Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 20:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Accuphase vs Crown (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2016 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg går efter headroom.
Det kan de Hifi bling bling forstærkere SLET ikke følge med. For en del år siden, fik jeg lov til at låne en ML forstærker een dag.
Og var glad for at aflevere den igen. l**tet gik hele tiden i protect mode. BARE fordi den blev for varm

Tror at det er op til folks behov og smag. Og at de vil hellere bruge pengene til eksotisk Hifi.
God søndag

KT Mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2012
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Marts 2016 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Et Crown effekttrin kunne sikkert være et godt valg, i et HIFI system som forstærker under 250 Hz, hvor de for
rimelige penge kan levere stor og stabil effekt. Så bruger man elektronisk delefilter til effekt hungrende højttalere,
kunne Crown vel være et OK valg. Har overvejet Crown som basforstærker til mine Magnepan 3,6R, da min Xindak
på 250W i 4 ohm, har haft problemer på enkelte LP'er.

Vinyl og Maggie
Til top Vis KT Mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KT Mathiasen Besøg KT Mathiasen's Websted

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Marts 2016 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Der er da ikke meget sjov i at sammenligne en dyr Accuphase med Crown's billigste budget-forstærker til fattige
amatørmusikere

Det er da meget sjovere, hvis man nu vælger en moderne installations/studie-forstærker som. f.eks. Crown DCI2 600 (2x600W
@ 4/8 Ohm). Den koster selvf. noget mere (ca. 15.000kr), men lur mig om den ikke slår Accuphasen på alt andet end
udseendet til en tiendedel af prisen
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2016 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Sjovt at der går så megen diskussion i emnet. Til spørgsmålet... Ja, der er meget stor forskel på lydkvaliteten på en crown og så et Highend-produkt. Det handler langt fra kun om headroom.

En kvalitetsforstærker i High End segmentet vil kunne spille en violin, så du kan høre at kassen er bygget af træ, og iøvrigt gengive harpiksen, fingerlyde og meget mere. Der er så at sige mere kød og blod. Det bliver her pointeret at en Crown kan spille bedre fordi den giver et større headroom. Det vil jeg stærkt bestride.

En af de dyreste forstærkere du kan købe, afgiver maksimalt 12w. Og den spiller aldeles vidunderligt. Prisen er tæt på halvanden million. Det er en rørforstærker. Det handler ikke kun om at spille uforvrænget. Faktisk forvrænger rørforstærkere tit over 100 gnge så meget som transistorbaserede forstærkere. Og de spiller ikke altid med et hav af detaljer, men i stedet levende, og med en særdeles medrivende lyd. De bedre af dem kan få artisterne til at stå knivskarpt afgrænset med en sindsygt energi, hvad enten bølgerne går højt, eller ikke.

Det fedeste jeg har hørt var nogle ældgamle phillips rørtrin på ca. 7w. De spillede på nogle snell højtalere. Formiddabelt. De var moderniseret og singleended. Uha et headroom... med 7 watt. Til gengæld får de din elmåler tilæ at knokle rundt på høj hastighed. Sæt en Crown ind dér, og det hele dør og bliver meget kedeligt og livløst.

Nu kender jeg ikke det omtalte Accuphase effekttrin. Men jeg har haft et Luxman forstærkersæt på besøg. Absolut i samme klasse, til ca 150.000 kroner. Et af dem de laver hvert tiende år og kaster alt deres kunnen i uden skelen til prisen på komponenter eller andet. Ærlig talt, så foretrækker jeg mine rørforstærkere...

Proffessionelt grej egner sig lige så meget til hjemme anlægget som en gammel trabant til Le Mans. Det er helt klart min mening, især fordi jeg har prøvet det.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2016 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Sammenligning med Trabant dur ikke if PA vs HighEnd. Der er et toptunet Rallybil i LeMans vs en Toptunet Racerbil. Racerbilen vil ikke holde mange minutter i et Dacar Rally, men Rallybilen vil fint kunne gennemføre et LeMans.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2016 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen

Du lægger godt nok temmelig mange variabler ind i den sammenligning..
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Marts 2016 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

hvordan en forstærker præstere, er mindst lige så vigtigt at beskrive belastningen,
ellers er det totalt ligegyldigt at spilde sin tid på,
da de alle kan give de oplyste watt en ren tone sinus i en 8 eller 4 ohms belastning.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2016 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Crown DCI med JBL Synthesis logo på: http://www.jblsynthesis.com/productdetail/sda-4600.html

Ja, det må jo lyde som når man trækker en kat i halen...?

Og gad vide, hvem der har designet den her: http://www.marklevinson.com/productdetail/~/product/n53.html  ?
(hint: Mark Levinson's udviklingsafdeling er for længst lukket og flyttet til Crown i Elkhart/Indiana)

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2016 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Jeg kører aktivt med en TA2400 effekt til mine 4 basser. Har sat termorelæ på blæserne, da jeg ikke gad høre på dem. Skal hilse fra resten i boligen og sige der er styr på de basser. Ville aldrig benytte den til andet end bas, og har heller ikke afprøvet den til andet end bas.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2016 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Her er vi igen helt nede i ultra-low-budget (ca. 2600kr for 2x650W @ 8 Ohm). Det er klart, at der ikke er ruttet med kvalitetskomponenter i det segment, og det er ikke repræsentativt for hvad pro audio kan.

Men jeg er sikker på at den TA2400 er fin for hvad den er, prøv den da af full-range så du kan danne dig en mening om den.

Hvis det skal være "high-end" så får man dårlig nok en stump kabel til den pris

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2016 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Kjeldsen

Du lægger godt nok temmelig mange variabler ind i den sammenligning..

Nemlig - men en god Crown studio reference er bestemt ikke nogen Trabant. Men, der findes en masse ragelse som bestemt tåler sammenligning med Trabant.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 07 Marts 2016 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Crown DCI med JBL Synthesis logo på: http://www.jblsynthesis.com/productdetail/sda-4600.html

Ja, det må jo lyde som når man trækker en kat i halen...?

Og gad vide, hvem der har designet den her: http://www.marklevinson.com/productdetail/~/product/n53.html  ?
(hint: Mark Levinson's udviklingsafdeling er for længst lukket og flyttet til Crown i Elkhart/Indiana)

OK, så det du siger er, at fordi det er samme udviklingsafdeling, der har lavet begge forstærkere, så lyder de ens???

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2016 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hvor læser du det henne?

(bemærk for JBL'ens vedkommende, så er det ikke "samme udviklingsafdeling". Det er "samme forstærker med andet logo")

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 07 Marts 2016 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Øhh, du henviser til, at Mark Levinson udvikles af Crown folk... det kan godt tolkes i retning af, at du mener, at det alligevel er Crown dele/kredsløb, så de er lige gode  

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 07 Marts 2016 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Her er vi igen helt nede i ultra-low-budget (ca. 2600kr for 2x650W @ 8 Ohm). Det er klart, at der ikke er ruttet med kvalitetskomponenter i det segment, og det er ikke repræsentativt for hvad pro audio kan. Men jeg er sikker på at den TA2400 er fin for hvad den er, prøv den da af full-range så du kan danne dig en mening om den. Hvis det skal være "high-end" så får man dårlig nok en stump kabel til den pris

:-)

Da jeg kører aktivt, kan jeg ikke bare sådan lige prøve den af full range.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 07 Marts 2016 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Anyways, så er hele denne debat om Crown vs. Accuphase lidt ligegyldig... bevares, jeg har da også hørt dyre/gamle Crown Reference I/II effekttrin spille rigtig godt i hifi-sammenhænge, men de har ikke været bedre end deres pris, sammenholdt med "hifi-effekttrin" i samme prisklasse.

Så jo, der er altså forskel på en Crown til 3000,- og en Accuphase P-7100. Om end det selvfølgelig kræver, at resten af anlægget er gearet til, at "vise" forskellen. Men selv på et budget-system, vil man kunne høre forskel...

Jeg synes personligt, at et effekttrin til 150.000 burde være forbudt ved lov... men det er en anden snak, som ikke hører til på Hifi4all.

ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2016 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

PA grej køres jo ikke full range, man har en amp til top og en til bund og delfilter er digitalt eller analogt justerbart
og tilpasses hvert setup så det spiller så hæderligt som muligt alt efter de akustiske udfordringer.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Marts 2016 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet må jo være vigtigt for Max.H siden han stiller det. Som han skriver: "De er valgt som repræsentanter for en teoretisk sammenligning af to produktgrupper". Altså må det være den teoretiske baggrund for at det er muligt at fremstille to så forskellige produkter med tilnærmet samme effektmæssige ydelse og forståeligt nok stilles spørgsmålet om man kan høre forskel. Det sidste er der kun en som kan svare på. Nemlig Max.H selv.

Konstruktionsmæssigt taler billederne tidligere vist for sig selv. Og har man haft fingrene nede i teknikken er den teoretiske forskel ikke til at overse. Der er ikke noget overraskende i prisen heller. Vi behøver ikke bevæge os længere end til den vestjyske hovedstad Herning for at finde en producent som bevæger i samme luftlag.

Det koster at presse "den sidste saft af appelsinen". Det er der mennesker i branchen, der har som mål og det er der ingen grund til at nedgøre. Det er de sidste dråber der koster pengene. Det ved de der betaler fra 10.000kr. og op for en pickup bestående af en lille spole, magnet og en diamant. Jeg synes vi skal lade en effektforstærker til 150.000kr være accepteret når man tæller timerne til research med i prisen.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2016 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

hej Kai, jeg undre mig over hvis det kan passe, at alle diagrammerne ligger frit lovligt online ?
har du evt også et med alle værdier på, og alle transistor typerne ? mv ?
i en størrelse man kan læse ?
Der er mange ting der ikke "lige" fremgår af dette diagram.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 07 Marts 2016 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Diagrammet ligger såmænd på Accuphases egen hjemmeside sammen med et par fine billeder.

http://www.accuphase.com/cat/p-7100_e.pdf

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes