| Forfatter |
|
bambadoo Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikorel gir litt mer "snert" i mellomtonen. Til de dypeste oktaver er rifa phe169 blant de beste. Dette bekreftes også av LC i lcaudio.
NB: Mine bilder kommer opp igjen på mandag/tirsdag. Måtte skru av maskinen igår.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
bambadoo skrev:
|
Sikorel gir litt mer "snert" i mellomtonen. Til de dypeste oktaver er rifa phe169 blant de beste. Dette bekreftes også av LC i lcaudio.
NB: Mine bilder kommer opp igjen på mandag/tirsdag. Måtte skru av maskinen igår.
|
|
|
Øøh "snert", hvad betyder det?
PEH169 eller PEH200 hvad er bedst - cost benefit?
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
PEH 169 VS PEH 200
Tja hos Elfa kan jeg kun finde en 100V med en kapacitet på 6800uF den koster 152,- EX moms den tilsvarende PEH 200 koster 160 EX moms PEH 167 "vinder" da den har en ripple på 12,6Ampere imod PEH 200'erens 12,7 ampere som er lidt dyrre.
Men men men, det er så små marginaler at jeg ikke tror at der er nogen forskel.
Så er det de mere "objektive" måle-punkter kommer ind i billedet.
Min personlige holdning til komponenter i forsyningskredsen, er at:
"kan det ikke måles er det woodoo".
Da det der er sagens kerne i en forsyning er: at få så meget strøm frem så hurtigt som muligt, der er ret let at gøre op i form af ESR og ripple samt at bruge en "fast" ensretter.
Men jeg læser med stor iver Bambadoo's indlæg på dette område da han har forsøgt sig med en del forskellige komponenter. (man vil jo altid gerne have udvidet sin horisont selvom man måske ikke helt tror det) __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilføjelse til 169 VS. 200
Ved "arbejdstemperaturen" 40 grader giver 169 en væsentligt højere strøm fra sig end den tilsvarende 200'er her 169 oppe på 28,7 Ampere imod 21,5 fra den tilsvarende 200'er.
Så hvis elfa kan levere andre størrelser end 6800uF sparker den pænt meget røv i forhold til prisen.
Så hvis du har plads* i dit kabinet til PEH169-100Volt-6800uF så er det mest strøm/$.
* den har en diameter på 50mm skellet mellem Ø35og Ø50 går ved 4700uF/6800uF og jeg er bundet af en "loftshøjde" på 75mm så hvis jeg skulle have "klemt" 8 stk. PEH-169 i mit gamle Thule-kabinet var jeg løbet tør for plads  __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo ikke kun specs som lyden afhænger af, så man skal nok ikke se sig alt for blind på de detaljerede specifikationer.
Nogen mener fx. af Rifa lytter giver en lidt vampet bund.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal skrev:
|
Nu er det jo ikke kun specs som lyden afhænger af, så man skal nok ikke se sig alt for blind på de detaljerede specifikationer.
Nogen mener fx. af Rifa lytter giver en lidt vampet bund.
|
|
|
Det er præcis det jeg mener.
Det er et meget objektivt udsagn. Hvad har han sammenlignet med ? Havde de samme kapacitet var de gamle eller nye de lytter som man har sammmenlignet. var det den samme amp de blev sammenlignet i ? var det samme strømforsyning ? hvad med ensrettere ? osv.
Den slags "baggårds argumenter" mener jeg ikke kan bruges til noget.
Min fremgangsmåde/indgangsvinkel er at at sepcs giver et klart fingerpej om ydelsen og dermed lyden.
Diskusionen omkring Komponenter i forsyningskredsen svarer vel til diskussionen omrking netkabler o.lign. Da den eneste funktion er at få masser af strøm frem i en fart. Strømmen er jo på ingen måde lavet til "audio" endnu så længe vi snakker forsyning. Argumenter omkring at en type lyt har en fastere bund eller lign. vil jeg mene kan henføres til at den pågælende lyt sikkert har en kombination af en høj ripplestrøm og en lav Esr. __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var blevet sammenlignet på en Zappulse, hvor eneste udskiftede komponent var lytterne.
Da jeg snakkede med LC Audio, fik jeg at vide (kan ikke lige huske hvem jeg snakkede med), at de ikke anbefalede RIFA lytter netop pga. af bunden.
Det er jo selvfølgelig smag og behag, hvad man bedst kan lide, og her vil jeg da ikke sige er noget er bedre end andet, det kommer jo an på, hvad man kan lide. Jeg siger bare, at det er fint nok med alt den specsnak, men hvordan lydder de.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi antager at forsøget er udført med eksempelvis en Siemens sikorel som har en ripple på 13-14 ampere og en PEH-200 med en ripple på 10 Ampere, så er det i følge min overbevisning klart at siemens lytten vil have en kraftigere bund da den kan sende 4 ampere mere afsted end Rifa'en kan.
Problemet er (for nogen er det ikke et problem ) at siemens lytten har været knap 3 gange så dyr som Rifaen.
Hvis man derimod Købte for det samme beløb lytter af de to fabrikater vil man i dette eksempel stå med 14 Ampere siemens lyt og 30 ampere Rifa, så vil rifa'erne garanteret have en fastere bund da de nu kan afgive en væsentligt større strøm end siemens lytterne kan.
Jeg vil ikke "bare " acceptere at det ene lyder bedre end det andet, jeg vil vide hvorfor. Jeg mener at "lydens kvalitet" kan henledes til lyttens evne til at afgive strøm med en vis hastighed (Ripple/esr er et udtryk for dette) dermed er specs et udtryk for hvor god en lyt er. __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg tænker på at bygge en ZAP, jeg ligger dog i flytte rod i øjeblikket, så det må vente lidt.
Jeg tænker meget på at bygge dem som monoblokke i mine kommende højtalere. Derfor skal jeg have nogle trafoer der fylder mindst muligt, jeg har nok i de 200watt
Kender nogen til sådanne fysisk små traffoer.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ohøj skipper
http://www.elfa.se/pdf/56/05613997.pdf
Det er nok en af de fedeste trafoer man kan få hvis man skal bygge en 200W version, den er dog også lidt stor 9cm Høj 19cm i diameter. knap 1000,- /stk
Skal det være mindre er der vare nr. 567.500240 fra www.el-supply.dk de er meget billigere og målene er kun 6,2cm høj og 13,5cm i diameter. ca.350,- /stk.
Skynd dig at byg den, de lyder fantastisk  __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad såhvis man vil bygge en 5 kanals, er det så ikke fint det LCaudio tilbyder ?
Jeg har ikke helt besluttet mig til om det skal være indbygget i hver højtaler eller i en 5kanals udgave i et kabinet.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo alt undtagen deres trafo, den er for dyr i forhold til hvad man får for pengene.
Badaboom ( tror jeg han kalder sig) har prøvet begge dele (elfa's imod LC's) han kunne mærke stor forskel.
Specielt hvis du vil bygge en 5-kanals med 'en trafo, så ville jeg nok vælge den noget kraftigere fra elfa på 800VA imod LC's på 500VA __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
bambadoo Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
|
Badaboom ( tror jeg han kalder sig)
|
|
|
Ja ja, det var nesten 
Nå er kabinettene snart ferdige til monoblokkene. Legger ved et bilde som viser størrelsesforskjell mellom en "standard" lcaudio trafo - 2*42v-500 VA og den til Elfa på 800 VA - Den til høyre er den på 500VA.

|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser nu nice ud , En ordenlig klæppert
men dit "kabinet" ser ikke så fedt ud  __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
|
Den ser nu nice ud , En ordenlig klæppert
men dit "kabinet" ser ikke så fedt ud 
|
|
|
Det er god værksteds humor, mindst 117%
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
bambadoo skrev:
| Nå er kabinettene snart ferdige til monoblokkene. Legger ved et bilde som viser størrelsesforskjell mellom en "standard" lcaudio trafo - 2*42v-500 VA og den til Elfa på 800 VA - Den til høyre er den på 500VA. |
|
|
Ja for Søren til forskel, glæder mig stadig til at se de mono trin!
Gad vide om kontakten slår gnister UDEN softstart kredsløb ved opstart.
Hvad betyder "snert"?
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.. Well.. Man bør nu altid have softstart på ringkerner af den størrelse, om ikke andet af hensyn til kontakterne i det lange løb.
Hygge JJ __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 05 Juni 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste steder anbefales softstart på ringkerner over 200-250VA
/U.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2004 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
De fleste steder anbefales softstart på ringkerner over 200-250VA
/U. |
|
|
Den slags forsyningsvejsforlængende anordninger er banlyst hos mig, dyret står alligvel tændt døgnet rundt, den bliver kun slukket når jeg tager på ferie 
K.I.S.S. Keep It Simple S..... sådan skal mit "grej" også være.
I må ikk sige det nogen, men jeg overvejer at droppe sikringerne i zappen  __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 05 Juni 2004 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|