Forfatter |
|
CubeLTD Udelukket fra forum

Bruger siden: 30 Juli 2015 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 146
|
Sendt: 06 November 2016 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
t-buch skrev:
Tak ellers kunne jeg heller ikke rigtig få det til at passeJEg
troede i første omgang at der kun skulle 64 watt til at få højtaleren
til at levere 105 dB i 4 ohm men der skal jo faktisk 128 Watt til i
stedet - det er jo i grunden lidt af en forskel og meget godt at vide(Jf mine højttaler specs: Sensitivity(dB/2,83V) 90 - 4 ohm )Indledende var der
en del, der bare mente at jeg skulle bruge mine øre og jeg må konstatere at de ikke er ret gyldneJeg
har spillet på en effektforstærker med masser af kræfter (260W, 8 ohm
& 330W 4 ohm) (Hej Kurt P her har vi godt i hvert fald overhovedet
ikke noget der ligner en fordobling i watt)Det tilfredsstillede til
fulde mine krav til lyd - men forstærkeren døde ud for to år siden efter
den havde afløst en identisk som også dødeNu spiller jeg på en lånt gammel low-mid-end integreret Akai forstærker til 3000 spir tilbage i 1989,
som een havde stående Den er opgivet til (8 ohm/4ohm) 70/90 watt og det skulle jo i den grad være helt "adv" helvedes tilMen faktisk har jeg
ikke savnet specielt meget det 7 gange dyrere forstærkerpar og jeg spiller ellers ret højt, synes jegMen
jeg tror måske også, at den største force ved mit HIFI setup er mit
lytterrum - Vi har i hvert fald tit oplevet at samme komponenter lyder
væsentlig bedre herhjemme end derude - I ved "hjemme bedst" - sådan kan
være så heldig
|
|
|
Det virker som om du sætter lighedstegn mellem antal watt/lydtryk og lydkvalitet. Har jeg ret?
|
Til top |
|
|
t-buch Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 79
|
Sendt: 11 November 2016 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 11 November 2016 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det finder du også hos McIntosh.
Og der findes også forstærkere der halverer fra 8 til 4 ohm, fornuftige højttalere bør vælges.
Måske bør man, istedet for at fokuserer så meget på voldsomme forstærkere, vælge højttalere der opfører sig ordentlig. Men det er nok svært at finde
i tidens moderne højttalere... __________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
t-buch Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad??? halverer de i effekten?
|
Til top |
|
|
t-buch Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er det også helt indlysende for alle andre - men når impedanskurven ikke er en vandret lige kurve, så må det vel gælde at forstærkeren skal være god til at levere forskellig spænding for at kunne levere forskellig effekt i et splitsekund, for at lydtrykket ikke varierer uhensigtsmæssigt?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt. Og jo mere skæv den er, og måske fasedrej, jo mere kræves der af forstærkeren, kan suge liv ud af kraftige forstærkere.
Hvis man vælger sådanne højttalere, så må man jo leve med det.
Den væsentligste faktor i dag, er at højttalere skal være smukke, stue- og fruevenlige, og spille "lækkert". At det så ofte ender i håbløse
konstruktioner er en mindre bagatel. Men der er altid en pris at betale.
__________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men vælger du en højttaler der opfører sig ordentligt fra starten, så er friheden til at vælge vellydene udstyr fra starten, langt langt nemmere, uden
hele tiden at skulle forholde sig til om der er kræfter nok.
__________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
t-buch skrev:
Hvad??? halverer de i effekten? |
|
|
F.eks. First Watt J2
Absolut en af de bedste forstærkere jeg har hørt. __________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
t-buch Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
OVerraskende, måske han/de beskriver det for deres produkt, men måske du også lige ved det- HVad er grunden til at de gør det?
|
Til top |
|
|
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
Sendt: 11 November 2016 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hjælper jo ikke noget, at vælge højttalere ud fra en impedanskurve! Specielt ikke hvis de lyder forfærdeligt...
Så hellere vælge højttaler ud fra vellyd, og så bare have en forstærker som kan klare virkelighedens højttalere. Alt andet lige, så har højttaleren den største indflydelse på den lyd man får ud - altså ud over rummets akustik.
M.v.h.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
t-buch skrev:
Morgenstjerne skrev:
t-buch skrev:
Hvad??? halverer de i effekten? |
|
|
F.eks. First Watt J2
Absolut en af de bedste forstærkere jeg har hørt. |
|
|
OVerraskende, måske han/de beskriver det for deres produkt, men måske du også lige ved
det- HVad er grunden til at de gør det? |
|
|
Jeg er desværre ikke teknisk kyndig, så en anden må svare mere præcist på det.
Men jeg kunne forstille mig, at det måske ligger i single-ended princippet. __________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
t-buch Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt P - Du retter mig lige hvis jeg har konkluderet noget forkert teknisk, ikke ? ;-)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 November 2016 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt P skrev:
Det hjælper jo ikke noget, at vælge højttalere ud fra en impedanskurve! Specielt ikke hvis de lyder forfærdeligt... Så hellere vælge højttaler ud fra vellyd, og så bare have en forstærker som kan klare virkelighedens højttalere. Alt andet lige, så har højttaleren den største indflydelse på den lyd man får ud - altså ud over rummets akustik.
M.v.h. |
|
|
Ja sådan har jeg også i det meste af mit hi-fi liv tænkt og handlet. Indtil jeg en dag tænkte det må kunne gøres anderledes. Ærlig talt, så var jeg træt af kun at høre pling-plong hi-fi musik, og ikke den musik jeg virkelig holder af, men som var mindre heldig indspillet. Jeg havde, på den hårde måde, fundet ud af, at gå efter lækkert, varmt, mindre åbent, osv. hi-fi tillægsord, IKKE havde gjordt det bedre at lytte til dårlige indspilninger, tværtimod.
Så ca. 4-5 år siden tog jeg en beslutning, at gå i den modsatte retning. I den studie tekniske retning, så åbent som muligt, så liniært som muligt, så lidt farvning som muligt, men så meget fokus på PRaT (Pace, Rythm and Timing) det musik handler om. Og det var lidt af en øjenåbner....
I dag har jeg absolut ingen problemer med dårlige indspilninger, ja det er noget skod, men de valg der taget bliver vist frem og klarlagt, men kunstnerens evner er langt langt vigtigere. Og ja man kan vælge en højttaler der har en signatur, men du bliver nød til at leve med det. Hvis du vælger en højttaler med så lidt signatur som muligt, så får det du tilslutter højttaleren langt den største betydning. Og vigtigst af alt, for mig, jeg ender ikke i en suppedas, der gør det ulideligt at lytte til kompromitterede indspilninger. __________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 11 November 2016 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft Dali Diva i sin tid.
De spillede fint med NAD S300, Holfi 88 SE og nogle 60W transformatorløse (OTL) rørtrin fra Atma-Sphere.
De kan købes for ret rimelige beløb nu.
Men hvis man ikke ville spille ret højt, kunne meget mindre forstærkere sagtens klare jobbet.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|