Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Er CD afspilleren død? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2016 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Et par iskolde afvaskninger kan vist også være tiltrængt i dén forbindelse...! ��

MVH.
Niels

Lige mine ord og tanker Niels, mindre kan vist ikke gøre det

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Marts 2016 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg elsker når jeg haft gæster hjemme og vi snakker formater.

Først får de en demo, hvor jeg viser dem, at spiller 24 bit halløjsa fra PC'en og de falder ned af stolen over lyden. Så tager vi da lige et nummer mere
og nu taber de så kæben helt. De har så bare ikke bemærket at jeg på det sidste nummer lige skiftede og til at trække nummeret fra B215'eren med
track kopieret fra vinyl.

De fleste sidder noget rystede tilbage, mens der er enkelte der pludselig godt kunne høre lidt båndsus, efter de har fået at vide.

Det er hi-fi humor :-)

Jeg bliver vist nød til snart at få anskaffet den R2R maskine :-)
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2016 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Den ultimative lyd kommer fra lp eller R2R.
Længere er den ikke.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Marts 2016 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Skal begrebet "Den ultimative lyd" forstås som din oplevelse af den, er det vanskeligt at blive uenig med dig.
I den sammenhæng er der tale om musikalsk smag og behag.
Men skal begrebet og de dertil anbefalede medier forstås som de ultimative lydformidlere bliver det vanskeligt at opnå konsensus.
Jeg vil dog medgive dig og andre (undertegnede inklusive) at de omtalte mediers tilførte forvrængning til lyden giver et musikalsk løft.
Det ønskede eller uønskede bidrag til den neutrale lyd, som reelt set er den ultimative lyd.

Masterbånd. Hvor mange år er det siden man skiftede fra analoge til digitale båndmaskiner?
De solgte bånd må i sagens natur være miksede kopier fra før den tid eller analoge kopier af digitale optagelser.
Jeg læste for mange år siden at båndsus giver et positivt bidrag til den musikalske oplevelse på ligefod med en begrænset mængde forvrængning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Marts 2016 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Mon ikke de fleste velassorterede pladestudier stadig har de store analoge båndmaskiner? Og bruger dem? De der 2" bånd er dog vist ret dyre.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 04 Marts 2016 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Nu drejer denne tråd vist om CD afspilleren (og pladespilleren) kan klare sig mod musikstreaming, og det bliver der næppe enighed om og det er da
helt fint at vi vælger forskelligt.

Og det er vist en del årtier siden spolebånd var et bare rimeligt almindeligt system.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2016 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Ja, det er længe siden, men derfor lyder det stadig forrygende fedt. Det de fleste efterhånden får smidt væk/glemmer/aldrig oplever er en ordentlig reference.
Hvis du flår propperne ud af ørerne på en, der godt kan lide musik, men aldrig har hørt andet end mp3, og så stikke ham lidt 24bit/96KHz på et ordentligt anlæg, er det klart, at vedkommende bliver imponeret. Folk der er flasket op med lyd fra før alt i den moderne tids hellige navn skulle "hakkes i stykker"/digitaliseres (jeg hører selv til gruppen), er nok noget sværere at overbevise om, at der overhovedet er en forbedring. Og så hjælper det ikke en tøddel, at alle mulige selvbestaltede guruer kommer og pådutter os, at vi ta´r fejl. Der er et eller andet ved digitalt, der fjerner noget sjæl i musikken.
Spørg en gammel fotograf, der har arbejdet med film det meste af sit liv og med kameraer såsom Hasseblad og deslige , hvad han mener om digitale billeder.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 Marts 2016 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu set fotografer få julelys i øjnene over et 100 MP mellem format kamera :-)
Prøv at tjekke PhaseOne. Laver en del mekanik til dem :-)

Det var et sidespring, men kunne ikke lade være.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 04 Marts 2016 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Udvikling og fremskridt er ikke altid en forbedring for oplevelsen...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2016 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Afslutning på sidespring: Gamle eller yngre fotografer????

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 04 Marts 2016 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Alle aldre, men ikke alle tegnebøger :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Marts 2016 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Skal begrebet "Den ultimative lyd" forstås som din oplevelse af den, er det vanskeligt at blive uenig med dig.
I den sammenhæng er der tale om musikalsk smag og behag.
Men skal begrebet og de dertil anbefalede medier forstås som de ultimative lydformidlere bliver det vanskeligt at opnå konsensus.
Jeg vil dog medgive dig og andre (undertegnede inklusive) at de omtalte mediers tilførte forvrængning til lyden giver et musikalsk løft.
Det ønskede eller uønskede bidrag til den neutrale lyd, som reelt set er den ultimative lyd.

Masterbånd. Hvor mange år er det siden man skiftede fra analoge til digitale båndmaskiner?
De solgte bånd må i sagens natur være miksede kopier fra før den tid eller analoge kopier af digitale optagelser.
Jeg læste for mange år siden at båndsus giver et positivt bidrag til den musikalske oplevelse på ligefod med en begrænset mængde
forvrængning.

Ja, men det er sjovt nok ikke altid, at forvrængning er af det grimme.
Hvis forvrængning er i et afgrænset område, høres den selvfølgelig let, især hvis den høres samtidig med noget der ikke forvrænger.
Men hvis forvrængning er bredt ud over hele audio-området, kan den tilføre størrelse til lydbilledet.
Prøv f.eks at fintune en mc-pu på en højere belastningsimpedans, og læg mærke til den større størrelse i lydbilledet, pg.a.
forvrængningen den mindre "spændetrøje" tilfører.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 04 Marts 2016 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Det er ikke helt tilfældigt at omtale sus og forvrængning som et positivt musikalsk bidrag i sammenhæng med CD'ens mangel på samme.
Det var i tidernes morgen netop den forskel som gav CD'en en kølig modtagelse i audiofile kredse.
Så det kan synes overraskende at CD overhovedet fik nogen succes. Og endnu mere overraskende at audiofile vil begræde dens død.
Jeg forstår godt den nostalgiske glædesoplevelse ved at omgås fortidens fysiske medier.
De minder os om vores svundne ungdom, følelserne og oplevelserne med musikken som soundtrack.

Havde vi aldrig haft fysiske medier, men fra starten havde fået serveret musikken via nettet, vil vi aldrig have savnet dem.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2016 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Den ultimative lyd kommer fra lp eller R2R.
Længere er den ikke.

Bliver nødt at tilføje, ultimativ lyd kan også komme fra en velopsat NAS afspiller, ellers er jeg ikke 100 % fair i debatten.

Det er kilden det kommer an på, altså indspilningskvaliteten på mediet om det er NAS, cd, sacd eller R2R/lp
ingen af disse medier kan rette op på noget som er ødelagt i udgangspunktet som feks loudness war og hård komprimering, som desværre præger mange nye udgivelser på cd, og også på nye lper, og her hjælper god
hardware ingenting, det synliggør bare hvor dårligt det står til med indspilningskvaliteten idag.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 05 Marts 2016 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
Det er svært at spå, især om fremtiden. Mange prøver og lige så mange tager grueligt fejl.

Kan man spå om andet end fremtiden ?
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2015
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Marts 2016 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

@ Kaj

"Så det kan synes overraskende at CD overhovedet fik nogen succes."

Hvis man har en pladesamling er et af problemerne at den reelt er forgængelig, støv, slid varme, kulde, ja stort set alting sætter sit præg på mediet over tid. Alt det lovede CDen at eliminere, samt nok så vigtigt,- den skulle ikke vendes, og spor kunne vælges valgfrit! CD gjorde Hifi oplevelsen main stream, tranportabel og ikke mindst 100% kopierbar!

Hvad jeg aldrig fattede, var at dette cutting edge tech produkt (for det var det uomtvisteligt i starten) blev leveret i en katastofe af et plastic cover, med et lille sårbart hængsel der knækkede ved det mindste stress...

PS Jeg lavede engang en lydfil hvor det samme track på vinyl og cd blev subtrahered, for at få et akustisk billede af hvor stor forskel der er på de to medier,- de viste sig at være umligt at høre, da den information der blev tilbage var mekanisk pladestøj, der fuldstændigt maskede alt andet...
Til top Vis beovox141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beovox141

beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2015
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Marts 2016 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

@Ramma

"Den ultimative lyd kommer fra lp eller R2R.
Længere er den ikke."

Naturligvis gør den det:

Til top Vis beovox141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beovox141

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 05 Marts 2016 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Så det kan synes overraskende at CD overhovedet fik nogen succes.

Nej det er ikke den mindste smule overraskende. I 86 boede jeg på kollegie da jeg fik min første CD spiller og hele kollegiet kom forbi og så hvordan vidunderet så ud og hørte hvor støjfrit og godt det lød. I løbet af måske 5 år overtog CD mediet hele markedet, ikke kun fordi den lød væsentligt bedre end den gennemsnitlige pladespiller med al dens støj og knitren. Men nok i lige så høj grad på grund af betjeningskomforten. Og i 90erne hørte alle CDer, vi brugte stort set alle samme format.

Jeg har nok 200 CDer købt inden 1990, og de virker alle perfekt idag. Så at skifte fra CD tilbage til vinyl er virkeligt et tilbageskridt der vil noget, men vinyl er hyggeligt at høre i sofahjørnet, men det ændrer altså ikke ved at formatet er teknologisk outdated for mere end 25 år siden. For en tilbagevenden til vinyl betyder også en tilbagevenden til støj, knitren og ridser.

Jeg har nu en pladespiller i high end klassen, men det ændre da ikke ret meget, for jeg kan kun høre LPer i stuen, mens vi har flere Cd afsp.. Derudover kan man ikke bruge vinyl i bilen, og jeg tager stadig 4 CDer til bilen mandag morgen og bytter dem når ugen er gået

Så det er muligt at masterbånd og vinylplader i teorien er bedste formater, men det er de ikke i den virkelige verden, og slet ikke når brugervenlighed og tilgængelighed indregnes.

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Marts 2016 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Det er ikke helt tilfældigt at omtale sus og forvrængning som et positivt musikalsk bidrag i sammenhæng med CD'ens mangel på samme. Det var i tidernes morgen netop den forskel som gav CD'en en kølig modtagelse i audiofile kredse. Så det kan synes overraskende at CD overhovedet fik nogen succes. Og endnu mere overraskende at audiofile vil begræde dens død. Jeg forstår godt den nostalgiske glædesoplevelse ved at omgås fortidens fysiske medier.
De minder os om vores svundne ungdom, følelserne og oplevelserne med musikken som soundtrack. Havde vi aldrig haft fysiske medier, men fra starten havde fået serveret musikken via nettet, vil vi aldrig have savnet dem.

Nu hedder det jo HI-FI- Altså høj troværdighed. Det gælder om at komme så tæt på originalen som overhovedet muligt. Stil dig lige ved siden af en violin eller en akustisk guitar. Der er INGEN BÅNDSUS eller FORVRÆNGNING. Dette er jo eklatante fejl. Længere er den ikke...... At nogen synes det er charmerende. Fred være med det....... Her er den digitale verden totalt overlegen... Det er bare fakta. At digital teknikken alt for ofte bliver misbrugt, med hensyn til loudness og dynamisk komprimering. Det er ikke digital teknikkens skyld. Perfekt udnyttet digitalteknik er de gamle analoge afspilningsenheder totalt overlegne.... Det er endda langt fra alle 16 bits optagelser, hvor det fulde udbytte bliver udnyttet. Og nu har man mulighed for endnu højere opløsning.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 06 Marts 2016 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Callesoroe - jeg er i enhver henseende enig med dig i dit seneste indlæg. HIGH FIDELITY. Det er da også femten år siden jeg valgte helt at skippe det analoge. I det citerede indlæg refererer jeg til mine kunders afstandtagen til det digitale medie med henvisning til de musikalske fordele ved de bestående analoge medier. Du kan her læse et kort sammendrag og min udlægning af årsagerne.

Det interessant var samtidig at opleve efterspøgslen af 20bit (!) digitale optagelser overført til vinyl. Ja digitale optagelser generelt overført til vinyl. Hvordan det hænger sammen er til fri fortolkning, når nu "analogt hele vejen er det eneste rigtige". Det er sådan jeg oplevede det dengang og fortsat ser beskrevet i dag. Jeg stemte for CD. Det var vanskeligt andet når Dire Straits lå i CD-drevet.

Jeg er blevet af den opfattelse at datastreaming med de hastigheder vi har i dag og fremover vil gøre CD mediet overflødig. Vi skal blot sørge for at vores behandling af digitale data til musikgengivelse behandles med samme omhu som når vi tidligere købte en egnet CD afspiller. Det har jeg selv fundet en særdeles god opskrift på. Også i direkte sammenligning med CD'en.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes