Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvor gode er BOSE ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

kordi skrev:
dem der har en menning om bose,har aldrig hørt systemmet,under de rette betingelser

dvs. du har aldrig selv hørt det?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Kordi:

Som jeg har skrevet tidligere i et andet indlæg, betyder det ikke noget hvad andre mener om ens HIFI - det eneste der tæller er at du er glad for dem!

Jeg har aldrig selv hørt BOSE, så jeg vil ikke komme med nogen mening om dem.

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

kordi skrev:
dem der har en menning om bose,har aldrig hørt systemmet,under de rette betingelser

Alle har en mening og har ret til at have denne, uanset om de er enige med dig eller ej. At Bose imponerer dig, gælder ikke automatisk alle andre, ligesom du heller ikke nødvendigvis er enig i andres oplevelser.

Bose satser primært på livsstilsanlæg der skal kunne smutte ind i ethvert hjem, og levere en lyd som størsteparten af almindelige brugere kan være tilfreds med - det er her deres force ligger.

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke betale sig at diskutere med "Kordi", da vedkommende ikke evner at føre et voksent og fornuftig dialog med andre!

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

altså hvis nu kordi syntes at bose laver verdens bedste ht/system så fred

være med det men jeg er overbevist om at 99% af brugerne herinde ikke

ejer bose og heller ikke ønsker det incl undertegnede og jo jeg har hørt

bose  det lyd da rimeligt hvis man ikke har hørt bedre men vigtigst af alt

ejeren syntes de lyd himmelskså zzzzleepy jeg har selv B&W og det

fabrikat ville jeg holde mig til hvis jeg skulle vælge mellem de to,jeg tvivler

på bose nogensinde bliver hifi undskyld jeg siger det

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har for et par år sidden hørt nogle bose højtallere hos en arbejds-

kollega. Før jeg hørte dem fortalte han mig om bose´s lydideal, de

skulle bla. lyde lige godt lige meget hvor man sad  . Lad mig om-

formolere det, de lød lige dårligt lige meget hvor man sad.Lyden pigpog-

ede rundt, så det om ikke andet var helt morsomt at høre på. Det kan

så godt være bose sidden har oppet sig ?. Jeg ved det ikke for efter den

oplevelse er jeg gået en stor buen uden om bose.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

jammen mange tak for de gode svar

det ser jo ud som om at BOSE generelt er noget
og sorry til de folk som er træt af BOSE tråde skal nok lade vær med at starte flere hehehe
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

kordi skrev:

dvs at hvis man HAR hørt systemet under de rette betingelser, så kan man IKKE have en mening?   

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Det tekniske problem med Bose og de efterhånden mange andre systemer der er inspireret af dem, er simpelt: De dér mini-satelitter begynder at få problemer allerede i den nedre mellemtone, pga deres størrelse. På den anden side kan de bandpass-subs der typisk anvendes ikke forventes at klare blot en halvdyb bas, og samtidig 'møde' satelitterne højt oppe.

Jeg hørte en kammerats system igår, der netop er bygget op på den måde (materialet var "Return of the King"). Masser af fint bulder/brag fra subben (skønt ikke nødvendigvis særlig dybt!), godt med niveau i øvre mellemtone/diskant. Men resten? Uha, det gik hårdt ud over dialogen...  

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

BrAvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige sige... at vi har et par Bose hængende og de er sat til B&O 4500... man skulle ikke lige regne med den bedste lyd der...

Der bliver egentlig og kun hørt radio i disse højtalere.. Men det er også lige hvad man skal bruge sine højtalere til.... Det er et svært spørgsmål om man synes om Bose eller ej, som mange andre også har sagt...

Det har noget at gøre med, hvad man vil bruge dem til.... og hvad man forventer af dem...

Til top Vis BrAvO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrAvO

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Når man har arbejdet i branchen i snart 20 år, har jeg haft en masse diskussioner om BOSE gennem tiden.

Så jeg vil lige give min holdning til deres måde at lave højttaler på. Og jeg syntes at hele diskussionen kan ses fra mange vinkler, hvor der er fordele og ulemper.

1. Hvis man læser mange af de spørgsmål der findes her i forummet! Omkring højttaler enheder, og sågar folk der selv prøver at konstruerer enheder for at finde frem til det bedst mulige. Så skal man ikke have haft fingeren i mange enheder for at se at BOSE`s enheder ikke er af den bedste kvalitet, og her tror jeg ikke en gang at man behøver at begynde at måle på dem for at få bekrefted, at de ikke kan presterere den kvalitet som ønskes herinde.
  2. Der er en del tråde omkring subwoofer herinde, og bas er for mange en vigtig ting. Og ingen kan trylle ”selv ikke Dr. Amarti Bose” et acustimass bas system er et band-pass system, hvilket er ret en-tonet. Faktisk har jeg set et af deres systemer der har et band-pass efterfulgt af et band-pass system ” det faktisk også sådan man dæmper støj fra et udstødningsrør” ??? Så hvorfor i alverden vil de lave et sådanne system.
  3. De lavede også en ¼ bølge sub. Det var et langt rør ”hvor mange toner kan denne spille”
  4. Prøv at mål lidt på elektronikken! ”jeg tror ikke den vil slippe igennem hos ret mange hi-fi entusiaster”
  5. At man for eksempel kan finde på at monterer en el pære i serie med signalet! Så er man da ikke seriøs ”ide med dette er at når enheden ikke rigtigt kan klare mere, ja så lyser pæren og effekten afsættes i denne” og højttaleren spille faktisk ikke højre, også fordi de benytter enheder med en lav vikle højde, som igen betyder at enheden ikke skal bevæge sig ret meget for at komme uden for magnet fældet, og der ved ikke spiller mere.
  6. At fortælle folk at ved at vride et par små enheder væk fra hinanden, for at sprede mere! Hvis man ser på spredningen fra en eks. 3” enhed i højfrekvensen, ja så har man ved dette måske opnået samme spredning som en normal 1” dome.
  7. Da man miksede pladen, havde man taget højde for rummet og akustikken, jamen hvem vil have mere kunstig rum og akustik ?? Ikke hi-fi folket ”og det er vel lidt det at dette drejer sig om”
  8. Men de er da meget pæne og deres service er helt fin. Om de er for dyre ved jeg nu ikke ”der er vel så meget prestige som koster”

Men en ting jeg dog har bemærket! Folk der har BOSE er yderst tilfredse med dem. Og det jo godt ”så har de jo deres kunder

Det er jo simpel fysik det her hi-fi drejer sig om, og selv ikke BOSE kan ændre Ohms lov.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Har haft nogle forskellige Accustimass serier igennem årene, da jeg i adskillige år flyttede rundt og boede i lokaler på 9 til 12m2, men stadig gerne ville have plads til 5 højttalere.

I alle disse år var jeg utroligt glad for dem. Jeg var da klar over, at der manglede noget, især i mellemtonen, men med en ekstra sub fik jeg da noget mere bund.

Det hele bunder i prioriteringer.. jeg skulle finde noget der så ok ud, ikke fyldte noget, spillede ok og ikke kostede en halv arm. Fx koster Accustimass 3 og 5 jo altså ikke ret meget, især ikke brugt, og når man ser på nemheden i at få dem til at passe fysisk ind i rummet, ja så er det da fint.

Jeg har ikke længere BOSE, og det jeg har nu, lyder da også langt bedre, men havde fx en kammerat oppe der har brugt omkring 80k på sit B&O. Han mente mit spillede langt bedre end det han selv havde, men han ville dog aldrig bytte pga design og fysisk størrelse + han bruger sit som statussymbol som sælger (inden for andet område), og uanset hvad, så virker den slags (desværre).

Buttom line er, at vi alle har forskellige behov. Jeg ville aldrig købe Bose eller B&O, men jeg kan da udemærket forstå at nogle folk gør det.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

kordi skrev:

dvs at hvis man HAR hørt systemet under de rette betingelser, så kan man IKKE have en mening?   

Nææ nej. Det betyder at uanset hvilken mening man har om Bose, så er det fordi man ikke har hørt det under de rigtige betingelser. Dvs, at hvis man synes de lød dårligt, har man hørt under de forkerte betingelser, MEN hvis man synes det lød godt har man OGSÅ hørt under de forkerte betingelser.

Alt i alt et ganske forvirrende udsagn, grænsende til det meningsløse, hvoraf man kan udlede at Bose tilsyneladende ikke KAN høres under de rette betingelser.

Hvis vi antager at "rette betingelser" skal forstås som godt anlæg i et godt lytterum, betyder Kordi's udsagn at Bose tilsyneladende slet ikke kan spille under sådanne forhold. Bose er åbenbart designet så det kun kan spille under "forkerte" forhold, og såfremt man forsøger at opstille og tilslutte Bose til et kvalitetsanlæg, vil det nægte at give lyd fra sig.

Om det er fordi kvalitetsanlægget nægter at samarbejde med Bose-systemet, eller det er fordi Bose er designet så smart at det faktisk kun kan spille under så dårlige forhold at den besynderlige lydfilosofi ikke afsløres i en sådan grad at Bose ikke overskygges af et par kvalitetshøjtalere, kan desværre ikke kommes nærmere. Hertil er udsagnet for uspecifikt.

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Ok. Vidste sgu ikke det så så skidt ud. Har ikke hørt det selv siden
301 i 70'erne. Kun at arbejdskoleger synes det er ok. Læs lige
denne:

en Bose dissekering
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

kordi skrev:
jeg har bose,28lifestylesystem,det er noget at det beste ,jeg nogensinde har hørt ,jeg vil skide på jeres pro2.bose laver det hele om til sorround

.....er det dig, Coz....... 

Lol, ja det er!

Synes ikke at man kan sammenligne Bose med NAD. NAD laver efter min mening nogle rigtig gode produkter til prisen. Selv en af NAD's mindste forstærkere C320BEE gør det rigtig godt. Det kan man ikke sige om nogle af Bose's lifestyle produkter, det lover surround med to paphøjttalere.

Til top Vis tChAd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tChAd

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

har læst micjac link til en "obduktion" af et par bose.....

prøv det...

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

obduktion: Sjovt med det der gap. Må lyde underligt hvis man kører en test sweep.

this the kind of performance you'd expect from a $1300 product? Most speakers in the same price range are able to respond from 15 Hz to 25 Khz <-- Arhh, bob bob. Det er vist de færreste højttalere til $1300 sættet, der laver noget som helst under 20 hz?

Til top Vis tChAd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tChAd

T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Thomas!!!

Bruger siden: 25 Juli 2004
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Jeg gik fra Bose 501, til Dali Suite 2,8 og det fortryder jeg ikke.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes