Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 06:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Valg af Riaa (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 06 August 2016 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Det simpelthen som du vil bruge en surround
reciver kun pga rumklangs,tidforsinkelses funktionerne
(du vil ikke bruge forstærkeren)købe en integrede forstærker (hvor
du heller ikke vil bruge forstærkeren i den)
for kun at bruge riaa (mc) delen og så din effektforstærker, den
integrede forstærker vil du ofre 10-15000kr
kun for at bruge riaa (mc) delen, gir absolut ingen mening at købe
forstærker som man ikke bruger
som forstærker da man kun skal bruge riaa (mc) delen (køb dog en
riaa hvor alle delene er brugt på riaaen og
ikke alt muligt andet du ikke skal bruge)

Svare til at købe en campingvogn for at få et ekstra toilet eller et
køleskab for at have kolde drinks

Købe det du skal bruge istedet for en integrede forstærker, køb en
mc riaa, du køber jo heller ikke
en hel bil fordi du mangler 4 dæk?


Skærer det lige helt ud:
jeg skal ikke have en integreret forstærker, jeg skal have en preamp,
den skal ikke kun bruges som riaa den skal styre mine fronter, også
ved surround.

At sælge min receiver som du foreslår eller droppe den, vil give mig
nogle andre udfordringer da alt er tilsluttet den, så udover at jeg ikke
vil have nok stik i mit fjernsyn så vil jeg miste min rumkalibrering
hvilket ville betyde jeg skulle flytte et vindue for at få mine Speakers
til at stå i samme afstand, jeg skulle have en forstærker til køkken
og soveværelse da der er multirumsløsning i den, også ville jeg
selvfølgelig også miste min billedopskallering.

Jeg er rigtig glad for at folk vil give deres råd, men giv nu råd ud for
hvad folk spørger om, du svarer vil heller ikke til folk at de skal købe
en campingvogn hvis de spørger hvordan de kan installere et toilet,
for nu at bruge dine egne ord
Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 06 August 2016 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Gjorde jeg også og ikke at den skulle bruges sammen med reciveren og effekforstærkeren Dog kan jeg tvivl på den er bedre end
det trådopretter har bortset fra der måske er riaa til mc Alene pga nyprisen tror jeg Luxman L-550 som er til salg herinde er bedre hvis den er 100%
iorden

Sådan en Luxman er nok nærmest brændt op af varme. Det er en klasse A, som kører fuld power...især når den IKKE spiller! Kondensatorer og andre
komponenter er ret hårdt spændt for i dette varmehelvede...
Ja, det bliver virkelig varm. Alle komponenter har meget reduceret levetid under sådanne omstøndigheder.... ��

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2683
Sendt: 06 August 2016 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Kan jo være den er renoveret, men var nu mere lydmæsigt jeg tænkte på at luxmann L-550 var bedst

Men tror bare trådopretter skal have en riaa
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 06 August 2016 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej A. Green

Opdater mig lige...
Hvilken snurrerundt radio har du og hvilken effekt er der tale om...?

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 06 August 2016 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Integra dtr 80.2 og Harman Kardon Citation 22
Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 06 August 2016 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Sidder lige nu og kigger på din Integra.... Gennem min Ipad... Der er både Phono indgang og ground... Og udgange til
Preamp..
Så der er praktisk talt frit valg på hylderne til en stereoforstærker.. Det kunne f.eks. Være en Hegel.. Jeg vil stadig anbefale en ekstern riaa, eller hvis
den forstærker du vælger har MM pladespiller riaa en stepup, til mc..
Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 06 August 2016 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Hælder helt klart også til en Riaa, enten brugt eller analogis resume,
var ikke så stor fan af projects, de gjorde det godt men synes der
manglede et eller andet uden eg kan forklare det, meeen som du
selv siger så har jeg en del muligheder og kan ikke overskue dem
alle, derfor jeg håber der kommer et Guldkorn herinde fra, det er sket
før :-)

Tror du en preamp + riaa ville give noget yderligere eller vil det være
spildt ?
Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
almarx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 122
Sendt: 06 August 2016 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Den her er god: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=312940
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 07 August 2016 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Tja... Din Integra har muligheden for pladespiller tilslutning Så denne vil jeg da bruge først, inden man går all inn... Med erfaring bliver man
klogere, og ved at tage små skridt ad gangen, kan man også selv følge med... Du har også muligheden at låne netop forstærkere hjem fra
forhandlere, naturligvis mod depositum, hvor du kan afprøve det hjemme ved dig selv, om du nu også får det "løft" du drømmer om.
Det er mit råd til dig i nuværende situation... Dette er en dyr hobby, og som du nu selv erfarer "råd" fra diverse forum bliver let en gang spredehagl...
Mv
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 07 August 2016 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

En anden integreret forstærker, med netop mm og mc riaa kunne være Yamaha A S-2100... Der er lidt dyrere end dit maks... Men så er den også ny
og med garanti... Så nu er jeg fremkommet med 3 forslag, dit eget, med lidt nyt som en riaa, en brugt Hegel, og her tænkte jeg på H300 ( den har
ikke pladespiller indgang, så her skal du også investere i en riaa) og så Yamaha...
Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 07 August 2016 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Det er også den pladespiller indgang jeg bruger nu, den gør det
faktisk okay, den har bare ikke mc, så kan sagtens leve med den i et
stykke tid :-) har haft lånt en del Riaa's med hjem, og de havde da
både fordele og ulemper, men synes ikke jeg har fundet DEN endnu
:-)

Både Hegel h300 og Yamaha 2100 kunne være et bud, kan faktisk
rigtig godt lide designet på yamahaen, den havde jeg ikke tænkt på,
Og Hegel har jeg længe godt kunne tænke mig at prøve.

Hehe ja det er en dyr hobby, tør slet ikke gætte på hvad jeg har brugt
gennem tiderne :-) men nu er konen langt om længe begyndt st
synes god lyd er fedt, så nu skal den have gas hehe
Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2683
Sendt: 07 August 2016 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Sagde godt nok jeg ikke ville blande mig men har du lyttet på den nye
DENON PMA-2500NE eller Marantz PM-11S3 (på tilbud spar 10000kr)?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 07 August 2016 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Sagde godt nok jeg ikke ville blande mig men har
du lyttet på den nye
DENON PMA-2500NE eller Marantz PM-11S3 (på tilbud spar
10000kr)?


Marantz kunne være et rigtig godt bud, ved ikke rigtig med denon
har altid haft et lidt anstrengt forhold til dem, uden at jeg kan sige
hvorfor, men må sku sige det er en skarp pris på den marantz
Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 07 August 2016 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Prøv den marantz... Forhandleren har en fornuftig tilgang til afprøvning derhjemme, og denne har også mm og mc riaa indbygget... Den koster så 20000,-
men hva fanden... Det er kun en hobby

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2683
Sendt: 07 August 2016 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Denon og marantz er under samme selskab så de har en del til fælles

Ved dog ikke om denon forstærkeren burde samlignes med den mindre Marantz PM14s1

Da denon PMA 2500NE har indbygget dac gætter jeg på marantz gir meget mere for pengene
da netop den største integrerede de laver er på tilbud og der er ikke brugt penge på en dac,
tilgengæld har marantz forstærkeren balanceret indgang som kan være være med til at reducere støjen
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2683
Sendt: 07 August 2016 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Prøv den marantz... Forhandleren har en fornuftig tilgang til afprøvning derhjemme, og denne har også mm og mc riaa indbygget... Den koster så 20000,-
men hva fanden... Det er kun en hobby

Mvh
Birger


Der ligger en Denon forhandler næsten på hvert gadehjørne og de har også fået 14 dages returret (også ved køb i butikken), som de i mange år ikke har haft, så selv om forstærkeren også er tung burde det også være nemt at prøve denon forstærkeren
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 07 August 2016 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Var det ikke nemmere at bede tråpdstarter om hans adresse, og så bare sende ham landets samlede tilbudsaviser???
Når folk søger gode råd, kunne det være en gevinst for H4A, hvis folk bød ind med, hvad de rent faktisk erfaringmæssigt havde stiftet bekendtskab med.
Som denne tråd ser ud, er det vist nærmest 80% gætterier, og det "gætter" jeg på, trådstarter selv er istand til

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2683
Sendt: 07 August 2016 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Var det ikke nemmere at bede tråpdstarter om hans adresse, og så bare sende ham landets samlede tilbudsaviser???Når
folk søger gode råd, kunne det være en gevinst for H4A, hvis folk bød ind med, hvad de rent faktisk erfaringmæssigt havde stiftet bekendtskab
med.Som denne tråd ser ud, er det vist nærmest 80% gætterier, og det "gætter" jeg på, trådstarter selv er istand til


Jo, men hvad har du da erfarring med

Denon forstærkeren er stadig meget ny i dk men har allerede fået gode test
(kan man læse så frem de er tilgængelig)

Marantz forstærkeren for en rigtig god test af lyd og billede hvor de skriver følgende

Marantz PM-11S3 er virkelig et mesterværk af en forstærker.
Byggekvaliteten er i særklasse, og der er i det hele taget intet at trække ned for

Har selv kun en Marantz PM8005, men den er så også rigtig god,der hvor det lydmæssigt
hos marantz for alvor begynder at blive sjovt, klar åben lyd med god kontrol over bunden,
som aldrig lyder oppustet,mudret eller upræcis med mindre det er en meget dårlig optagelse
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 07 August 2016 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd... men, hvad den drejer sig om, kan man godt blive i tvivl om

Lidt tanker...

Først og fremmest. Hvis du er som så mange af os andre, så vil du nok have muligheden for at kunne prøve noget af en gang i mellem, så køb en løs RIAA.

Hvad jeg ikke forstår, er hvad det er for et setup du vil benytte til at lytte til stereo med. Jeg er en af dem, som har et hybrid setup med både surround og stereo og har prøvet lidt af hvert af opsætninger.

For mig, lyder det som om, at du har tænkt dig at benytte din surround forstærker som "kontrol forstærker" af hensyn til at du vil benytte højttaler kalibreringen. Hvis det er rigtigt, så skal du absolut ikke kaste dig ud i forforstærker/integreret forstærker, men blot tilslutte en RIAA til din surround forstærker.

Men, der er vist ikke mange der vil være uenig med mig i, at selv en middelmådig stereo forstærker lydkvalitetsmæssigt kan banke stort set alt inden for surround receivere og endda processorer - om ikke af anden årsag, så fordi man undgå konvertering frem og tilbage mellem digitalt format og hvad der ellers pilles i i signalvejen.

Hvis din stue er indrettet så du er nødt til at bruge rumkorrektion for at få lyden acceptabel, så er uanset hvad lidt i problemer - hvis det er muligt for dig at løse din akustik problemer, vil du opleve et gevaldigt løft i lyden både i stereo og også i surround.

Det som giver den bedste løsninger, er at enten bruge en forforstærker med ht-gennemgang og sætte denne mellem din surround receiver og dine effekttrin, eller en integreret forstærker også med ht-gennemgang, som så tager sig af alt stereo i høj kvalitet og ellers agerer effekttrin for
dit surround system.

Med dette setup kan du fortsætte med alle de forbindelser etc. som du idag nyder på din surround receiver, men kan få et kæmpe løft i stereo lyden ved at gå direkte igennem stereo forforstærkeren/forstærkeren. Hvis det er denne vej, som du vil gå, så er der rig mulighed for at lege med RIAA'er, hvis du vil bruge din surround receiver som "kontrol forstærker", så syntes jeg ikke, at du skal smide for mange penge i en RIAA, da du næppe vil kunne udnytte den ordentligt og få fuld valuta for pengene.

Selv bruger jeg en Hegel H300 som stereo forstærker / effekt for surround og en Perreaux sxv2, som kan indstilles til det meste, har fået en god anmeldelse herinde og som jeg pt. er ret glad for

Beklager, hvis jeg bare har trådt rundt i hvad der måske bare er en selvfølge, men følte jeg ville præcisere bare for at være sikker på, at der ikke gik misforståelse i hvad jeg i hvert fald mener er den rigtige vej frem...

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 09 August 2016 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

damkel skrev:
Det som giver den bedste løsninger, er at enten
bruge en forforstærker med ht-gennemgang og sætte denne mellem
din surround receiver og dine effekttrin, eller en integreret
forstærker også med ht-gennemgang, som så tager sig af alt stereo
i høj kvalitet og ellers agerer effekttrin for dit surround system.


Med dette setup kan du fortsætte med alle de forbindelser etc.
som du idag nyder på din surround receiver, men kan få et kæmpe
løft i stereo lyden ved at gå direkte igennem stereo
forforstærkeren/forstærkeren.




Dette er lige præcis det jeg gerne vil, kunne bare ikke huske hvad det
hed :-) jeg er dog ikke helt sikker på jeg forstod hele dit opslag, men
når du nu ved hvad jeg vil, hvad vil du så foreslå ? :-)
Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes