Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

DanielZing:
Jeg kan ikke hjælpe dig med de skrueknapper, men det lyder som noget til at regulere delefrekvens, eller hæv/dyk i frekvensgangen. Tror det er bedst at lade det stå i midten, hvis du ikke har en manual at slå op i. Du kan vel høre forskel på 1 og 5 ik'?

High Energy Design er ikke et begreb jeg kender til, det er sikkert et fanzy ord Cerwin Vega har fundet på, for at giver ekstra bas-boost eller lignende.

Note til Lytteren!
De første surround-forstærkere havde kun fire effektkanaler. F.eks. min første Technics blev oplyst til 4x60W, da surroundkanalen til de to baghøjttalere var én kanal.

Jeg er selv stor hifi-man, men bliver ofte draget af disse PA lignende systemer (der gemmer sig en lille dreng, der vil spille Brian-højt inde i mig :-) ).

Den bedste CV jeg har hørt, er som før nævnt, AL-1000. Den eneste jeg har hørt, der tilnærmelsesvist har små hifi-dyder (lad være med at dræbe mig for den udtalelese, tak!)

PA og HiFi er to verdener, og i dette tilfælde er lydtryk=dynamik og effektivitet, første prioritet, og så tager man detaljer og opløsning bagefter.

Uanset hvad, tror jeg DanielZing vil blive positivt overrasket over både Z15F og CLSC15, da begge højjtalere har alt hvad (jeg tror) han vil kunne lide. Dog tror jeg at Z15F er tættere på den lyd DanielZing kender fra sine eksisterende højttalere.... Men... LYT! Lyt dig frem!

Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ja netop, der skal nok være en del, som har disse tænker, om nogle rå PA systemer, jeg  bygget såmænd  et relativ stort 3 vejs system men bl.a. Fane enheder, til en musiker en gang.

Som sådant, er der bestemt intet i galt med CV (!!) de har jo altid stået for en form for hjemme PA højttaler og naturligvis ”professional” PA systemer. Jeg husker også nogle meget tankevækkende systemer fra CV F.eks. CD 90 et stort 3 vejs system på størrelse med et mindre køleskab, 15” ”pro” bas 2x6,5” mellemtone samt hornladet diskant, etc. Eller den uhyggelige PD 18 et 4 vejs system med bl.a. 18” bas osv. Disse kun ”gå af, som et kanon skud”, ja PD 18 var faktisk farlig…!

Så selv, om ens musik hjerte banker for den klassiske musik samt Jazz, ja så, ser man en gang i mellem på f.eks. CV. Som er råt for usødet (!)

Ja det med Surround kun har haft 4 kanaler er nyt for mig, jeg siger derfor mange tak for denne oplysning…! Gu ved hvor når, en eller anden konstruerer en forstærker med 10 kanaler, det er så at sige, (efter hånden) total umulig at følge med.

Mvh.

”lytteren”

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Lytteren skrev:

Der bliver flere gange skrevet om 4x20 Watt eller 2x40 Watt…????????

Det er da fordi at man kan tilslutte 4 højtaler til min forstærker.... 4 x røde huller og 4 x sorte huller....

Men de pinde, jeg har bare sat dem i midten. Jeg har prøvet at skure op og ned på dem men man kan intet høre forskel.... Det kan da også være lige meget med dem så....

PA = Professional Audio ?

Altså siger du (Lytteren) at det ikke lyder særlig godt hvis man høre klassisk musik på V-15F?

Til top Vis DanielZing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielZing

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Når man snakker om HiFi kontra PA, så bedømmer man HiFi som målet med at gengive en lydkilde så præcist/nøjagtigt som muligt. PA og her Cerwin Vega, handler det om lydtryk og ikke meget andet.

Så når det gælder om at gengive musik så korrekt som muligt, så er Cerwin Vega helt ude af billedet.

- og jo, jeg snakkede om MUSIK helt generelt. Hvis du hører techno på en CV og en "HiFi-rigtig" højttaler, så vil det lyde helt forskelligt.

Men smag og behag er jo forskelligt. Nogen (de fleste herinde), går efter så korrekt gengivelse som muligt, mens andre (den almindelige forbruger), bare nyder musik uden at tænke ret meget over gengivelsen. Tænk bare på hvor mange der hopper rundt til musikken fra deres 1000 kroners Bilka anlæg. De får det ud af musikken de vil have.

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

CV har aldrig, lagt skul på, hvad deres højttaler er lavet til, og skulle alle, ikke i dette interessante forum, tage ”hatten” af for det, og helt rigtig, så findes der nogle, som får en stor musikalsk oplevelse fra lyden, i et 28” TV, dette er selvfølelige ok.

PA betyder ”Public Address” anlæg henvendt til publikum.

Mvh.

”Lytteren”

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Jeg tager hatten af...

Jeg kan ikke lade være med at finde PA højttalere dragende. En gang i mellem kan jeg godt lide at droppe alle fine fornemmelser og brage med høj musik.

Jeg kan godt savne lydtrykket i mine højttalere, når jeg lige har lyttet til nogle CV'er (specielt 15" bas udgaverne). Jeg får helt lyst til skrue op til max, og blive blæst væk af lydtrykket.

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Okay det vidste jeg ikke. Men nu er jeg ikke en der lytter meget efter sådan noget... Jeg håder bare ikke der er en stor forskel på lyd gengivelsen? Altså der vel ikke dårlig lyd gengivelse vel? Det er da mere bare "normalt" gengivelse ik?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Uha.... Et farligt spørgsmål...

Jeg vil mene du skal glæde over den musik du lytter til, og ikke spørge om det herinde.

Onde tunger vil sige at Cerwin Vega bliver kaldt STØJTALERE og ikke højttalere i dette forum. Flere vil sige de er direkte UMULIGE at høre musik på... Men hæng dig ikke i det. Jeg tror nogen gange at mange hænger sig for meget i detaljer og glemmer musikken.

Personligt mener jeg det er spørgsmål om at få så meget ud af musikken som muligt for én selv.

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jeg vil afslutte mit bidrag til denne tråd med følgende, hvis du har været glad for dine CV A 324 højttaler i mange år, ja vil jeg mene, du ikke vil blive skuffet over de nye, f.eks. en af dem jeg har tilladt mig at foreslå eller V15F

Men det bedste du kan gøre, er ganske enkelt, købe et sæt hjem på postordre, herved har du mulig for, i fred og ”ro”, at høre et sæt af disse CV højttaler i 2 uger, hvis du bliver skuffet over et eller andet, ja så, sender du  kort og godt, højttaler sættet tilbage, det vil kun koste dig, fragt forsendelse, du får selvfølgelig alle penge tilbage…!

Men du må være forberedt, på køb af ny forstærker (evt. en brugt) for uden en fin og kompetent forstærker, kommer man ikke nogen vejene…!

Hvis og når du køber et nyt sæt, skal du give disse minimum 24 timer konstant musik signal, det er den såkaldte tilspilnings periode, hvor de første og værste ”kaster” forsvinder, derefter, ”køre” lydbilledet langsomt på plads, der vil ca. gå op til 48-72 timer før det helt er på plads, du vil høre dette, som langt mere ro og stabilitet, højttaleren vil efter 24 til begynde at ”åben sig” det hørs bl.a. ved, lydbilledet bliver langt større.

Derfor dette, man må ikke, begynde med nogen form for seriøs lytning, før et nyt system har spillet konstant i 24 timer…! Herefter kan man så småt begynde…! Højttalerne skal forbindes forkert, alt i mod fase, ellers larmer der for meget, derefter dvs. efter 24 timer, skal de naturligvis, tilsluttes i fase…!

Mvh.

”Lytteren”

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Ja til ovenstående....

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Lytteren skrev:

Hvis og når du køber et nyt sæt, skal du give disse minimum 24 timer konstant musik signal, det er den såkaldte tilspilnings periode, hvor de første og værste ”kaster” forsvinder, derefter, ”køre” lydbilledet langsomt på plads, der vil ca. gå op til 48-72 timer før det helt er på plads, du vil høre dette, som langt mere ro og stabilitet, højttaleren vil efter 24 til begynde at ”åben sig” det hørs bl.a. ved, lydbilledet bliver langt større.

Derfor dette, man må ikke, begynde med nogen form for seriøs lytning, før et nyt system har spillet konstant i 24 timer…! Herefter kan man så småt begynde…! Højttalerne skal forbindes forkert, alt i mod fase, ellers larmer der for meget, derefter dvs. efter 24 timer, skal de naturligvis, tilsluttes i fase…!

Tusinde tak for denne info, vidste slet ikke at man skulle sådan noget!

En sidste ting jeg vil spørge om, og så siger jeg tak for denne gang!, er hvor højt skal jeg skrue op i forbindelse med tilspilningen? Og er det bare mit normale musik jeg skal høre?

Tak

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Der skal bare skrues godt op, det er ophænget der skal masseres, så basserne skal stå og pumpe lidt.
Bare musikken ikke forvrænger!

DanielZing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Fase? Hvordan tilslutter jeg den forkert?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du tilslutter den ene højttalers plus til din forstærkers plus, og tilslutter den den anden højttalers plus til din forstærkeres minus (du kan bytte rundt på plus og minus, på den ene højttaler).
Så vil din venstre højttaler presse membranen ud, når din højre trækker tilbage.
Hvis du så sætter dem overfor hinanden, så vil lydtrykket mindskes meget, da de arbejder modsat.

Du kan prøve det med dine nuværende højttalere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes