| Forfatter |
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Tag ind på www.bilstereobladet.dk under download og hent nogle sinustoner. Brænd dem ud på en cd og check selv hvor dyb hver frekvens er. 30Hz er rimelig dyb 
Det hele er jo et spørgsmål om prioritet.
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Daniels, deres data er ret typiske for bil-enheder. Brug andre typer til stuen, de der vil være næsten umulige til at gå rigtigt dybt.
En anden ting er at man kan diskutere hvor dybt man har brug for - til alm. musikbrug, altså.
Ikke meget under 60Hz, faktisk.
|
|
|
der er noget om det.
der er en tendens til at det skal kunne gengive fra 20 Hz og til mindst 50k for ar være godt. det er jo selvfølgelig noget sludder. og som Molle skriver dannes mange af vores indtryk ikke fra det fysiske tilstede, men fra det hjernen omdanner til indtryk.
således vil de fleste sværge på at en højtaler der spiller +6dB ved 80 hz og derefter dropper, spiller mere bas end en der går linert ned til 20... (i store træk )
derfor er der andre parametre end det der 20-50k mantar som er vigtigt at fokusere på. og mange af dem er total umålbare. så måske skal man satse mere på ørene/hjernen end på skemaer og data.
f.eks, er der mange mini anlæg der forvrænger (bevist) i bas området, fordi vores hjerne derved omdanner/ opfatter / tolker det som dybere end det er.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg enig i, Peter. En højtaler der har en blot beskeden fremhævning i øvre bas, fra ca. 70 - 150Hz, vil subjektivt opfattes som havende en kraftigere bas, end en der er mere liniær og går dybere.
Du har ret i at det er et spørgsmål om prioritering, Syncroniq. Min sub går til 28Hz, hvilket i praksis er dybt nok for mig. Og taler vi surround, ligger hoveddelen af de dybe effektlyde omkring ca. 35Hz.
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Tænk at blive udsat for en kontrabas ved 5 Hz - det mår være en organ-sønderrivende oplevelse der appelerer direkte til kvalme-centralen! Utroligt at det kan lade sig gøre. |
|
|
Nu er der vist tale om fantasi - men sjovt nok, så generer dybbas overhovedet ikke, ellers var det jo ikke til at holde ud at leve. Men du kunne en dag lytte efter bassen en dag du sidder i din bil, og sidepassageren lukker sin sides bildør. Brüel og Kjær har faktisk optaget det, og magen til basenhedsmassage skal man vist lede længe efter.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Citat:"En meget interessant påstand. Kan den underbygges?"
Jada! Det er da sandt, at basinstrumenter har grundtoner der ligger dybt. F.eks. har en ganske almindelig firstrenget el-bas (eller kontrabas) sin dybeste tone ved godt 40Hz. Men, vi kan ikke høre den! Ørets følsomhed i det laveste område er meget lav, og grundtonerne fra instrumenterne i det område er osse meget svage. Dennne kombination gør det stort set håbløst for os at høre disse dybe toner. Når vi alligevel 'hører' dem, skyldes det, at vores hjerne kan gendanne grundtonen ud fra overtonerne, som musiktoner jo altid har.
Hvis vi nu tager vores eksempel med 40Hz, vil den første overtone ligge på 80, næste på 120, så 160 osv. Forskellen fra den ene overtone til den næste er, ja, 40Hz - hvilket osse var vores grundtone. Dén lille udregning laver vores hjerne ganske af sig selv, meget praktisk . Så vi hører tonen uden at høre den.
Dit skema ser fint ud, Duelund. Men, vi hører altså ikke meget af de der dybe toner.
Et af de mest kendte og benyttede baskabinetter til instrument forstærkning er på ~200 liter, og indeholder 8 stks. Eminence Beta 10 10" enheder. Man behøver ikke at besidde noget Einsteinsk geni for at regne ud, at der ikke kommer meget fra den boks under 90-100Hz. Til gengæld kan den levere en pokkers masse i den øvre bas/nedre mellemtone.
Det her skal ikke forstås sådan, at jeg er en rabiat 'bas-modstander' - det er kun en måneds tid siden jeg lavede en subwoofer til mig selv. Jeg synes bare, at teknikken skal ses i det rette perspektiv.
|
|
|
Det er ganske rigtigt, at vi hører meget dyb bas over modulation af resten, men så støder vi på et nyt problem, for så skal der ikke så meget lydtryk til fra den modulerende tone, og pludselig træder fluctuation Strength ind i billedet med den helt specielle følsomhed ved 4 Hz. Et underligt sted at få udviklet en højeste følsomhed, hvis den ikke bruges til noget.
Sjovt nok så er jeg basmodstander. Er den forkert, så undværer jeg den hellere, men korrekt gengivet, så falder det hele lydbilleder på plads og bassen bliver ikke spor påtrængende men finder sin naturlige plads i transientgengivelsen, der så også føles, ganske som den skal.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev
Det er jeg enig i, Peter. En højtaler der har en blot beskeden fremhævning i øvre bas, fra ca. 70 - 150Hz, vil subjektivt opfattes som havende en kraftigere bas, end en der er mere liniær og går dybere.
Det er jo netop derfor, at det er forkert. Det er svindel og bedrag - fup og humbug. Hvorfor dog støtte det?
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 02:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Det er jo netop derfor, at det er forkert. Det er svindel og bedrag - fup og humbug. Hvorfor dog støtte det?"
Jeg ved ikke helt hvad du hentyder til - såvidt jeg véd har jeg ikke 'støttet' det, blot konstateret nogle fakta. Jeg er heller ikke sikker på at alle ville være enige i at det er bedre at undvære bas, fremfor at få den gengivet 'forkert' (hvad dét så betyder...). De fleste af os må acceptere kompromis'er mht. vores lydgengivelse, og et kompromis der indebærer tabet af den dybeste bas er ikke nødvendigvis det ringeste.
Selvom jeg alt andet lige foretrækker en liniær gengivelse, kommer man ikke uden om at en vis (ikke voldsom!) fremhævning af den øvre bas kan være en kompenserende faktor, i flere henseender.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 06:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun give mollencon ret.
Ideelt set vil jeg gerne have en højttaler med en følsomhed på 100dB, der spiller linært fra DC-100KHz og gengiver alt 100% korrekt. Men når vi begynder at snakke budget, kabinetstørrelse og hvad der rent faktisk kan lade sig gøre, så MÅ man gå på kompromis.
Jeg startede tråden for at høre hvilke kompromiser andre havde valgt. Mit ønske er selvfølgelig en subwoofer der kan det hele.
Måske kommer jeg ikke uden om Sunfire's True Subwoofer. Den kan fås i en 28x28x28cm størrelse, og gengiver fra 18Hz linært.
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 06:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
| mollecon skrev
Det er jo netop derfor, at det er forkert. Det er svindel og bedrag - fup og humbug. Hvorfor dog støtte det?
mvh Steen Duelund
|
|
|
jeg ville også godt kunne genkende det sted hvor vi (Molle og jeg) støtter det 
jeg tro Duen igen igen er ud i at læse det han ønsker at læse, for derefter at fremstå som mere rigtigt mht lyd og opfattelse af denne osv.
DueL.: det var blot en konstatering af, at den teoretisk akademisk tilgang til bla. bass gengivelse/ opfattelse, ikke altid reflekteres i de praktiske løsninger som ligger for dagen, og som mange opfatter som langt rigeligt tilfredstillendene løsninger. Det er jo ikke alle der, har dine reference ører og som lytter linert fra 0-100K Hz...
mht om den en løsninger er mere rigtig end den anden, er vel ikke op til DueL. at afgøre. jeg er sikker på at der sidder teenage piger, med 1000.- Denver anlæg, og lytter til boybands, som for MINDST lige så meget ud af det som dig. Selv om det er med 80Hz hæv, osv osv. vs. alle dine rette kurver, lindolie og én mic. optagelser af en triangel. Nok ofte mere, fordi de lytter til det positive i gengivelsen og IKKE til det negative.
Nogen vælger (der i blandt jeg selv) at se på osten, andre på hullerne. men sådan er vi jo så forskellige Hr. DueL.
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
jeg ville også godt kunne genkende det sted hvor vi (Molle og jeg) støtter det  |
|
|
Hvis i ikke støtter det, hvorfor så bringe det på bane som et agument for ikke at beskæftige sig seriøst med de meget lave frekvenser
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
Peter skrev:
jeg ville også godt kunne genkende det sted hvor vi (Molle og jeg) støtter det  |
|
|
Hvis i ikke støtter det, hvorfor så bringe det på bane som et agument for ikke at beskæftige sig seriøst med de meget lave frekvenser
|
|
|
= man skal ikke skrive noget om noget med mindre man går ind for det, eler bruger det 
det kunne jo også opfattes som en oplysning om, at der er mange måder at angribe problemet på. og der måske ikke kun er rigtigt og forkert i alle hifi situationer.
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var bare mit bud på hvorfor Steen (og ihvertfald jeg selv) kunne få det indtryk at det var noget i støttede!
Du må da skrive alt det du vil om Denver anlæg, men når du gør så ville det måske være en ide at fortælle hvor du vil hen med denne Denver-snak - ellers bliver du åbentbart bare misforstået
Når du nu synes at der skal være plads til alles meninger, hvorfor får Steen så ikke lidt mere rum
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
| Det var bare mit bud på hvorfor Steen (og ihvertfald jeg selv) kunne få det indtryk at det var noget i støttede!
Du må da skrive alt det du vil om Denver anlæg, men når du gør så ville det måske være en ide at fortælle hvor du vil hen med denne Denver-snak - ellers bliver du åbentbart bare misforstået
Når du nu synes at der skal være plads til alles meninger, hvorfor får Steen så ikke lidt mere rum
|
|
|
Denver anlæg kan give lige så store oplevelser som et DueL. anlæg. Det afhænger blot af den der lytter.
Steen har alt det rum han vil ha' bare han ikke tror alle andre er der inde.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denver anlæg kan give lige så store oplevelser som et DueL. anlæg. citat Peter
Naturligvis og det er en lige så stor oplevelse at være sammen med en lolita-
dukke som en kvinde af kød og blod.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant konstatering herr maskinmester, eller er De ironisk anlagt?
Basrør, lodret stablede ghettoblastere, og plasticanlæg bør vel strengt taget ha' deres egen traad, ikke?
Mvh. Jens/Modifix, -der til enhver tid vil foretrække et Duelund-inspireret anlæg..
(hvad der snurrer i min Duelund-modificerede DVD-afspiller lige nu? JoeSat, Flying in a Blue Dream, I Believe ) __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne da godt tænke mig at høre vilke højtalere i mener der kan spille under 20 hz?
Eksempelvis en forstærker er jo heller ikke altid linier nede i suboktaverne, + eventuelt kilden måske heller ikke er helt linier, det kunne måske tænkes at et samlet system som en pick up, mc trafo, riaa, forforstærker og effekt trin, ja kabler og højtalere.
En cd afspiller er jo heller ikke hunrede procent linier, og hvilken mikrofon er helt linier?
Hvis det samlede system spiller godt, meed en fremragende lyd, så kan det sku være ligemeget om det er inden for +- 1 db.
De fleste rum kan vel ikke engang leve op til en frekvensgang inden for +- 10 db.
Så hvordan tror i så det vil lyde hvis man havde et frekvens område fra bare 10-15hz til 30 khz? __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P
En sådan højttaler kan skam sagtens fremstilles, det gælder vel så bare om at finde et rum den kan spille i..
Mvh. Jens/Modifix von DCA und grösse Ausputt __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt den kan fremstilles, men den skal da godt nok have nogen enheder der kan bevæge sig en del + flytte en masse luft, før det kan blive liniert ved realistiske lydtryk!
Jeg kunne faktisk godt tænke mig at lægge øre til en sådan konstuktion. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det dybeste jeg har hørt er godt nok Visdom audio på årets messe.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm.... Jeg tror så småt jeg opgiver at få svar på mit oprindelige spørgsmål, men tager blot indlæggene til efterretning.
Mit mål var, og stadig er, at få tip til to kabinetter med hver en basenhed i et 30 liters kabinet (helst lukket), der kunne spille så dybt som muligt, til en add-on til mine eksisterende små 2-vejs højttalere.
Mit resultat indtil videre (det jeg har liggende):
To kabinetter med hver; to Scan Speak 8545 i hver sit lukket 15 liters kabinet. F3=60Hz, F9=35Hz og et aktivt delefilter med korrektion. - Ikke imponerende!
Mit ønskeresultat (når pengene er til det):
To kabinetter med hver; En Scan Speak 23W/4557T00 i et 25 liters lukket kabinet. F3=33Hz, F9=20Hz
(Måske senere aktivt delefilter, men ikke til at starte med).
|
| Til top |
|
| |