Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Ris og ros
 HIFI4ALL Forum : Ris og ros
Emne Emne: ADVARSEL - Ris for Kabel test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

jeg syntes nu også at der var for få kabler i testen men hellere få og en

ordenlig redegørelse for anmelderens oplevelser af produktet end 26 kabler

på 2-3 a4 sider og så en karaktertest af netkabler er da interesant måske

næste gang ?og jo vi er mange som er rigtig glade for det arbejde redaktionen

ligger for dagensynters det er lidt for dårligt at postulere at nogen skulle

være købt uden at have at ha' det i

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Sezuan skrev:

Der er altid noget nyt og bedre som man gerne vil have, når man engang får skrabet pengene sammen og samtidig fået overtalt kosten om, at det er en fuldstændig fornuftig og rationel idé at bruge 300000kr på et nyt anlæg.

Det sidste kan måske nok vise sig at blive det sværeste :)

Indtil den tid kommer, hvor man har fået bragt begge ting i orden. Gælder det om at være glad for det man har lige nu og samtidig være stor nok til at kunne glæde sig på andres vegne over deres nye og måske bedre HIFI-anlæg!

Der er uden tvivl nogle der kan værdsætte et kabel budget til 80000kr, men det må jeg erkende at jeg ikke er én af. Jeg har hørt nogle i den prisklasse og kunne simpelthen ikke høre den store forskel på dem og nogle til 2000kr - så for mig ville det være spild af penge. Der skal dog ikke af den grund høres nogen "ondt-i-røven" sang fra mig om at der er nogle som kan høre forskel og som er villige til at bruge den slags penge til sådanne ting.

SAMTIDIG VIL JEG BENYTTE LEJLIGHEDEN TIL AT ROSE HIFI4ALL.DK FOR DET BEDSTE HIFI-SITE I DANMARK!

Hej

Stort set enig i denne udtagelse, SPECIELT DE SIDSTE 2 LINIER. Hvis nogen er utilfredse kan de bare finde et andet forum eller starte deres egen side.

Fortsæt med det gode arbejde.

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Som Ronin skriver:

"Der er ingen religion forbundet med at købe dyre ting - det er op til hver enkelts tegnebog og overbevisning".

Det viser bare, at det ikke har noget med lyden at gøre, men ens overbevisning. Og har man givet 25.000,- for kabler for at kunne blære sig, kan man helt sikkert også overbevise sig selv om, at man kan høre en forskel..... Også selv om den ikke nødvendigvis er der. Jeg foreslår endnu en gang en blindtest. Hvis forskellen er så stor som folk påstår, burde det vel være en smal sag at afgøre det alene ud fra lyden. Ikke??? Eller er der en eller anden undskyldning for ikke at bruge blindtest??? Noget med, at man kun kan høre forskellen, hvis man ved hvilket kabel man lytter til??

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Det enste negative jeg kan sige om testen, det er at der er al for få mærker med i den test, der jo faktisk kun kabler fra 2 producenter, nordost og bertram .

Hiv lige nogen flere mærker med næste gang end dem der nødvendigvis bare lige er oppe i tiden.

For mange kabler, eller andre ting i en og samme test, kan også nemt gå hen og blive useriøst. Hellere kvali end kvantitet!

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Som Ronin skriver:

"Der er ingen religion forbundet med at købe dyre ting - det er op til hver enkelts tegnebog og overbevisning".

Det viser bare, at det ikke har noget med lyden at gøre, men ens overbevisning. Og har man givet 25.000,- for kabler for at kunne blære sig, kan man helt sikkert også overbevise sig selv om, at man kan høre en forskel..... Også selv om den ikke nødvendigvis er der. Jeg foreslår endnu en gang en blindtest. Hvis forskellen er så stor som folk påstår, burde det vel være en smal sag at afgøre det alene ud fra lyden. Ikke??? Eller er der en eller anden undskyldning for ikke at bruge blindtest??? Noget med, at man kun kan høre forskellen, hvis man ved hvilket kabel man lytter til??

Du overfortolker hvad jeg skriver og jeg gider ikke vade ud i en større diskution omkring dit ævl med blindtests - hvis du vil blindteste, så gå igang og lad være med at forsøge at piske op til diskution omkring det konstant.

Med overbevisning snakker jeg ikke om at overbevise sig selv om at et kabel fungerer, men om det fungerer godt nok til at man er villig til at smide så mange flere penge efter det sidste led i kæden. Ingen har snakket om enorme forskelle, men der er forskelle - at du ikke mener at kunne høre forskel på kablerne fortæller ikke nødvendigvis noget negativt om alle dem der rent faktisk kan spotte forskellene! Det er korrekt at psyko-faktoren spiller ind for nogle, men det er langt fra alle folk der er påvirket af den - vi er rent faktisk nogle der er open-minded!

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
... - vi er rent faktisk nogle der er open-minded!

Pas nu på hjernen ikke falder ud!

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

pentaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Som jeg har nævnt i en anden tråd synes jeg testen var helt og aldeles ubrugelig fordi den var spredt ud over så stor en prisklasse. Man kunne læse den og få et indtryk af kabler, og det var da meget sjovt.

Hvad folk bruger på kabler må være op til deres egne ører og pengepung..

Men en brugbar test hvor man kigge på et bredt udvalg af interessante kabler(eller andet) i en prisklasse, DET ville være spændende læsning. Men det er selvfølgelig en balancegang hvis man vil holde sig gode venner med forhandlerne, det er bare ikke det formål i sig selv siden er her for ;)

Til top Vis pentaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pentaz

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Hej Langsom!

Du fortsætter med dit ævle-bævle, kan jeg se.

Kom nu ud af busken - jeg har tidligere tilbudt dig A/B test mellem dine NKT kabler og mine egne.

Men det reagerede du ikke på. Du kyller i stedet løs, gør du!

Så lad os nu få det afgjort én gang for alle.

Du er stadig velkommen til en A/B test her på residensen - hvis du tør, kylle!

Men hvis du taber, så betaler du som sagt for rødvinen. Og det bliver sq dyrt, med de årgange vi drikker her på slottet, du!

Så hvad bliver det til, kylle?

Med velantændt hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Det kunne faktisk være ret interessant at udføre en blindtest af lyden på forskellige kabler i forskellige prisniveauer, men det skulle bare foregå ved en HIFI-messe. Da det ligesom er lidt sjovere når man kan se det :)

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes egentlig at kabeltesten var god, og de eneste kritikpunkter jeg har er at prisvariationen var for stor og der blev testet for få kabler. Jeg så gerne en test bestående af 6-8 kabler i prisklassen 2k-6k for HT kabler og 1k til 3k for signalkabler. Så kan vi nok alle være med. Mht. forsvaret af Hifi4all's interesser undrer det mig, at nogle brugere på dette forum gentagende gange formår at få hele redaktionen op af stolene (incl. Herrn Redakteur). Og til hvilken nytte ? Vi ved jo godt at der bliver lagt et pænt stykke frivilligt arbejde i sitet, så til brokhovederne: Find et andet sted at skabe jer. Kom istedet med en konstruktiv kritik af testen / sitet. Så kunne det jo være i blev hørt og taget alvorligt, og hvem ved, måske kunne jeres konstruktive forslag afføde netop den test du har ventet på.      
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Tsk. Tsk.  Misundelse er vel nok en grim ting ? (kan det være andet ?) De mennesker der er interesseret i at ofre et pænt beløb på kabler har som regel et anlæg der matcher dem. men det er måske også forbudt i følge Janteloven ?

Keep up the good work guys

Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Jeg går stadig ind for få men grundige tests af div. ting, men det er nok rigtigt som tidligere nævt, priserne på de forskellige kabler i testen var nok lidt for langt fra hinanden. Men uanset priser mm. læste jeg testen med stor fornøjelse (jeg har jo selv kabler fra Bertram) og kan kun bifalde det arbejde folkne her på siden udføre.

Til HIFI4ALL:

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Som Ronin skriver:

Det viser bare, at det ikke har noget med lyden at gøre,      DET HAR I MEGET HØJ GRAD NOGET MED LYDEN AT GØRE. MULIGT DU IKKE KAN HØRE FORSKEL PÅ HT-KABLER, MEN AT DU OPHØJER DIG SELV TIL GURU PÅ DETTE FELT ER VEL LIGE STORT NOK.....

men ens overbevisningDU HAR ÅBENBART OVERBEVIST DIG SELV, MEN FAKTA TALER IMOD........... 

Og har man givet 25.000,- for kabler for at kunne blære sig, kan man helt sikkert også overbevise sig selv om, at man kan høre en forskel..... VRØVL, MAN KØBER ABSOLUT IKKE DYRE KABLER FOR AT BLÆRE SIG.....

Også selv om den ikke nødvendigvis er der. Jeg foreslår endnu en gang en blindtest.   DU ER VELKOMMEN MED DIT NKT-KABEL 

Hvis forskellen er så stor som folk påstår, burde det vel være en smal sag at afgøre det alene ud fra lyden. Ikke Ja, DET BLIVER IKKE NOGET PROBLEM???

Eller er der en eller anden undskyldning for ikke at bruge blindtest??? Noget med, at man kun kan høre forskellen, hvis man ved hvilket kabel man lytter til??NEJ, OG MEGET TYDER PÅ DU ALDRIG HAR PRØVET FORSKELLIGE KABLER. HVIS DU IKKE KAN HØRE FORSKEL, MÅ DET SIDSTE TWEAK PÅ HIFIFRONTEN VÆRE NOGET FOR DIG.............( øreskyl )

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har et forslag: Hvorfor ikke sammenligne med mit fornyligt lavede DIY cat5-kabel....se det er et l**te kabel af dimensioner. Og...nå nej, det ligger jo ude i skraldespanden, men så kan i jo lave jeres eget og så har i fundet testens absolutte nulpunkt.... den nedre reference .
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg tvivler også på at folk der bruger så mange penge på kabler udelukkende gør det ud fra en test læst på nettet.

Jo kan du tro folk gør .

Jeg køre selv med kabler til max pris 5000kr ja køre gerne med et til kun 20$ , jeg har også nolge dyre til at ligge men bruger dem ikke da jeg ikke synes om dem .

Må så lige sige jeg venter på nye kabler fra mictor .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Jeg syntes egentlig at kabeltesten var god, og de eneste kritikpunkter jeg har er at prisvariationen var for stor og der blev testet for få kabler. Jeg så gerne en test bestående af 6-8 kabler i prisklassen 2k-6k for HT kabler og 1k til 3k for signalkabler. Så kan vi nok alle være med. Mht. forsvaret af Hifi4all's interesser undrer det mig, at nogle brugere på dette forum gentagende gange formår at få hele redaktionen op af stolene (incl. Herrn Redakteur). Og til hvilken nytte ? Vi ved jo godt at der bliver lagt et pænt stykke frivilligt arbejde i sitet, så til brokhovederne: Find et andet sted at skabe jer. Kom istedet med en konstruktiv kritik af testen / sitet. Så kunne det jo være i blev hørt og taget alvorligt, og hvem ved, måske kunne jeres konstruktive forslag afføde netop den test du har ventet på.      

Hej Acer

Det tager vi til efterretning. Problemet med at lytte til kabler er jo, at det tager enorm lang tid, hvis de sidste forskelle skal vrides ud af snorene. Det betyder, at enten skal vi hive en hel ferie ud til det eller også må vi begrænse antallet. Rent faktisk havde vi betydelig flere kabler hjemme i forbindelse med testen, men vi magtede ikke at gennemanalysere dem.

Vi valgte derfor at tage os af Ferrari-modellerne. For liniekablernes vedkommende, ville vi gerne sætte de dyre modeller lidt i perspektiv og tog derfor to husmandskabler med. Jeg synes selv, det er ganske skægt at notere sig, at man kommer ret langt for  1/20 af prisen på de dyreste. Det skal dog ikke forhindre de mennesker, der ønsker de sidste procent forbedringer i at lade sig inspirere af de dyre.

For HT-kablernes vedkommende er de alle i high-end'en af prisskalaen, men alligevel er der et kabel, der kun er halvt så dyrt som de andre, og det er endda i triwire konfiguration. I biwire kommer A.P. kablet ned i ca 15 - 16.000 for 2 x2 x 3 meter eller under en trediedel af det dyreste.

Jeg har slet ikke tal på de mange gange, jeg har gjort opmærksom på, at investering i udstyr altid skal sættes i flere forskellige relationer.  jeg har set setups til 800.000, der lød ringe pga dårligt lytterum. Faktisk så ringe, at et velindrettet lytterum med udstyr for en tiendedel på mange punkter gav det dyre anlæg baghjul. Som jeg er inde på i min artikel om lytterum

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=366&zoneid=2

kan man ofte med en beskeden indsats i lytterummet opnå forbedringer, det ville koste en formue at realisere ved at købe bedre udstyr. Rummets unoder ville endda stadig eksistere.

Så - alt er relativt - også når det handler om et kabel uanset om det koster 70 eller 70.000 kroner.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Min kone har en IQ på 130 og er lordret lækker. Jeg kører i en stor Volvo og er direktør.

Måske er det derfor at jeg ikke har behov for at tale med store bogstaver ?

Og måske er det derfor at jeg har glemt navnet på det pisse dyre coax kabel der går mellem dvdafspilleren og decoderen (dyrere en dvdafspilleren :). Jeg kan ganske rigtigt ikke mønstre den samme begejstring for kabler mere som for 10 år siden. Sorry. Men det er jo ikke det indlæget drejer sig om.

Jeg insinuerer ikke noget. Jeg stiller spørgsmål. Tag det helt roligt.

Jeg får at vide at jeg skal være glad for, at det her ikke er en betalingssite. Hvad menes der med det ?

Jeg vil da også gerne tilslutte mig rygklapperne og sige at det her er en meget fin site - og det er bestemt værd at værne om.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Min kone har en IQ på 130 og er lordret lækker. Jeg kører i en stor Volvo og er direktør.

Måske er det derfor at jeg ikke har behov for at tale med store bogstaver ?

Og måske er det derfor at jeg har glemt navnet på det pisse dyre coax kabel der går mellem dvdafspilleren og decoderen (dyrere en dvdafspilleren :). Jeg kan ganske rigtigt ikke mønstre den samme begejstring for kabler mere som for 10 år siden. Sorry. Men det er jo ikke det indlæget drejer sig om.

Jeg insinuerer ikke noget. Jeg stiller spørgsmål. Tag det helt roligt.

Jeg får at vide at jeg skal være glad for, at det her ikke er en betalingssite. Hvad menes der med det ?

Jeg vil da også gerne tilslutte mig rygklapperne og sige at det her er en meget fin site - og det er bestemt værd at værne om.

Tak for roserne.

Det lyder som om, tiden er inde til at forkæle dig selv lidt mere. Med over 700 indlæg kan jeg ikke tro, du har tabt interessen. Tværtimod.

Jeg tror, der menes, at det er det eneste Hifi- og surroundmagasin, der er gratis i alle ordets betydninger. Det er gratis at benytte og redaktionen arbejder gratis. Andet og mere er der vel ikke i det.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
... - vi er rent faktisk nogle der er open-minded!

OK... alle der mener at forskellige kabler giver den helt vilde lydoplevelse mener, at der er ligesindede der primært gør det fordi det giver en vissnop-effekt, og altså ikke fordi de kan høre forskel.

Men sjovt nok mener ALLE, at de selvfølgelig ikke selv er en af dem. Ja ja.... bare I selv tror på det.... Nu er jeg ikke prof. hjernevrider. Men jeg kan godt spotte folk der passer i profilen for "meget lidt sikker i sin sag"!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Alexander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

jeg benytter selv relativ dyre kabler og mener også at jeg kan høre forskel på hvilke slanger jeg bruger, MEN jeg er ikke uddannet ingeniør eller lignende, hvorfor jeg egentlig godt ville høre om der er nogen der kan give mig en fysisk/teoretisk forklaring på hvorfor et signal/højtalerkabel til 10 K er bedre end et til 1 K. Gerne eventuelle links

Alexander
Til top Vis Alexander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alexander

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum