Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2599
|
Sendt: 08 August 2016 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
glem nu alt det der med max watt, så længe du ikke spiller så højt at der er
forvrængning, så holder de
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1110
|
Sendt: 08 August 2016 kl. 07:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan tweake lidt med kablet. Prøve nogle forskellige af, for at dæmpe toppen lidt. Men, måske har den effekt bare en mere
udstrakt top gengivelse? Håber at den har strammet bassen op og så fremstår den øvre del af tonerne subjektiv mere fremhævet.
Lyt til den i 14 dage med forskellig musik og prøv så at skifte tilbage til den gamle.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 08 August 2016 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
der har været meget snak om det, varm og forstærker, men intet om det rum der bliver spillet i. hvis du spiller i et rum med intet på dine væge og hårdt gulv og gips lofter,. så bare glem alt om at få bedre lyd....
så prøv lige at beskriv dit rum for os..
og glem alt om watt .. det kan du ikke bruge til noget som helst.... nu da du er så opsat på at watt betyder så meget .. så kan jeg sige at min diskant kan holde til 90 watt, det ene forstærker modul som trækker dem.. yder 350watt, og det passer fint til dem.
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 08 August 2016 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hej der har været meget snak om det, varm og forstærker, men intet om det rum der bliver spillet i. hvis du spiller i et rum med intet på dine væge og hårdt gulv og gips lofter,. så bare glem alt om at få bedre lyd....så prøv lige at beskriv dit rum for os.. og glem alt om watt .. det kan du ikke bruge til noget som helst.... nu da du er så opsat på at watt betyder så meget .. så kan jeg sige at min diskant kan holde til 90 watt, det ene forstærker modul som trækker dem.. yder 350watt, og det passer fint til dem.
|
|
|
...altså......at begynde at beskrive rummet giver i dette tilfælde da ingen mening....rummet er jo det samme hvad enten trådstarter spiller på sin Marantz eller om der kobles effektforstærker på ;)
Jeg ville prøve at finde nogle andre. varmt-klingende, højtalerkabler. Eller sælge Acurus'en igen, og være en erfaring rigere.
Selv ville jeg kigge på en brugt Harman-Kardon 2.1, eller en nakamichi PA5, om det var den mørkere, fyldige, lyd jeg ønskede. Glem alt om de gamle Denon'er ( POA 2200-2400-2800 ), de er alt for "sløve" i lyden og gumpetunge/upræcise i bassen. __________________ Jesper / Oldhifinut
|
Til top |
|
|
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
Sendt: 08 August 2016 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
Jeg har købt mig en Acurus A150. Til en fornuftig pris. Det første jeg ligger
mærke til efter den er monteret er at lyden blev lysere. Det var ikke lige hvad
jeg havde regnet med. Spørgsmålet er så følgende. Er det virkelig rigtigt at
min marantz er varmere i lyden. Eller er det mine phonokabeler der forbinder
de 2 der er skyld i det. Eller er det måske fordi den har så meget mere kontrol
over enhederne at de åbner sig op på en helt anden måde. Jeg kan ikke helt
finde ud af hvad det er. For det er jo både godt og skidt på samme tid.
Jeg ved godt at watt ikke er alt. Men det er No lige det jeg forholder mig til. Vil
jo ikke ødelægge noget. Hvis der står Max 250.er der vel en grund til det. |
|
|
Det er sikkert din Marantz der er mørkere i lyden, + bunden sikkert er strammet gevaldigt op, fordi din Acurus har mere kontrol over
dine basser. Jeg har aldrig hørt om nogle der har kaldt sådan en Acurus for lys i lyden. Men som nævnt, kan du prøve med nogle andre
højttaler kabler, det kan gøre rigtig meget ved lyden. Hvilke kabler bruger du nu?
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 08 August 2016 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis problemet er akustisk - så skal det løses akustisk. Man kan ikke komme uden om fysikkens regler, selv om vi kan prøve at bilde os selv meget ind. Derfor - hvis du har for meget rungen eller kirke/badeværeles rumklang i dit lytterum, så skal du arbejde med din akustik - punktum, finitio basta Hvis det lykkedes dig at omgås akustikken på anden vis - så gør det endelig - og bliv milliadær på at bryder naturens grundregler  Dernæst find en gammel equalizer eller endnu bedre en DSP. Og forbind den imellem din surround og den effektblok du nu vælger - behold gerne din Acurus - den er sikkert fin. Køb så en billig målemicrofon. Den tilslutter du din bærbar, som du sikkert har - hvem har egentlig ikke det i dag. Og så henter du følgende program: http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php
Det er ikke en provokation eller noget lignende - det er blot et forslag til at spare dig for en masse penge, besvær og komme direkte til sagen. Lyd er frekvens og den kan snildt manipuleres, dog med lidt kompromiser - men stadigvæk med flere fordele end ulemper. Men det kræver lige et par timers hygge, grublen, vilje og kradsen i håret.
Så kan du til gengæld glemme alt om kabler osv og rette dine højttalere til, så du får en meget bedre musikoplevelse. Pas dog på - du bliver meget nemt bidt af det og kommer muligvis til at stille flere spørgsmål end det svare - lige i starten - for det er bare ikke nogen nem opgave at gengive musik godt, i et normalt lytterum.
Det kan sagtens tænkes at din Acurus måske ikke lige er god nok og at dine højttalere skal flyttes lidt rundt eller at de måske endda er fine nok til formålet - det er noget man skal turde, når man begynder at kaste sig ud i hifi-verdenens mange muligheder. Selv din opfattelse af lyd ændre sig med tiden - især hvis du begynder at måle på det 
Og lad dig ikke afskrække af en DSP, AD-DA konverteringer osv - så skulle du bare vide hvad der sidder af kredsløb i din surroundkasse Hvis du bare har ET punkt - lad os sige et roomgain ved f,eks 60hz på 7dB. - bare et eksempel - så kan intet kabel nogensinde hjælpe dig - uanset pris. Men f.eks en equalizer eller en DSP - kan stort set fjerne problemet - i hvert fald i lyttepositionen - hvilket vil give dig en enorm forbedring af lydgengivelsen i hele frekvensområdet - pga maskeringeffekter og andet spændende, som du kan sætte dig ind i vis du har lyst. Husk - det er stadig bare et forslag - men ikke et ubegrundet et 
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 08 August 2016 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
 mange tak for den fine beskrivelse, det var lige det jeg mente. jeg kan kun sige du har helt ret. når man først går i gang med målinger og dsp, griber det om sig´, men man bliver belønnet for det i sidste ende. __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
Sendt: 08 August 2016 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Hvis problemet er akustisk - så skal det løses akustisk. Man kan ikke komme uden om fysikkens regler, selv om vi kan prøve at bilde os selv meget ind. Derfor - hvis du har for meget rungen eller kirke/badeværeles rumklang i dit lytterum, så skal du arbejde med din akustik - punktum, finitio basta Hvis det lykkedes dig at omgås akustikken på anden vis - så gør det endelig - og bliv milliadær på at bryder naturens grundregler
Dernæst find en gammel equalizer eller endnu bedre en DSP. Og forbind den imellem din surround og den effektblok du nu vælger - behold gerne din Acurus - den er sikkert fin. Køb så en billig målemicrofon. Den tilslutter du din bærbar, som du sikkert har - hvem har egentlig ikke det i dag. Og så henter du følgende program: http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php
Det er ikke en provokation eller noget lignende - det er blot et forslag til at spare dig for en masse penge, besvær og komme direkte til sagen. Lyd er frekvens og den kan snildt manipuleres, dog med lidt kompromiser - men stadigvæk med flere fordele end ulemper. Men det kræver lige et par timers hygge, grublen, vilje og kradsen i håret.
Så kan du til gengæld glemme alt om kabler osv og rette dine højttalere til, så du får en meget bedre musikoplevelse. Pas dog på - du bliver meget nemt bidt af det og kommer muligvis til at stille flere spørgsmål end det svare - lige i starten - for det er bare ikke nogen nem opgave at gengive musik godt, i et normalt lytterum.
Det kan sagtens tænkes at din Acurus måske ikke lige er god nok og at dine højttalere skal flyttes lidt rundt eller at de måske endda er fine nok til formålet - det er noget man skal turde, når man begynder at kaste sig ud i hifi-verdenens mange muligheder. Selv din opfattelse af lyd ændre sig med tiden - især hvis du begynder at måle på det 
Og lad dig ikke afskrække af en DSP, AD-DA konverteringer osv - så skulle du bare vide hvad der sidder af kredsløb i din surroundkasse Hvis du bare har ET punkt - lad os sige et roomgain ved f,eks 60hz på 7dB. - bare et eksempel - så kan intet kabel nogensinde hjælpe dig - uanset pris. Men f.eks en equalizer eller en DSP - kan stort set fjerne problemet - i hvert fald i lyttepositionen - hvilket vil give dig en enorm forbedring af lydgengivelsen i hele frekvensområdet - pga maskeringeffekter og andet spændende, som du kan sætte dig ind i vis du har lyst. Husk - det er stadig bare et forslag - men ikke et ubegrundet et |
|
|
Jamen hør nu her. Manden siger at det første han oplever da han får effektforstærkeren på, er at lyden er blevet lysere. Akustiken ændre sig vel ikke ved at han sætter en effektforstærker på? Men du har da ret i at en equalizer kan rette op på det, eller hans tone-control på receiveren. Men er det ikke at snyde sig til noget bedre lyd? For mig at se er der noget i hans anlæg der ikke arbejder rigtig sammen. Om det så er Marantz og Acurus der ikke kan arbejde sammen. Eller om det er Acurus og Focal der ikke kan sammen ved jeg ikke. Jeg har aldrig hørt Focal så dem kan jeg ikke udtale mig om, har dog hørt at de skulle være lidt sarte med valg af udstyr, hvilket det også kunne tyde på her. Jeg ville godt nok være træt af at købe et dyrt anlæg, også være nød til at "snyde" med equalizer eller DSP for at få det til at lyde rigtig. Men nu er jeg så også 100% stereo mand
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 August 2016 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
mange tak for den fine beskrivelse, det var lige det jeg mente. jeg kan kun sige du har helt ret. når man først går i gang med målinger og dsp, griber det om sig´, men man bliver belønnet for det i sidste ende.
|
|
|
Yes  Men den kan være hårdt arbejde at sætte sig ind i sagerne - jeg må stadig bukke mig i støvet nogle gange - selv om jeg har bildt mig selv ind at jeg efterhånden har forstået lidt af hvert
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 August 2016 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Digital_Thor skrev:
Hvis problemet er akustisk - så skal det løses akustisk. Man kan ikke komme uden om fysikkens regler, selv om vi kan prøve at bilde os selv meget ind. Derfor - hvis du har for meget rungen eller kirke/badeværeles rumklang i dit lytterum, så skal du arbejde med din akustik - punktum, finitio basta Hvis det lykkedes dig at omgås akustikken på anden vis - så gør det endelig - og bliv milliadær på at bryder naturens grundregler |
|
|
Jamen hør nu her. Manden siger at det første han oplever da han får effektforstærkeren på, er at lyden er blevet lysere. Akustiken ændre sig vel ikke ved at han sætter en effektforstærker på? Men du har da ret i at en equalizer kan rette op på det, eller hans tone-control på receiveren. Men er det ikke at snyde sig til noget bedre lyd? For mig at se er der noget i hans anlæg der ikke arbejder rigtig sammen. Om det så er Marantz og Acurus der ikke kan arbejde sammen. Eller om det er Acurus og Focal der ikke kan sammen ved jeg ikke. Jeg har aldrig hørt Focal så dem kan jeg ikke udtale mig om, har dog hørt at de skulle være lidt sarte med valg af udstyr, hvilket det også kunne tyde på her. Jeg ville godt nok være træt af at købe et dyrt anlæg, også være nød til at "snyde" med equalizer eller DSP for at få det til at lyde rigtig. Men nu er jeg så også 100% stereo mand
|
|
|
Hehe - helt fair  Snyd er jo en helt legal medspiller når det gælder lyd. Psykoakustik er godt til at beskrive hvordan vi snyder øret/hjernen. Så at benytte lidt teknologi til at få bedre lyd, syntes jeg ikke er den største glidebane man kan tage en tur på. Selvfølgelig skal udstyres matches godt sammen. Så hvis man har nogle højttalere som dykker vildt i impedans, så skal man have et "svejseværk" til at trække dem. Men i dette tilfælde syntes jeg manden selv skal komme på banen og fortælle lidt om rummet og hans visioner, så vi kan rådgive på et fornuftigt grundlag. For mit tidligere forslag er uden tvivl overdrevet, hvis han slet ikke ønsker at kaste sig ud i at måle og læse om de dybere og mere tekniske baggrunde for hvordan lyd/akustik og teknik virker. Og dette må endelig ikke forstås som en nedladende eller arrogant udmelding. Blot er det bare ikke helt så enkelt, hvis man ønsker at vride vellyd ud af anlægget, på den billigste og mest effektive måde. Jeg har ikke oceaner af tid, men har da været en del omkring og målt for en del, så hvis han boede i nærheden, så kom jeg gerne forbi med måleudstyr osv og gav en grundig vejledning i det, som jeg ydmygt har knoklet mig til af viden, for en kop kaffe og måske lidt god kage  . Men mon ikke der findes en lokal nørd, hvis interessen er tilstede for trådstarter.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 15 August 2016 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke sige at Acurus A150 er lys i klangen, den hælder faktisk en anelse mod det varme totalt set. Men som Henrik 141 nævner, så er bas og mellemtone strammet godt op, da den har godt fat i enhederne. Men diskanten på den, er jo også mere udstrakt og fri for fnidder. Den er dynamisk og fremme i lydbilledet. Den pakker det ikke ind som Marantz kan gøre. Læg også mærke til, at selvom du opfatter den lidt lysere, så er den stadig meget behagelig at lytte til. Nej, den er ikke lys, den er bare klar og ren i klangen i forhold til den Marantz du har. Focal højttalerne har nok lidt ekstra energi i diskanten, som tæmmes lidt af Marantz, men som får lidt mere frit spil med Acurus. Men leg lidt med kabler, både ht og signal kabler. Så rammer du jo nok noget du kan lide.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2016 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
Ja har set dem. Jeg er lidt i tvivl om jeg ville kunne høre forskel på en A150 og en A250. Den gir jo 100w mere pr kanal. Og 250w er det mine højttalere tåler Max (står der bagpå) Lydmessigt lyder de forhåbentlig ens. Men hvor meget mere gir de 100w extra. |
|
|
De er ret ens i klangen og lyden. De er bygget og samme filosofi. De 100W giver noget ekstra, da der er mange kræfter bag, men det er op til den højttaler du bruger, om de 100W ekstra er et behov. Jeg har selv A150 over et sæt Snell A og har aldrig tømt den ved store lydtryk.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2016 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
....."bygget over samme filosofi"......skulle der stå....  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
ostekongen Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2016 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 24 August 2016 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig fortrudt købet af mine 2 stk Denon POA 4400a. Skal helt klart have 2 til, da jeg nu har 4 stk Cerwin Vega AL 1000.
Blokkene trækker AL 1000 super godt så de kan trykke en del watt
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 25 August 2016 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en lyd du kunne ha' med nogle andre effekforstærkere! Disse Denon 4400 ER altså temmelig brystsvage. Og det gælder også for Denon 6600...
MVH. Niels
|
Til top |
|
|