| Forfatter |
|
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg har min ringkerne fra ELFA. Du kan finde den under transformatere og så til Audio brug. Den er lidt pebret, men den skulle være det værd.
Min skal også stå tændt hele tiden, men jeg tvivler på, at mit sikringsskab kan klare, at jeg smider en 800VA på uden softstart, har endnu ikke haft tid til at prøve, men må lige blive, når der ikke er en computer tændt i lejligheden.
Jeg købte et billigt kabinet hos Elektronik-lavpris her i Århus, det kostede mig 409kr., og det kan gå an indtil jeg har bestem mig for, om jeg vil beholde Zappulsen, derefter vil jeg godt smide nogle flere penge efter et lækkert kabinet.
|
| Til top |
|
| |
Coolzone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kedde
SE2.1 kan max klare 72 vdc en trafo spænding på max 51 vac
en trafo på 50vac giver 69vdc
|
| Til top |
|
| |
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal: jeg er også igang med at bygge en Zappulse på samme trafo som dig.... jeg frygter også at den vil slå relæet uden softstart, men jeg syntes at det softstartmodul LC audio havde var for dyrt, så jeg fandt et diagram på nettet og byggede det selv (på Hul print) Pris 1 times arbejde (prisen skyltes nok at jeg fandt alle delene på arbejde). Jeg kan desværre ikke huske hjemmesiden, men hvis du ikke kan finde den så kan jeg scanne diagrammet til dig....hvis du interresseret.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ohøj Jonnravn
Det lyder da meget interessant, jeg er fuldstændig enig i at LC's softstart er for dyrt. Specielt når jeg skal bruge 2.
Jeg er meget interesseret i diagrammet.  __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
bambadoo Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nevnt før. Det er lydmessig forskjell på den 800va trafo som elfa har og en standard 500 va som lcaudio bruker til zappulse. Jeg har prøvet begge to.
Men den 800 va starter fint uten softstart. Jeg har aldri hatt softstart på mine zappulse, og den starter fint hele tiden. Jeg bruker 16A sikring.
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det har vist sig, at det slet ikke er nødvendigt med et softstartfilter.
Jeg bruger som sagt også den 800VA fra Elfa, og det er altså en virkelig klasse trafo. Jeg har ladet mig fortælle i går, at det er den samme Holfi bruger. Man kan også bare kigge på den måde den er pakket ind, når du modtager den.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ohøj bambadoo
Det lyder jo nice, den 800VA ringkerne trækker vel også max omkring 4-5 ampere !?
Men lige noget helt andet.: som Svend P var inde på så skulle netstøjsfiltre være uforenligt med Zappulse, har du nogen erfaringer med det ?
Og hvad er forskellen på LC's netfilter og deres DC-filter ? Kan DC-filtret bruges sammen med zap eller forhøjer det også net-impedansen ? __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor varm bliver jeres Zappulse? Jeg havde inden jeg byggede, fået det indtryk, at den ikke skulle blive særligt varm, men min er altså temmeligt varm, selv i idle har den en god temperatur, og når den har spillet lidt, er det lige før du brænder dig på spolerne. Et eller andet virker forkert.
Kedde gider du sende mig nogle nærbilleder af dine ensretterbroer, jeg er lidt i tvivl om, hvordan de skal konstrueres, selvom jeg har læst det dokument du linkede til. Kræver de forresten seperat køling, eller bliver de ikke så varme?
Min mail er i din priv.
|
| Til top |
|
| |
bambadoo Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke kommentere nettfilter. Jeg har ikke hatt noe problem med trafo støy, eller annet støy. Jeg bruker for tiden zappulse 2.1, og 2*18000uf elna cerafine kondiser. 8 stk BYV79e dioder til likeretting.
Jeg har et par zp22se moduler liggende, men sist jeg monterte 2.2se i min psu så gikk de i selvsving og brant av den 2.2 ohms motstanden som danner zobelfilteret på zappulse modulet.
Jeg skal bygge zappulse som 2 monoblokker. jeg har 2 stk 2*42v-800 va trafoer, 4 stk elna cer 18000uf, kondiser og 16 stk byv79e dioder som ligger og venter på meg. Jeg venter derimot på nye kabinetter som er under bygging. Så snart disse kommer så skal jeg montere. Jeg vil anbefale å bytte ut den lcaudio stripline signalkabel til noe annet. Jeg bruker duelund silkekabel internt i zappulse, og det ble mye bedre.
Jeg har imidlertid bestil 2 stk softstart for å være på den sikre siden.
Når det gjelder forskjell på netfilter og dc filter så ville jeg mailet henrik@lcaudio.dk om det. Han pleier å svare. Om ikke idag så til neste uke en gang.
|
| Til top |
|
| |
bambadoo Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apropos ensretter broer. Dette er en enkel måte å gjøre det på.

|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg har mit "låg" på kassen vil jeg skyde på at mit heatsink er ca. 30-35 grader varmt, lige der hvor modulerne er skruet fast. Men den bliver nok knap 40 grader når den har stået med "fuld skrald" i et par timer.
Mit heatsink er ikke særligt stort så jeg tror at temperaturen er ok, størrelsen er ca. 160x70x20mm +40mm ribber på den ene side. begge moduler er monteret på det samme heatsink
i tomgang er den omkring 25-30 grader med låget på kassen.
Spolen har jeg aldrig prøvet at mærke på, det kunne være jeg skulle prøvet det 
Jeg sender lige et par billeder når jeg kommer hjem. Jeg har ikke brugt køling til Ensretterne, de hænger frit i luften og jeg kan ikke mærke noget varme af betydning. __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder altså som om min bliver lige lovlig varm. Min køleprofil er i alu og større end din, så jeg fatter ikke, at den er så varm.
bambadoo: Hvor for du lavet kabinetter?
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
bambadoo skrev:
|
Apropos ensretter broer. Dette er en enkel måte å gjøre det på.

|
|
|
skal kølefladerne væe isolerede fra hinanden ? eller kan man montere dem på samme køleprofil ? Jeg går ud fra at dem på billedet er de før nævnte Byv...... Jeg har ikke fået mine endnu så jeg ved ikke hvordan de ser ud. __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal skrev:
Lyder altså som om min bliver lige lovlig varm. Min køleprofil er i alu og større end din, så jeg fatter ikke, at den er så varm.
bambadoo: Hvor for du lavet kabinetter? |
|
|
Tjo men jeg kører også kun med en 2x37V 500VA trafo for tiden så det kan godt være at forskellen ligger der ?
Hvor varm bliver din bambadoo ? du kører med den samme trafo som Pascal ? __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
bambadoo Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modulene blir ganske varme, men jeg har kun en alu plate på ca a5 størrelse på 2 moduler. Jeg får mine kabinetter laget på Norsk Hydro i Norge. Valseverket der. Jeg har en venn som jobber og han kunne gjøre det i arbeidstid. Vet ikke helt hvordan det blir, men sikkert helt ok.
Merket ikke forskjell i varmeutvikling fra 500va trafo til 800 va trafo. Diodene skal være montert i fra hverandre, slik jeg viste.
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
bambadoo skrev:
Jeg skal bygge zappulse som 2 monoblokker. jeg har 2 stk 2*42v-800 va trafoer, 4 stk elna cer 18000uf, kondiser og 16 stk byv79e dioder som ligger og venter på meg. Jeg venter derimot på nye kabinetter som er under bygging. Så snart disse kommer så skal jeg montere. Jeg vil anbefale å bytte ut den lcaudio stripline signalkabel til noe annet. Jeg bruker duelund silkekabel internt i zappulse, og det ble mye bedre. |
|
|
Har du hørt Zappulsen som monoblok før? Er der nogen lydmæssig gevinst ved at bygge den op på den måde, for prisen bliver jo en hel del højere, når du skal have dobbelt af alle komponenter.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kedde!
Fin hjemmeside du har med zap billeder. Glæder mig til at høre om din fremtids zap, idet jeg har overvejet de samme RIFA lytter...
|
| Til top |
|
| |
bambadoo Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har allerede alle delene, så det skal ikke være noe problem. Tanken er å kjøre 2 stereoeffektforsterkere med biamping med tiden, men det er litt fram i tid.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bambadoo skrev:
|
Jeg kan ikke kommentere nettfilter. Jeg har ikke hatt noe problem med trafo støy, eller annet støy. Jeg bruker for tiden zappulse 2.1, og 2*18000uf elna cerafine kondiser. 8 stk BYV79e dioder til likeretting.
Jeg har et par zp22se moduler liggende, men sist jeg monterte 2.2se i min psu så gikk de i selvsving og brant av den 2.2 ohms motstanden som danner zobelfilteret på zappulse modulet.
Jeg skal bygge zappulse som 2 monoblokker. jeg har 2 stk 2*42v-800 va trafoer, 4 stk elna cer 18000uf, kondiser og 16 stk byv79e dioder som ligger og venter på meg. Jeg venter derimot på nye kabinetter som er under bygging. Så snart disse kommer så skal jeg montere. Jeg vil anbefale å bytte ut den lcaudio stripline signalkabel til noe annet. Jeg bruker duelund silkekabel internt i zappulse, og det ble mye bedre.
Jeg har imidlertid bestil 2 stk softstart for å være på den sikre siden.
Når det gjelder forskjell på netfilter og dc filter så ville jeg mailet henrik@lcaudio.dk om det. Han pleier å svare. Om ikke idag så til neste uke en gang.
|
|
|
Meld endelig tilbage med billeder når du har fået mono blokkene til at spille!
Er 2.2SE modulerne væsentlig bedre end 2.1SE?
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
|
Hej Kedde!
Fin hjemmeside du har med zap billeder. Glæder mig til at høre om din fremtids zap, idet jeg har overvejet de samme RIFA lytter...
|
|
|
Ohøj PPP (og tak )
Jeg kiggede en del data-blade igennem inden jeg besluttede mig for Evox Rifa PEH-200. De eneste Lytter som har bedre data er siemens sikorel, og så angiveligt elna cerafine (har jeg ikke kunne finde data på)
Det jeg har kigget efter er deres ripple-strøm og ESR.
ESR er identiske for Siemens og rifa ved 20 grader, så her prisforskellen fra 125,- (rifa) og til 345,- (siemens) ihvertfald ikke retfærdiggjort
Ved ripplestrømen er Rifa opgivet til 10,3Ampere ved 85 grader, siemens er opgivet til 10,5 Ampere dog ved 105 grader. så ved makstemperaturen er der ikke den store forskel. Et forsigtigt gæt på hvad Siemens sikorel vil yde ved 85 grader, tja jeg vil skyde på omkring 12A
Dog er makstemperarturene ikke voldsomt interessante. Ved 40 grader er Rifa opgivet til 21,1A, den "samme" lyt fra siemens sikorel er ikke opgivet ved denne temp. men jeg vil skyde på at den ligger omkring 25A.
Så hvis prisen har betydning vil jeg mene at det ikke kan svare sig at give de 220,- ekstra/lyt for at opnå en relativt lille stigning i ripplestrøm
Så alene udfra deres dataværdier er Rifa en klar vinder, men på Audio-siden tja det er jo lidt mere objektivt.
Mht. størrelsen af lytterne lavede jeg en lille hurtig cost-bennefit analyse hvor jeg klippede Data og pris ind i et regneark, herefter kunne jeg se at de lytter som gav mest ripplestrøm/Kr,- var PEH-200 på 4700uF (gælder for 100V versionen)
__________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |