Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2026 | 15:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Arm sidder lavt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2016 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Dejligt at du nu (endelig) får løst problemet. Trist at der skal en tråd til, på H4A, før det sker!

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2016 kl. 05:55 | IP-adresse registreret  

super at læse at du får en ny basearm på og det manglede da osse bare da, det andet var jo helt ude i skoven....
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2

Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Marts 2016 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at checke det flydende ophæng? Syntes at det ser ud til, at armbasen hænger voldsomt lavt. På min Thorens TD 160, er der 6 mm fra oversiden af dækket til det stykke, hvor armboardet er spændt fast på. Selve armboardet er så omkring 10 mm tykt - hvilket i denne forbindelse er uden betydning, da jeg har en Mørch-arm monteret.

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Marts 2016 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Lad nu være med at gøre manden mere nervøs end nødvendig... Han er tydeligvis ikke så meget inde i hvordan en pladespiller skal sættes op som andre, han har sandsynligvis en fordi han synes det er fedt at høre vinyl. Det er blevet slået fast at armen sad lavt fordi der er lagt en ekstra, og åbenbart meget tyk, plademåtte på. Det er selvfølgelig et problem hvis armen også sad lavt inden, det kan måske nås kontrolleret inden den afleveres for at få en ny armbase på - tag bemeldte plademåtte af, og se hvordan armen så ligger i forhold til pladen hele vejen over.

Et mere jordnært råd: Prøv at måle afstanden mellem underkanten af pladetallerknen og selve pladespilleren, det man kalder en plint. Hvis den ikke er ens hele vejen rundt, så er det måske en god idé at få ophænget check'et igennem. Hvis man selv vil kunne sådan noget kan man selv sætte sig ind i hvordan det gøres ved at forsøge at finde en manual på nettet, men jeg må ærligt indrømme at da jeg havde en Linn LP12, også med ophæng, var jeg altid i tvivl om jeg havde gjort det godt nok. Det nemmeste er således at få en ekspert til det, og hvis jeg tolker det ret så er montering af ny armbase noget forhandleren tager sig af, og så kan man jo i samme omgang be' ham om lige at se om ophænget sidder som det skal.

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2016 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Det har sgutte noget med plademåtten at gøre! Se det billede jeg postede på side 1, af en original arm. Der er så stor afstand, at hverken en tykkere plademåtte og/eller en tykkere arm, vil give problemet. Årsagen er helt sikkert at den uoriginale arm er monteret alt for lavt!

M.v.h.

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2016 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Se de billeder andersreimer postede på side 1, hvor pladen ligger et pænt stykke over selve tallerknen! Det er måske ikke helt de 10 mm som nogen har foreslået, men det er da stadig en del! Som jeg, med andre ord, skriver er det svært at afgøre om armen uden den ekstra plademåtte vil passe som den skal, eller om den stadig har været for lav! Desuden er dit billede med en anden arm, der ikke nødvendigvis har samme højde! Du og jeg kan gisne alt det vi vil, det er kun andersreimer der kan bekræfte om armen sad fint inden plademåtten, og det behøver han ikke gøre for min skyld - bare han får afhjulpet sit problem, det er det vigtige!

Og... !

mtolstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Marts 2016 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Tarveligt,afsætte 2 gode industriprodukter i den stand... Kan dog glæde mig at der er forum som dette...
Til top Vis mtolstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolstrup

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2016 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Se de billeder andersreimer postede på side 1, hvor pladen ligger et pænt stykke over selve tallerknen! Det er måske ikke helt de 10 mm som nogen har foreslået, men det er da stadig en del! Som jeg, med andre ord, skriver er det svært at afgøre om armen uden den ekstra plademåtte vil passe som den skal, eller om den stadig har været for lav! Desuden er dit billede med en anden arm, der ikke nødvendigvis har samme højde! Du og jeg kan gisne alt det vi vil, det er kun andersreimer der kan bekræfte om armen sad fint inden plademåtten, og det behøver han ikke gøre for min skyld - bare han får afhjulpet sit problem, det er det vigtige!

Og... !

Hvis en plademåtte er nok til, at armen skraber på, så har den siddet for lavt før måtten kom på... derfor forslaget om ca. 10 mm. ...

Var der andet du ville vide...!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2016 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Ja tak... Kender du tykkelsen på plademåtten? Mig bekendt er der kun én der kender den, men jeg tager måske fejl?

Hvis jeg justerer min arm 10 mm nedad (Roksan Artemiz, den minder lidt om en Rega), så kan jeg slet ikke få nålen i rillen - armen skøjter
på yderkanten af pladen. Og ja, min arm er monteret så den er parallelt til pladen når nålen er i rillen.

Igen: Vi aner ikke om pladespilleren inden den ekstra plademåtte, som ikke ligner en tynd sag, har passet som den skal. At ophænget
kunne være sunket kan ikke afvises, men der er ingen grund til at der som sædvanligvis kommer råd fra 1.000 retninger som kun gør
trådstarteren mere i tvivl om han nu også skal have en pladespiller overhovedet. At forhøje armen med 10 mm kan gøre at den er alt for
høj - men så kan pladen måske afspilles, hvis ikke armen støder på hæve-/sænkearmen.

Folk udtaler sig skråsikkert om noget de ikke kender detaljerne på... Så spørg dog ind til dem så der kan rådgives fornuftigt, i stedet for at
slynge faste størrelser og katastrofe-meldinger ud til en der, som jeg ser det, bare synes det er fedt at høre vinyl-plader, men som ikke
kender til de grove og fine detaljer på en korrekt monteret pladespiller.

Og det er alt for let hurtigt at kalde forhandleren en klampert, for måske burde han have fortalt trådstarter at armen naturligvis skal
højere op, men det har han sikkert glemt, måske fordi de fleste godt ved sådan noget. Er pladespillleren solgt som den er nu, inkl. den
ekstra plademåtte, så er det helt klart klamp - men det er mit indtryk at den er eftermonteret af trådstarter selv.

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2016 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

1. Plademåtten er langt fra 10mm tyk. Og selvom den havde været det, så ville det stadig kun være 5-6mm tykkere end originalt.

2. Hvis ophænget synker så sker vel først/mest under pladetallerkenen, som jo er det tungeste.

3. Trådstarter spørger vel for at få råd? Så er det skudt helt ved siden af, at være efter andre brugere, for at forsøge at hjælpe! Så må trådstarter selv sortere i, hvad han finder brugbart.

4. Med de ting jeg har set fra forhandleren - dette er ikke første sag! - så jo, så er han en klamphugger, distræt eller ej.
Jeg ved at han tidligere er blevet meldt til sikkerhedstyrelsen, for at lave klamp, som i værste fald kunne give stød.

M.v.h.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 26 Marts 2016 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:
Det har sgutte noget med plademåtten at gøre! Se det billede jeg postede på side 1, af en original arm. Der er så stor afstand, at hverken en tykkere plademåtte og/eller en tykkere arm, vil give problemet. Årsagen er helt sikkert at den uoriginale arm er monteret alt for lavt!

M.v.h.

Hej Kurt P

Må jeg spørge til, hvorfor du kalder SME-armen for en "original" arm? Den er vel hverken mere eller mindre original end en Rega-arm (eller en hvilken som helst anden tonearm for den sags skyld)?

Så vidt jeg ved, så blev Thorens TD160 Super overvejende solgt uden tonearm - så kunne kunden selv vælge at montere en ("uoriginal") tonearm efter eget ønske.

Jeg har i hvert fald ikke kendskab til, at Thorens TD 160 Super ab Thorens blev leveret med den SME-arm, som du viser et foto af. Så hvis originalitet handler om, hvordan et givet produkt bliver leveret ab producenten, så er SME-armen ikke original.

Jeg kan selvfølgelig også have sovet i den analog-time på pladespillerskolen, hvor Thorens-modellerne blev gennemgået
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

andersreimer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2016 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Som sagt før: der skulle være styr på det nu. Den får monteret en
original armbase af en tekniker, forhandleren har nogle forbindelser
til. Teknikeren justerer selvfølgelig pickuppen i samme omgang.
Plademåtten var sat på, da jeg fik den. Jeg har på ingen måder pillet
ved pladespilleren. Og ja, pladetallerken er en tung aluminiums-sag.

Jeg sætter stor pris på, hvor gode I har været med råd og tips!
Dejligt med et så aktivt forum, især for os, der ikke sætter os 110%
ind i det tekniske, men bare nyder at høre plader. Det er langt fra min
første pladespiller, men den første med flydende ophæng.
Til top Vis andersreimer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersreimer

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 26 Marts 2016 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

En typisk plademåtte er ca ½ cm tyk sådan +-.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 26 Marts 2016 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej andersreimer

Vær opmærksom på, at en original armbase ikke er nogen garanti for at få korrekt højde på arm/pu - det afhænger bl.a. af armens og pu'ens fysiske dimensioner.

Det er derfor en god idé, at du sikrer dig, at teknikeren har adgang til mellemringe i forskellige (og passende!) tykkelser, så VTA/SRA bliver nogenlunde korrekt.

Om en pladespiller er med eller uden (flydende) ophæng er i udgangspunktet uden den store betydning for at opnå korrekt arm-/pu-højde (om end et flydende ophæng kan være lidt mere levende og tricky at arbejde, når man skal foretage justeringerne).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2016 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:
1. Plademåtten er langt fra 10mm tyk. Og selvom den havde været det, så ville det stadig kun være 5-6mm tykkere
end originalt.

Det er også derfor jeg argumenterer for at de 10 mm nogen har foreslået lyder til at være skudt over mål.

Kurt P skrev:
2. Hvis ophænget synker så sker vel først/mest under pladetallerkenen, som jo er det tungeste.

Enig. Og det ville jo så faktisk gøre at armboard'et ville komme højere op. At nogle begynder at så en tvivl om at armboard'et sidder for
lavt kommer jo kun af at det sidder under plintens højde.

Kurt P skrev:
3. Trådstarter spørger vel for at få råd? Så er det skudt helt ved siden af, at være efter andre brugere, for at forsøge at
hjælpe! Så må trådstarter selv sortere i, hvad han finder brugbart.

Hvis han evner det, og det lader ikke til at være tilfældet her. Havde andersreimer spurgt efter hvilken pladespiller han skulle købe, så
havde mange, inkl. forhandleren åbenbart (der skal jo sælges), sagt at sådan en Thorens er en vellydende sag... De havde ikke spurgt om
han kender noget til pladespillere, for så ville i hvert fald jeg have rådet ham til at købe en simplere pladespiller, en der ikke nødvendigvis
kan risikere at skulle løbende justeres.

Kurt P skrev:
4. Med de ting jeg har set fra forhandleren - dette er ikke første sag! - så jo, så er han en klamphugger, distræt eller ej.
Jeg ved at han tidligere er blevet meldt til sikkerhedstyrelsen, for at lave klamp, som i værste fald kunne give stød.

Også enig, han har et blakket ry, men det behøver ikke at betyde at han også har handlet forkert i denne sag. Nu bekræfter andersreimer
så at pladespilleren er købt sådan, så nu hvor vi har den detalje på plads vil også jeg gerne melde mig i koret der siger KLAMP!
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2016 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Gabetta og Kurt...pladespilleren vi taler om her, er en Thorens med flydende ophæng. Hvis ophænget synker, er det da ikke kun ved pladetallerken, som godt nok er tungest, men det er jo hele det flydende ophæng, der synker ned og dermed også armen og armboardet, der synker med ned. Det er kun, hvis ophænget er justeret skævt og hælder mod den ene side, hvilket jo ikke er godt. Men det er altså det hele, der bevæger sig pladetallerken og arm på det flydende ophæng.

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2016 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med flydende ophæng, så kan det laves på flere måder, f.eks. med "elastikker", men oftest ved at afspilledelen (tallerken og arm) er adskilt fra plinten, ved at de "står på fjedre". Det er så 3-4 ens fjedre. Det betyder så også, at selvom de selvfølgelig alle bliver "trætte", så sker det ikke ens. Da belastningen på fjedrene under pladetallerkenen er større, end på den/de fjedre under armbasen, vil disse også synke mere/hurtigere, end under armbasen. Der er trods alt også nooooget vægtmæssig forskel.

M.v.h.

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2016 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Trætte fjedre er i hvert fald noget som f.eks. opjusteringensmanualen til en LP12 omtaler... Her kan man netop bytte rundt på dem når der
skal justeres, så en eventuel lettere træt fjeder kan leve lidt længere.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2016 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Der er også wire og blad fjedre som på TD321 til 318.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes