Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 07:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Spil aldrig med låget på (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Nu skriver Bent fra Medlyd jo også tit meninger, om noget han ikke selv har prøvet/har viden om, nok mere på gættebasis.
Min forrige gammofon, inden jeg fik akryl-monsteret på plads, var en Rega Planar 3 i en noget modificeret udgave. Jeg overtog den (og Staxarmen) efter en kammi, der havde droppet vinyl.
Den eneste mod. derudover var at skifte stålkuglen i lejet ud med en rubinkugle fra Isokinetics.
Den var forsynet med den originale glastallerken. Ovenpå en 3mm blygummimåtte i fuld diameter, dernæst endnu en original glastallerken, derfter en 5mm Thorens tung gummimåtte ovenpå igen. monteret med en ny hjemmedrejet forhøjet spindel i stål til at centere hele molevitten Den vægt har lejet så kørt med i mere end 20 år. Når nysmurt, tog det stadig over 10 min for tallerkenen at synke helt i bund, når den blev monteret. Intet synligt/hørbart slid på lejet, og den står stadig og spiller dagligt hos en glad kollega fra mit tidligere arbejde.
Så alle de udgydelser om holdbarhed kontra ekstra vægt holder ikke en meter

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Som du skriver, så skiftede du lejekuglen ud med en af rubin, som koster nogle hundrede kroner. Og det kan betyde en hel del, da trykket i et pladespiller-leje er vertikalt.

Hvis Rega gjorde dette på RP1, ville det betyde en forhøjelse af prisen på ca. 20 %. De har så truffet et valg ud fra, at de fleste "lever" med standard-pladetallerken i hele spillens levetid. 

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg håber, at alle ved, at et leje der belastes, slides. Jeg håber også, at alle ved, at jo mere det leje belastes, jo mere slides det. Der findes, mig bekendt, ingen uopslidelige lejer.

At implementere et centerleje til en pladespiller, der kan holde til, at en voksen mand kan stå og køre rundt på den er, ved Gud, et design flop. Et ordenligt leje, uanset, hvad det skal bruges til, er designet til lige præcis det det skal bruges til. Min pointe, som åbenbart ikke var klar nok, var at
alle lejer slides, belaster man dem mere, så slides de mere. Størrelsen på lejet har mindre, at sige, end de materialer lejet er lavet i, lavede man et leje af guld, der var stort som rundetårn, så ville det slides ned meget, meget hurtigt, selv med en lille belastning. Da de fleste lejer på betalbare pladespillere er lavet i materialer af nogenlunde samme hårdhed, så er slittagen også nogenlunde den samme.

Nogen er af den antagelse, at en rubinspids på en lejespindel, grundet materialets hårdhed, er en forbedring, men nej tværtimod. Godt nok er spidsen hårdere, men hvis lejebrønden, stål, bronche, messing, er blødere, så vil sliddet på lejebrønden blive meget større, ligesom når man skraber smør med en kniv, kniven slides meget lidt, smøret forsvinder og der bliver støj omkring bordet.

Man kan have ret i, at jeg ikke har prøvet alt, eller ved alt, men ovenstående er ikke min mening , men almen viden, som ikke burde chokere nogen

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Vel skrevet!  

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Min pladespiller koster i normal versionen 2495kr

Queen versionen som har mere diskret placeret on/off knap for mere stilrent design
og 24v high performance motor som den største forskel, koster normalt 3600kr
men er på tilbud til 3000kr

Rp1 performance version med det engelske flag kan faktisk fås til samme pris som en normal rp1
men valgte queen version fordi den er lidt mere speciel,limited edition,er vild med Queen og tænkt
den er alt for markant til mig med det engelske flag på pladespilleren
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Man kan have ret i, at jeg ikke har prøvet alt, eller ved alt, men ovenstående er ikke min mening , men almen viden, som ikke burde chokere nogen

Udmærket skrevet Bent, men er stadig ikke enig med dig. Nu var det ikke en rubinspids, der var tale om. Vi er enige om, at bunden på akslen i Rega´s subplatter er flad. (Jen har i rep. sammenhæng set mange af de stålkugler, der normalt ligger i bunden, Have tydelige belastningsspor efter x-antal år).
Du siger så, at med en rubinkugle i bunden (superhård og vertikalt belastet) skulle det horisontale slid på bronzebøsningen blive større??? Den køber jeg simpelthen ikke. Jge har ikke dokumentation for, at det du siger er forkert, men har i mit rep.-liv set mange (også moidificerede) af slagsen, der på ingen måde dokumenterer det, du skriver

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jeg staver åbenbart, som fanden........
Der skulle stå:

Jeg har i rep. sammenhæng set mange af de stålkugler, der ligger i bunden af lejet, have tydelige belastningsspor efter x-antal år).

Derudover, er det vel almenviden, at et pladespiller-centerleje i princippet ikke slides, da der jo ikke er kontakt metal mod metal, men en oliefilm imellem aksel og bøsning, der bærer presset, så lang tid lejet er velsmurt og oliefilmen intakt. Det er først, når oliefilmen brister/forsvinder, at der er tale om væsenligt slid, og så går det for øvrigt rigtigt hurtigt.

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Der er godt nok mange halve (u)sandheder i denne tråd! Egentig synes jeg, at Bent Sejbæks slet skjulte reklame for Rega pladespillere (som han er forhandler af) er en smule usympatisk. Nuvel; det er jo blot min mening.

I forhold til pladestrammer eller ej, så afhænger det fuldstængig af hvilke principper pladespilleren, og i særdeleshed dens tallerken, er designet efter. Og hér er der mere end én farbej vej til målet!

Regas (og andre tilsvarende) pladespillere er designet udfra et mål om, at vibrationsenergi ikke skal dæmpes. Dette er ud fra en ide om at dæmpning gør at energien opbevares og senere udsendes i form af vidration igen. Det sidste er ikke korrekt. Dæmpning omsætter vibrationsenergi til varme, og kan derfor ikke omsættes til vibrationsenergi igen. Men Rega har ret så langt, at hvis man kan forhindre at vibrationsenergi optages i pladespillren, så gør det ikke (umiddelbart) skade. Derfor er tæt kobling mellem plade og tellerken ikke en fordel på en Rega pladespiller. Det vil faktisk arbejde imod dens designide. Problemer er så, at de vibrationer, som pickuppen exciterer i pladespilleren ikke har andre steder at "gå hen" end tilbage i pickuppen Der er simpelthen ikke noget, der forhindre pladen i at vibrere. Derfor er 180 g vinyl en stor fordel på pladespillere som Regas.

Et andet princip, som eksempelvis Michell hylder er, at vibrationer opstået i pladen skal ledes hurtigst muligt væk, og at den samme mænge vibrationsenergi vil give lavere amplitude med større masse. De to ting tilsammen dikterer, at pladen kobles tæt til en tallerken, der dels er (rimelig) tung og dels er lavet af et materiale, der har samme akustiske impedans som pladen. Derved sikres, at vibrationer i pladen induceret af pickuppen ikke reflekteres tilbage i plade men istedet edes ned i den tunge tallerken, hvor det omsættes til varme. Hér er en pladestrammer således befordrene, i modsætning til Regaen. Men for, at det skal fungere skal pladestrammeren designes fornuftigt. Hvis man blot skruer noget fast til midten, så risikerer man, at kanten af pladen vil løftes, og man derved skaber det modsatte af hensigten. Michell løser dette ved at have en ring under pladen, som pladestrammeren spænger pladen ud over. Det fungerer rigtig godt. Clearaudio har en ring, der lægges over pladens kant. Andre igen benytter en konkav tallerken. Igen, der er mange veje til målet, men det skal være gennemtænkt og i overensstemmelse med pladespillerens overordnede designprincipper.

I forhold til lejebelastning, så er det klartm at en tung "puck" vil give øget lejebelastning. Om det har nævneværdig betydning på lejets levetid er vel tvivlsomt. En skrue-strammer vejer jo stort set intet, så den giver vel næppe anledning til øget slid.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Thank You Bevensee.
Supergodt dissekeret og forklaret

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
Egentig synes jeg, at Bent Sejbæks slet skjulte reklame for Rega pladespillere (som han er forhandler af) er en smule usympatisk. Nuvel; det er jo blot min mening.

Hej Jesper!

Faktisk svarer Bent blot på de tekniske spørgsmål og hypoteser, der fremsættes om de produkter, han repræsenterer. Og det må han meget gerne, jævnfør retningslinjerne. Hvis du har fulgt med i tråden tidligere, så ville du have bemærket, at jeg faktisk tidligere slettede et par af hans indlæg fordi, de netop var lidt for reklamerende.

Men det er jo også bare mig, der vurderer det fra gang til gang...

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Jeg synes egentlig, at jeg holdt mig på dydens smalle sti og undgik, at nævne Rega, da det jo ikke var et spørgsmål om pladespillere eller indgangsvinklen til pladespillerkonstruktion. Det drejede sig om pladestrammere og de ulemper der er forbundet med en sådan dims.

Der findes ikke noget der hedder akustisk imperdans, ihvertfald ikke inden for sagkundskaben, det var et begreb der opstod, når man skulle forklare dyderne ved en blød vinyl/acryl tallerken i salgssammenhæng.

Din beskrivelse af, hvad filosofien bag Rega`s pladespillere er ikke så meget noget de mener, men den virkelighed man mødes af, når man bruger forskellige materialer, i forskellige sammenhænge.

Til Boyd
Du har ret, jeg læste ikke dit indlæg ordenligt, det var en rubinkugle og ikke en rubinspids på centerspindlen. Der er dog ikke den store forskel på virkningen. Oliefilmen vil "isolere" i et begrænset omfang, men hvis der ingen kontakt er, hvorfor så smide en dyr hård kugle
ned i lejebrønden ?

Slutteligt, så var mine indlæg ikke tænkt som en startskud til en lang pseudoakademisk diskussion, mere et godt råd til Gasolin, som vi vist har glemt i farten

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej Igen Jeg synes egentlig, at jeg holdt mig på dydens smalle sti og undgik, at nævne Rega, da det jo ikke var et spørgsmål om pladespillere eller indgangsvinklen til pladespillerkonstruktion. Det drejede sig om pladestrammere og de ulemper der er forbundet med en sådan dims. Der findes ikke noget der hedder akustisk imperdans, ihvertfald ikke inden for sagkundskaben, det var et begreb der opstod, når man skulle forklare dyderne ved en blød vinyl/acryl tallerken i salgssammenhæng. Din beskrivelse af, hvad filosofien bag Rega`s pladespillere er ikke så meget noget de mener, men den virkelighed man mødes af, når man bruger forskellige materialer, i forskellige sammenhænge. Til Boyd Du har ret, jeg læste ikke dit indlæg ordenligt, det var en rubinkugle og ikke en rubinspids på centerspindlen. Der er dog ikke den store forskel på virkningen. Oliefilmen vil "isolere" i et begrænset omfang, men hvis der ingen kontakt er, hvorfor så smide en dyr hård kugle ned i lejebrønden ? Slutteligt, så var mine indlæg ikke tænkt som en startskud til en lang pseudoakademisk diskussion, mere et godt råd til Gasolin, som vi vist har glemt i farten

Regas påstande er ikke universelle sanfheder uanset hvor meget du holder fast i det. Og med hensyn til akustisk impedans, så kan den defineres i forhold til akustisk bølgeudbredelse. Hvis man har tilpasset akustisk impedans ved overgangen mellem to forskellige materialer, så vil refleksionen være nul, og al energien transmitteres. Hvis man kommer fra et blødt til et hårdt materiale vil en stor del reflekteres. Det er ikke noget nogen har opfundet. Det er videnskabelig dokumenterbar sandhed. Hvilken sagkundskab du refererer til ved jeg ikke. Du nedgør dine konkurrenter med dine fejlagtige påstande om at de opfinder begreber. Det er det jeg mener er underlødigt. I øvrigt er jeg enig med dig i forhold til trådstarters spørgsmål. Jeg tog til orde fordi svar der passer på en type pkadespoller (Rega) fejlagtigt blev ophøjet til generelle sandheder, når det for andre typer pladespillere er stik modsat.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Ja jeg kan heller ikke få øje på noget "reklame". Jeg hører til dem der værdsætter at branchefolk bidrager her, og hvis vi takker dem med den slags
"anklager", så kan det være de ikke gider det mere. Så længe vi kan se på deres profil at de er dem de er, så ser jeg ikke noget problem. Det kan vel
ikke helt undgås at det nogle gange kan skinne igennem, at de selv er glade for deres produkter. Men med mindre det tager helt overhånd, så bør det
ikke gøres til et problem.

Pladestrammer, hvorfor? Jeg kan ikke se nogen fordel ved det. Tværtimod så ændrer man på pladespillerens data, og den måde det hele er afstemt på,
med den ekstra vægt. Hvis man vil bruge sådan en, var det måske mere hensigtsmæssigt at erhverve sig en pladespiller hvor sådan en indgår som en
del af systemet. Bare min mening.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Der er såmænd særskilte retningslinjer for branchefolk, så der er ikke noget at tage fejl af

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Godt ord igen
Jeg kan se at jeg er rimelig alene i min opfattelse af Medlyds
nedgøren af konkurrenternes principoer.

Det ændrer dog ikke ved at han tager fejl af substansen vedr.
akustisk impedans. Interesserede kan eksempelvis se i Den Store
Danske Encyklopædi. Det er bestemt ikke et begreb opfundet til
lejligheden af Reags konkurenter!

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hej Bevensee

Det er muligt, at det ad åre er kommet gennem til den Danske Encyklopædi, jeg har aldrig selv mødt fænomenet i lærebøger, men igen, der
er meget jeg ikke har mødt eller ved.   

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Der findes ikke noget der hedder akustisk imperdans, ihvertfald ikke inden for sagkundskaben, det var et begreb der opstod, når man skulle forklare dyderne ved en blød vinyl/acryl tallerken i salgssammenhæng. 

Ved ikke helt, hvilke retningslinier, der gælder for branchemedlemmer.
En af dem burde vel være, at de ikke fylder forum med deciderede forkerte informationer.
Som Bevensee ovenover har givet udtryk for, er Medlyds info på akustisk impedans så 100% forkert

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2016 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej Bevensee

Det er muligt, at det ad åre er kommet gennem til den Danske Encyklopædi, jeg har aldrig selv mødt fænomenet i lærebøger, men igen, der
er meget jeg ikke har mødt eller ved.   

Så burde du ikke skrive så bombastisk, uden at have undersøgt det

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Akustisk impedans..........er det ikke blot mekanisk impedans man har i tankerne mellem lp og tallerken og denne materiale? Tænker lidt på acryl tallerkenen og lp'en og det at man i dette tilfælde ikke bør bruge måtte.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 21 Juli 2016 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

I HiFi er der ikke noget der er rigtigt eller forkert. Kun god eller dårlig lyd. Kan rørforstærkere med tårnhøj forvrængning lyde godt? Kan højttalere med
tynde kabinetvægge lyde godt? Kan Rega lyde godt, selv om nogle ikke kan lide filosofien? I alle tilfælde taler salgstallene vel for sig selv. Så kan vi ikke
komme ud over det?
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum