Emne: Spil aldrig med låget på ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
BLund Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 21 Juli 2016 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
I HiFi er der ikke noget der er rigtigt eller forkert. Kun god eller dårlig lyd. Kan rørforstærkere med tårnhøj forvrængning lyde godt? Kan højttalere med
tynde kabinetvægge lyde godt? Kan Rega lyde godt, selv om nogle ikke kan lide filosofien? I alle tilfælde taler salgstallene vel for sig selv. Så kan vi ikke
komme ud over det? |
|
|
Rega laver fornuftige ting der ofte bryder grænser for hvad god lyd koster, på budget ville jeg klart have en Brio forstærker med Planar pladespiller, Ela højtalere og en Apollo, det spiller så meget mere musikalsk end nogle såkaldt high-end" setups der bare vælter detaljer ud samt koster en mindre formue.
Rega plejer at anbefale man opgraderer til deres næste niveau af f.eks pladespiller stedet for at anskaffe diverse "tweaks" såsom plademåtter hvadenten det er kork eller læder (begge kan risikere at gøre lyden mindre levende)
Markedet er dog fyldt af diverse kontravægte, pladetallerken, subplatters og meget andet som forståligt nok kan forvirre slutbrugeren.
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 21 Juli 2016 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Akustisk impedans..........er det ikke blot
mekanisk impedans man har i tankerne mellem lp og tallerken og
denne materiale? Tænker lidt på acryl tallerkenen og lp'en og det at
man i dette tilfælde ikke bør bruge måtte.  |
|
|
Kender ikke begrebet mekanisk impedans, men det virker
sandsynligt at det er det samme som akustisk impedans. Og du har
ret: man skal ikke benytte måtte mellem akryl og plade da de to
materialer er tæt på hinanden i akustisk impedans.
Lidt off-topic, så er det forskellen i akustisk impedans man afbilder i
en ultralydsscanning. Så vi kan vel alle blive enige om at det er godt
at der forskel i impedans mellem en baby og fostervand... __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 21 Juli 2016 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd: bare for interessens skyld: Hvilke lærebøger refererer du til?
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Jens EK Forum Bruger


Bruger siden: 23 April 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 205
|
| Sendt: 22 Juli 2016 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb det I finder lyder bedst og hvil i Jer selv med det😃
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 22 Juli 2016 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Perreaux skrev:
| Køb det I finder lyder bedst og hvil i Jer selv med det😃 |
|
|
Ja køb, køb, køb. Almindelig viden kan vi ikke bruge til noget :-)
"We don't need no education "
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 22 Juli 2016 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee skrev:
Der er godt nok mange halve (u)sandheder i denne tråd! Egentig synes jeg, at Bent Sejbæks slet skjulte reklame for Rega pladespillere (som han er forhandler af) er en smule usympatisk. Nuvel; det er jo blot min mening.I forhold til pladestrammer eller ej, så afhænger det fuldstængig af hvilke principper pladespilleren, og i særdeleshed dens tallerken, er designet efter. Og hér er der mere end én farbej vej til målet!Regas (og andre tilsvarende) pladespillere er designet udfra et mål om, at vibrationsenergi ikke skal dæmpes. Dette er ud fra en ide om at dæmpning gør at energien opbevares og senere udsendes i form af vidration igen. Det sidste er ikke korrekt. Dæmpning omsætter vibrationsenergi til varme, og kan derfor ikke omsættes til vibrationsenergi igen. Men Rega har ret så langt, at hvis man kan forhindre at vibrationsenergi optages i pladespillren, så gør det ikke (umiddelbart) skade. Derfor er tæt kobling mellem plade og tellerken ikke en fordel på en Rega pladespiller. Det vil faktisk arbejde imod dens designide. Problemer er så, at de vibrationer, som pickuppen exciterer i pladespilleren ikke har andre steder at "gå hen" end tilbage i pickuppen Der er simpelthen ikke noget, der forhindre pladen i at vibrere. Derfor er 180 g vinyl en stor fordel på pladespillere som Regas.Et andet princip, som eksempelvis Michell hylder er, at vibrationer opstået i pladen skal ledes hurtigst muligt væk, og at den samme mænge vibrationsenergi vil give lavere amplitude med større masse. De to ting tilsammen dikterer, at pladen kobles tæt til en tallerken, der dels er (rimelig) tung og dels er lavet af et materiale, der har samme akustiske impedans som pladen. Derved sikres, at vibrationer i pladen induceret af pickuppen ikke reflekteres tilbage i plade men istedet edes ned i den tunge tallerken, hvor det omsættes til varme. Hér er en pladestrammer således befordrene, i modsætning til Regaen. Men for, at det skal fungere skal pladestrammeren designes fornuftigt. Hvis man blot skruer noget fast til midten, så risikerer man, at kanten af pladen vil løftes, og man derved skaber det modsatte af hensigten. Michell løser dette ved at have en ring under pladen, som pladestrammeren spænger pladen ud over. Det fungerer rigtig godt. Clearaudio har en ring, der lægges over pladens kant. Andre igen benytter en konkav tallerken. Igen, der er mange veje til målet, men det skal være gennemtænkt og i overensstemmelse med pladespillerens overordnede designprincipper.I forhold til lejebelastning, så er det klartm at en tung "puck" vil give øget lejebelastning. Om det har nævneværdig betydning på lejets levetid er vel tvivlsomt. En skrue-strammer vejer jo stort set intet, så den giver vel næppe anledning til øget slid. |
|
|
Fedt med et fagligt indlæg.
|
| Til top |
|
| |
Jens EK Forum Bruger


Bruger siden: 23 April 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 205
|
| Sendt: 22 Juli 2016 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Education, ja tak. Men det er langhåret til tider med alle de her
faglige debatter eller udsagn-påstande. Det kræver en drink til
tider😄
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|