Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega TT upgrade? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
QXi2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2016 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hej Ormen.

If it ain't broak don't fix it.

At lave en pladespille(værk) er ikke raket videnskab. Men mange gør det dertil. Det drejer sig KUN om at have en stabil rotations hastighed. Samt at undgå at vibrationerne fra motor/leje ikke når pickup/arm. Rega RP3 er bygget efter KISS princippet (Keep it simple, stupid). Og så begynder det at blive rigtigt svært at overgå.

Mange driftige mennesker ude i verden står klar til at sælge de vildeste opgraderinger. Og lige så mange mennesker med superhørelse vil anbefale dig at købe dem.

En pully samt subplatter af ALUMINIUM? Et formstabilt materiale der er nemt at at få til at se godt ud. Men har en varmeudvidelseskoefficient man bør tage seriøs. 33 1/3 omdrejninger i minuttet er jo ret specificeret.Og de færreste har 20 grader i stuen året rundt.

Isokinetik PEEK ceramic(plastik) leje. Se vink.dk En lejebrønd skal ifølge min mening være dimension og formstabil. Dette er plastik ikke. Og så er der i dette tilfælde kun valget mellem pest eller kolera. PEEK-1000 eller PEEK-GF30?

Dette er selvfølgelig bare MIN mening til emnet. Struktøren og Tweaker er vist ikke helt ved siden af.

Mvh.
Qxi2
Til top Vis QXi2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QXi2

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 September 2016 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Man kan vel næsten sige at pladespillerkonstruktion mere er en "kunst", end strikt videnskab. Den ene bruger det ene princip, og kalder det for det helt rigtige, en anden laver det helt modsatte, og kalder det for det eneste rigtige.

Jeg har sloges med en pladespiller med ophængt motor. Lige meget hvad jeg gjorde, var der vibrationer ude ved armen. Det endte med at jeg skruede den fast på et par hårde gummibøsninger. Det var ikke perfekt, men klart det bedste.

Jeg har oplevet vibrationer i kabinettet på selv dyre pladespillere.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 27 September 2016 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

QXi2 skrev:
En pully samt subplatter af ALUMINIUM?
Et formstabilt materiale der er nemt at at få til at se godt ud. Men har en varmeudvidelseskoefficient man bør tage seriøs.
33 1/3 omdrejninger i minuttet er jo ret specificeret.Og de færreste har 20 grader i stuen året rundt.

Du siger, det skal tages seriøst, og præcision er selvfølgelig vigtig, men jeg synes måske, at du peger på et problem, der ikke eksisterer i praksis?

Varmeudvidelseskoefficienten for aluminium er 24, dvs., at alu udvider sig med 0,024 mm pr. meter af materialet, hvis temperaturen øges med 1 grad. Hvis jeg vel at mærke kan regne (og det kan jeg ikke nødvendigvis!), så betyder det, at en sub-platter med en diameter på fx 150 mm ved 20 graders rumtemperatur (materialetemperatur) vil have udvidet sig med 1/100 mm ved en rumtemperatur (materialetemperatur) på 25 grader (og være tilsvarende mindre ved en rumtemperatur på 15 grader).

Andre må lige foretage beregningen på, hvad det betyder for afvigelsen fra de 33,33 omdr./min. - det har jeg ikke lige tid til nu - men det er nok ikke meget.

Og så er alu jo ikke bare alu, men kommer i et utal af legeringer. Jeg kender ikke varmeudvidelseskoefficienten for den enkelte legering, men der er sikkert nogle minimale forskelle i legeringernes koefficienter.

Jeg er selv vant til at arbejde med materialer, der forarbejdes med tolerancer på +/- 1/100 mm, hvilket i masser af applikationer er fuldt ud tilstrækkeligt.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009
Sendt: 27 September 2016 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Apropos motorvibrationer så har jeg netop modtaget SRM Techs Silent Base til min RP6. Vil give en update når jeg har monteret den. Den afkobler
motoren helt fra plinten. Nu får vi se om det fungerer.
Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2016 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Spændende. Har du også tjekket deres motorleje? Virker fremragende her.

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2016 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeps. Det kommer på i samme ombæring :)

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2016 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

QXi2 skrev:
Hej Ormen. If it ain't broak don't fix it. At lave en pladespille(værk) er ikke raket videnskab. Men mange gør det dertil. Det drejer sig
KUN om at have en stabil rotations hastighed. Samt at undgå at vibrationerne fra motor/leje ikke når pickup/arm. Rega RP3 er bygget efter KISS
princippet (Keep it simple, stupid). Og så begynder det at blive rigtigt svært at overgå. Mange driftige mennesker ude i verden står klar til at sælge de
vildeste opgraderinger. Og lige så mange mennesker med superhørelse vil anbefale dig at købe dem. En pully samt subplatter af ALUMINIUM? Et
formstabilt materiale der er nemt at at få til at se godt ud. Men har en varmeudvidelseskoefficient man bør tage seriøs. 33 1/3 omdrejninger i minuttet
er jo ret specificeret.Og de færreste har 20 grader i stuen året rundt. Isokinetik PEEK ceramic(plastik) leje. Se vink.dk Mvh. Qxi2

Original subplatter på Rega RP1-6 er aluminium ovenpå plastic. Mens subplatter på RP8 & 10 er ren aluminium.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2016 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Du har måske købt hele upgrade kittet?

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2016 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Du har måske købt hele upgrade kittet?

Nej kun Motor bearing og Silent base.
Men jeg har skiftet til tangospinner subplatter og triple pulley i forvejen. Det kan bestemt anbefales.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2016 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Det motorleje er suverænt. Efter jeg fik det på er motoren blevet helt tyst og vibrationsfri. Kun hvis jeg lægger øret helt hen til den, kan jeg ane
en anelse 50hz, som formentlig vil forsvinde sig helt med et DC filter. Feikert appen fortæller også hvor stabilt den kører.

Har en Edwards subplatter, en Isokinetic rubin kugle, og en Isokinetic silicone rem, på vej.

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 September 2016 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Nigro skrev:
QXi2 skrev:
Hej Ormen. If it ain't broak don't fix it. At lave en pladespille(værk) er ikke raket videnskab. Men mange gør det dertil. Det drejer sig
KUN om at have en stabil rotations hastighed. Samt at undgå at vibrationerne fra motor/leje ikke når pickup/arm. Rega RP3 er bygget efter KISS
princippet (Keep it simple, stupid). Og så begynder det at blive rigtigt svært at overgå. Mange driftige mennesker ude i verden står klar til at sælge de
vildeste opgraderinger. Og lige så mange mennesker med superhørelse vil anbefale dig at købe dem. En pully samt subplatter af ALUMINIUM? Et
formstabilt materiale der er nemt at at få til at se godt ud. Men har en varmeudvidelseskoefficient man bør tage seriøs. 33 1/3 omdrejninger i minuttet
er jo ret specificeret.Og de færreste har 20 grader i stuen året rundt. Isokinetik PEEK ceramic(plastik) leje. Se vink.dk Mvh. Qxi2

Original subplatter på Rega RP1-6 er aluminium ovenpå plastic. Mens subplatter på RP8 & 10 er ren aluminium.

Nigro har du nogen anelse om de nye rp subplatters du omtaler passer på en gammel rp3? Det lyder jo interessant. :)
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 September 2016 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Er der i øvrigt nogle af jer der har prøvet en læder plademåtte? Og i så fald var det godt eller bare bling bling? (Der skal også være plads til bling bling.) 

Anyway, jeg arbejder en del med læder - kernelæder, og sad lige at tænkte på at snitte en.

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2016 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Nej jeg kan ikke sige om de omtalte subplatters passer til din gamle RP3. Men både Frank fra Groovetracer og Gustavo fra Tangospinner er hurtige til at
svare. Men måske kan det betale sig at kigge i retning af Edwards Audio som Tweaker nævner, da de shipper fra UK, så omkostningerne er lavere.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 September 2016 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Ormen skrev:
Er der i øvrigt nogle af jer der har prøvet en læder plademåtte? Og i så fald var det godt eller bare bling bling? (Der skal
også være plads til bling bling.) Anyway, jeg arbejder en del med læder - kernelæder, og sad lige at tænkte på at snitte en.

Jeg har prøvet plademåtter i læder på flere af mine pladespillere, jeg syntes generelt disse læder måtter overdæmper lyden, så det bliver
lidt lukket og mørkt i lyden.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2016 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

@Ormen, mener du ikke P3?

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 September 2016 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
@Ormen, mener du ikke P3?

Det er den gamle som i 20-25 år gamle Rega Planar 3 med motor ophængt i elastik og en RB 300 (tror jeg) tonearm.

Jeg er ikke så skarp i årgange og modellernes udvikling.

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 September 2016 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Ormen skrev:
Er der i øvrigt nogle af jer der har prøvet en læder plademåtte? Og i så fald var det godt eller bare bling bling? (Der skal
også være plads til bling bling.) Anyway, jeg arbejder en del med læder - kernelæder, og sad lige at tænkte på at snitte en.

Jeg har prøvet plademåtter i læder på flere af mine pladespillere, jeg syntes generelt disse læder måtter overdæmper lyden, så det bliver
lidt lukket og mørkt i lyden.

Super Gorm. Så er det ikke noget jeg pt gider at forske så meget i. Jeg har en kork måtte pt, og er egentligt også glad for den. Jeg har det også lidt underligt med det da natur huder jo svinger i tykkelse.

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 September 2016 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Nigro skrev:
Nej jeg kan ikke sige om de omtalte subplatters passer til din gamle RP3. Men både Frank fra Groovetracer og Gustavo fra Tangospinner er hurtige til at
svare. Men måske kan det betale sig at kigge i retning af Edwards Audio som Tweaker nævner, da de shipper fra UK, så omkostningerne er lavere.

Mange tak Nigro! Jeg kigger lidt videre på det. starter nok med at sende en mail til medlyd.dk først.
Men skønt at få forhandler navne på bordet.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2016 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er rimelig sikker på at der en forskel på de gamle Planar 3 lejer, og dem i den nyere RP serie. Medlyd må kunne be eller afkræfte dette.

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 September 2016 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har pt fået skiftet pulley til alu - loddet rca output på, så jeg kan få en seriøs stel forbindelse, og monteret motor med
skumtape og sorbothan dæmpet motorhuset i bunden.

Stel har jeg endnu ikke gjort ekstra ved men det kommer.
Den skal føres til radiator da jeg ikke har jord i kontakterne i min gamle lejlighed.

Om det er ren fatamorgana ved jeg ikke, men fornemmer en mere fast og stram lyd.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes