Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2026 | 05:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brugt Thorens eller nyt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:
Jeg ser en Thorens TD166 mk.2 tilbudt privat, ganske vist i stand som ny, til 3.000 kr. Det er mere, end jeg gav i den tids kroner for et pænt antal år siden, spritny hos KT radio. Giver det mening?

Nej - det gør det ikke. Folk tror det er guld, de har stående på loftet ...
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

I 1969 købte jeg en Thorens TD125 Mk II med SME arm. Da værket kom i til København, kunne den ses hos KT Radio på Vesterbrogade i København. Via en bekendt købte den værket for rundt regnet 2000 kr og armen for lidt mindre end 1000 kr. I alt ca 3000 plus pick-up.
Prisen er med andre ord meget høj.
Man skal nok også tage konstruktionen i betragtning ved sammenligning med en Lenco.
TD125 er remdrevet af en synkron motor, der får sin frekvens fra en indbygget oscillator og altså ikke fra nettet. Der er indbygget stroboskop og finjustering af hastigheden, og man kan stadig få ny rem til den.

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2016 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

TD125 mk I var med Thorens egen arm, og den viste med SME arm er ikke en Mk I - skyderen til højre virker med den indbyggede lift i Mk I - hvis der kun er to skydere, er det Mk II. Jeg har et foto af Mk I her, men ved ikke, hvordan jeg skal få det på siden.
Men man kan se den her:
http://www.schopper.ch/index.php?page=thorens-td125-MKI-engl ish

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2016 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Desværre var jeg lidt for hurtig til at sende, men senere udgaver med tre knapper i front kunne også være Mk II. Dette link skulle med

http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/thorens-td-12 5-mk-i-vs-mk-ii.95782

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Stakkels trådstarter ... vi bevæger os længere og længere væk fra trådens emne (og oprindelige spørgsmål).

Mit generelle råd til trådstarter vil være, hvilket andre har været inde på, at hvis du ved, hvad du har med at gøre, så kan der være rigtig gode ting at
finde på brugtmarkedet. Hvis du vil have plug 'n play og mulighed for forhandlergaranti, så køb noget nyt fra en kendt producent. Der er allerede
nævnt nogle navne. Hvordan de lyder, ved jeg ikke. Jeg har pladespillere nok og får desuden ikke lov til at gå ud for min kone ... så jeg sidder bare
hjemme og lytter på det, jeg har
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Analogueman; forstår godt dit syn, men det er helt ok at tråden også udvikler sig, jeg lærer i hvertfald gerne noget af de forskellige velmente indlæg. Det kunne jo desuden være at konen før eller siden giver dig udgangstilladelse, nu har jeg i det mindste støttet op omkring det
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:
Hej

Mangler lidt hjælp fra nogen, som har viden her:

Jeg skal vælge imellem følgende muligheder:

1) Thorens 125 mrk. I med SME arm mrk. II uden pickup i pæn stand (pris ca. 5500kr)
2) Køb en fabriksny "plug and play" løsning med samme budget.

Bliver mit første forsøg med analog medie igen efter 20 år med CD'ere

Hvad vil I vælge?

Du har haft CDer som primær musikkilde i 20 år, det må betyde at du fortsat vil høre CD meget og nok væsentlig mere end vinyl, fordi
musiksamlingen er formodentlig næsten udelukkende på CDer. Derfor skal du have en pladespiller der virker og som der ikke skal justeres på.
Du må overveje om du kan acceptere manuel drift eller kræver minimum autostop eller evt. fuldautomatisk betjening. Find noget nyt der
modsvarer dine krav og brug en del penge på pick uppen. Så er du kørende.

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2016 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Et der nogen som har en kvalificeret holdning til en MicroSeiki Solid5/Ma303 (til salg her på Hifi4all).

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Tja, sælgeren kan jeg kun sige godt om, han er reel, så kontakt ham, besøg ham, han har plader, så du kan høre den spille.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Tag ud og kik på den, men overvej på forhånd hvad du egentlig ønsker. For det er kun dig der kan se om den passer til dine præferencer. Jeg har
haft en Micro for mange år siden, den virkede fint, men det var en af de billigere modeller. Jeg har selv været på jagt efter en pladespiller og nu
fundet en Kenwood kd 7010, den passer til mine præferencer. og den har jeg nok i rigtig mange år.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:
Det var også umiddelbart min tanke, men der er vel også sket meget med teknologien siden dengang?

Der er vist ikke sket så meget. Måske er det endda gået den forkerte vej...
Men én ting er sikker: Prisen på den Thorens er alt, alt, alt for høj!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

En anden mulighed kunne jo være en Dual CS 505-3. Den holder vist inden for budgettet.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

det er faktisk en rigtig god pladespiller. Den gør hvad den. Og der blev solgt mange af dem engang - de er jævnligt at finde på brugtmarkederne.

Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Ræven skrev:
redwine skrev:
Ja nok korrekt at jeg bliver revet med af nostalgi og måske derudover troen på, at man får bedre lyd til pengene
ved at købe f.eks. en brugt Thorens.
Sidstnævnte er ihvertfald hvad nogen påstår.

Men det lykkes vel at finde en løsning før eller siden

Den følelse kan jeg godt sætte mig ind i.
En anden mulighed er at købe en af de få tilbageværende klassikere der stadig er i produktion i dag.

Der er i hvert fald 3 af slagsen, hvor den ene næsten ligger inden for dit budget (andre kan komme med input hvis jeg skulle have
overset en model).
Nedenstående 3 klassikere har opnået ikonlignende status. De blev alle introduceret i 70'erne og er stadig i produktion, men er
løbende blevet opdateret hen ad vejen. Her får man altså både historie, nostalgi og opdateret teknologi i én og samme løsning.

De 3 er:
Technics SL1200/1210
Linn Sondek LP12
Rega Planer 3

Den sidste ligger med en pris på lidt over kr. 6000,- næsten inden for dit budget.

Rega Planer 3

Rega Planar 3 til 6000 kroner..! WTF!   

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Ræven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

ja det koster de i dag. Det er faktisk ikke væsentligt mere end da de blev lanceret i slutningen af 70'erne når der tages hensyn til inflation i den mellemliggende periode. Kr. 1725,- kostede den i 1979, hvilket svarer til ca. kr. 5.572,89 i dag jf. Danmarks statistik.
Til top Vis Ræven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ræven

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hej igen
P3 var dengang uden pick up, så den prisudvikling er nok helt normal. Forskellen på den gamle og den nye P3 er til gengæld gigantisk og det er egentlig pointen. Køber man en 30-40 år gamle pladespiller, så får man 30-40 gammel teknologi, der så oven i købet er.blevet slidt i 30-40 år. Der kan findes nogle få velholdte klassikere, det måske kunne betale jeg at investere penge og tid i, men igen, det er få.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2016 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk hovedet på sømmet!

Mine to muligheder er netop den problemstilling, med det samme beløb får man da mere værdi ved køb af 20-40 år gammel pladespiller, eller er det mere undtagelse end regel? Hvor meget betyder ny teknologi og kan menig mand som jeg hører evt. forskel?

At jeg så med jeres input konstaterer at den Thorens 125 er for dyr er en anden problemstilling.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Da du starter helt fra år 0 med pladespiller og analog lyd, ville jeg gå efter en plug&play løsning, altså pladespiller og pickup klar til at bruge, uden at skulle sætte dig ind i div. aspekter ved VTA/SRA/generel opsætning, etc. Husk at anskaffe en kvalitets riaa forstærker til dit første setup, den er det halve af den resulterende lyd, sparer du her bliver du hurtigt træt af analog lyd og vil måske føle at din investering var spild af tid og penge.

Med dette udgangspunkt kan du på et senere tidspunkt med god samvittighed investere i en bedre pickup og få glæde af den, da riaaen vil være god nok til at highlighte fordelene ved en bedre og dyrere pickup som vil kunne trække endnu mere information af din på dette tidspunkt større samling lpplader som er forudsætningen for at fortsætte med det analoge medium.

Konklusion: start med en god plug&play pladespiller løsning og en god riaa forstærker, få indkøbt så mange lper som dit budget tillader, hen af vejen samler du erfaring med det analoge medium og med denne viden vil du være klar til at steppe dit analoge setup op til et højere niveau og nu har har du så også efterhånden opbygget en pæn samling lpplader af dit favorit musik.
mvh
En gammel analogrotte

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Og for en god ordens skyld, er der altså ikke kommet ny teknologi til pladespiller-mediet de sidste 30 år.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er også en af dem, der har været en god rejse igennem. Som jeg lige husker det, har jeg været følgende igennem:

Technics SL-10: Direct drive tangentialspiller, kun T4P pickupper, Spiller ganske ok, fuldautomatisk, 100% ukompliceret for den absolutte nybegynder, ca. 1500kr

Sony PS-X555ES: Direct drive tangentialspiller, ordinære pickupper, spiller ok, fuldautomatisk, nem for den absolutte nybegynder, ca. 2500kr

Pioneer PL-505: Direct drive m. radial arm, ordinære pickupper, spiller ok, fuldautomatisk, kræver lidt af den absolutte nybegynder, ca. 2000kr

Rega Planar 3: Remtrukken m. radial arm, ordinære pickupper, var kedelig i mit setup (armen ikke helt på toppen heller), ingen automatik, kræver mere af den absolutte nybegynder, ca 1500kr for de første med RB-300 og opefter for nyere

Technics SL-1210: Direct drive m. radial arm, ordinære pickupper, også lidt kedelig i mit setup (og slidt), halvautomatisk, kræver lidt af den absolutte begynder, ca. 2500kr og hurtigt opefter efter alder

Nottingham Analogue Interspace jr. m. Rega RB-300: Remtrukken m. radial arm, ordinære pickupper, spiller ret godt, ingen automatik, kræver list af den absolutte begynder, ca. 5000kr og opefter efter alder

Technics SL-7: Meget lig og næsten lige så god som SL-10, ca. 1000kr

Beogram 8000: Direct drive tangentialspiller, kun pickupper fra B&Os mmc20 serie eller soundsmith pickupper, kan spille ret godt, er fuldautomatisk men kan kræve en del vedligehold og justering til at starte med og kan være 'sprød', ca. 1500kr og opefter

Kenwood KD-990: Direct drive m. radial arm, ordinære pickupper, spiller rigtig godt, halvautomatisk, kræver en smule af nybegynderen, ca. 3500kr og opefter.

Pioneer PL-L1000: Direct drive tangentialspiller, ordinære pickupper, spiller rigtigt godt, fuldautomatisk, kræver minutiøs justering og lidt vedligehold til at starte med, ca. 5000kr og opefter

For alle pladespillere gælder at min oplevelse kan være farvet af den mangel på indsigt omkring f.eks justering eller brug, som jeg evt. har haft på det givne tidspunkt. Mit bedste råd er at acceptere at dit forhold til pladespilleren meget vel kan blive en rejse frem for kærlighed ved første blik. Derfor mener jeg heller ikke at det er så væsentligt at vælge rigtigt første gang. Køb brugt, og sørg for at den pris du giver er rimelig, så vil prisen for din rejse være under fin kontrol hele vejen.

Brug HifiShark til at finde produkterne og afgøre om priserne er rimelige.

Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes