Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvad er bedst CD eller LP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Dvs at det i siger er, at jeg skal købe mig både en Cd og en Lp afspiller, og så købe musikken på det medie det oprindeligt udkom i, og så regne med at de nye udgivelser der kommer på cd'er i dag, er så godt indspillet, at de ville kunne spille op med den samme udgivelse på plade (hvis nu en plade blev trykt) ?

Vi kan også tage et andet eksempel...  jeg har her Pink Floyd's - The dark side of the moon i SACD 30TH Anniversary Edition...ville den kunne klare sig imod den oprindelige LP mht. dynamik og "sjæl" ?

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Kajkagen skrev:

Dvs at det i siger er, at jeg skal købe mig både en Cd og en Lp afspiller, og så købe musikken på det medie det oprindeligt udkom i, og så regne med at de nye udgivelser der kommer på cd'er i dag, er så godt indspillet, at de ville kunne spille op med den samme udgivelse på plade (hvis nu en plade blev trykt) ?

Vi kan også tage et andet eksempel...  jeg har her Pink Floyd's - The dark side of the moon i SACD 30TH Anniversary Edition...ville den kunne klare sig imod den oprindelige LP mht. dynamik og "sjæl" ?

Jubi versionen har sikket fået silikoneindlæg, ny næse, en skrigende overfladebehandling og nye indvolde, så sammeligningen er fuldstændig uden mening.

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Læg 'Comfortably numb' på karusselen, så ved man, hvad der dur.

Mvh.

Frederik

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nu har jeg ikke læst alle indlægene - men vil alligevel lige komme med den her kommentar - jeg fandt:

"Have you ever seen a really good photo - taken with a Hasselblad or a Leica and Zeiss lens ? Rich but natural colors, soft but still full of contrast and so detailed you almost can see "around" objects.
Have you ever see a photo - taken with a digital camera ? - need I say more !?

In a few years - everybody will say - "digital cameras are the best !"  And some of them will never have taken a photo with anything else.

It's the same with LP and CD.

A CD don't have the same amount of information that is stored on a LP - it is simply in the word: Sample !
On a CD the original signal is sampled at a frequency of 44 kHz. - meaning that only every 23 nsec. the original signal is measured and stored.
Try to reconstruct a full 10 KHz sinus wave with only four point (or bars) - or a 20 KHz sinus wave with only two points !

LP have a infinite samplefreq. - and do you know what - it sounds better too."

Så det....

HILsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Har heller ikke været det hele igennem!

Jeg vil nødig opfattes som maskinstormer ... men man jo konstatere, at her hvor CD'en 25 år fra sin fødsel, lever på nogle af de sidste vers (de nye formater er på vej), er der fortsat berettiget tvivl om CD'en er et utvetydigt lydmæssigt fremskridt.

Når det er sagt så vil jeg med det samme indrømme, at jeg spiller kun CD, men har da drømmen om at få ploven op og køre igen.

Lyder CD'en bedre ... mit bud ... ja idag gør den vel nok i de fleste tilfælde. Men LP'en er jo næsten også død rent udviklingsmæssigt. For LP'ens potentiale var slet ikke udnyttet med de sjuskede standard presninger som blev sprøjtet ud. Tænk på de japanske superpres mm. Ja her var lyden helt anderledes støjfri og dynamisk.

Hvad er konklusionen .... vinyl er idag et nostalgisk trip ... som på sigt vil uddø helt. CD'en har vel været dominerende i nu 15 år, og om 10 år, så vil de fleste pladekøbere ikke ane hvad vinyl er. At vi så er nogle, der forsat vil spilel vroes gamle Springsteen vinyl til den tid ... ja det er en ganske anden historie.

Så lad os få en diskussion af de nye formater kontra CD det er der lidt perspektiver i. Der må være nogle der kan give et bud på om SACD er et fremskridt eller ej.

SATMIT   

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

....

Lyder CD'en bedre ... mit bud ... ja idag gør den vel nok i de fleste tilfælde. Men LP'en er jo næsten også død rent udviklingsmæssigt. For LP'ens potentiale var slet ikke udnyttet med de sjuskede standard presninger som blev sprøjtet ud. Tænk på de japanske superpres mm. Ja her var lyden helt anderledes støjfri og dynamisk.

...

Det er bestemt mit indtryk at nutidige vinyl-tryk er af langt højere kvalitet end det vi så i 70'erne, 80'erne og 90'erne. Desuden vrimler det med 2nd-hand vinyler i gode pressninger...

SATMIT skrev:

....

Hvad er konklusionen .... vinyl er idag et nostalgisk trip ... som på sigt vil uddø helt. CD'en har vel været dominerende i nu 15 år, og om 10 år, så vil de fleste pladekøbere ikke ane hvad vinyl er. At vi så er nogle, der forsat vil spilel vroes gamle Springsteen vinyl til den tid ... ja det er en ganske anden historie.

Så lad os få en diskussion af de nye formater kontra CD det er der lidt perspektiver i. Der må være nogle der kan give et bud på om SACD er et fremskridt eller ej.

....

Hmmm, for ikke så længe siden stod der på www.politiken.dk at vinylsalget i 2003 i USA var steget med 300% !!!!. Cd-salget var faldende og salget af de nye formater var ganske vist steget, men slet ikke i en grad som vinylsalget.
Måske er det for tidligt at dømme vinylen ude? Jeg vil da ikke afvise at det er en nostalgi-bølge, men det kunne være cool hvis.....

Indsat: Mht. SACD så mener jeg at det er problematisk at det primært er gamle optagelser der bliver konverteret til de nye formater. Det giver for mig ikke mening, af samme grund som waal skriver længere oppe.  Det minder lidt om de gamle mono indspilninger der blev mixet om til stereo - jeg foretrækker til enhver tid mono udgaverne.

Jeg kan tage fejl, men jeg mener ikke der er så mange nye indspilninger der er lavet direkte til SACD/DVD-audio formatet. Så længe det er gældende er det efter min mening ikke muligt at vurdere deres værd.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Jeg vil nødig opfattes som maskinstormer ... men man jo konstatere, at her hvor CD'en 25 år fra sin fødsel, lever på nogle af de sidste vers (de nye formater er på vej), er der fortsat berettiget tvivl om CD'en er et utvetydigt lydmæssigt fremskridt.

Når det er sagt så vil jeg med det samme indrømme, at jeg spiller kun CD, men har da drømmen om at få ploven op og køre igen.

SATMIT   

Jeg synes også, som jeg prøvede så småt på tidligere, at vi skal have indraget de nye SACD og DVD-A medier i den her diskusion.

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at det er et spørgsmål om enten eller - det er et spørgsmål om både og. Se nu på transistor-forstærkeren, transistoren er en ca. 50 år gammel opfindelse og er så genial og rørene så overlegen (på papiret) men betyder det så at man ikke kan købe rørforstærkere idag - nej vel !
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

DanielV skrev:
SATMIT skrev:

SATMIT   

Jeg synes også, som jeg prøvede så småt på tidligere, at vi skal have indraget de nye SACD og DVD-A medier i den her diskusion.

Daniel...

Du nævner en standard der er dårligere og en der er bedre end cd-standarden. Set fra lp-hylden lider de alle 3 af samme fejl, hf-støj og et for øret unaturligt forvrængningsmønster. (jeg ser her bort fra den latterlige indpakning og den ulæselige tekst)

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Hej

En anden sjov artikel i Politikken fortæller, at de første CDer fra 80´erne er begyndt at destruere sig selv - selv de, der er opbevaret i helt lystætte kasser på biblioteker !

Samtidig er software branchen (bla. Microsoft) ved at indføre helt nye lydformater - så mit bud er, at jeg om 15 år stadig vil nyde en LP - efter CDen er uddød som medie

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Det er muligt, at folk har større veneration for LP plader, og at disse derfor findes også efter CD'ens død. Men at LP'en skulle komme til at spille en større rolle end den gør idag, det er kun os gamle og halvgamle der kan huske LP'en idag.

Det er konsum markedet der bestemmer hvilken vej, og hvor hurtigt det går. Strategien pt. er at koble sig på DVD-vognen, og få smidt de nye formater ind i folks stuer med et snurrerundt anlæg. Denen strategi gør, at f.eks. Sony har SACD spillere i en lang række hjem allerede idag, uden at folk benytter disse spiller til SACD afspilning.

Har selv en Sony DVD med SACD, men har ingen SACD plader. Det er sløjt jeg ved det ... men det er jo nemmere at købe en CD.

Personligt så er jeg nået til den konklusion, at jeg hopper på bølgen tidligere denne gang end da CD'en kom. Jeg fik min første CD i 1991, og derfor har jeg meget vinyl, som står og samler støv sammen med ploven.

SÅ ... nu skal der snart testes med nogle SACD plader.

SATMIT

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes