Emne: Valg af pladespiller ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Når en pladespiller når op i vidst niveau,kvalitet skal en pladespiller mere minutiøst justeres for at køre optimalt,
hvor de billigere plug and play pladespiller stadig vil lyde godt selv om den ikke er justeret 100% perfekt
|
|
|
Jeg vil snarere sige, det er omvendt ... Billige plug 'n play-pladespillere lyder sgu da aldrig godt, hvad enten de er justerede eller ej
|
| Til top |
|
| |
BLund Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
BLund skrev:
Man skal aldrig transportere en pladespiller før man fjerner kontravægten fra tonearm og sørger for nålebeskytter er på plads
på pickuppen.
Risiko for skade af tonearm leje
RP1 er så smart at kontravægten sættes helt i bund iht manual så passer nåletrykket til en Carbon eller OM5e (begge brugt til bundle)
Andre pladespillere, så behøver man højst sansynligt en nåletryksvægt, ingen voldsom udskrivning evt køb over nettet, de fleste vinyl brugere
har en. |
|
|
Med project drejer man hele kontra vægten så tonearmen svæver vandret, så holder man på den største del af
kontravægten og drejer skiven med tal så der kl 12 står 0, den skal stadig svæve frit,
måske kontra vægen skal justere lidt den ene eller anden vej og skiven med tal så der kl 12 står 0
Så kan man dreje kontravægten så der kl 12 står de antal gram som passer med nålen, f.eks 1.5 gram.
Det faktisk overraskende nemt |
|
|
Korrekt, det havde jeg helt glemt i farten, er dog altid mest tryg med min nåletryks vægt som jeg altid bruger uanset
|
| Til top |
|
| |
BLund Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
gasolin skrev:
Når en pladespiller når op i vidst niveau,kvalitet skal en pladespiller mere minutiøst justeres for at køre optimalt,
hvor de billigere plug and play pladespiller stadig vil lyde godt selv om den ikke er justeret 100% perfekt
|
|
|
Jeg vil snarere sige, det er omvendt ... Billige plug 'n play-pladespillere lyder sgu da aldrig godt, hvad enten de er justerede eller ej  |
|
|
Grov generalisering, en RP1/Carbon er overraskende god især hvis man værdsætter frisk rytmisk vinyl lyd
Det kan godt være den skuffer hvis du kommer fra noget med et par cifre mere på prisskiltet men der skal jo være plads til alle og en RP10 koster unægtelig i omegnen af 10 gange mere
En ældre Dual eller Lenco kan også bringes til at spille forbavsende godt, så billig er ikke altid lig med dårligt - tværtimod, jeg har hørt dyre løsninger, ikke bare pladspillere men hele anlæg som lød ganske forfærdeligt så man krummede tæer og bare ventede på at finde hoveddøren væk igen..det værste er næsten ejeren tror han er i syvende himmel, måske er han
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
gasolin skrev:
Når en pladespiller når op i vidst niveau,kvalitet skal en pladespiller mere minutiøst justeres for at køre
optimalt,
|
|
|
Jeg vil snarere sige, det er omvendt ... Billige plug 'n play-pladespillere lyder sgu da aldrig godt, hvad enten de er justerede eller ej  |
|
|
Man må da gå ud fra de fleste som køber en billig plug and play model fra pro-ject,rega og andre mærker
ikke er de bedste til sådan noget teknisk noget som at justere en pladespiller, så der skal den være nem at få til at spille godt
Det skal bare virke uden at det er raket videnskab
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
BLund skrev:
Analogueman skrev:
gasolin skrev:
Når en pladespiller når op i vidst niveau,kvalitet skal en pladespiller mere minutiøst
justeres for at køre optimalt,
|
|
|
Jeg vil snarere sige, det er omvendt ... Billige plug 'n play-pladespillere lyder sgu da aldrig godt, hvad enten de er justerede eller ej
|
|
|
Grov generalisering, en RP1/Carbon er overraskende god især hvis man værdsætter frisk rytmisk vinyl lyd
Det kan godt være den skuffer hvis du kommer fra noget med et par cifre mere på prisskiltet men der skal jo være plads til alle og en RP10
koster unægtelig i omegnen af 10 gange mere
En ældre Dual eller Lenco kan også bringes til at spille forbavsende godt, så billig er ikke altid lig med dårligt - tværtimod, jeg har hørt dyre
løsninger, ikke bare pladspillere men hele anlæg som lød ganske forfærdeligt så man krummede tæer og bare ventede på at finde hoveddøren
væk igen..det værste er næsten ejeren tror han er i syvende himmel, måske er han |
|
|
Havde en pro-ject essential II sidste år, den er med en om 5 e pickup, min oplevelse i forhold til rega carbon
er at ortonfon pickuppen har en meget lys top og tynd bund, derfor synes jeg man bør gå lang uden om en om 5 e
Min lokale record pusher har en audio technica LP 1240 usb pladespiller (ca 4000kr) og
det lyder skam helt fint selv om det ikke er fancy højtaler han har, hvilken forstærker der bruges ved jeg ikke.
Til at starte med må det vigtigste når man er nybegynder eller starter på plader igen
efter nogen år uden plader, være først og fremmest at få noget godt at spille på,
en god pladespiller 8som ikek behøver at være dyr) og så købe de originale ikke remasterede lper
pga den autentiske og gode lyd
|
| Til top |
|
| |
A.Green Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2016 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ser ud til jeg er kommet frem til 3 jeg vil prøve at give et lyt, alle 3
ender på samme pris når jeg indregner transport/pickup og hvad
der ellers mangler :-)
Thorens td 320 med tp90 arm
Edwards audio TT2 (eneste med pickup, men +900 i bro/benzin)
Systemdek IIX med helious aurum 9"
Har "bestilt" en lytter på de 2 af dem, den sidste er på ferie, nu har
jeg ikke lyttet til dem endnu og det er jo den vigtigste del, men nu da
jeg har lidt mere info på arm osv og at alle lander på samme pris +/-
200 Kr hvad ville folk så foreslå ?
|
| Til top |
|
| |
A.Green Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også set en Thorens td 160 Super men den koster lidt mere end
de andre
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit bud af de tre er Edwards. Det er en Rega, som de har brugt nogle af deres egne komponenter på, tallerken, rem, kontralod osv. Det er en du kan
"vokse" med. Den kan sagtens bære endnu bedre pickupper end den der er monteret. Og det vil jeg egentlig anbefale at du gør. Den der er monteret er
ok, men du ved heller ikke hvor slidt den er. Mit bud vil være en Audio Technica AT120Eb. Den er helt suveræn til prisen, med en nøgen elliptisk nål, og
AT`s specielle generator der sikrer et flot perspektiv. Men igen, få en rutineret til at justere den ind første gang. Når du har set hvordan det bliver gjort,
kan du selv gøre det. Det er ikke den store videnskab, men man skal lige have fornemmelsen for det.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
A.Green skrev:
Har også set en Thorens td 160 Super men den koster lidt mere end
de andre |
|
|
Godt værk, men armen er noget middelmådig. Ikke god til de lidt stivere MC pickupper, hvis du en dag får lyst ti at gå den vej.
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anders.
Glem 160 super, hvis den har Thorens egen arm (TP16). Men 160 Super blev leveret både med og uden arm. Hvis den er leveret uden arm, og der så er monteret en god arm, så kan den være interessant (Alt efter hvilken arm det er naturligvis). 160 Super er forgængeren til 320/321. Jeg har haft både 160 Super med Mørch UP4 arm, og 321 med Mørch UP4, men ikke samtidig. Men jeg mener umiddelbart, at det senere værk er marginalt bedre. Så 160 Super er efter min mening kun et godt valg, hvis den har en rigtig god arm.
Ud af de tre du har udvalgt ville jeg tage 320, når den har den glimrende TP90 arm. Jeg foretrækker klart Thorens værket fremfor Systemdek, og Thorens er også mere begyndervenlig. Jeg ved ikke om den 320 du har kig på, er den som er kommet på ksb i dag, men der er under alle omstændigheder én til en rigtig fornuftig pris lige nu http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=312099 Tilmed i rosentræ, hvilket efter min mening er den pæneste udgave. Hvis det er sandt at ridserne i låget ikke er dybe, så kan det poleres op. Det er lidt besværligt, men jeg har gjort det med held på flere forskellige pladespillere, så det kan gøres.
Edwards ligener en lettere opgraderet Rega temmelig meget, og jeg ville klart foretrække Thorens eller Systemdek/Helius frem for en "Rega"
Mvh. Lars.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
BLund skrev:
Analogueman skrev:
gasolin skrev:
|
|
|
|
|
Grov generalisering, en RP1/Carbon er overraskende god især hvis man værdsætter frisk rytmisk vinyl lyd |
|
|
Ja, det var en grov generalisering ... men det var først og fremmest en joke/spøg/morsomhed
Men jeg kan se på reaktionerne, at sådan noget skal man ikke joke med
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men selv om Analougeman nu tilsyneladende ikke helt vil stå ved sine ord, så vil jeg da sige, at jeg ikke opfattede det som en morsomhed, efter min mening er det snarere bare sådan det er, uanset om alle denne verdens ejere af billige skodpladespillere, mener noget andet.. Mvh. Lars.
|
| Til top |
|
| |
A.Green Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Highmass skrev:
Hej Anders.
Glem 160 super, hvis den har Thorens egen arm (TP16). Men 160
Super blev leveret både med og uden arm. Hvis den er leveret uden
arm, og der så er monteret en god arm, så kan den være interessant
(Alt efter hvilken arm det er naturligvis). 160 Super er forgængeren
til 320/321. Jeg har haft både 160 Super med Mørch UP4 arm, og
321 med Mørch UP4, men ikke samtidig. Men jeg mener
umiddelbart, at det senere værk er marginalt bedre. Så 160 Super er
efter min mening kun et godt valg, hvis den har en rigtig god arm.
Ud af de tre du har udvalgt ville jeg tage 320, når den har den
glimrende TP90 arm. Jeg foretrækker klart Thorens værket fremfor
Systemdek, og Thorens er også mere begyndervenlig. Jeg ved ikke
om den 320 du har kig på, er den som er kommet på ksb i dag, men
der er under alle omstændigheder én til en rigtig fornuftig pris lige
nu http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=312099 Tilmed i
rosentræ, hvilket efter min mening er den pæneste udgave. Hvis det
er sandt at ridserne i låget ikke er dybe, så kan det poleres op. Det er
lidt besværligt, men jeg har gjort det med held på flere forskellige
pladespillere, så det kan gøres.
Edwards ligener en lettere opgraderet Rega temmelig meget, og jeg
ville klart foretrække Thorens eller Systemdek/Helius frem for en
"Rega"
Mvh. Lars. |
|
|
Det er den jeg har kig på, eneste problem er at der ikke sidder
pickup på, så kan ikke få den at høre eller se i drift inden et eventuelt
køb
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt se om den kan køre, men ikke om der kommer lyd hvis der sad en pickup på
Måske du kan bruge det argument til at få den billigere
|
| Til top |
|
| |
A.Green Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er allerede brugt men intet svar endnu :-) og kan jo gå hen og blive ret dyrt hvis arm f.eks er i stykker indvendigt
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Highmass skrev:
Analogueman skrev:
BLund skrev:
Analogueman skrev:
gasolin skrev:
|
|
|
|
|
Grov generalisering, en RP1/Carbon er overraskende god især hvis man værdsætter frisk rytmisk vinyl lyd |
|
|
Ja, det var en grov generalisering ... men det var først og fremmest en joke/spøg/morsomhed
Men jeg kan se på reaktionerne, at sådan noget skal man ikke joke med  |
|
|
Men selv om Analougeman nu tilsyneladende ikke helt vil stå ved sine ord, så vil jeg da sige, at jeg ikke opfattede det som en morsomhed, efter min mening er det snarere bare sådan det er, uanset om alle denne verdens ejere af billige skodpladespillere, mener noget andet..
Mvh. Lars. |
|
|
Jeg står skam ved mine ord, men jeg må jo nødvendigvis præcisere dem, hvis jeg tilsyneladende ikke har formuleret mig klart nok.
Jeg er faktisk ikke i en position, hvor jeg kan udtale mig om lydkvaliteten på billige plug 'n play-pladespillere, da jeg aldrig for alvor har lyttet til en eneste. Så det vil jeg overlade til andre at udtale sig skråsikkert omkring ...
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
A.Green skrev:
gasolin skrev:
A.Green skrev:
Highmass skrev:
Hej
Anders.
Glem 160 super, hvis den har Thorens egen arm (TP16). Men 160
Super blev leveret både med og uden arm. Hvis den er leveret uden
arm, og der så er monteret en god arm, så kan den være interessant
(Alt efter hvilken arm det er naturligvis). 160 Super er forgængeren
til 320/321. Jeg har haft både 160 Super med Mørch UP4 arm, og
321 med Mørch UP4, men ikke samtidig. Men jeg mener
umiddelbart, at det senere værk er marginalt bedre. Så 160 Super er
efter min mening kun et godt valg, hvis den har en rigtig god arm.
Ud af de tre du har udvalgt ville jeg tage 320, når den har den
glimrende TP90 arm. Jeg foretrækker klart Thorens værket fremfor
Systemdek, og Thorens er også mere begyndervenlig. Jeg ved ikke
om den 320 du har kig på, er den som er kommet på ksb i dag, men
der er under alle omstændigheder én til en rigtig fornuftig pris lige
nu http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=312099 Tilmed i
rosentræ, hvilket efter min mening er den pæneste udgave. Hvis det
er sandt at ridserne i låget ikke er dybe, så kan det poleres op. Det er
lidt besværligt, men jeg har gjort det med held på flere forskellige
pladespillere, så det kan gøres.
Edwards ligener en lettere opgraderet Rega temmelig meget, og jeg
ville klart foretrække Thorens eller Systemdek/Helius frem for en
"Rega"
Mvh. Lars. |
|
|
Det er den jeg har kig på, eneste problem er at der ikke sidder
pickup på, så kan ikke få den at høre eller se i drift inden et eventuelt
køb |
|
|
Du kan godt se om den kan køre, men ikke om der kommer lyd hvis
der sad en pickup på
Måske du kan bruge det argument til at få den billigere |
|
|
Det er allerede brugt men intet svar endnu :-) og kan jo gå hen og
blive ret dyrt hvis arm f.eks er i stykker indvendigt |
|
|
Hej Anders.
Jeg kan da godt finde en skod pu du kan få. Ikke noget som lyder godt, men i det mindste noget som ikke ødelægger pladerne. Men jeg gider ikke bruge tid og penge på post, så det er i givet fald, en selvhenter i Virum (Lidt nord for kbh). Send en pb hvis jeg skal finde én i gemmerne.
Mvh. Lars.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
A.Green skrev:
| Det er allerede brugt men intet svar endnu :-) og kan jo gå hen og blive ret dyrt hvis arm f.eks er i stykker indvendigt |
|
|
Hvis du har et multimeter, så kan du tjekke, om der er elektrisk forbindelse hele vejen igennem armen.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
A.Green, jeg ville være forsigtig med de der gamle modeller. Er de vel vedligeholdt, så er de kompetente, men det ved du reelt ikke om de. Er de blevet
renset, og har fået lejeolie (den rigtige?). Er de i det hele taget blevet behandlet ordentligt, og er der kommet slør i armlejerne osv osv. Jeg syntes det er
lidt usikkert, når du er ny i "gamet".
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 13 Juli 2016 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt, men jeg syntes ikke, at jeg har læst noget om succes kriterier.
Hvad har du f.eks. at sammenligne med og hvad er dine forventninger i den sammenhæng?
Har du f.eks. en god cd afspiller og forventer at du får en pladespiller der "sparker røv" og spiller cd afspilleren langt bagud - for nu at sætte det
lidt på spidsen...
Jeg har selv indenfor det sidste omkring halvandet års tid kastet mig over vinylen.
Jeg læste mig frem til, at man ikke skal starte for billigt, da desværre er en ret flad kurve mht. investering og lydkvalitet når vi taler vinyl - jeg
endte op med at købe en Rega RP3 brugt for omkring de 3000 og en billig RIAA.
Fik jeg noget, hvor jeg kunne fornemme, at dette kunne godt være "fedt" - ja.
Fik jeg noget, hvor jeg tænkte at dette er pladespilleren, som jeg skal leve med i mange år - NEJ.
Det var ikke så godt som mit i øvrige ikke fantastiske streaming.
En ny pickup blev købt og derefter en nu RIAA og så var jeg ved samme niveau som mit streaming, men alligevel bedre lyd for der er altså
noget over vinyl når det er godt.
Siden er der opgraderet på alle fronter og det bliver bare bedre og bedre.
Hvad er så moralen her?
Hvis man har høje forventninger, vil en for billig vinyl løsning skuffe og man vil måske forkaste det som værende noget skrammel.
En dyrere løsning kan man så måske blive glad for, eller det kan føre til, at man bliver bidt og vil have mere.
Med andre ord, forvent at lægge nogen penge i det for at blive tilfreds og forvent at det ikke bliver sidste gang du bruger penge på det...
Min anbefaling, er at afklare med dig selv, hvad der skal formålet både kort og lang sigt.
Hvis jeg stod og skulle starte op igen, ville jeg nok kaste mig over en Rega rp1, som er en entry model i ok kvalitet og nærmest plug and play.
Jeg ville så skynde mig og sætte en anden pickup på.
Jeg hørte på et tidspunkt sådan en med en ortofon 2m red og spillede ikke nært op med min rega rp3 med en Audio Technica mla440 - så når du
skifter din pickup, så gå op i den blå eller noget andet i den prisklasse. Dumt sted at spare, der er faktisk forskel!
Hvis du har købt en OK pickup, kan du så senere opgradere pladespilleren og så videre og så videre....
Ja, ikke meget konkret, men forhåbentligt noget at tænke over, som du kan bruge til noget...
Sidste råd må vel også være: Køb noget brugt og gangbart, så du kan kommer af med det igen uden at tabe for meget for det kunne godt ske, at
det ikke blive din sidste pladespiller!
Tak for tålmodigheden
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|