Emne: Brugt Thorens eller nyt? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
| Og for en god ordens skyld, er der altså ikke kommet ny teknologi til pladespiller-mediet de sidste 30 år. |
|
|
Jeg vil lige nævne i en bi-bemærkning at HifiKlubben holdt vinyl-arrangement på Åboulevarden for et par dage siden. Her demonstrerede de alle Ortofon modeller i Quintet serien og alle modeller i Cadenza serien - altså pickupper fra ca. 2300kr op til ca 18000kr. Der blev spillet på det bedste fra Dali, NAD, og Pro-Ject - bortset fra selve pladespilleren, hvor Ortofon havde udlånt en af deres udviklingsmodeller. Det var en Micro Seiki RX-1500 m. RY-1500 motor, et sæt der blev produceret i årene 1982-1990. Den var fuldt ud i stand til at demonstrere de indbyrdes forskelle mellem de 8 demonstrerede pickupper.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stort set enig! Enkelte nye materialer er kommet til - eller måske rettere udbredelsen heraf. Jeg tænker her på materialer som POM, kulfiber og keramik. Hvor og hvordan de implenteres kan så variere. Jeg er ved at renovere en Pink Triangle pladespiller, som er 30 år gammel. Det inverterede centerleje består af en tungstenlejekugle, der hviler på/i en lejeskål af (kunstig) safir, og lejeforingen består af en teflonbøsning. Det ville en pladespillerproducent i dag også kunne finde på at markedsføre som et centerleje, hvor der er benyttet moderne og avancerede materialer for at sikre et friktionsfattigt og lydløst centerleje. Lejekuglen ville dog sikkert være af keramik for at vise, at man var helt i front på det punkt Ikke meget nyt under solen, venner, hvad pladespillerteknologi angår. Principperne er de samme - det er valget af materialer, og hvor og hvordan man vælger at implementere dem, der kan variere.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lige præcisere, at det var Nils Valla, jeg var enig med!
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er sket den ændring at der er færre kvalitets pladespillere med betjeningskomfort. For det er mildt sagt irriterende at pladespilleren ikke slår fra når pladen er færdig. Det skyldes jo nok at de store japanske producenter der lavede nogle af de fineste pladespillere i 80erne ikke producerer pladespillere længere. Mærker som Denon, Kenwood, Pioneer og Technics var store producenter af kvalitets pladespillere, stort set alle med Direct Drive, og minimum auto stop som komfort. De mangler på markedet idag det er nok også medvirkende til at de bedste er hundedyre på Ebay og lignende steder. Jeg bød 600€ for en Kenwood 7010 som på billedet, men den gik for over 1000€, jeg har siden fundet en på det danske marked væsentligt billigere, men de er ved at være svære at opdrive. Jeg så i en annonce at 7010eren kostede 5695 kr uden pick up i 1991. Kenwood 7010 er da væsentlig pænere og fungerer væsentlig mere elegant end nogen produceret af Rega eller Project. Og der skal aldrig skiftes rem. Så mon ikke japanerne får mere gang i produktionen igen. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |

DacapoAudio.com
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker er Kenwood kd-7010 og kd-990 identiske, bortset fra farven. Min kd-990 er udført i sort pianolak.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja Hermann... Husk nu at Thorens TD 320 og Thorens TD 2001 også er "halvautomatiske"... Altså at armen løftes ved pladeafslutning... Nu du roser japanerne, så glemmer du Luxman PD 375 DD hvor du selv kan vælge om det skal være manuel eller automatisk...  Men om det skal være rem, mellemhjul eller DD som drejer tallerkenen, er en evig diskussion, som vel er op til den enkelte bruger hvad der er bedst...? Jeg har selv Luxman og Thorens pladespillere, både rem og en enkelt DD, og jeg hygger mig med det. Skulle jeg købe nyt, så skulle jeg lægge mange flere penge i det... for at opnå samme kvalitet.. Men på den anden side, jeg kunne sælge mine gamle og købe en enkelt ny... Men ej, ikke nu... Det er ren hygge Mvh Birger
|
| Til top |
|
| |
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
knaldhætten skrev:
Brug HifiShark til at finde produkterne og afgøre om priserne er rimelige. |
|
|
Det eneste HiFiShark reelt kan bruges til, er at se hvor det produkt man søger, det findes. Priserne kan ikke bruges til ret meget i Danmark, eftersom det danske (brugt) HiFi marked ligger lavere, end det man ser på HiFiShark. Nogle gange væsentligt under.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Jeg tror roligt man kan sige, at der er sket en udvikling indenfor pladespillerområdet. I 1972 havde man ikke armrør i en lang konstruktion fra hoved til hale. Ej heller neodyniummagneter, som i dag bruges med fordel i pick upper. Og man brugte, i næsten alle tilfælde, flydende ophæng som afkobling af motorvibrationer.
Er der tale om at man har ændret aflæsningsprincippet ? nej men forfinede og computerstyrede fremstillingsmetoder har gjort det muligt, at få laaangt bedre gengivelse indenfor relativt små budgetter.
Sådan er det med det meste, biler idag har 1 liters motor, der har 100 hk, kører over 20km på literen og dertil alskens sikkerhedsudstyr man ville have ønsket sig i start 70`erne, hvor motorer sjældent var under 1.6 liter, sjældent havde mere end 60-70 heste i den motorstørelse, kørte 9 km på literen, accelererede som en hudorm og var de rene dødsfælder, at være i, når noget gik galt. Hvem ville, til daglig brug, købe en bil fra 1972, hvis de for de samme penge kunne få en ny hurtigere, mere økonomisk, mere sikker bil, ovenikøbet med garanti.
Det siger sig selv, at udviklingen i pladespillersegmentet må være på nogenlunde samme niveau, medmindre man mener, at lige præcis pladespillerudvikling har været kapslet inde i en tidsboble, hvor brug af computere, bedre værktøjer, bedre materialer og indhentet erfaring, har været tabu lige netop for de produkter. __________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3055
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der skete meget fra 1972 til 1990, men siden kun sidespring eller direkte bagspring  . Sammenligning med biler holder ikke. En bil kan aldrig køre langt nok på literen. En bil kan aldrig blive for hurtig, for accelererende, for sikker osv. Jo mere des bedre. Med pladespiller er det en anden dagsorden. En pladespiller skal "kun" gengive en guitar, violin, trommer osv. Guitar, violin, trommer osv, lydder idag som dengang, så der er ikke "noget" som skal gengives bedre, hurtigere, mere end da, men "bare" ligesom, medmindre man ønsker en anden lyd, end den der er indspillet og målet er at "modificere" lyden på pladerne.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nils OK, jeg refererede blot til den omtalte Thorens fra 1972. Der er sket meget, ikke i 90'erne , men i det nye årtusinde. Bedre styring af motorer, mindre støjende motorer, bedre og nye plint materialer, bedre arme, bedre pick upper og pga. Automatiseret produktion, billigere priser. Ligesom med bilerne
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nils, du springer fin henover dette: forfinede og computerstyrede fremstillingsmetoder.
Ja, det er basalt det samme som for 30 eller 45 år siden. Men der er nu altså sket en smule med fremstillingsmetoderne.
Og det er på marginalerne man kender sin pladespiller.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
I "nyhedens" interesse er set vigtigt for branchen at forklare at der er sket en forbedring af vinyl teknologien.
Hvordan vil man ellers gøre den nye interesse for vinyl til en indtægtskilde? Nye magnetmaterialer i pickuperne. Ok.
Resten er storytelling. Det er vi i branchen eksperter i. Jeg har selv været en del af holdet.
Hvis udviklingen har vist store forbedringer, som det påstås, hvorfor rådes man så til at købe 30 år gamle velkonstruerede pladespillere?
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh ja, de fremstillingsmetoder... Det er som om håndværk og tolerancer før computeren er ikke eksisterende... Tag en af de Thorens jeg skrev om tidligere, det leje er udført ganske imponerende... For meget olie i brønden og næsten umuligt at sætte tallerkenen på plads... Samtidig er hele opbygningen ganske imponerende, at pladespillere der er 30-40 gamle stadig virker, måske en ny rem, måske olieskift, men ellers kører det bare... Det må man da have respekt for... At der så er kommet nye materialer frem, at man kan bruge teknologien for at frembringe nye tanker og ideer gennem en computer, før det sættes i produktion så værdierne er nær det perfekte, er da kun prisværdigt... Men hvis man kan få en Thorens, der er velplejet og vedligeholdt til under 3000 op mod en nyere pladespiller der er dobbelt op i pris... Jeg ved godt hvad jeg vil vælge...
Mvh Birger
Nå ja, en Thorens 125 til 5500 er nok lige for meget, men der er folk der er parate til at betale 10000,- for en 124... Men det er nok en anden diskussion
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om udstyret er fremstillet med hånden, fødderne eller om man har bygget maskiner som er computer-styrede kan da være ligemeget, hvis lyden af det håndbygget udstyr er bedst. Det er da muligt, at en lavere rangerende pladespiller med støjende motor fra 80érne, har fået nyudvikled motoren, så den idag ikke støjer mere end de bedste fra dengang.
At kalde brugen af forskellige "nye" materialer for fremgang, bekræfter jo kun, der intet er sket. Hvis så der var en hvis enighed om konsistensen af de "nye" materialer så ja. Men alu som der er bred enighed omkring egnethed i forbindelse med pladespiller, har man kendt til i en menneskealder.
Magnesium til tonearmsbrug er også fra 80érne og stor enighed om anvenligheden af, og sikkert nogle få materialer yderligere (alle fundet før 90érne), men at bestemte materialer i nogle sammenhæng er ideelt, betyder jo ikke de også er det i andre sammenhæng, og at forskellige materialer spiller forskelligt ind, er da ikke en viden af nyere dato.
Hvad er det for nogle nye puér og tonearme som er bedre end noget man allerede havde i 80érne?
Medlyd.: Det eneste du reelt fortæller er, din pladespiller "back-then" ikke var specielt god og du oplever en støt forbedring som tiden går. Men den oplevelse deler du sikkert med tusind andre, det jo kun et spørgsmål om hvor lavt på stigen du stod "back-then". Måtte du dengang "nøjes" med en billig model, skal der jo i dag ikke så meget til for at overgå. Men havde du en reel topmodel, fås den jo ikke bedre idag. Du TROR måske eller vil gerne tro på, din nye 100000kr dyre spiller bare er så meget bedre, men du husker ikke, det er ønsketænkning.
Men den store hurdle er tiden. Kan man finde en maskine fra dengang, som er tip-top (de findes) Men flyder nok ikke på vejen. Og det afspejles i de høje priser på gamle maskiner (uartigt ).
|
| Til top |
|
| |

DacapoAudio.com
|
| Sendt: 21 Maj 2016 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt P skrev:
knaldhætten skrev:
Brug HifiShark til at finde produkterne og afgøre om priserne er rimelige. |
|
|
Det eneste HiFiShark reelt kan bruges til, er at se hvor det produkt man søger, det findes. Priserne kan ikke bruges til ret
meget i Danmark, eftersom det danske (brugt) HiFi marked ligger lavere, end det man ser på HiFiShark. Nogle gange
væsentligt under.
M.v.h. |
|
|
Du kunne også trykke på 'expired' fanen, vælge 'danmark' under 'country' og så blive klogere af at studere de historiske danske
udbudspriser på det produkt du søger...
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2016 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
knaldhætten skrev:
Så vidt jeg husker er Kenwood kd-7010 og kd-990 identiske, bortset fra farven. Min kd-990 er udført i sort pianolak.
|
|
|
Ja, de er identiske men 7010 er efterfølgeren. Og pladetallerkenen skulle veje 300 g. mere. Der er en hel række modeller som reelt er identiske.
se evt: http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/107/1070564. html __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Online Indlæg: 401
|
| Sendt: 22 Maj 2016 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Hvis udviklingen har vist store forbedringer, som det påstås, hvorfor rådes man så til at købe 30 år gamle velkonstruerede pladespillere?
|
|
|
Fordi det er mere romantisk... Man rådes til det af dem der selv har sådanne pladespillere. Ligesom der også findes vintage-religionen om
at der ikke er sket noget... Måske ikke grundlæggende, men der læres vel hele tiden, så man kan suboptimere nogle steder hvor der lige
kan kildes lidt ekstra ud.
Man kan måske være heldig at få rigtig fin value ud af en gammel hæderkronet pladespiller, men det kræver at man ved hvad der er tale
om... Ikke kun ved at spørge på f.eks. et forum, man er nødt til at kende temaet, varianserne, hvad man skal kigge efter, hvad man skal
passe på, om prisen er rigtig eller forgyldet. Evner man det - fint. Gør man ikke - så hold fingrene fra det. Køber man en ældre pladespiller
skal man, ligesom ved de kært og jævnligt referede bil-analogier, være forberedt på mere vedligehold, og måske et par ekstra regninger
hist og pist.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2016 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
Ja ja Hermann... Husk nu at Thorens TD 320 og Thorens TD 2001 også er "halvautomatiske"... Altså at armen løftes ved
pladeafslutning... Nu du roser japanerne, så glemmer du Luxman PD 375 DD hvor du selv kan vælge om det skal være manuel eller automatisk...
Men om det skal være rem, mellemhjul eller DD som drejer tallerkenen, er en evig diskussion, som vel
er op til den enkelte bruger hvad der er bedst...? Jeg har selv Luxman og Thorens pladespillere, både rem og en enkelt DD, og jeg hygger mig
med det. Skulle jeg købe nyt, så skulle jeg lægge mange flere penge i det... for at opnå samme kvalitet.. Men på den anden side, jeg kunne
sælge mine gamle og købe en enkelt ny... Men ej, ikke nu... Det er ren hygge Mvh Birger |
|
|
Du har helt ret, jeg glemmer en del, bla Thorens, Luxman m.fl. men også Bang og Olufsens fine tangential pladespillere. Med dem viste B&O at
god betjening og integration med receiver og andre signal kilder kan gøres flot og enkelt. Stort set alle andre produmenter af pladespillere kunne
virkelig lære noget af B&O her. Det er en skam at B&O holdt op med at producere en enkeltstående modeller med Beosystem 7000, den linie
burde de kunne have fortsat.
Og det er hyggeligt med vinylen. Jeg har lige været så uheldig at min RIAA i min forstærker ikke virkede korrekt længere, og så fik jeg en
Projekt Phonobox DS. Den er god og giver mere liv til musikken og den hæver niveauet, så jeg har hørt meget vinyl på det seneste. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2016 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Redwine.
Før lod jeg mig vist indrulle i debatten nyt/gammelt (har svært ved at lade være) Hvad jeg skrev, var udelukkende baseret på personlige holdninger.
Men din dagsorden er en anden. Du er ny, har fået interesse for vinyl, og skal hurtigst nuligt bare købe et eller andet, og komme i gang. I den forbindelse var Medlyds råd om, at starte med en billig model, lige ud af landevejen, så er du kørende.
Som en anden var inde på, vil din interesse for vinyl spire (kan ikke undgås ), med tiden kan du opgradere, udgradere, købe mere, dyrere, nyt eller gammelt, det faktisk ligegyldigt (i første omgang) når bare du er kommet i gang.
|
| Til top |
|
| |
redwine Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 261
|
| Sendt: 22 Maj 2016 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har faktisk været i gang et par år tilbage, men blev skuffet og opgav. Men en lidt stædig jyde er man vel Prøvede en ældre Rega, husker ikke modellen men med Rega 250 eller 300 arm og fabriksny Rega (blå version) pickup. Købt og justeret af forhandler i Ålborg, så burde være ok. Men men, sagde mig intet, synes der var manglende liv og sjæl i musikken, ingen "rykken" med foden. Så blev aldrig klar på hvad der var årsagen, derfor prøver jeg igen.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|