Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 06:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvad er bedst CD eller LP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
:-):-) skrev:

Faktisk har jeg lige fået en cd hvor det simpelthen er den gamle lp plade der er blevet lagt ned på skiven direkte, der er både knas og det hele med. Den lyder fuldstændig som jeg husker vinylen i tidernes morgen og med en dynamik der er skræmmende fakisk. Så en del af skylden for dårlige cd optagelser ligger mest hos pladeselskaberne tror jeg.

Hvad er det for en skive du beskriver ?

[/QUOTE]

Ovenstående operation lader sig let udføre v.h.a. en såkaldt cd-recorder, en pladespiller og en riaa-forstærker. Overførslen  skal selvfølgelig udføres "tavst"

Produktet har den fordel at du slipper for unoder forårsaget af tiltagende akustisk tilbagekobling ved stigende lydtryk som ALLE pladespillere lider af.

Waal  

[/QUOTE]

Hej Waal !

Nååååå på den måde

Da jeg hade en plov hade jeg ikke problemer med akustisk tilbagekobling, min plov var Mikro Siko 1500/sme 12"/Audio Note sølv kabel. 

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Det er en trend i vor tid til at beskrive vigtige ting med smarte og tilsyneladende intilligente udsagn. Nu sætter jeg stavekontrollen på og håber det bedste:

Altså: Vinyl går til hjertet, og CD går til hjernen - så vi mangler stadig formatet der går i ørene.

Forstod I den Nej vel en gang til: Vinyl er humanisme og CD er teknisme  .

En gang ti l hm (ja dak) Vinyl går i bukserne på gammeldaws måde, CD er dildoing future.

Se nu bliver det svært - dagen startede i bedste CD stil og slutter i bedste vinylstil. Har jeg nu fortalt noget som ikke kommer jer ved? Det kan I æggehvide.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Faktisk har jeg lige fået en cd hvor det simpelthen er den gamle lp plade der er blevet lagt ned på skiven direkte, der er både knas og det hele med. Den lyder fuldstændig som jeg husker vinylen i tidernes morgen og med en dynamik der er skræmmende fakisk. Så en del af skylden for dårlige cd optagelser ligger mest hos pladeselskaberne tror jeg.

[/QUOTE]

[/QUOTE]

Det er Franz Beckerlees solo abum fra 1979 han lavede lige efter at Gasolin blev  men kan opløst, det er lige udkommet på cd, men kan kun købes gennem Karma musik.

www.karma.dk

Albumet hedder "No kiddin" og kan varmt anbefales, men man skal forvente lidt knas ind imellem, sevlom de har gjort meget ud af at dæmpe pladestøj, så kan det høres på noge af numrene. 

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hej,

Som waal skriver kan det forholdsvist nemt lade  sig gøre at overføre fra vinyl til cd - også for amatører ;o), men der findes da også mange eksempler på officielle cd udgivelser hvor man har overført direkte fra vinyl til cd. Her har man formodentlig efterprocesseret med noget digital signalbehandling for at fjerne støj.

Eksempler:

Tidlige blues/jazz/country og vel også klassiske udgivelser hvor masteren blev skåret direkte under optagelsen (der eksisterer altå ikke noget bånd). Her er det som regel overført fra  gamle 78'ere. Hank Williams, Sidney Bechet, Louis Armstrong, Robert Johnson osv.

Og så er der enkelte eksempler på at masterbåndene er blevet væk , hvorfor man må ty til at overføre fra vinyl. Det eneste eksempel jeg har er Max Roach - We Insist! - Freedom Now Suite fra 1960.

Resultatet er som regel ok. Lige netop ved Max Roach kunne man godt have ønsket at de havde brugt en mint vinyl .

Dengang Neil Young's On The Beach ikke var at få på cd (og jeg ikke havde en pladespiller ) byttede jeg mig til en cdr kopi af en amatøroverførsel lavet af en gut i USA. Det var faktisk rigtig rigtig godt.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Albumet hedder "No kiddin" og kan varmt anbefales, men man skal forvente lidt knas ind imellem, sevlom de har gjort meget ud af at dæmpe pladestøj, så kan det høres på noge af numrene. 

[/QUOTE]

Hej ! 

Det er ikke godt når de går ind og piller ved orgonalen og fjerner støj, det giver bare en dåorliger  lyd fy føj  de skal sku holde fingerne fra den gode orginale lyd.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Det lader til at der blandt CD-only folket er enighed om at en rilleaftaster generelt generer masser af støj.
Det har meget at gøre med hvilken pick up der anvendes.
Der er virkelig stor forskel på pick up'er på dette område.

Den mest støjsvage jeg endnu har mødt er en Dynavector 10X5 - den er faktisk helt utrolig. Selv ungernes gamle og ekstremt slidte Kaj og Andrea skive klarer den ganske elegant, uden at man bliver generet af skrat og støj.
Modsat sætter en Audio Technica OC9 meget store krav til skivernes beskaffenhed; Kaj og Andrea drukner i overfladestøj.

/vilmann
(der i ugens løb faldt over en US-presning af On The Beach)
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

waal skrev:

Ovenstående operation lader sig let udføre v.h.a. en såkaldt cd-recorder, en pladespiller og en riaa-forstærker. Overførslen  skal selvfølgelig udføres "tavst"

Produktet har den fordel at du slipper for unoder forårsaget af tiltagende akustisk tilbagekobling ved stigende lydtryk som ALLE pladespillere lider af.

Waal  

[/QUOTE]

Hej Waal !

Nååååå på den måde

Da jeg hade en plov hade jeg ikke problemer med akustisk tilbagekobling, min plov var Mikro Siko 1500/sme 12"/Audio Note sølv kabel. 

[/QUOTE]

At du ikke lagde mærke til den akustiske tilbagekobling skyldes at du ikke havde noget at sammenligne med. Du har blot opfattet den som en del af musikken

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Det lader til at der blandt CD-only folket er enighed om at en rilleaftaster generelt generer masser af støj.

Den mest støjsvage jeg endnu har mødt er en Dynavector 10X5 - den er faktisk helt utrolig. Selv ungernes gamle og ekstremt slidte Kaj og Andrea skive klarer den ganske elegant, uden at man bliver generet af skrat og støj.
Modsat sætter en Audio Technica OC9 meget store krav til skivernes beskaffenhed; Kaj og Andrea drukner i overfladestøj.

/vilmann

Det er et simpelt spørgsmål om størrelse. Flere Benz pick-up'er besidder samme egenskaber. Nålen skal ned i bunden hvor rillen er jomfruelig og ikke skramle afsted på fortidens synder

Waal 

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

waal skrev:

vilmann skrev:

/vilmann

Det er et simpelt spørgsmål om størrelse. Flere Benz pick-up'er besidder samme egenskaber. Nålen skal ned i bunden hvor rillen er jomfruelig og ikke skramle afsted på fortidens synder

Waal 

Hej,

Jeg havde samme oplevelse (mindre støj) da jeg skiftede min tekni-fi K1 ud med netop en Benz (Micro Ace).

Noget andet jeg lagde mærke til var at Benz'en aftastede nogle af mine gamle jazz-plader med langt mindre forvrængning - noget jeg før havde tilskrevet vinyl slitage og derfor næsten afskrevet skiverne.

mvh
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Glemte et par spørgsmål:

waal: Kan du beskrive hvordan akustisk tilbagekobling påvirker lyden?

Ikke at jeg ikke tror på at der er akustisk tilbagekobling - det giver næsten sig selv .

Kan man tale om akustisk tilbagekobling ved afspilning af cd'er? Jeg mener at bl.a. kramer71 har skrevet at digitale kredse er følsomme overfor rystelser/svingninger.

mvh

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 16 Maj 2004 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

[/QUOTE]

At du ikke lagde mærke til den akustiske tilbagekobling skyldes at du ikke havde noget at sammenligne med. Du har blot opfattet den som en del af musikken

Waal

[/QUOTE]

Hej Waal !

Som jeg skrev hade jeg ingen problemer og det var der mange af dem jeg kenner der ikke kunne forstå, men sådan var det bare, 

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Maj 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hvad er bedst CD eller LP? Ja.......

Jeg kan/vil ikke komme med et enkelt/direkte svar, men jeg kan sige, at jeg foretrækker at lytte til jazz og bluse musik fra en LP.

Jeg/vi kan kalde det hvad jeg/vi vil (behagelig, varm, med sjæl osv.), men sagen er jo, at det er lyden fra en LP jeg kan lide, når jeg lytter til jazz eller blues.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Waal

[/QUOTE]

Hej Waal !

Som jeg skrev hade jeg ingen problemer og det var der mange af dem jeg kenner der ikke kunne forstå, men sådan var det bare, 

[/QUOTE]

Problemet forsvinder ikke fordi du ikke erkender det. ALLE svingende systemer er følsomme for akustisk tilbagekobling

Waal

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 16 Maj 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

waal skrev:

Problemet forsvinder ikke fordi du ikke erkender det. ALLE svingende systemer er følsomme for akustisk tilbagekobling

Waal

Det er jo klart. Problemet er jo nogenlunde det samme på en normal rockscene hvor musikere og instrumenter forstærkes med mikrofoner samtidig med at monitorerne spiller lige op mikrofonerne.

Tricket er vel at minimere den akustiske tilbagekobling så meget som muligt.

Men selvfølgelig har den indflydelse. Spørgsmålet er vel hvor meget det i praksis betyder.

/vilmann

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Er det akustiske tilbagekobling der har ansvaret for 'plastik-lågs-lyd' på pladespillere med ikke aftagelige støvlåg?
Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Maj 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Jeg synes efterhånden at indspilningerne er lavet så de lyder godt på CD. Det var jo ikke situationen i 80erne. Men der er stadig gode udviklingsmuligheder inden for cdmediet - når vi bliver bedre til at forstå hvor begrænsningerne ligger.

Tag f.eks. en Dorian klassisk cd og spil den for en inkarneret lp fan og de vil overgive sig. CD mediet kan, når det udnyttes maksimalt, give en kanon lyd. Problemet er at det ofte masteres så det kan spilles på oldemors sommerhusafspiller.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
waal skrev:

Waal

Det er jo klart. Problemet er jo nogenlunde det samme på en normal rockscene hvor musikere og instrumenter forstærkes med mikrofoner samtidig med at monitorerne spiller lige op mikrofonerne.

Tricket er vel at minimere den akustiske tilbagekobling så meget som muligt.

Men selvfølgelig har den indflydelse. Spørgsmålet er vel hvor meget det i praksis betyder.

/vilmann

En LP direkte overført til CD-R audio demonstrerer tydeligt hvor meget "ballade"  en ellers veldresseret pladespiller "tilfører" ved stigende lydtryk. Øvelsen skal selvfølgelig udføres på eget/andres anlæg - d.v.s. optagelse/afspilning på SAMME anlæg.

Waal

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er typen der godt kan lide musik! ”altså også nye kunstnere” og her kommer

Vinylen altså lidt til kort. Jeg orker simpelt ikke at lytte udelukkende til gamle plader.

Men jeg vil gerne erkende at vinylen har kvaliteter som man ikke helt har formået at få frem i CD.

Måske er dette for nogen en rød klud!.. Men når jeg lytter til CD, er det som om man skal lytte igennem et tyndt glas-lag for at høre musikken, og den findes ikke ved vinyl. Faktisk har jeg den oplevelse! At nogle gange når jeg lytter til MP3, så kan det også virke som om den hinde er væk. Er jeg den eneste er har den erfaring?

Hilsen

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

wamsler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2004
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Tjaa hvis vi skal tage sjæl diskussionn igen så er det som at LP kan sammen ligenes med Kaptajn "Picard" eller impaten (kosulenten, jeg kan ikke huske hendes navn) fra startrek og de tidige CD-afspillere kan sammenlignes med den følelseskole "data", mens de ny cd-afspillere kan sammenlignes med "data" efter han har fået sin følelschip installeret (han er bleveet tweeket ).

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Jeg er typen der godt kan lide musik! ”altså også nye kunstnere” og her kommer Vinylen altså lidt til kort. Jeg orker simpelt ikke at lytte udelukkende til gamle plader.

Det behøver du skam heller ikke. Der kommer masser af ny musik på vinyl også. Hovedparten af de danske pladeforhandlere er bare ikke så gode til at have dem stående.

Jeg har ikke lige pladesamlingen indefor rækkevidde, men indenfor det sidste halve år har jeg købt nyudgivne vinylplader med Calexico, Manu Chao, Kings Of Leon og sikkert flere også. Og Neil Youngs Greendale er på vej.
Og der er masser af andre. De skal bare findes.
Men selvfølgelig har du ret i at det kan være indviklet at være helt uden CD-spille.

/vilmann

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum