Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 08:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Akai GX620 spolebåndoptager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 14 Maj 2016 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Aragon skrev:

Der kan købes opbevarings æsker ved Darklab i Tyskland

Det er et fint sted at handle.



De kender vist også deres besøgstid

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 15 Maj 2016 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Tak for info om æsker til båndene. Om det så bliver Darklab eller Jørgen Clevin, vil tiden vise (jeg poster et billede her, når den tid kommer).

I dag var jeg på et andet loppemarked, og denne gang så jeg til 200 kr en anden, endnu ældre Tandberg, denne gang model 62X. Den er så vidt jeg kan se fra 1966 og med radiorør? Imponerende solid mekanik, og igen ærgerligt, at man ikke lige har et værksted til at lege med den slags.  På en måde er det interessant, at de rigtige HiFi maskiner stadig er så populære, at de ikke havner sådan et sted.

Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 15 Maj 2016 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

nozendk skrev:
......  På en måde er det interessant, at de rigtige HiFi maskiner stadig er så populære, at de ikke havner sådan et sted.


mjoe .....   Du har næppe hørt en 62X i tip top stand spille, så havde du måtte lede efter kæbetøjet - de kan spille skræmmende godt - ligeså godt som Revox G36.

De store maskiner ser man aldrig på kræmmermarkederne - folk flest er jo udemærket klar over værdien på dem - kig på den blå og bliv overrasket over prissætningen.    ( ja ok, der er nok også nogle guldgravere der huserer )

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 15 Maj 2016 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

mjoe .....   Du har næppe hørt en 62X i tip top stand spille, så havde du måtte lede efter kæbetøjet - de kan spille skræmmende godt - ligeså godt som Revox G36.

Ja jeg glemte at skrive, at det er en 2 spors båndoptager. Den så også ud til at være i udemærket stand, så det er jo dobbelt ærgerligt.

For øvrigt, jan_stevns, jeg er ved at lodde en fuglerede af nogle stik og potentiometre sammen, så jeg kan bruge headset-stikket på min laptop og lave en meget simpel signalgenerator og spektrum analysator. Så vil jeg prøve at se forskellen på de to tape-indstillinger på båndoptageren. Når det kun er forskellen, jeg ser efter, så gør det mindre, hvis mikrofonindgangen er så ringe, som du advarede om.

Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 16 Maj 2016 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Så blev fuglereden færdig. Når jeg dæmper signalet fra båndoptagerens 1:10 kan jeg slutte det til mikrofonindgangen på min laptop. Headset udgangen kan direkte sættes til linje-indgangen. Så skulle der eksperimenteres, troede jeg. Men desværre fandt jeg ud af, at mikrofonindgangen skærer frekvenser over måske 8kHz af! Jeg tror mit setup ville virke med et rigtigt lydkort med linje ind- og udgange. I får lige et skærmdump af de to smarte programmer.


Mere følger, når jeg kan måle på udgangssignalet fra båndoptageren på en mere pålidelig måde.

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål om bias knappen, så fandt jeg en side der skrev, at LR35 er den tynde udgave af SM900 og LR90 er den tynde udgave af SM911. LR35/SM900 er lavet til almindelig bias, mens LR90/SM911 er til højere bias.

Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 17 Maj 2016 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

nozendk skrev:
Så blev fuglereden færdig. Når jeg dæmper signalet fra båndoptagerens 1:10 kan jeg slutte det til mikrofonindgangen på min laptop. Headset udgangen kan direkte sættes til linje-indgangen. Så skulle der eksperimenteres, troede jeg. Men desværre fandt jeg ud af, at mikrofonindgangen skærer frekvenser over måske 8kHz af! Jeg tror mit setup ville virke med et rigtigt lydkort med linje ind- og udgange.


Det sidste tror jeg du har ret i - jeg har leget lidt med et eksternt ROLAND DUO capture - det ser ud til at køre temmeligt præcist i hele det hørbare område , når jeg sammenligner med rigitge RMS AC millivolt metre - altså professionelle ting beregnet til sådanne opgaver.



Jeg vænner mig aldrig til at bruge en computer til sådan arbejde :)





__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 17 Maj 2016 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de hurtige og interessante svar fra alle.

Næste spørgsmål: Båndet ser ud til at køre fint med metalspolen på 26 cm. Men i går, da jeg satte en 18 cm plastspole på, skrabede båndet mod ydersiden af spolen ved hver omdrejning. Jeg kunne se, at spolen er en lille anelse bøjet (ved slidsen til at sætte båndet i) indad, men burde der ikke være plads nok til, at spolen kan slå sig lidt? Der var plads nok på den anden side af båndet, så det vil sige, at spolen sidder et par millimeter for langt inde på maskinen i forhold til det styr, der sidder til højre. Det giver en irriterende lyd, og jeg er bange for, om båndet går i stykker af det. Kan det rettes?

Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 17 Maj 2016 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Du er på vej ind i spolebåndenes forunderlige verden. Med de oplevelser og praktiske erfaringer det nu giver. I det mindste har du set lyset og besværer dig ikke over den manglende nutidsbegrundelse for ihændehavelsen af dette skrummel til at stå og misklæde en moderne stue samt dette, at hvad skal vi dog bruge denne indretning til, som måske endog ikke havde set verdens lys i netop denne facon uden danskeren Valdemar Poulsen (som af uvisse årsager af de engelsksprogede kaldes Vladimir, og hvem opdager så, at det er det danske flag, der skal hejses). Men den diskussion vendes der sikkert tilbage til. Og så skulle gerne nogle flere se det oplivende i at lade spoleoptageren være en del af indretningen. Der anskaffes diverse mere eller mindre avancerede genstande til at skabe bevægelse i nuet, så der må være et behov, og hvorfor ikke lade en spolebåndoptager dække det behov? Som en genstand der samtidig er nyttig og kan levere liflig underholdning.

Problemet med et bånd, der skraber, er velkendt. Det kan være så uheldigt, at spolen skraber mod decket, og det kan være båndet, der skraber mod spolen. Jeg er lidt i tvivl om, hvilken af delene du har oplevet. "burde der ikke være plads nok til" skriver du, - det er der så ikke, men faktisk har du ret i, at nogle undervejs i spoleoptagernes udvikling kunne have fået den ide at hæve kernen, som båndet hviler på, en anelse, så den førstnævnte mulighed ikke burde opstå. Hvis det er båndet, der skraber mod spolen, kan plastspolen være blevet deform, og det ville jeg opgive at rette, men hvis du fx alligevel skrotter et af de brugte bånd, er det en mulig løsning at bytte spolerne. Det kan også være, at båndet er blevet skævt eller sjusket opspolet, så det er årsagen, og der er stor forskel på, hvordan en optager magter opgaven med at hurtigspole, og såmænd også afspille (og naturligvis kan spole/bånd også spille ind), men i det tilfælde er der ikke andet at gøre end at ofre tid på en omspoling. Jeg tror ikke, båndet tager skade af det, men måske kan det bevirke det krøl, som du omtalte. - At det netop er ved slidsen, du finder bøjningen, er også velkendt. Folk havde forskellige måder at tilgå dette med at fastgøre båndet, og det kan være årsagen, men alene, at der er en slids, er for spolen en mulighed for at komme ud af facon. At fastgøre båndet ved at bruge slidsen er en dårlig ide og en unode, man skal undgå, for det kan i sig selv give skrabeproblemer.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 17 Maj 2016 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Ja det er båndet, som skraber imod indersiden af ydersiden af spolen, om man så må sige. Det ser ud til, at plastspolen med tiden er blevet bøjet lidt indad, således at det hjørne, som findes mellem perimeteren og slidsen, peger ind mod båndet. Det er muligt at købe tomme 26 cm metalspoler (mod en mindre formue) men jeg har ikke rigtig fundet nogen 18 cm metalspoler. Løsningen er nok, som du siger, at finde nogle kassable bånd. Grunden til at jeg spurgte var, at det er så små tolerancer, at jeg ikke lige havde forestillet mig, at det skulle være så let at ødelægge en spole. Måske har den ligget i solen. I værste fald må jeg klare mig uden Anne Dorte Michelsen.
Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 17 Maj 2016 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Tolerancen var s´gu ikke meget bedre på plastspolerne, da de kunne købes nye, så der er som sådan ikke noget mærkeligt i det, du oplever. Bare spol det op på en anden tom spole, og håb at du er heldig.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 17 Maj 2016 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hvis nogen skulle være i tvivl om, hvad det betyder, at båndet bliver samlet op af en skæv spole, har jeg her to billeder; det ene, hvor båndet ligger helt perfekt, og et andet, hvor spolen er skæv.





Det er ikke tydeligt for det blotte øje, at den sidste spole fejler noget, men det er altså den, som bugter sig så meget, at båndet skraber mod siden under brug. Man kan se, at båndet ikke ligger jævnt.

Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 17 Maj 2016 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Ahh hva', skal det nu gå ud over Anne Dorte - men her er så lidt at gå i seng på:  https://www.youtube.com/watch?v=cMVhuGoIOXQ  -  og behøver du mere, er her noget supersupersupergodt:  https://www.youtube.com/watch?v=go0wiu2UyA0

Hvis 26 cm plast(og metal?)spolerne også kan give den slags problemer, er det sværere, ja, men er det umuligt at købe tomme plastspoler? Måske er 18 cm metalspoler forsvundet, men de fandtes, så det er blot om at lede eller vente på rette brugt tilbud. Men får du ikke plastspoler tilovers, så er det bare at kigge i genbrugsbutikker. - Opspolingen på billede 2: Jamen, det kunne se meget værre ud (og kan for resten også blive årsag til krøl, hvis sådan et bånd presses under dårlig opbevaring). Det er, som det siges, alt sammen ikke noget nyt i den analoge verden, men sådan giver den digitale verden vel også sine erfaringer, som enten må accepteres eller findes en løsning på. Noget af det, som billede 2 viser, kan opstå, blot ved at du standser afspilningen og begynder igen. Kunne man måske sige, at spoleverdenen er "menneskelig" i sin opførsel med slør og deslige?

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 17 Maj 2016 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

aristona > Nu bliver du meget filosofisk, men det er da klart, at en del af fascinationen ved min båndoptager er, at den er lidt genstridig. Når jeg optager, skal jeg være varsom med udstyringen, der skal ligge så tæt som muligt på, men ikke over 0 dB mærket, for hvis jeg lægger niveauet under, får jeg båndsus, og hvis jeg lægger det over, så bliver lyden forvrænget. Spolerne skal håndteres korrekt; de dér NAB adaptere til 26 cm spolerne er lavet af en person med tre hænder. Spoler bliver skæve (eller var alle det i 70'erne?) og bånd kan finde på at smuldre. Maskinen har ikke godt af at stå uvirksom, da de mekaniske dele kan sætte sig fast, og elektrolytterne bliver gamle og sure lige som ejermanden. Jo der er mange grunde til ikke at ønske sig sådan et bæst, men når man har den, vil man nok nødigt af med den.

Med hensyn til kildematerialet, så har jeg overvejet alternativer til den besværlige omvej over bluray afspillerens analoge lydudgang og en USB stik. Jeg har læst om DAC på nettet og fundet ud af, at det egentlig bare er et eksternt USB lydkort. Men prisen for sådan én varierer mellem "arrrh kan det nu også passe" til "så følger der vel et eventyrslot med"...  Så nu vil jeg anskaffe et Creative lydkort af nogenlunde kvalitet og se, om det evt giver en bedre lyd, når jeg næste gang skal lave et nozendk-nostalgia-mix. Lige nu venter jeg på, at posten kommer med et splinternyt blankt bånd.

Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 18 Maj 2016 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg anskaffet et Creative X-Fi Fatality lydkort, og det lyder egentlig godt, når jeg tilslutter det til anlægget. Men det hører vist til i forummet "digital lyd".  Næste trin er så at prøve at optage fra det.
Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Første forsøg med at optage fra den nye lydkilde: Allerførst, hold da op det lydkort lyder godt...

Jeg tog et af de gamle bånd, som jeg har anskaffet, til at eksperimentere med. Det første spørgsmål var jo, hvad indstillingen "wide range" kontra "low noise" betyder for lyden. Med dette gamle bånd giver "wide range" en underlig overstyring, så det er i hvert fald ikke til denne type.

Sjovt nok er det lettere at optage nyere musik end ældre, på grund af "loudness inflationen", der betyder, at moderne popmusik er meget komprimeret.

Først lavede jeg en playliste med nogle forskellige typer musik, som kan give et indtryk af lyden. Det er en kort liste, da det bare er en 15 cm spole. De er optaget ved 19cm/s og med forholdsvis forsigtig udstyring.

Det første, som jeg hører, når jeg laver en sammenligning mellem det optagne og originalen, er at optagelsens bas er mere mudret. Jeg havde forestillet mig, at det på grund af båndet ville være diskanten, der gik tabt? Hvis nogle båndeksperter i forummet har en forklaring, så hører jeg gerne om det.

Dernæst er det interessant at bemærke, at der er noget båndsus, men at det ikke er så generende, som jeg husker det fra de gamle kassettedage. Med et godt nyt bånd og mere omhyggelig udstyring ville det sikkert også blive mindsket.  Endelig bemærker jeg, at der er noget mekanisk støj fra selve båndmekanismen (opsamlingsspolen) og mere med disse små spoler end med de store!? Måske er der et eller andet, der ikke er justeret helt optimalt.

Når jeg får det nye 26 cm bånd fra thomann.de laver jeg et nyt mix, måske stemningsfuld jazz denne gang?

Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg et tilbud på en stak bånd - 26 cm metalspoler med bånd for 150 kr/stk.

Desværre er de fyldt med tysk schlager musik med vild overstyring, så selv Bamse er ved at gå ud af sin gode pels.


Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jeg fik lige skrevet det sidste indlæg lidt for tidligt. Jeg fandt et Maxell bånd af god kvalitet med nogle helt fantastiske optagelser, mest rockmusik fra 70'erne. Jeg måtte lige hen og tjekke receiveren for at sikre mig, at den kunstige surround-effekt var slået fra. Lyden er fuldstændig forrygende og stereobilledet står klokkeklart.

tillad mig at parafrasere
You'll not hear nothing like the mighty Quinn


Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 22 Maj 2016 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

nozendk skriver " Lyden er fuldstændig forrygende og stereobilledet står klokkeklart."  Lytter og læser I, alle I skeptikere?

Meget gammelt hifi har stiftet bekendtskab med de berygtede jagtmarker, men de fleste ved godt, at med en spolebåndoptager skal der en god begrundelse til for bare at smide ud. Men de gamle brugere forsvinder, og pt er det næsten dagligt, at der sættes en spoleoptager til salg. Der er brug for nye ejere. Prøv at kigge på nozendk's billede - har du ikke også en kær bamse eller tilsvarende, der kunne bruge lidt selskab? Hvad enten det nu bliver schlagere eller mr. Quinn.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 22 Maj 2016 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Tid til næste spørgsmål... Når jeg spiller eller spoler et af de bånd, jeg købte, igennem første gang, så falder der en hel del smulder og spåner af. Er det normalt, eller er båndet ved at falde fra hinanden? Mængden kan ses på billedet.


Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 22 Maj 2016 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke normalt. De bånd jeg havde, var købt som helt nye ved første gang, jeg købte GX-625. Da jeg købte båndoptageren for anden gang, fulgte der 3 store bånd med, som han havde brugt i flere år og i ingen af tilfældene dryssede de. Så det må være nogle ret gamle bånd, der tilmed heller ikke har været opbevaret ordentligt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes