Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 08:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: selvbyg ESL-højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Electrostatic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2005
Status: Offline
Sendt: 18 September 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Spencer

Martin Logan Laver fremragende Elektrostater - og de spiller godt og rigelig højt for mig (Jeg ønsker ikke at ødelægge min hørelse på Hifi- Det ville være lidt paradoksalt). Jeg anklager som sagt ikke deres konstruktion, jeg nævner bare deres lysning ikke er optimal i forhold til den elektronmasse de kan producere i panelet. Men det er jo rigeligt, for de spiller jo rigelig højt nok.-- Nævnte det bare så folk der vil lave dem selv ikke efterligner deres statorer, hvis de alligevel har overgået WAF-Faktor

Mvh

Thomas

Til top Vis Electrostatic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Electrostatic

Electrostatic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Spencer du er selvfølgelig yderst velkommen til at lytte til mine MF-Elektrostater - Det er jo den rigtigeste måde at konkluderer på..

Mvh

THomas

Til top Vis Electrostatic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Electrostatic

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 September 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Electrostatic skrev:

.......hvorfor igen indføre delefiltre og resonanser i kabinetter, når nu det hele kunne spille med en utrolig lav forvrængning (Ikke interharmonisk forvrængning fra forstærkeren, men den typisk ca. 20% forvrængning, som en typisk dynamisk højttaler yder - Det er jo derfor de ikke lyder ens, fordi de selv tilfører musikken noget, som ikke er der) - Sådan er det ikke med elektrostater, de forvrænger typisk kun ca. 0.4% i deres typiske arbejdsområde.

Hej Electrostatic,

Ser imponerende ud dine projekter - kan vi få nogle billeder? Det der med modkoblingen lyder meget interessant.

Tvivler ikke på at det er vellydende, men enhver kan jo bedst lide sit eget "barn". Jeg har hørt mange elektrostater - også selvbyg - men for mig mangler der noget fysisk kontant over gengivelsen.

Til gengæld kan vi nok blive enige om din beskrivelse af bassen, som er den samme jeg kender fra store åbne bafler med masser af membranareal. Det er altså ikke de dynamiske højttalere der er noget galt med, men måden de anvendes på.

Hvor du har de 20% forvrængning fra ved jeg ikke, måske den "typiske" højttaler du taler om, er en lille 6" bas ved 108 dB lydtryk omkring de 30 Hz?  

Anvender man gode dynamiske enheder i det område de er tiltænkt vil forvrængningen  let kunne holdes under 1% ved lydtryk omkring de 100 dB. Bruger man rigtigt gode enheder (eller flere af dem) kan man også komme ned på de 0,4% eller lavere. Hvilket lydtryk taler du om, når du nævner 0,4% for elektrostater. Der er jo nok ikke i bassen? Hvis statoren ikke er helt stabil, vil der vel opstå forvrængning.

Hvis vi så tager extremerne - nemlig horn - ja  så kan vi roligt putte et "0" efter kommaet, når der tales forvrængning, men alligevel er lyden jo ikke for alle.

Du nævnet 20.000 Volt og det er helt afgjort livsfarligt. Jeg har oplevet en electrostatbygger, som kun nærmede sig sine højttalere iført stor gummistøvler, gummihandsker og beskyttelsesbriller! Rørforstærkere med 600-800 Volt er rigeligt farligt for mit vedkommend, så jeg skal helt sikkert ikke nyde noget. Hvad med dannelse af ozon ved disse spændinger?

Electrostatic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej janils

Jeg smider snart nogle billeder på forummet. JA du har jo ret i at de fleste syntes nok deres eget barn spiller perfekt - Sådan har vi det jo alle sammen med det vi render og bygger. Men jeg vil på den anden side også sige jeg har haft virkelig mange til en lytte-session (Og især dem som ikke kunne fordrage elektrostater i forvejen - Nok mest Anti Martin Logan folk). De har alle totalt tabt kæben. Nogen har dog syntes der mangler lidt Punch fra området omkring 70-100 Hz. Altså der hvor man får et slag i sækken! Og det har de ret i, man får intet slag i sækken og det er så absolut heller ikke meningen. Som jeg har skrevet tidligere, så er det egoist-højttalere, hvor man ikke skader sin hørelse pga. for store lydtryk.

Du har så absolut ret i at man godt kan få en god dynamisk enhed til at spille ved lavere forvrængning. Det er egentlig heller ikke enheden jeg anklager det er kabinet og delefiltre jeg anklager. Jeg kan garantere dig for at du ikke får en dynamisk højttaler med flere enheder til at forvrænge under 1% hvis du sætter hvidstøj på den. Og derefter måler i hele dens arbejdsområde. Hvis du kender til et dynamisk system, som virkelig kan, så er jeg den første der køber det.

Man kan jo sige at forvrængningen jo ikke behøver at være dårligt - Nogen kan li´ en bas fra en basrefleks (og her er det jo ikke signalet der gengives fra porten - Men det er de stående bøljer, som jo går i resonans i porten og dermed medvirker til at give et basløft, men det er jo ikke en bas der er findes i signalet)

Som du selv siger et horn har det på samme måde og nogen kan også li´ denne lyd.

Ja selv nogen musikere tager deres gamle Marchall-rørslæde og sætter en mikrofon hen foran højttaleren for at få den rigtige lyd (og det er jo ikke sådan deres guitar lyder oprindeligt)

Som jeg skrev tidligere - Højttalere lyder meget forskelligt. Forskellen er jo udelukkende forvrængningen, ellers ville de jo lyde ens alle systemer.

Men nok om det.

Jeg må nok sige at man ikke behøver pakke sig selv ind i en gummidragt når man nærmer sig sine elektrostater.

Men det ER MEGET VIGTIGT at man strømbegrænser Bias-spændingen således at den maksimale strøm højest kan blive 200-300 MicroAmp. ellers bliver man slået ihjel lige på stedet, hvis man kommer til at røre ved den.

Være er det med statorspændingen - Det er svært at strømbegrænse her, da det så vil gå ud over frekvensgangen. Så derfor hold fingrene væk fra dem uanset om der er musik på eller ej. Dog hvis du ved hvad du gør, så kan du godt trække en gnist fra din hånd til den ENE statorplade - men  A L D R I G  dem begge på samme tid.

Ozon kan der sagtens dannes – Specielt hvis man har været sjusket når man har samlet dem. Du skal regne med at det er nødvendigt med en ABSOLUT plan overflade. (De monteringsborde jeg benytter er store kar, hvor der er udhældt en fortyndet selv-nivellerende spartelmasse og ned i det er der lagt en tyk glasplade inden det er størknet helt.)

Hvis der er skævheder eller man har været sjusket med belægningen på filmen, så kan der stå en svag ”hissen” fra filmen og den er i stand til virkelig at danne ozon da det er en konstant gnist der giver denne svage ”hissen”. Dog vil jeg sige det er ganske ubetydeligt de mængder af Ozon der kommer. Det er mange gange mindre end det der opstår på en ganske almindelig sommerdag og luften spaltes af solens UV-B stråling. Ligeledes vil ozonen holde sig tæt til elementet da det jo er stærkt statisk og tiltrækker ozonen, som en statisk ballon trækker i håret.

Mvh

Thomas

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 April 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Electrostatic skrev:

Hej Kære Elektrostat-nydere

Som ved alle højttalere skal man gøre sig klart hvilken changre musik man vil bruge dem til og ikke mindst om man har behov for at kunne blæse naboens vinduer ud. Når det så er sagt så vil jeg også sige at man går aldrig galt i byen ved at investere i et par elektrostatiske højttalere. Måske kan det være lidt farligt endda, da de er yderst vanedannede og man efter har haft dem en tid nok aldrig mere vil kunne nyde musikken fra et par dynamiske højt. mere.

Jeg har nu bygget adskillige elektrostater i mere 20 år og har fået meget dybdegående erfaring i teknologien. Ikke for at skuffe jer i forumet, men det er ikke ligetil, hvis du også gerne vil ha´ at der skal være rimeligt akustisk ouput fra dem. Jeg anbefaler jer at læse bogen ELS-CookBook fra Roger Sanders inden i giver jer i kast med det - Og tænke jer godt om, da det er forbundet med livsfare pga. de meget spændinger.

Jeg søger desuden folk, som kunne have interesse i at starte et koncept op omkring min nye opfindelse, som jeg har et par prototyper kørende af. Et fuldtone elektrostatisk panel, med motion feed-back i en og samme enhed.

Det er blændende flot og forvrængningsfrit det der kommer ud af dem. Kolossale mængder af detaljer, så uanstrengt og med en meget dyb bas at det har slået alt det jeg indtil i dag har lyttet til. Hvis nogen har interesse så skriv endelig til mig hansen@helpline.dk  

Til dem som gerne vil vide mere om at bygge dem selv er jeg villig til at give jer gode råd og jeg formidler også de komponenter, som skal bruges for at i kan komme i gang.

Mvh

Thomas

Hvis du stadig bygger elektrostat højtalere, syntes jeg du skulle prøve at se på

www.beveridge-audio.com da de har nogle helt suverene linser til spredning af lyden, der er patent på dem, men de er absolut værd at se/lytte nærmere på.

Jeg har selv sådan et par kørende ( system 5 ) 1 elektrostat panel og 1 stk. 12" dynamisk bas, sidstnævnte tager sig af området under 250Hz.

Delefilteret er for øvrigt et kapitel for sig selv et hav af gigantiske spoler, men selvfølgelig kan et eksternt filter også anvendes

Og ja, du har ret. Man bliver afhængig af den lyd.

Billede af linsen kan ses nedenfor, den er ca. 118 cm høj.

Spredelinse

John

Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 April 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Electrostatic skrev:

Hej janils

Jeg smider snart nogle billeder på forummet. Mvh

Thomas

Kommer de snart disse billeder?

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes