Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 04:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvad er bedst CD eller LP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej alle digital nørder og analogflippere

Det evige aktuelle spørgsmål i digital versus analog kampen, lad mig sige det sådan om 100 år når de digitale medier er smulret og desintegreret til de nuller og ettaller de består af (hvis man skal tage efter lyden, mest nuller), så kan man stadig smide en af de store sorte på sætte nålen i rillen og høre musik.

Her udover vil jeg sige at vinylskiverne er sgu' lidt upraktiske rent betjeningsmæssigt her vinder CD’erne.

Her for nylig fandt jeg min snart 25 årige udgave af Bruce Springsteens The River frem, først den originale, den på LP, den lyder lidt nøgen men er jo også indspillet ”live” i studiet og så på CD – fy for fanden sikken en forskel, stort set ingen rum information på CD’en lyder spids og rodet så her er der ingen tvivl Springsteen på LP please.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Om 100 år vil jeg spille mine vinyler, der findes næppe en spille der kan læse cd'er til den tid, og som Lasse siger - er der noget tilbage?

Nå for engangs skyld har CD hovedrollen i aften, og ML390S har fået lov at være boss som preamp også. Og den har aldrig spillet bedre (og det er slet ikke så ringe) så i aften er CD bedst. Faktisk har vi iaften haft den bedste performance via CD vi har oplevet.

Spidser pu'en så imorgen er det nok omvendt. Kender iøvrigt ingen Springsteen der lyder godt på cd.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Lige et indlæg til dige, i andre kan springe let og elegant henover dette indlæg.

dige skrev:

Det er tyndet ud i rækkerne af den endimensionale skribenter her på siden, så du skal nok ikke regne med at se to lejre af fanatikere angribe hinanden. Hvis du vil se folk der toppes må du nok hellere leje en voldsfilm eller klikke ind på en ungdomspolitisk netside.

Mvh

Dige

Nu går jeg jo ikke ind i et debat forum for at læse folk der klapper hinanden på ryggen, og siger at alt bare er fantastisk, så ville siden jo være malplaceret som debatside... men når det er sagt ville jeg da gerne vide hvorfor der er tyndet ud i de såkaldte "endimensionale skribenter", det postulat vil du måske uddybe for mig dige?

Og da det nu engang er musik der er min store lidenskab har jeg hverken tænkt mig at leje voldsfilm eller studere ungdomspolitiske hjemmesider...hvad er det forøvrigt for noget fis at skrive  (men nu hvor du er der, hvorfor skulle ungdomspolitiske hjemmesider være mere uenige end "gammel"politiske hjemmesider, du mener måske at alle bliver enige og uden modsatte holdninger med tiden eller hvad ?) 

Så dige ...  måske er det dig der skulle klikke ind på et "vi er alle enige"-forum, da du åbenbart er ked af en debat... eller i hvert fald lade være med at svine mig fordi jeg forsøger at få stablet en lille debat på benene, som jeg ville kunne drage nytte af! 

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

I øjeblikket lader det til på de forskellige indlæg, at det er langt lettest at have cd'er, men det er fra vinyl der kommer den mest dynamiske lyd (musik for musikkens skyld ) det som nogle vælger at kalde "sjæl og varme" i musikken...

King, du skriver at der er at de begge har deres kvaliteter, men er du flink at nævne disse kvaliteter, og da jeg kan se på dit indlæg med billeder af dit fine anlæg at du er helt vild med plader, regner jeg med at du har vægtet pladerne størst... hvorfor ?

Hvis valget står mellem Vinyl og CD i dag, og der ikke ville være problemer med at skaffe alt det man hører af musik på Vinyl...og det er dynamik man er ude efter frem for analytik, er det da Vinyl eller CD man skal have fingre i ?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Før tråden nu kører helt af sporet:

Det er svært at sige. Alene det at der ikke alt udkommer på vinyl gør at man bliver nødt til at have en CD-spille - ligegyldigt om pladespilleren lyder bedre eller ej.

Jeg er efterhånden af den overbevisning at det er væsentlig lettere at finde en vellydende pladespiller end en vellydende CD-spille. Specielt når man bevæger sig i området under 10K pr. enhed.
Men det er jo selvfølgelig fordi pladespillermarkedet er mere overskueligt. Hvem havde fx drømt om at en Philips DVD-spiller brugt som CD-spille skulle blive årets et-eller-andet i HIFI+ ?

Her i huset lyder pladespilleren bedst. Der er mere sjæl - (et ganske udefinerbart udtryk, der sikkert ikke betyder det samme for os alle, men jeg kan ikke komme det nærmere). Og så er specielt bunden meget bedre - det er nemmere at høre tonerne i den dybe bas eller i tam'er og stortromme.
Men ret skal være ret: det er også pladespilleren der har fået mest opmærksomhed.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Kajkagen skrev:

Hvis valget står mellem Vinyl og CD i dag, og der ikke ville være problemer med at skaffe alt det man hører af musik på Vinyl...og det er dynamik man er ude efter frem for analytik, er det da Vinyl eller CD man skal have fingre i ?

Jeg vælger som regel vinyl frem for CD - hvis der altså er et valg.
Men jeg skal blankt erkende at jeg hører til dem der godt kan lide at have et LP-cover med over i sofaen. Kigge, læse, røre.

CD-mediets størrelse lider skrækkeligt under ikke at kunne præsentere ret andet end et dumt billede - det er for småt til ret meget andet.
Plastik æskerne går i stykker og det er ofte noget af en kamp overhovedet at få en booklet ud af plastikdimserne.

Det har selvfølgelig ikke noget med lyden at gøre, men en del af oplevelsen for mig er at læse linernotes og iøvrigt udforske coveret.

/vilmann

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Hej vilmann

Som skrevet har jeg en Linn Ikemi, og det er jo en afspiller til en del over de 10k, og når/hvis jeg invisterer i pladespiller bliver det højst sandsynligt en LP12 af nyere model, så vi er oppe i ca. 25000kr for enten cd-afspilleren eller pladespilleren...

Jeg hører næsten alle former for musik, og er meget åben i min tilgang til nye former for musik, så der vil absolut ikke forekomme nogen problemer med at finde interessante vinyler til de næste 50 år, så det er ikke noget problem at meget ikke udgives på vinyl i dag (dog forlyder det at ca. 50% af det der udgives på cd i dag også kommer på vinyl )

Og da det jeg er ude efter som sagt, er musik gengivelse med den såkaldte "sjæl og varme" (dynamik), som vinyl ifølge denne tråd åbenbart er bedre til end cd, vil jeg da lægge min vægt på at købe gamle vinyl samlinger frem for gamle cd-samlinger...

men nu for ikke at komme til at arbejde i det specifikke mærke Linn, som mange herinde åbenbart ikke har så meget til overs for (hvilket ikke betyder det store for mig da jeg er ovenud tilfreds med mit Linn) synes jeg at hvis vi glemmer mærket, og i stedet ser at det er cd-afspiller (cd) vs. pladeafspiller (vinyl) og det er begge afspillere til ca. 25000kr...  er det så en pladespiller og en pladesamling jeg er ude efter? 

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Hehe,  Hmm...vilmann ...  det er ikke let når du begynder at blande underlige idéer mht. størrelse og udformelse ind i det   skal vi ikke bare holde os til lyden

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Okay da, jeg prøver at holde mig til lyden - og skynder mig at sige at jeg ikke ved meget om grej i den prisklasse.
Det fedeste setup jeg har hørt, havde en Nottingham Analogue Spacedeck som kilde. Den ligger vist lige omkring 25K.Hvad der ellers var i det setup kan jeg ikke huske, men det lød dæleme godt. Og der blev ikke spillet CD

/vilmann

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 03:03 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke vi kan komme uden om at vinylen (som nævnt så mange gange tidligere) har langt mere "sjæl"! Men den "sjæl" holder kun til musik fra den tid hvor LP'en havde sin storhedstid! Musikken udvikler sig og det samme gør teknikken, og de to tings følges unægteligt ad! Pink Floyds Ummagumma skal klart høres på LP for at få det optimale ud af den! Hvorimod nyere musik, f.eks. Live, skal høres på et tidssvarende medie, nemlig CD'en! Der er selvfølgelig undtagelser, som (igen) er efter smag og behag; f.eks. synes jeg at klassisk musik i form af f.eks. Tchaikovsky bare skal og må nydes på det nyeste af det nyste, SACD (specielt i Telarc's nyindspillede udgave!!!)!

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 03:05 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Før tråden nu kører helt af sporet:

Det er svært at sige. Alene det at der ikke alt udkommer på vinyl gør at man bliver nødt til at have en CD-spille - ligegyldigt om pladespilleren lyder bedre eller ej.

Jeg er efterhånden af den overbevisning at det er væsentlig lettere at finde en vellydende pladespiller end en vellydende CD-spille. Specielt når man bevæger sig i området under 10K pr. enhed.
Men det er jo selvfølgelig fordi pladespillermarkedet er mere overskueligt. Hvem havde fx drømt om at en Philips DVD-spiller brugt som CD-spille skulle blive årets et-eller-andet i HIFI+ ?

Her i huset lyder pladespilleren bedst. Der er mere sjæl - (et ganske udefinerbart udtryk, der sikkert ikke betyder det samme for os alle, men jeg kan ikke komme det nærmere). Og så er specielt bunden meget bedre - det er nemmere at høre tonerne i den dybe bas eller i tam'er og stortromme.
Men ret skal være ret: det er også pladespilleren der har fået mest opmærksomhed.

/vilmann

Lige en lille (latterlig?) rettelse: det hedder tommer og ikke tammer! Det er nemlig to vit forskellige ting!

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Det er sgu' en lidt sjov debat der kører her, Kajkagen prøver ihærdigt at få fraktionerne til at kaste med verbalmudder for at forsvarer det, i deres øjne,  eneste logiske valg.

Kajkagen vil høre hvad han skal købe hvis han har 25 af de store - skal han købe CD-afspiller eller pladespiller.

Spørgsmålet er svært at svare entydig på - hvis du havde 200.000 kr. ville du så købe en motorcykel eller en bil, det kommer jo an på så meget.

Hvis du, Kajkagen, har en masse LP'er stående der hjemme som du ønsker at kunne spille så køb en rillefræser hvis du der imod kun har CD'ere så brug de 25.000 kr. på en CD-spille.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

ja, eller split beløbet, for 12-13k per del kan der altså anskaffes både en ordentlig pladespiller såvel som cd afspiller.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

HenJ skrev:

CD'er da klart best, ingen støj, skal ikke vendes, fylder mindre, op til 6 kanaler(så vidt jeg ved) min datter kan ikke knække dem ;-), (næsten) ingen tab ved kopering, de kan ridses og stadig spilles, man kan spille starin på dem, lave en flot 'uro' der glimter i solen, osv.........

(Og har 400 LP'er stående i kælderen, da jeg fornylig kom til at ødelægge min 'Gramofon' )

Men igen; det kan jo ikke være andet end en smagssag, har da et par LP'er som ikke kunde holde til at udkomme på cd (der forsvandt sjælen sku) og omvendt er der da visse cd'er som er så 'rene' i lyden at det er en fryd at høre det uden 'støj'.....

Ja... CD er måske bedst. Men de ting du fremhæver har jo ikke noget med lyden at gøre (måske lige det med støjen). Til gengæld nævner du en masse praktiske fordele, der gør CD-lytning meget lettere.

Lydmæssigt vil jeg mene, at den ultimative gramofon er den ultimative CD-afspiller overlegen. Ganske enkelt fordi der ligger en klar begrænsning i CD'ens kun 16 bit/44kHz. Men... nu er den ultimative gramofon/CD-afspiller jo ikke lige sådan at fremskaffe. Og i klaasen hvor udstyret kan købes med ægte menneskepenge, er CD'en klart gramofonen overlegen, da den bedre egner sig til masseproduktion.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Her for nylig fandt jeg min snart 25 årige udgave af Bruce Springsteens The River frem, først den originale, den på LP, den lyder lidt nøgen men er jo også indspillet ”live” i studiet og så på CD – fy for fanden sikken en forskel, stort set ingen rum information på CD’en lyder spids og rodet så her er der ingen tvivl Springsteen på LP please.

Det behøver nu ikke at skyldtes cd mediet, det kan ligeså godt være de fjolsers skyld der har siddet og digitaliseret den.

Faktisk har jeg lige fået en cd hvor det simpelthen er den gamle lp plade der er blevet lagt ned på skiven direkte, der er både knas og det hele med. Den lyder fuldstændig som jeg husker vinylen i tidernes morgen og med en dynamik der er skræmmende fakisk. Så en del af skylden for dårlige cd optagelser ligger mest hos pladeselskaberne tror jeg.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
lasse skrev:

Det behøver nu ikke at skyldtes cd mediet, det kan ligeså godt være de fjolsers skyld der har siddet og digitaliseret den.

Faktisk har jeg lige fået en cd hvor det simpelthen er den gamle lp plade der er blevet lagt ned på skiven direkte, der er både knas og det hele med. Den lyder fuldstændig som jeg husker vinylen i tidernes morgen og med en dynamik der er skræmmende fakisk. Så en del af skylden for dårlige cd optagelser ligger mest hos pladeselskaberne tror jeg.

Hej Slips

Ja, det har du ret i og med til historien er da også at lyden er puttet på CD i første halvdel af 80’erne og det digitale udstyr er trods alt blevet væsentligt bedre i den forgangne periode. Men dengang CD'en holdt sit indtog skulle der også bare noget på CD'erne for der skulle tjenes penge på folk der skulle have konverteret deres LP-samling til CD.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

[/QUOTE]

Hvad er det for en skive du beskriver ?

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Har lige solgt min CD 12, Hmm. måske det har noget at gøre med at den aldrig når op på siden af en god 7000,- kroners pladeplov.
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:

[/QUOTE]

Hvad er det for en skive du beskriver ?

[/QUOTE]

Ovenstående operation lader sig let udføre v.h.a. en såkaldt cd-recorder, en pladespiller og en riaa-forstærker. Overførslen  skal selvfølgelig udføres "tavst"

Produktet har den fordel at du slipper for unoder forårsaget af tiltagende akustisk tilbagekobling ved stigende lydtryk som ALLE pladespillere lider af.

Waal  

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum