Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Gasolin??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Det jeg har hørt af den boks, har ikke noget med den originale lp'lyd at gøre!

Det mangler faktisk noget af den rå sound, og jeg synes at dynamikken også er forsvundet helt, det er tydeligt at der er barberet noget væk.

Så hvis man vil samle noget af det bedre fra dengang, så må det være på de gode gamle skiver.

Ja pladestøjen er barberet væk.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Det jeg har hørt af den boks, har ikke noget med den originale lp'lyd at gøre!

Det mangler faktisk noget af den rå sound, og jeg synes at dynamikken også er forsvundet helt, det er tydeligt at der er barberet noget væk.

Så hvis man vil samle noget af det bedre fra dengang, så må det være på de gode gamle skiver.

Ja så forskelligt kan vi jo opfatte tingene, jeg sad lige og nød den første Gasolin CD i Box'en og var netop glædelig overrasket over at de ikke var gået fuldstændig i selvsving med compressoren og komprimeret til ukendelighed. Jeg er af den mening at alt lyden fra dengang er kommet med på CD'en, det er den der imod ikke på pladerne, måske det er her om  tvisten står.

Men R.P. prøv lige at forklare hvad det er du mener med at du mangler noget af den rå lyd, der er sgu' masser af rå lyd, på de første CD'ere da. Jeg synes faktisk der breder sig en hørm af øverum med tænt elektronik og gamle gulvtæpper når jeg hører den første Gas. den med sporvognen.

Egentlig kan jeg godt forstå dig for jeg synes også at det er lidt af en sjov oplevelse at høre Sweet og Slade på mit gode anlæg, for da jeg hørte dem med gutterne fra klassen den gang i starten af '70 var det på en orange rejsegrammofon med højttaler i låget den fik alt hvad den kunne trække med en herlig fed lyd tilfølge, den savner jeg stadig.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
er lidt af en sjov oplevelse at høre Sweet og Slade

Hov, hørte man ikke enten eller (dengang)

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Ja sjovt du nævner den med sporvognen, den har jeg på cd,en fra 87, den hder gas 1og 2, ja den lyder sku som den gør på lp næsten.

Jeg synes at det skal lyde som det gør på de gamle lp'er, for det er trods alt sådan de har ønsket det skulle lyde de gamle drenge, og ikke en der lige vil rette lidt op på lyden så man bedre kan høre basgangen, eller bækkener klinge ud!

Teknikken er måske blevet bedre idag(ifølge nogen)men at lave om på noget er forkert, så kan der for min skyld være nok så meget mere med, for det er på bekostning af noget andet.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

lasse skrev:

Jo, Macwerk der i har du ret, men jeg var på det tidspunkt hverken til enten eller, dengang vist nok mest til ABBA, ja hvor tiden flyver. Det var tiden uden Hifi ej heller high end der var rejsegrammofoner og ITT kasettebåndoptegere med indbygget forstæker og 2 fuldtone højttalere - sikke tider.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Ja sjovt du nævner den med sporvognen, den har jeg på cd,en fra 87, den hder gas 1og 2, ja den lyder sku som den gør på lp næsten.

Jeg synes at det skal lyde som det gør på de gamle lp'er, for det er trods alt sådan de har ønsket det skulle lyde de gamle drenge, og ikke en der lige vil rette lidt op på lyden så man bedre kan høre basgangen, eller bækkener klinge ud!

Teknikken er måske blevet bedre idag(ifølge nogen)men at lave om på noget er forkert, så kan der for min skyld være nok så meget mere med, for det er på bekostning af noget andet.

Nu lever jeg i den vilfarelse at jeg ikke tror at de har rettet op på så forfærdelig meget og hvis din reference er en LP med fedtfingre, bumseudpræs, en halv leverpostegmad og diverse skiftespor så tror fa'en du bliver overrasket over lyden, ikke som den lød på LP men som den lød på masterbåndet, der jo desværre er gået til de evige bånd marker, man var nød til at "bage" masterbåndet  i en ovn i et døgn før overspilning til et sikkert medie.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Macwerk skrev:

lasse skrev:

Jo, Macwerk der i har du ret, men jeg var på det tidspunkt hverken til enten eller, dengang vist nok mest til ABBA, ja hvor tiden flyver. Det var tiden uden Hifi ej heller high end der var rejsegrammofoner og ITT kasettebåndoptegere med indbygget forstæker og 2 fuldtone højttalere - sikke tider.

Jeg var heller ikke til hverken Sweet eller Slate, næhh den den stod på en køn blanding af Abba, Beatles, Elvis, Led Zeppelin og Gasolin.

Der var dog seriøs hifi til. Dengang var opdelingen stereoanlæg/HiFi, til forskel fra nu hvor det er HiFi/HighEnd.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
R.P. skrev:

Nu lever jeg i den vilfarelse at jeg ikke tror at de har rettet op på så forfærdelig meget og hvis din reference er en LP med fedtfingre, bumseudpræs, en halv leverpostegmad og diverse skiftespor så tror fa'en du bliver overrasket over lyden, ikke som den lød på LP men som den lød på masterbåndet, der jo desværre er gået til de evige bånd marker, man var nød til at "bage" masterbåndet  i en ovn i et døgn før overspilning til et sikkert medie.

Det kan ikke siges mere præcist.. Faktisk brugte man i 80érne det orignale masterbånd på de første cd udgivelser med gasserne, man samlede to lpér på een skive og skar desværre nogle numre væk pga pladsmangel. Lyden her var ikke noget at skrive hjem om, man kunne virkelig godt høre det ikke var remastret, der var sus og larsens stemme var utydelig som een i helv....der var så galt drop outs nogle steder. I 1990 kommer så rabalderstræde forever, en opsamling af deres hits. Denne cd er den første der overhovdet kommer med remastret gas materiale og den er sjovt nok remastret af Freddy Hanssons(gassernes lydmand på de fleste af pladerne) søn Fleming Hansson og Lene Reidel.

Lyden her var klasser bedre. I 1992 kommer så alle gassenes plader igen på cd, nu i remastret versioner fortaget af de samme folk.

Nu er boksen så kommet og endnu en gang har den været igennem vridemaskinerriet og igen af Lene Reidel og denne gang med et helt perfekt resultat syntes jeg altså, jeg syntes bestemt ikke gasolins sound er forsvundet overhovedet, det er noget vrøvl. 

Det sku da klart at når man renser et masterbånd for bla.båndsus som jo ikke har noget med musikken at gøre, jamen så vil lydbilledet jo bliver tydeligere og mere velopløst at høre på og dermed da i virkeligheden tættere på den rigtige sound som dengang, det er da fint at nogen forestrækker lp lyden, den er jo alt andet lige anderledes end cd lyd trods alt, så er det da fint med mig, men ingen siger at det overhovdet skal lyde sådan. Franz Beckerlee selv er jo med i produktionen og han sidder sku da ikke og ødelægger deres værk til ukendelighed vel.

Det er lidt diskuionen om cd kontra lpen igen, drop det, vi taler om to helt forskelige medier der lyder forskeligt og nok nærmere den afgørende faktor for de forskelle nogen mener der er på gasolin på lp kontra cd tror jeg.

Det gør ikke det ene mere rigtig end det andet, gasolin på cd er bare tydligere og mere velopløst som lyd nu en gang er på cd mediet anno 2004.

Sjælden hos Gasolin lever lige godt på begge medier tror jeg. 

Daring Dane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
zaka skrev:
Daring Dane skrev:
Sezuan skrev:

Sådan er min mening i hvert fald, og jeg har da været til et par koncerter med Kim og Gasolin + har hørt Gasolin musik igennem de sidste 13-15år - selvom jeg kun er 22 :)

Det er lidt off topic... men mig bekendt burde det da ikke være muligt at være 22 år og have været til en Gasolin koncert.  Det er fed musik! Det ville være så stort så stort, hvis de gamle Gassere ville lave en re-union koncert. Jeg er 31 og har også kun hørt Gasolin på CD og LP.

Venlig hilsen og "Åh JAAA! Alla-tin-gala!!!"

Daring Dane

Gas'erne blev så vidt jeg husker opløst i 1978 efter udgivelsen af Gøjlernes Aften .

Reunion bliver der nok ikke meget af - Kim Larsen ville ikke engang være med til at forberede udgivelsen af den nye boks. Det er fint nok med mig, de har haft deres storhedstid .

mvh

mvh

Jeg har oplevet gasserne live i 1976 og 77, 2 gange i tivolis koncertsal og en enkelt gang i den gamle idræstpark. I idrætsparken var der 4 andre bands der spilelde før gasserne sluttede det hele af. Da gassene statede med første nummer faldt min far i bogstavelig fortand ned af sædet, så meget mere power var der i dem, det var helt fantatisk og selv om jeg kun var 7 år husker jeg stadig de koncerter , både i lyd billeder. Pldrne er vand ved siden af den energi de fyrrede af på sceenen.

Ikke Slipsefyr!

Jeg misunder dig helt utroligt meget de oplevelser! Bare jeg havde oplevet det også. Selvom det måske er rigtig nok, at det aldrig vil være det samme som dengang i 70erne, ville jeg nu med stor glæde og uden at blinke lægge en stor sum penge for en re-union koncert med de gamle hoveder. De har betydet så meget for dansk musik og rock at det ville være en milepæl i dansk musikhistorie.

For mig ville en Gasolin re-union koncert være den største koncertoplevelse jeg kunne få. Eller ihvertfald forventningerne til den. Er de lidt rustne, så er jeg sikker på at charmen og nostalgien kan trække lidt op på oplevelsen.

Jeg må hellere stoppe her, inden jeg bliver helt grebet af tanken om det...

Med venlig Gasofil hilsen

Daring Dane

... Refrainet er frit......

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
lasse skrev:

Det kan ikke siges mere præcist.. Faktisk brugte man i 80érne det orignale masterbånd på de første cd udgivelser med gasserne, man samlede to lpér på een skive og skar desværre nogle numre væk pga pladsmangel. Lyden her var ikke noget at skrive hjem om, man kunne virkelig godt høre det ikke var remastret, der var sus og larsens stemme var utydelig som een i helv....der var så galt drop outs nogle steder. I 1990 kommer så rabalderstræde forever, en opsamling af deres hits. Denne cd er den første der overhovdet kommer med remastret gas materiale og den er sjovt nok remastret af Freddy Hanssons(gassernes lydmand på de fleste af pladerne) søn Fleming Hansson og Lene Reidel.

Lyden her var klasser bedre. I 1992 kommer så alle gassenes plader igen på cd, nu i remastret versioner fortaget af de samme folk.

Nu er boksen så kommet og endnu en gang har den været igennem vridemaskinerriet og igen af Lene Reidel og denne gang med et helt perfekt resultat syntes jeg altså, jeg syntes bestemt ikke gasolins sound er forsvundet overhovedet, det er noget vrøvl. 

Det sku da klart at når man renser et masterbånd for bla.båndsus som jo ikke har noget med musikken at gøre, jamen så vil lydbilledet jo bliver tydeligere og mere velopløst at høre på og dermed da i virkeligheden tættere på den rigtige sound som dengang, det er da fint at nogen forestrækker lp lyden, den er jo alt andet lige anderledes end cd lyd trods alt, så er det da fint med mig, men ingen siger at det overhovdet skal lyde sådan. Franz Beckerlee selv er jo med i produktionen og han sidder sku da ikke og ødelægger deres værk til ukendelighed vel.

Det er lidt diskuionen om cd kontra lpen igen, drop det, vi taler om to helt forskelige medier der lyder forskeligt og nok nærmere den afgørende faktor for de forskelle nogen mener der er på gasolin på lp kontra cd tror jeg.

Det gør ikke det ene mere rigtig end det andet, gasolin på cd er bare tydligere og mere velopløst som lyd nu en gang er på cd mediet anno 2004.

Sjælden hos Gasolin lever lige godt på begge medier tror jeg. 

Hej No-tie-Guy og Lasse,

Jeg bryder mig ikke om cd-remaster-lyden og jeg tror en stor del af miseren stammer fra den digitale støj reduktion. Jeg har i al fald et par cd'er hvor man har brugt CEDAR (digital støj reduktion), der lider af samme skavank som Gas-boksen (Dusty Springfield - Dusty In Memphis (UK - den er styg , ikke US på Rhino), Grethe Ingmann - Kærlighed (Lene Reidel igen), for at nævne 2).

Nu er det ikke en teori jeg har kogt sammen selv, men en af dem der virkelig mestrer remastering teknikken er DCC's Steve Hoffman (en af de flotteste bedrifter er Dylan's Highway 61 Rev. på guld cd) og han afviser totalt digital støj reduktion. Her er en udtalelse fra ham:

---- START -----

What about those computer systems like CEDAR and No Noise that can take those old noisy recordings and clean them up?

On the record: the person who invented No-Noise should be drawn and quartered. Noise is like a part of life. We're in this room and we're hearing the air conditioner through the vent. We're hearing the phones. If suddenly all that were gone, we'd go insane...

Are there ANY positives to using those systems? And, if your answer is that there are more negatives than positives to the process, why do these remastering engineers use it? Don't they listen for the positive and negatives of any given process upon the completion of their work? 

Speaking candidly, there are no positives, only negatives, in my opinion. Now, I'm not speaking of 78 RPM disc transferring, only recorded tape mastering.

I've said this many times: Tape hiss is our friend. If we don't hear it, something's wrong... If we hear too much of it, something's wrong. In either case, operator error would probably be to blame... Some engineers use it because they can. They can charge extra. Goodie, more money (about three times as much in some cases). Maybe their monitors are lying to them about the amount of tape hiss that is actually on the tape. Maybe the RECORD COMPANIES are insisting that it be used. Who knows? Some mastering engineers use it FOR EVERYTHING, regardless of type of music, or age of recording.

I've used it one or two times in 10 years, and that was just with disc dubbing, and even then, just to remove tics, etc. Never straight noise reduction. Used gently, it still sounds terrible, and used improperly (what I call "overused"), it sucks the very life out of the music, kills dynamics, makes everything sound false and weird, and drives me CRAZY!

The worst thing IMO, is when a mastering engineer no-noises the music to death, and then attempts to restore some kind of life to it by boosting the top end. Geez, I hate that sound. It has kept me from buying many, many Capitol/EMI CD's in the past 10 years. (You see, I'm speaking quite candidly today)...

---- SLUT -----

Det jeg har markeret med rødt synes jeg er problematikken i en nøddeskal . Jeg vil hellere leve med båndsus end det bras der kommer ud af en støjreduktion. Båndsus er som regel konstant, så vores hørelse vender sig hurtigt til den.

Mere om Steve Hoffman (bla. ovenstående citat fra Audio Lessons sektionen - der er også en spændende artikel om kompression!!):

http://www.netassoc.net/dougspage/Interviews.htm

At Beckerlee er involveret kan jeg ikke se som nogen garant for kvalitet og loyalitet overfor originalen. Jeg tror ikke han er destruktiv , men jeg kunne godt forestille mig at han måske har været fristet til at rette op på sager som han ikke har været tilfreds med i den originale produktion.

Lasse: Der findes stadig mint gas-vinyler uden bumseudpræs, osv. Desuden virker det lidt som paradoks når du skriver ".....men som den lød på masterbåndet, der jo desværre er gået til de evige bånd marker, man var nød til at "bage" masterbåndet  i en ovn i et døgn før overspilning til et sikkert medie.". At masterbåndet er i så dårlig stand at det skal bages først kan da ikke være et godt udgangspunkt. Husk på at masterbåndet var helt friskt, da man pressede vinylerne .

Med respektfuld hilsen
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Det er da også underligt at man prøver at lave noget der ligner lp'er på udseendet, men ikke på lyden!

Og så har saka fat i noget med masterbåndet, for er det ikk i mint condition, bliver det ikk i mint condition.

Jeg mener stadig at selv en udrangeret rega planer 3, med den billigste audio teknika pick up monteret, vil give fuld valuta for pengene med lp'erne i forhold til den boks.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hej Zaka

Spændende ting du der fandt, om det så er tilfældet med dette Box-sæt ved jeg ikke, jeg synes ellers at jeg er meget overfølsom for støjredution af enhver tænkelig observans og synes ikke jeg kan genkende "lyden" fra Gas boxen.

Zaka skrev:Lasse: Der findes stadig mint gas-vinyler uden bumseudpræs, osv. Desuden virker det lidt som paradoks når du skriver ".....men som den lød på masterbåndet, der jo desværre er gået til de evige bånd marker, man var nød til at "bage" masterbåndet  i en ovn i et døgn før overspilning til et sikkert medie.". At masterbåndet er i så dårlig stand at det skal bages først kan da ikke være et godt udgangspunkt. Husk på at masterbåndet var helt friskt, da man pressede vinylerne .

Svar: Ja det kan jeg godt forstå men måske var masterbåndet ikke i verdens bedste kvalitet fra starten og måske var presningerne rimeligt ordinære, jeg skriver måske, for jeg har kun haft fingre i LP'er med Gasserne der var rimeligt medtaget af tidens tand men jeg vil se om jeg ikke kan få fingre i nogle Gas LP'er i rimelig frisk kondition og så må det jo komme an på en prøve.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Yep, at opleve Gasolin Live er noget man aldrig glemmer  Jeg var til koncert med Gasolin i 1975 og 1976.

I 1975 kostede indgangen 45 kr. og året efter i 1976. 50 kr. - det var noget af en sum for en knægt på 10-11 år.

Iøvrigt så var koncerterne næsten identiske med dobbelt-LP'en "Live sådan" så hvis man lytter til "live sådan" så har man stort set koncerten på tryk.

PS. Jeg har stadigvæk også min gamle Gasolin bog, jeg var medlem i  den off. fanklub.

Cool Ikk'

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Hej Zaka.

Du har sådanset ret her, dig.Støjreduktion er ikke så smart og den er også brugt på gasboksen,men det er et  nødvendigt onde i det her tilfælde,for gassernes masterbånd var faktisk så medtaget at man måtte bruge kemikaliker fra strurs kemi for at redde mange af båndene, ellers havde de været ubrugelige.

På den bagrund syntes jeg virkelig at lyden er fremragende på den boks og støjredutionen høres mest ved de lave passager i musikken.

Men nok om det, bare husk musikken altid kommer i første række, lyden i anden.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Godmorgen d´Herrer,

R.P.: Jeg tror grunden til at de laver det så det ligner gamle vinyler er at de er klar over at der er mange grå-hårede vinyl-nostalgikere som er potentielle købere. Indpakningen er set før, men den er som regel kun brugt på gamle remasteret ting.

Lasse og Ikke Slipsefyr: Selvfølgelig forstår jeg at de har måttet slås med et halvt ødelagt masterbånd, men måske skulle de have lyttet til Larsen's begrundelse for ikke at ville involvere sig i projektet: Der er ingen grund til at genudgive, de er jo allerede på cd...De kunne have pakket det eksisterende materiale ind i samme type boks sammen med noterne af Klaus Lyngaard og nøjes med at lave ekstra cd'en med de specielle ting. Så kunne de have solgt den for 150-200,- istedet.

Og ja musikken først Helt klart, men lige netop i de 3 tilfælde jeg har nævnt bliver det for dårligt for mig. Jeg kan altså ikke lytte til Ingmann's stemme på den cd uden at få nervøse trækninger. Helt galt er det med Dusty Springfield - iøvrigt en af verdens bedste vokal-pop plader - køb vinylen (den er lige blevet genudgivet på "Three Men With Beards") eller Rhino udgaven fra US.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Godmorgen d´Herrer,

R.P.: Jeg tror grunden til at de laver det så det ligner gamle vinyler er at de er klar over at der er mange grå-hårede vinyl-nostalgikere som er potentielle købere. Indpakningen er set før, men den er som regel kun brugt på gamle remasteret ting.

Lasse og Ikke Slipsefyr: Selvfølgelig forstår jeg at de har måttet slås med et halvt ødelagt masterbånd, men måske skulle de have lyttet til Larsen's begrundelse for ikke at ville involvere sig i projektet: Der er ingen grund til at genudgive, de er jo allerede på cd...De kunne have pakket det eksisterende materiale ind i samme type boks sammen med noterne af Klaus Lyngaard og nøjes med at lave ekstra cd'en med de specielle ting. Så kunne de have solgt den for 150-200,- istedet.

Og ja musikken først Helt klart, men lige netop i de 3 tilfælde jeg har nævnt bliver det for dårligt for mig. Jeg kan altså ikke lytte til Ingmann's stemme på den cd uden at få nervøse trækninger. Helt galt er det med Dusty Springfield - iøvrigt en af verdens bedste vokal-pop plader - køb vinylen (den er lige blevet genudgivet på "Three Men With Beards") eller Rhino udgaven fra US.

mvh

Det er korrekt at gasolin har været ude på cd længe, så på den bagrund kan man godt undre sig over at de udgiver boksen, på den anden side syntes jeg også gasolin fortjener den. Lydmæssigt er boksen faktisk bedre og mere analoglydene end de gamle cd udgivelser,jeg har haft dem alle og sammenlignet, at boksen så ikke lyder som lp og visse vasse er muligt, men lyden ER bedre end de andre cd udgivelser. Gasolin live sådan og gør det noget pladen, har heller ikke tidligere været ude i remastret versioner, det er de nu, her vil jeg dog så sige at gør det noget pladen lød bedre i den gamle cd version trods båndsus, så her er det kikset desværre.

En anden ting er jo at boksen spare plads, du har jo alle deres cdér i boksen fremfor 7 løse cd æsker.

Uanset hvad vi mener har folk taget godt imod den, den har solgt lidt over 100.000 eksemplarer.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Her er lige en melding fra A - B testens stormende front, jeg har d.d. erhvervet mig de 100% originale LP-plader (de store sorte, I ved nok), det drejer sig om pladerne : Gasolin ; Gasolin 3 ; Gasolin (5) den med tændrøret samt Efter endnu en dag og lavet A-B test til den store guldmedalje og her er konklusionen :

Selve den grundlæggende Gasolin lyd, den der tunge, tunge bund er der ikke rørt ved, den højeste top er også intakt der er lysnet noget på øvremellemtone med den konsekvens at anslag på trommer, bækner lyder mere rigtigt, på akk. guitarer kan man pludselig hører at et sådant instrument faktisk har et hav af overtoner, alle medvirkende er til at skelne fra hinanden, i koret kan man hører at der er mange flere stemmer end man troede.

LP'en lyder som om at man står uden for døren, The Black Box lyder som om at man står i rummet hvor optagelsen er sket. Med hensyn til dynamik er CD'en ikke begrænset i forhold til LP.

Det er min konklusion, I har sikkert hver især jeres egen opfattelse af hvordan det forholder sig og det er også helt fint, dette indlæg er ikke på nogen måde objektiv men bare min egen oplevelse - men prøv ekperimentet hjemme hos jer selv og beskriv så jeres oplevelse, det kunne faktisk være spændende.

Jeg tror at grunden til at mange synes at LP lyder bedre / mere rigtigt er på grund af en knapt så god CD-afspiller, det er forholdsvis mere overkommelig, rent økonomisk, at få "god" lyd fra pladespiller end fra CD-afspiller men igen CD-Boxen er absolut høre værdig og med den rigtige "fede" GAS lyd.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Alle

Her er lige en melding fra A - B testens stormende front, jeg har d.d. erhvervet mig de 100% originale LP-plader (de store sorte, I ved nok), det drejer sig om pladerne : Gasolin ; Gasolin 3 ; Gasolin (5) den med tændrøret samt Efter endnu en dag og lavet A-B test til den store guldmedalje og her er konklusionen :

Selve den grundlæggende Gasolin lyd, den der tunge, tunge bund er der ikke rørt ved, den højeste top er også intakt der er lysnet noget på øvremellemtone med den konsekvens at anslag på trommer, bækner lyder mere rigtigt, på akk. guitarer kan man pludselig hører at et sådant instrument faktisk har et hav af overtoner, alle medvirkende er til at skelne fra hinanden, i koret kan man hører at der er mange flere stemmer end man troede.

LP'en lyder som om at man står uden for døren, The Black Box lyder som om at man står i rummet hvor optagelsen er sket. Med hensyn til dynamik er CD'en ikke begrænset i forhold til LP.

Det er min konklusion, I har sikkert hver især jeres egen opfattelse af hvordan det forholder sig og det er også helt fint, dette indlæg er ikke på nogen måde objektiv men bare min egen oplevelse - men prøv ekperimentet hjemme hos jer selv og beskriv så jeres oplevelse, det kunne faktisk være spændende.

Jeg tror at grunden til at mange synes at LP lyder bedre / mere rigtigt er på grund af en knapt så god CD-afspiller, det er forholdsvis mere overkommelig, rent økonomisk, at få "god" lyd fra pladespiller end fra CD-afspiller men igen CD-Boxen er absolut høre værdig og med den rigtige "fede" GAS lyd.

Bravo Lasse, jeg ville ikke selv have haft den mulighed for sammenligning da jeg ikke længere ejer en pladespiller, men jeg har lyttet til de gamle plader fra jeg var 5 år(1975) og op til 1984 hvor jeg fik cd og jeg kan ikke høre at gasolins sound skulle være ændret på cd boksen på nogen måde.

Jeg tror iøvrigt du har helt ret i at det har meget at gøre med ens cd afspillere og øvrige udstyr. Men det er jo nemmere at give Lene Riedel skylden. 

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
lasse skrev:

Hej Alle

Bravo Lasse, jeg ville ikke selv have haft den mulighed for sammenligning da jeg ikke længere ejer en pladespiller, men jeg har lyttet til de gamle plader fra jeg var 5 år(1975) og op til 1984 hvor jeg fik cd og jeg kan ikke høre at gasolins sound skulle være ændret på cd boksen på nogen måde.

Jeg tror iøvrigt du har helt ret i at det har meget at gøre med ens cd afspillere og øvrige udstyr. Men det er jo nemmere at give Lene Riedel skylden. 

Ja man kan da ikke beskylde Lasse for at gætte sig frem .

Jeg ved ikke rigtig om du - Ikke-Slipsefyr -  sigter til mig, men jeg mener ikke jeg har givet Riedel skylden. Jeg har derimod postuleret at det er den digitale støjreduktion der er skylden - og det tror jeg stadig på

Nu har jeg omkring 1100 cd'er på min hylde. En del af dem er remastered. Jeg er tilfreds med lyden på langt langt hovedparten af dem, men de 3 (inkl. gas boksen) jeg nævner er for mig skoleeksempler på hvordan det ikke skal gøres. Jeg kan derfor ikke se hvordan det kan have noget med mit udstyr at gøre - kan i?.

Bevares - der er ikke ofret det store på cd-afspilleren, så hvilken prisklasse skal man efter jeres mening op i for at kunne spille Gas-boksen med tilfredsstillende resultat?

Eksempler på hvordan det kan og bør gøres når man laver remastering: Dylan's Highway 61 på DCC, Japan, Elvis Presley, Sam Cooke - The Man Who Invented Soul. Jeg har f.eks. meget få Presley lp'er da jeg er vældig tilfreds med lyden på cd (her har jeg tilgengæld 30+) og de er jo lidt nemmere at få fat på .

Flere detaljer er for mig ikke nødvendigvis lig med bedre lyd, faktisk mener jeg at den detaljerede lyd på cd'erne afslører lidt for meget at Gas'erne på de tidlige skiver ikke var jordens bedste på deres instrumenter - de hænger bedre sammen på lp. 
Desuden kan jeg slet ikke genkende fornemmelsen af at "stå udenfor" når jeg spiller Gas lp'erne - måske udstyret spiller ind her .

Med venlig hilsen

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej zaka og velkommen igen

Du skriver at du mener at den digitale støjreduktion har skylden og det er jo så helt fint, jeg mangler bare at du sætter ord på hvad du mener den laver som du er så overfølsom over for.

Jeg kan hverken høre pumpelyde eller andre bivirkninger af støjreduktion, det eneste jeg kan høre er mere hul igennem, flere nuancer, instrumenter der klinger mere rigtigt, man kan bedre høre hvad Kim synger og at der er et kor, hvad er der galt med det ?????

Jeg har dig mistænkt for at have det som dem der har hørt Pink Floyd i en ordentlig skævert og først rigtigt kan genkende det igen når de har taget en god hivert af fnise-tobakken, men det er selvfølgelig ikke det vi er ude i - VEL !!!!

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes