil compare med en original CD fra hylden, får man helt samme fil fra en streaming tjeneste ?
eller lyder den bare nogenlunde lige så godt ? efter egne forsøg ?
(Jeg siger bare ganske enkelt , at alle de online live streaming, jeg har prøvet, lyder ganske hæsligt,
og det er MEGET tydeligt)
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter Tidal Hifi (Wimp Hifi).
Når jeg sammenligner mellem det og en cd afspillet til samme dac, er der meget lille forskel her.
Det er svært for mig at sige hvad forskellen er, men der er lidt forskel i volumen.
Om Tidal reelt streamer uden tab, kan jeg ikke konstatere, men jeg kan konstatere at et album lyder meget meget ens på mit setup. Uanset det er streamet fra Tidal, fra lokal hdd (Mac) eller cd fra cd afspiller.
Alt sammen til samme dac, dog ikke samme indgang.
Min cd kører via coax og Tidal fra min Macmini til USB på dac.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikke samme volume ??
så ville jeg med det samme blive bange for at "noget" er galt med filen,
hvis filen er digital og ikke fusket med, komprimeret eller lign,
skal den da spille 100% med samme niveau, det bør være meget let at afsløre.
|
| Til top |
|
| |
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomasScherrer skrev:
hej Hermann
eller hjemme brændte, hvis man overhovedet kan skaffe skrivbare CD medier til den tid. |
|
|
Nu tror jeg ikke at der i vores levetid vil holde helt op med at komme musik på fysiske medier. Det bliver dog nok til en hvis grad et nicheprodukt som flere herinde også påpeger. Men jeg tvivler dog på at priserne vil stige på cderne, heller ikke som nicheprodukt, ligesom vi ser på de mere mainstream LP udgivelser. Man kan jo også stadig købe demobånd ETC. til billige penge. Men hvis den da kommer hvor der ikke skulle komme flere fysiske udgivelser så er jeg færdig med at købe nyt musik.
|
| Til top |
|
| |
Mr.Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomasScherrer skrev:
>Kan du understøtte dine påstande med noget konkret
NEJ det kan jeg ikke, for jeg kender ikke ALLE streaming tjenester, deres specifikationer, eller har prøvet dem alle i praksis, derfor skrev jeg også
en opfordring til at rette mig, hvis man kender noget der lover fuld CD kvalitet.
og kan det så også efter prøvet i praksis ? nogen der har lavet beviset på at dette så også passer ?
kan man evt lave fil compare med en original CD fra hylden, får man helt samme fil fra en streaming tjeneste ?
eller lyder den bare nogenlunde lige så godt ? efter egne forsøg ?
(Jeg siger bare ganske enkelt , at alle de online live streaming, jeg har prøvet, lyder ganske hæsligt,
og det er MEGET tydeligt) |
|
|
Jeg mener Tidal giver en gratis måned med HiFi streaming. Måske du har mulighed for at udføre lidt målinger på et tidspunkt?
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomasScherrer skrev:
ikke samme volume ??
så ville jeg med det samme blive bange for at "noget" er galt med filen,
hvis filen er digital og ikke fusket med, komprimeret eller lign,
skal den da spille 100% med samme niveau, det bør være meget let at afsløre. |
|
|
Det er jeg ikke enig med dig i.
For det første kan man ikke vide om en computer via usb leverer det samme signal som en cd afspiller ud af en coax.
Det er heller ikke samme lydstyrke hvis jeg sammenligner min cd på linieudgang eller coax. Der er ikke variabel linieudgang på min cd afspiller.
Hvis jeg ripper en cd til flac eller alac og afspiller det fra min Mac, er der heller ikke samme niveau mellem det og min cd afspiller via coax.
Alle 3 dele er lossless, digitalt afviklet.
Correct me if i´m wrong :-)
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
"..... ikke samme volumen".
Det har ikke noget med kildematerialet at gøre. To ens CD plader afspillet på to forskellige CD afspillere vil næppe heller give samme styrke. Der kan meget vel være forskel på forstærker gain i afspillerne.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
SAMME digitale fil, ind på samme DAC den ene digitale fil spiller højere end den anden.. OK så indeholder den ene digitale fil jo ikke de samme tal, så er det ikke samme fil nogen har "pillet" ved den. Har du evt digital korrektur slået til på den ene indgang ? og ikke den anden ? eller digital upsampling ? slå alle features fra. Nu kender jeg ikke din DAC eller har læst brugsanvisningen.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en Rotel RC1570 med indbygget dac. Der er ingen indstillinger der kan ændres på, mig bekendt.
Og når jeg skriver der er niveau forskel, så kan det reelt være fordi det ene er lidt mere bastungt end det andet.
Det er blot et gæt, men fornemmelsen er at der er forskel i den retning.
Der er vel også forskel på om man går på dac med coax eller asynkron usb. Om ikke andet, så mht jitter, vil jeg tro.
Jeg er ikke vidende på et teoretisk plan, men reflekterer udelukkende i forhold til mine faktiske oplevelser :-)
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg(at)email skrev:
| Jeg er ikke vidende på et teoretisk plan, men reflekterer udelukkende i forhold til mine faktiske oplevelser :-) |
|
|
Og det er jo subjektivt også de eneste, der gælder (for dig) __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-)
Det er jo netop det. Og uden at ville underkende andres teoretiske evner på området, tænker jeg det er gældende for rigtig mange, i rigtig mange forhold omkring denne hyggelige hobby :-)
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 02 Marts 2016 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
...men afspejler streaming egentlig ikke et udtryk i samfundet for for en lethed, og en kvantitet....her udtrykt gennem pladeselskaberne. Man er fri for at distribuere musikken på fysiske medier. Lover blot adgang til mere af det hele.....
|
| Til top |
|
| |
Justin Case Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2015 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 271
|
| Sendt: 03 Marts 2016 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske man kunne forestille sig, at i takt med at den måde vi får leveret musik på, bliver mere og mere abstrakt - med mindre og mindre substans , vil vi bruge flere penge på livemusik. Det er nu engang noget andet at høre levende musikere - gerne ved små intime koncerter. Flere store kunstnere er kørt træt i de kæmpestore koncertbrag, og vil gerne spille på mindre steder.
Med high-end udstyr kan streaming godt hamle op med det bedste vinyl. Men er streaming ikke på en eller anden måde et resultat af den overfladiske zapper-kultur?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Marts 2016 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
>overfladiske zapper-kultur?
rigtigt !
men kunne man ikke forestille sig at vi godt kan finde ud af at bruge, den lækre brugervenlighed,
til at finde og starte afspillingen af super kvalitets filerne, og så sidde stille med lukkede øjne og bare nyde oplevelsen ?
bare fordi man "kan" sidde og bladre rundt, og spole i sin musik på disse streamer bokse,
behøver vi vel ikke gøre det ?
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 03 Marts 2016 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomasScherrer skrev:
hej Hermann
eller hjemme brændte, hvis man overhovedet kan skaffe skrivbare CD medier til den tid. |
|
|
Nej jeg synes da det var det absolut modsatte jeg skrev. Vi kan også købe nye CDer med ny musik om 30 år, men det bliver et nicheprodukt
fuldstændig som vinyl. Så du behøver ikke at blive bekymret. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |