| Forfatter |
|
S V J Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaooommnearj. Har du et Data-ark med ESR og ripplestrøm, så skal jeg give dem min ærlige mening. men uden data er det svært at bedømme dem.
__________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
S V J Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hurtigt svar må man sige!!! Respekt!
Jeg har kun det du kan se.. :-(
Kan du ikke forklare mig lidt hvad ESR er og rippelstrøm..... Jeg har lært det engang men har desværre glemt det igen :-(
mvh
SvJ
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
Tjaooommnearj. Har du et Data-ark med ESR og
ripplestrøm, så skal jeg give dem min ærlige mening. men uden data
er det svært at bedømme dem. |
|
|
Værsgo'! http://www.farnell.com/datasheets/28159.pdf
/U.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
så min kæreste og dig kan godt blive enige om at jeg skal bruge lidt mindre tid foran computeren......
ESR er et udtryk for lyttens evne til at Afgive strømmen, jo lavere ESR desto hurtigere er lytten (og det vil vi HiFi-folk jo gerne have, hurtig strøm)
ESR er opgivet i Ohm, derfor skal man være opmærksom på at bruger man 2 parralelle lytter, halveres deres modstand (bliver "dobbelt" så god/hurtig) (hvis man vil sammenlign performance mellem 1 stor og 2 små)
Det er også derfor at flere små lytter ofte er bedre end en stor da de små tilsammen vil have en lavere fælles ESR og dermed kan afgive deres strøm hurtigere end den store (Dovne) Lyt 
Ripplestrøm er størrelsen på den strøm som lytten kan afgive (Vi HiFi-folk kan jo godt lide meget strøm, så ripple skal være så høj som mulig) Ripplestrømmen er oftest opgivet ved lyttens max-temp. den er egentligt uinteressant da lytten som oftest vil vær omkring 20-30 grader. Ved stuetemperatur yder lytterne væsentligt mere end ved max temp.
Hvis du vil læse lidt mere om det er det et rigtigt godt og uddybende datablad for Rifa PEH-200 på http://www.elfa.se/pdf/67/06766000.pdf
Der er også nogle kurver for hvordan ESR opfører sig ved forskellige temperaturer. Desuden kan du se forskellen på strømmene ved de forskellige temperaturer.
Mine Rifa lytter yder næsten det tredobbelte ved 40 grader i forhold til hvad de er opgivet til ved 85 grader, så det kunne være sjovt at se hvad sparker fra sig ved stuetemp. men det er sikkert ikke småting.
__________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Kedde skrev:
Tjaooommnearj. Har du et Data-ark med ESR og ripplestrøm, så skal jeg give dem min ærlige mening. men uden data er det svært at bedømme dem. |
|
|
Værsgo'! http://www.farnell.com/datasheets/28159.pdf
/U. |
|
|
6,63 amperes ripplestrøm for 2,90 EUR er billigt. Ved at købe for 150,- af de her lytter får man en samlet ripplestrøm på 45 Ampere.
Så hvis guleroden fremtryller et Datablad på LC's kan vi lave en hurtig lille cost-benefit analyse :-) __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Under 80V i databladet er 10.000uF den største værdi. så enten er LC's 80V/15.000uF, en specialordre eller også er det det forkerte datablad.
10.000uF-versionen i ovenstående link ender sjovt nok på de samme 6,63 Ampere i ripplestrøm, som den billige til 2,90 Eur....hmmmm er det samme lyt i forklædning  __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dem her
http://www.chemi-con.com/files/SMHSMH-H9.pdf
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ligner en ø35 x 80, så max ripple er ca. 9A
/U.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så alt ialt får du mest "bang for the buck" ved dem du selv har fundet.
Go fornøjelse med byggeriet  __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man virkelig konkludere en elektrolyts kvaliteter ved udelukkende at kigge på ESR og riplestrøm?
Alt andet lige er der ikke andre (kendte/ukendte) parametre, som kendetegner god lyd?
Hvilket bringer mig frem til disse spørgsmål - hvor meget betyder følgende for lydkvaliteten?
- Elektrolyt mærke/type
- Elektrolyt mængde (uF)
- Antal elektrolytter
- Trafo kvalitet VA?
- Trafo type (ringkerne, UI, EI, ...)
- Ensretter type (bro(er), dioder)
- Intern kabelføring
- Intern kabeltype
- Dual mono
En masse spørgsmål kræver en masse svar...
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
|
Kan man virkelig konkludere en elektrolyts kvaliteter ved udelukkende at kigge på ESR og riplestrøm?
Ohøj Triple P, Interessante spørgsmål du har samlet. (respekt for det )
Alt andet lige er der ikke andre (kendte/ukendte) parametre, som kendetegner god lyd? I Min verden, Er en lyt "blot" et strømreservoir, der skal sikre at der stadig er strøm til rådighed når forstærkerens behov overstiger det som strømforsyningen kan levere. Det der er ønskeligt af sådant et reservoir er, i min verden, at det kan levere strøm hurtigt og i store mængder. (og selvfølgelig "opsamle alle "strømtoppene" så forstærkeren ikke kun fodres med en RMS-værdi)
Hvilket bringer mig frem til disse spørgsmål - hvor meget betyder følgende for lydkvaliteten? Et så tidligt punkt i en forstærker, som en forsyning (både lytter,trafo og ensretter), mener jeg ikke man kan tillægge nogen "magiske" egenskaber, da de det drejer sig om er: "Strøm, og masser af det" Dermed sagt, jeg mener ikke at man kan tillægge forsyningen væsentlige audiofile egenskaber i en forsyning. Jeg mener " Er det godt, kan det måles", (ihvertfald i noget så simpelt som en jævnstrømsforsyning) Selvføglelig er det en forudsætning at den er stabil samt fri for støj, men ellers tror jeg ikke på nogen "magisk" X-faktor. Det jeg tror på er: Masser af hurtig strøm
- Elektrolyt mærke/type Smag og behag. De dyrreste har typisk også den højeste ripplestrøm og en lav ESR. Derfor er de dyreste tit de bedste (men laver man en cost-benefit analyse på det kan det sjældent betale sig at købe de dyreste, da man kan få en meget større strøm og en lavere fælles esr, ud af en "stak" billige frem for 'en dyr lyt.
Jeg mener at Evox Rifa (PEH) er klasse, da den har en høj ripple/kr,- Har man begræsnet plads kan det selvfølgelig blive svært med mange små lytter. Desuden bliver strømvejene længere jo flere lytter du propper i.
- Elektrolyt mængde (uF)
- Antal elektrolytter
- Trafo kvalitet VA? Så stor som mulig, nogle mener at dem som er større end 500VA kan have lettere ved at brumme. Jeg tror på "Big is better"
- Trafo type (ringkerne, UI, EI, ...) afhænger af "religion" Jeg sværger til Ringkerner.
- Ensretter type (bro(er), dioder) Har man en stor ripplestrøm til rådighed, vil behovet for en hurtig ensretter være tilsvarende mindre.(men der selvfølgelig ingen grund til at "begrænse strømmen)
- Intern kabelføring Er væsentlig, da det ellers kan skabe flaskehalse
(Teoretisk )
- Intern kabeltype (Puha....religionsspørgsmål)
- Dual mono
|
|
|
Hvad "tror" du på  __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2004 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
ppp_dk skrev:
|
Ohøj Triple P, Interessante spørgsmål du har samlet. (respekt for det )
Alt andet lige er der ikke andre (kendte/ukendte) parametre, som kendetegner god lyd? I Min verden, Er en lyt "blot" et strømreservoir, der skal sikre at der stadig er strøm til rådighed når forstærkerens behov overstiger det som strømforsyningen kan levere. Det der er ønskeligt af sådant et reservoir er, i min verden, at det kan levere strøm hurtigt og i store mængder. (og selvfølgelig "opsamle alle "strømtoppene" så forstærkeren ikke kun fodres med en RMS-værdi)
Hvilket bringer mig frem til disse spørgsmål - hvor meget betyder følgende for lydkvaliteten? Et så tidligt punkt i en forstærker, som en forsyning (både lytter,trafo og ensretter), mener jeg ikke man kan tillægge nogen "magiske" egenskaber, da de det drejer sig om er: "Strøm, og masser af det" Dermed sagt, jeg mener ikke at man kan tillægge forsyningen væsentlige audiofile egenskaber i en forsyning. Jeg mener " Er det godt, kan det måles", (ihvertfald i noget så simpelt som en jævnstrømsforsyning) Selvføglelig er det en forudsætning at den er stabil samt fri for støj, men ellers tror jeg ikke på nogen "magisk" X-faktor. Det jeg tror på er: Masser af hurtig strøm
- Elektrolyt mærke/type Smag og behag. De dyrreste har typisk også den højeste ripplestrøm og en lav ESR. Derfor er de dyreste tit de bedste (men laver man en cost-benefit analyse på det kan det sjældent betale sig at købe de dyreste, da man kan få en meget større strøm og en lavere fælles esr, ud af en "stak" billige frem for 'en dyr lyt.
Jeg mener at Evox Rifa (PEH) er klasse, da den har en høj ripple/kr,- Har man begræsnet plads kan det selvfølgelig blive svært med mange små lytter. Desuden bliver strømvejene længere jo flere lytter du propper i.
- Elektrolyt mængde (uF)
- Antal elektrolytter Ikke for mange (2 eller 4 pr trafo), derfor skal ESR modstanden være ok. Rifa PEH200 er gode nok til mig.
- Trafo kvalitet VA? Så stor som mulig, nogle mener at dem som er større end 500VA kan have lettere ved at brumme. Jeg tror på "Big is better" Jeg er i tvivl om hvor meget der er at hente her? Måske er 500VA rigeligt - kunne godt tænke mig at høre om andres erfaring med A/B test i ZAP...
- Trafo type (ringkerne, UI, EI, ...) afhænger af "religion" Jeg sværger til Ringkerner. Jeg ved ikke - nogen der har erfaring med A/B test i ZAP...
- Ensretter type (bro(er), dioder) Har man en stor ripplestrøm til rådighed, vil behovet for en hurtig ensretter være tilsvarende mindre.(men der selvfølgelig ingen grund til at "begrænse strømmen) Her tænker jeg også på støj. Dioder støjer jo, men jeg synes ikke at have set nogen (ej heller mig selv) sætte afkoblingskondensatorer over disse i forstærkere...
Broer kan dette vel ikke gennenføres på
- Intern kabelføring Er væsentlig, da det ellers kan skabe flaskehalse
(Teoretisk )
- Intern kabeltype (Puha....religionsspørgsmål) Har selv brugt LC's stripline til signal og Black Shadow til ht, måske er der noget at hente her - hvad bruger du?
- Dual mono Har aldrig prøvet, men kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har mærket en væsentlig forskel...
- Afkobling af kabinet - giver det mening. I givet fald hvordan skal det termineres?
|
|
|
Hvad "tror" du på  |
|
|
Jeg kan ellers bedst lide at stille spørgsmål, men se med rødt
|
| Til top |
|
| |
sonnya Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 147
|
| Sendt: 03 Juli 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi skal lige have een ting på det rene....
ESR er serie modstanden... Skal selvfølgelig være så lav som muligt.
ESL er serie induktansen... Den er lige så vigtig hvis ikke mere vigtig.
ESL er årsag til at impedansen stiger igen ved høje frekvenser...
OSCON er gode fordi ESR og ESL er ekstremt lille i dem. De er dejlige i switchmode.. Lige som X7R kondensatorer og er rigtig rigtig rigtig dejlige i switchmodes.
X7R/NPO/COG Burde være det man monterede i stedet for EL-CAPS som afkobling...
Nå men tilbage til de der SMH typer. De er ret gode og har været på markedet i mange år. Vi har selv brugt dem i vores industrielektronik....
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonnya skrev:
Nå men tilbage til de der SMH typer. De er ret
gode og har været på markedet i mange år. Vi har selv brugt dem i
vores industrielektronik.... |
|
|
Der findes også en KMH-serie som er samme kondensator men med
105 graders max. temperatur. Dem kan man ofte se til gode priser
på div. surplus-sites på nettet
/U.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit kabinet "svæver" ift jord. Jeg tænkte på om det bedste afkobling ville være følgende:
Installation:
- På sigt trække seperat gruppe fase-0-jord til hifi (uden afbryder)
- Skærmet kabel fra installation til 4-deler. Skærm er forbundet til jord ved socket v/væg ("kilden")
- Skærmet kabler fra 4-deler til apparater. Skærmen forbindes til jord ved hanstikket til hvert apparat
Zap:
- Sætte et EVOX FILTERS FINLAND type ECFL-2-p, (metalhus, IEC fatning), som jeg har liggende og koble det til kabinettet langt fra indgandsterminaler - eller er det bedre at undgå filter typerne
Diagram (aner ikke hvorfor hulen jeg slipper af med de ; ):
.   ; 2mH .   ; F o---------------|-------oooo-------|---------o L .   ; |   ;   ; = 2.2nF .Line GND o = 0.015 uF |---------o GND Load .   ; |   ;   ; = 2.2nF .   ; 0 o-----FUSE----|-------oooo-------|---------o 0 2mH
I første omgang sætter jeg filtret i zappen og laver et skærmet kabel. Jeg må lige se hvor jeg får JORD fra i første omgang...
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Nu har jeg endelig taget mig sammen til at sætte ovenstående filter ind i zappen.
Samtidig lavede jeg en lus imellem synch og ind+ teminalen. Et råd, som står beskrevet i byggebogen, hvis diskanten lyder lidt skarpt. Det hjalp helt vildt. Prøv dette, thi det er ganske gratis - alternativt kunne man placere en omskifter bagpå...
Selv med et standard PC powerkabel uden jord har jeg så megen fodtramp og luftguitar som aldrig før (hvis man ser bort for den periode at jeg havde Hylles Snell E III på besøg ). Dette betyder at jeg hele tiden får lyst til at genhøre min CD samling - og til tider får jeg den lidt vanvittige idé om at det IKKE kan gøres bedre, men vi flytter hele tiden vores grænser...
Det jeg oplever er at soundstage er blevet en del bredere og dybden er også blevet lidt dybere. Kærren på Amused to Death går HELT ud til højre, som ALDRIG før!
Jeg har ikke kortsluttet stel ved RCA indgangene, som anbefalet i byggebogen. Det må vente til jeg modtager mit nye signal kabel. Stay tuned!
Det skal siges at jeg også har skiftet CD-afspiller (se mit www). Lidt mange ting på en gang, men investering i kr/øre ganske få...
REKLAME: Desuden har Densens DeMagic CD vist sit værd. Kan virkelig anbefales. Gav afslappet mellemtone og diskant. Bassen var ved første behandling (ca 10-20 gennemløb ved normalt lytteniveau, mens vi gik tur ) så voldsom at jeg resolut slukkede subben og hev højtalerne 30 cm frem - lidt syret oplevelse. Fra ham der ellers ikke tror på hvadsomhelst, men det her virker...
Lidt malurt, jeg slås stadig med lidt støj i zappen...
Zappeda zapedap!
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde, hvor er duuuu?
Kom frit frem....
Tittebøøhh...
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ohøj skipper 
Jeg på "arbejdsferie-ferie" (tjener penge til mere HiFI)
Det lyder rigtigt spænende med dine tiltag, så snart jeg er færdig med "arbeitslager-Arla" vil jeg prøve at lodde stelforbindelserne sammen.
Tror du ikke at et Sync-modul vil kunne eleminere den sidste støj du har tilbage ? men så bliver du jo så også nød til at fjerne lusen mellem sync og stel igen 
Når jeg vender tilbage vil jeg helt klart give det der sync.-modul en chance.
Den oplevelse du beskriver med at man får lyst til at genopdage hele CD-samlingen, var præcis det jeg oplevede da jeg gik over til zap. så hvis en gang stelforbindelser på kryds og tværs kan give den oplevelse en gang til, vil jeg helt sikkert også prøve det.
(damn hvem der havde 7500,- til en CD-afspiller) den otto har til salg ser sq nice ud (thule DVA-150 DIGI II) det må være det næste der skal skiftes. __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |