Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 14:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: VdH på Rega arm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Bruger siden: 12 November 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 September 2016 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Så er det jo nok den jeg har læst en gang.. Har en ven med en Frø.. er ved at prøve at lokke ham til at strippe den, så vi
kan se hvad den er lavet af.. Jeg gætter på det er en MC10 med anden spole og nåleslibning, de vejer det samme 8,2g, så magnetsystemet kan ikke
være forskelligt, og de har samme output.

Det kommer du nok til i morgen, når jeg har taget tøjet af min frø, og uploaded lidt billeder

Min frø vejer 8,45 gram.
Til top Vis @Hifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af @Hifi

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 September 2016 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

@Hifi skrev:
Det kan jo smutte for selv den bedste Tror måske bare at vi misforstod hinanden lidt, og selv om jeg har været i det her game i 25 år, så bliver jeg alligevel ofte klogere end jeg var dagen før.
En af livets glæder

Godnat

Nåh, så du har haft hifi som hobby i 25 år... den kan jeg godt slå. Hvis vi tæller ren hobby med oveni, så har jeg været 30 år i "gamet"! Stik den!

Men jeg må desværre sige, at vi ikke har misforstået hinanden... vi taler om det samme, I har bare misforstået begreberne, og det forsøgte jeg at rette. Men selv en connaisseur må forstå, når andre ikke har samme indsigt. Så jeg trækker mig... hvilket jeg egentlig også skrev tidligere!?!?!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 September 2016 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

@Hifi skrev:
stridsvognen skrev:
Så er det jo nok den jeg har læst en gang.. Har en ven med en Frø.. er ved at prøve at lokke ham
til at strippe den, så vi
kan se hvad den er lavet af.. Jeg gætter på det er en MC10 med anden spole og nåleslibning, de vejer det samme 8,2g, så magnetsystemet
kan ikke
være forskelligt, og de har samme output.

Det kommer du nok til i morgen, når jeg har taget tøjet af min frø, og uploaded lidt billeder

Min frø vejer 8,45 gram.

Glæder mig allerede.. Der er ikke noget der slår et godt nøgenbillede...
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 September 2016 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har en strippet Frog og en strippet mc-10 her foran mig.
Og der er ikke den store forskel, udover frontpolen og spolerne, som stridsvognen gættede.
Men er desværre ikke istand til at fotografere herlighederne.

ps. Gige.

Det du med bilen prøvede at sammenligne betegnes, den uaffjedret vægt

By the way
Fandt lige svar, hos vdh, på et aktuelt spørgsmål:

100 Q: Does effective arm mass also include the weight of the headshell and cartridge ?
A: When you like to make all calculations correctly: Yes. Even the screws and the connection wires to the cartridge count here. (Also see Appendix 2).
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 07 September 2016 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
ps. Gige.

Det du med bilen prøvede at sammenligne betegnes, den uaffjedret vægt
By the way

Fandt lige svar, hos vdh, på et aktuelt spørgsmål:

100 Q: Does effective arm mass also include the weight of the headshell and cartridge ?
A: When you like to make all calculations correctly: Yes. Even the screws and the connection wires to the cartridge count here. (Also see Appendix 2).

Hej Nils

Det ved jeg godt, men tak for, at du skar det ud i pap. Så ved alle de andre i tråden det også. Og jeg har rettet mit tidligere indlæg, så alle der læser dette indlæg, kan gå tilbage i tråden og se det igen.

Den effektive masse øges selvfølgelig, når du monterer en pickup. Men indtil da, så er det kun tonearmen, der har effektiv masse. Og lige så har pickup'en kun en vægt, indtil  den sidder i armen. Og det er de begreber, man bruger, når man sammen med nåleophængets compliance skal beregne den samlede resonansfrekvens...

Og igen, undskyld for, at jeg forsøgte at "forsimple" begreberne. Jeg troede, at det gavnede, men det skabte bare en masse bitterhed, når jeg rettede på folk.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2016 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Det er fint nok Mikkel, ingen bitterhed her.

Jeg ved godt du kender til ordets rette sammenhæng

@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Sendt: 07 September 2016 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:

Jeg har en strippet Frog og en strippet mc-10 her foran mig. Og der er ikke den store forskel, udover frontpolen og
spolerne, som stridsvognen gættede. Men er desværre ikke istand til at fotografere herlighederne.

Det lyder jo herligt, to fede pu ved siden af hinanden

En ting er hvad man kan se med det (vel) trænede øje.

Noget andet er hvad man kan se under et mikroskop. Hvor min frø lige er hoppet ind under nu

Noget helt tredje er det man ikke kan se, men kun måle og høre. Her er der også en forskel på de to pu.

Jeg kommer med mine observationer, og et billede senere i aften, når den er klædt af og monteret.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 September 2016 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Åhhh sadan en vil jeg også have... Kan du tage billeder med det der mikroskop? Hvis ja så vil jeg gerne være din nye bedste ven og kigge
forbi med en hel møjbunke VDH pickupper.. lol

Og så har jeg faktisk lige sendt en mail til VDH.. Kan se det er 5 år siden jeg måtte opgive at få noget til at virke.
Har spurtgt til om de har fornyet renoveringsafdelingen..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2016 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Nogen kraftige øjne du har.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 07 September 2016 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hvor meget forstørrelse giver den?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Sendt: 07 September 2016 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Åhhh sadan en vil jeg også have... Kan du tage billeder med det der mikroskop? Hvis ja så vil jeg gerne være din nye
bedste ven og kigge
forbi med en hel møjbunke VDH pickupper.. lol

Jeps, det kan jeg. Du skal være velkommen her i Nordsjælland en dag. Hvis det ikke er for voldsom kan du også sende til mig, med retur porto
betalt, så kan vi nok finde ud af noget.

@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Sendt: 07 September 2016 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Hvor meget forstørrelse giver den?

100x

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 07 September 2016 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har modtaget følgende respons fra Radioactiv, importøren af Van den Hul her i Danmark, som har taget kontakt til Van den Hul, oven på debatten her i tråden.

Samtidig skal det understreges, at alle reparationer, ombygninger m.m. skal gå gennem den danske importør. På den måde går tingene nemmere, og man er bedst sikret i tilfælde af reklamation.

Her kommer Van den Hul's respons på påstandene her i tråden, og lad mig starks understrege at usaglige og evt. dumsmarte bemærkninger fjernes:

"The start of my professional analogue activities was the design of my stylus VDH-1. This stylus shape was intended to have minimal record wear (optimal fitting in the groove) and maximum resolution. At the start, there was a lot of rejection because, by lack of real understanding, claims were made that this was a groove killer. A well known cartridge manufacturer in your country has also created by a well know journalist a very negative atmosphere by producing groove pictures which showed serious damage. In the mean time I got in many countries the official patent roghts for my design.

After a while, when the light was switched on again, there was suddenly the <MC-30 incl. the VDH-1. Everyone happy again. The manufacturer of my VDH-1 stylus, the Fritz Gyhger Company in Thun Switzerland thought, after a while, that it worked commercially better for them when the VDH-1 was renamed Gyger 1.

Smelling problems, I have bought their complete stock and I am still using this stock. No other stock worldwide is available anymore. The beginning of my cartridge line was the request of Mr. Benz, to design an MC cartridge for his company after he bought the USA cartridge manufacturer "Empire". That was the MC-1000.

Regular I do receive old samples for repair and replacement of parts. In those days, Mr. Benz got a car accident and he was not able to produce his cartridges anymore. Around the same time, I made the design of the DDT and following VDH models like MC-10, MC-1, Mc-1 Super & MC-2. So I was forced to put these designs together myself. I have made hundreds of these cartridges per year. At the same time I have introduced the first Grasshopper, the start of a very successful series of designs.

After Mr. Benz sold his manufacturing and brand-name: "Micro Benz" to Mr. Alfred Lukaschek, Mr. Lukaschek continued the production of parts like e.g. the different housings which I bought from him. And, at the same time, I was requested by 5 other companies to design and advice in the development of their MC cartridges. Not only the outside but also the inside had to be original and customer made.

Before and just after the introduction of the CD in 1982, there was so much work, that I stopped my regular work and focused completely on manufacturing of my phono-cartridges. Beside building phono-cartridges, I was and still am involved in the repair of all kind of models. These repairs I am still doing completely myself: Both my own models and any other brand.

Just before the introduction of the CD, I have bought all available cartridge components available in the several cartridge factories. And I am still using them up to now. Especially rubber dampers (stored in the deep-freeze) are actually quality based very rear. Thanks to the growing success, I have asked Mr. Lukaschek to produce more parts as he did. The last 15 years, Mr. Lukaschek puts the cheaper models together.

When there is an order for e.g.an MC-10, this cartridge is opened again and inspected, measured and fine-tuned to the tone-arm used in combination with this cartridge. No other manufacturer offers this service. And, after 200 - 300 hours of playing, the owner has the right to return for a final inspection and adjustments on wish. Also this service is not available at any other cartridge manufacturer.

I do completely build: The Frog (any type), all Grasshopper models, The Condor, The Colibri (any type) and The Crimson. Has anyone of your forum members ever designed and build a phono-cartridge, even a very good sounding one well known all over the world?

All cartridges which arrive here for repair are measured and photographed to avoid claims afterwards which were not true. We have had bad experinec here and this was the only way to proof that the customers played unfair. After repair, the same procedure again so we know the quality before mailing.

What we experienced regular was that customers did their adjustments themselves by e.g. a tracking-force test tracking 80 - 90 micron or even more thanks to the German DHFI test-record by Braun Verlag  with even 115 micron. The antiskating adjustment needs to be set higher here compared to e.g. tracking 40 - 50 micron cutting amplitude. Too high antiskating settings give unbalanced wear of the stylus (front view: right side is worn and left side still O.K.) and an off set cantilever caused by one-sided squeezed damping rubber(s). Remedy here is to replace the damper. But, with the same arm-settings, the same effect will happen again.

A serious problem is that the owner of the cartridge (any type) does not tell which tone-arm he is going to use.  When it is an SME type or any equivalents model, there is no problem. But some manufacturers produce really heavy things where the effective arm mass is outranging the 8 - 14 gram. I have measured the static weight of a well known USA tone-arm reaching 425 gram. Despite a tracking force of 1,35 - 1,5 gram, no suspension can handle this massive weight in relation with warped records and/or non centered records. Also one-pivot arms ar not my friends thanks to the non-predictable balance during playing. Static all O.K. Dynamic always unbalance.

I specify for my lightweight models like the MC-10 and upwards an effective arm weight of 8 - 14 gram. Am "overdesigned" tone-arm causes suspension problems and will create a higher crosstalk during playing. We also see regular cartridge where the owner has reconnected the lead-out wires of his turntable with new connectors: "Expensive connectors sound always better" is the standard slogan of the audiophile. But his turntable is also connected to the ground-connection of the phono-amplifier. Soldering with an (even minor) current leaking soldering device, creates a small AC current through the cartridge coil where this coils was not made for. It suddenly acts as fuse and will pass for ever. Also phono-stages with leaking AC will give this effect. And active DC on the input of the phono-stage will have the same effect.

A non-conductive coil NEVER leaves here our company because all is double checked. Might it be that it is to easy to blame the manufacturer instead of helping yourself with a technical better solution?

We have an open office from 08:00 until 16:30 each day where I continue to mostly 18:00. The statement that I am not available is just incorrect. Anyone who picks up the phone here, knows the basic stories about cartridges and can respond correct. Your forum members should be able to make correct statements based on better technical understanding like I also can do based on 43 years of experience in building and measuring thousands of cartridges.

Public damaging a committed audiophile looks great and impressive for yourself and your forum members but, in reality, you show your own lack of respect."

With Best Audio Regards,
Aalt Jouk van den Hul.

@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Sendt: 07 September 2016 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Frog uden tøj på.

Jeg vil bemærke, at jeg ikke mener at det er i disrespekt for VdH, at jeg har lavet dette forsøg - som forøvrigt er reversibelt. Jeg kan klæde den på igen.

Intet er ødelagt, skrammet eller påvirket så den ikke kan blive præcis som da jeg tog den op af æsken fra ny.

Jeg vil også bemærke, at med mindre man er vant til at arbejde med genstande så små og relativt sårbare genstande, er det IKKE noget man skal give sig i kast med. Men nu har jeg arbejdet med sådanne sager i 7 år, og det giver en vis erfaring.

OK, VdH har nok set slemme ting og sager, men her mener jeg ikke at mit lille eksperiment hører til under.

Jeg er forøvrigt helt på linie med importøren/Mikkel G.

@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Sendt: 07 September 2016 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Som jeg læser, ser og forstår forskellen mellem Frog og 10 Special:

1.     Frog har den skarpeste nål:
THE FROG og modeller over, har VdH slibning; VDH - IS (2 x 85 Micron)
THE MC 10 SPECIAL og modeller under, har VdH slibning; VDH - I (3 x 85 Micron)
2.     Frog har frontplade samt ophæng fra Grasshopper. Jeg ved ikke hvad modellerne under bruger?
3.     Frog har 21 Ohms intern impedans, hvor MC 10 Special har 9 Ohm.
4.     Frog har lidt blødere ophæng (35 Micron/mN mod 28 Micron/mN på MC 10 Special).

Lydmæssigt, efter afklædningen. Jeg troede at forskellen ville være lidt mindre, men den spiller en del anderledes. Bedre eller dårligere, ved jeg ikke lige. Men det er ret interessant. Svært at sætte ord på lige nu. Lidt mere diskant/transparent? Mere rum? Bassen er helt sikkert ikke blevet dårligere, måske ligefrem lidt mere tydelig?

Nu skal jeg lige spille noget mere med den, før jeg afgør om den skal have tøj på igen, og hvor den har ændret sig lydmæssigt.

@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Sendt: 07 September 2016 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Kontraloddet på armen er rykket 4-5 mm tættere på omdrejningspunktet, hvilket jo er den rigtige vej

Billede, før/efter:

Før "vægttab" på ca. 2 g.

Efter "vægttab"

Yes-yes

@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Sendt: 07 September 2016 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fulgt en del debatter om VdH og hans kvalitet, over årene. Ja, det kan ikke undgås at der er smuttere når man har lavet så meget som han har.

Jeg har til gengæld hørt 1000 gange så meget godt, selv oplevet andres samt nu her med min første VdH, meget meget positive ting. Hvilket fik mig til at købe min Frog.

Efter at have set den under mikroskop, og haft den på testpladen igen (Hifi News Test Record), må jeg bare sige at det er et fint eksemplar. Sporer næsten som det bedste jeg har prøvet. På Hifi-News Test Record klarer den track 1, 2 og 3 uden den mindste mislyd – det står helt rent. Først ved det 4. track, tortur track, kommer der tydelig mislyd. Men det er også rigelig fint. Udmærket ophæng. Faktisk havde jeg engang en pu der kunne tage alle 4 spor, men den lød bare ikke så godt som Frog, haha. Jeg vil sige at kvaliteten af Frog, er i fornem klasse. På Micro Benz niveau f.eks.

Den kører forrygende i min Rega RB2000

Very very happy...

... next one?

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 07 September 2016 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Det er nogle rigtig gode billeder, du viser... ja, den grønne Frog ser jo ligefrem elegant ud, uden "tøj" på! Og ligheden med Benz er meget slående

Vedr. din lydoplevelse, så giver det god mening. En "nøgen" pickup er ofte meget direkte i sin gengivelse, da der ikke er noget hus til, at dæmpe resonanser, eller dæmpe bestemte frekvensområder.

Et metalhus giver ofte et unaturligt løft i præcens-området, hvilket kan opleves mere "metallisk". Plastik giver ofte et løft i mellem/øvre bas. Træ dæmper som regel i toppen, men jo "hårdere" træsort, jo mindre udpræget er det. Lidt specielt er magnesium, der opfører sig mere som træ, end metal!

-KP-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 07 September 2016 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Ja, den Frog ser pivfræk ud
Til top Vis -KP-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -KP-

@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Sendt: 07 September 2016 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Det er nogle rigtig gode billeder, du viser... ja, den grønne Frog ser jo ligefrem elegant ud, uden "tøj" på! Og ligheden med Benz er meget slående

Vedr. din lydoplevelse, så giver det god mening. En "nøgen" pickup er ofte meget direkte i sin gengivelse, da der ikke er noget hus til, at dæmpe resonanser, eller dæmpe bestemte frekvensområder.

Et metalhus giver ofte et unaturligt løft i præcens-området, hvilket kan opleves mere "metallisk". Plastik giver ofte et løft i mellem/øvre bas. Træ dæmper som regel i toppen, men jo "hårdere" træsort, jo mindre udpræget er det. Lidt specielt er magnesium, der opfører sig mere som
træ, end metal!

Kan jeg godt følge Mikkel G, det er meget lig mine egne indtryk samt det jeg har læst om f.eks. Denon DL 103 i forskellige huse. Har selv prøvet pu med træ hus, magnesium, alu og plast. Men har godt nok ikke prøvet at eksperimentere med forskellige materialer på samme pu.

Sidder lige og hører Steely Dan, Gaucho, (Glamour Profession), og må sige at jeg aldrig har hørt det så "direkte" eller nøgternt, men samtidig med klang saft og kraft - I LOVE IT

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes