Hej janils
Jeg smider snart nogle billeder på forummet. JA du har jo ret i at de fleste syntes nok deres eget barn spiller perfekt - Sådan har vi det jo alle sammen med det vi render og bygger. Men jeg vil på den anden side også sige jeg har haft virkelig mange til en lytte-session (Og især dem som ikke kunne fordrage elektrostater i forvejen - Nok mest Anti Martin Logan folk). De har alle totalt tabt kæben. Nogen har dog syntes der mangler lidt Punch fra området omkring 70-100 Hz. Altså der hvor man får et slag i sækken! Og det har de ret i, man får intet slag i sækken og det er så absolut heller ikke meningen. Som jeg har skrevet tidligere, så er det egoist-højttalere, hvor man ikke skader sin hørelse pga. for store lydtryk.
Du har så absolut ret i at man godt kan få en god dynamisk enhed til at spille ved lavere forvrængning. Det er egentlig heller ikke enheden jeg anklager det er kabinet og delefiltre jeg anklager. Jeg kan garantere dig for at du ikke får en dynamisk højttaler med flere enheder til at forvrænge under 1% hvis du sætter hvidstøj på den. Og derefter måler i hele dens arbejdsområde. Hvis du kender til et dynamisk system, som virkelig kan, så er jeg den første der køber det.
Man kan jo sige at forvrængningen jo ikke behøver at være dårligt - Nogen kan li´ en bas fra en basrefleks (og her er det jo ikke signalet der gengives fra porten - Men det er de stående bøljer, som jo går i resonans i porten og dermed medvirker til at give et basløft, men det er jo ikke en bas der er findes i signalet)
Som du selv siger et horn har det på samme måde og nogen kan også li´ denne lyd.
Ja selv nogen musikere tager deres gamle Marchall-rørslæde og sætter en mikrofon hen foran højttaleren for at få den rigtige lyd (og det er jo ikke sådan deres guitar lyder oprindeligt)
Som jeg skrev tidligere - Højttalere lyder meget forskelligt. Forskellen er jo udelukkende forvrængningen, ellers ville de jo lyde ens alle systemer.
Men nok om det.
Jeg må nok sige at man ikke behøver pakke sig selv ind i en gummidragt når man nærmer sig sine elektrostater.
Men det ER MEGET VIGTIGT at man strømbegrænser Bias-spændingen således at den maksimale strøm højest kan blive 200-300 MicroAmp. ellers bliver man slået ihjel lige på stedet, hvis man kommer til at røre ved den.
Være er det med statorspændingen - Det er svært at strømbegrænse her, da det så vil gå ud over frekvensgangen. Så derfor hold fingrene væk fra dem uanset om der er musik på eller ej. Dog hvis du ved hvad du gør, så kan du godt trække en gnist fra din hånd til den ENE statorplade - men A L D R I G dem begge på samme tid.
Ozon kan der sagtens dannes – Specielt hvis man har været sjusket når man har samlet dem. Du skal regne med at det er nødvendigt med en ABSOLUT plan overflade. (De monteringsborde jeg benytter er store kar, hvor der er udhældt en fortyndet selv-nivellerende spartelmasse og ned i det er der lagt en tyk glasplade inden det er størknet helt.)
Hvis der er skævheder eller man har været sjusket med belægningen på filmen, så kan der stå en svag ”hissen” fra filmen og den er i stand til virkelig at danne ozon da det er en konstant gnist der giver denne svage ”hissen”. Dog vil jeg sige det er ganske ubetydeligt de mængder af Ozon der kommer. Det er mange gange mindre end det der opstår på en ganske almindelig sommerdag og luften spaltes af solens UV-B stråling. Ligeledes vil ozonen holde sig tæt til elementet da det jo er stærkt statisk og tiltrækker ozonen, som en statisk ballon trækker i håret.
Mvh
Thomas