Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Gasolin??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej zaka og velkommen igen

Du skriver at du mener at den digitale støjreduktion har skylden og det er jo så helt fint, jeg mangler bare at du sætter ord på hvad du mener den laver som du er så overfølsom over for.

Takker . Jeg må indrømme at jeg har svært ved at sætte ord på uden at bruge fortærskede udtryk, som sjæl.
Jeg kan sagtens høre at der er flere detaljer/nuancer osv. på gas-boksen, men der forsvinder tilgengæld noget andet. Det der forsvinder har jeg meget svært ved at beskrive med ord der giver mening for i andre.
Hvis jeg skulle forsøge, bliver det noget med at musikken ikke bevæger mig på samme måde, jeg mister hurtigt interessen, gider ikke lytte pladen færdig (jeg har derimod ikke noget problem med at skulle op og vende vinylen), musikken er ikke sammenhængende længere. På Dusty Springfield og Grethe Ingmann skiverne sker der noget med deres fantastiske stemmer. De er ikke så fyldige længere, deres tone ændrer sig.

Jeg ved ikke om dette giver mening for andre end mig selv , men jeg kan ikke rigtig beskrive det bedre.

Jeg har prøvet med cd'erne, for jeg er normalt ikke den der lader mindre god lyd stå i vejen for god musik - men her er der altså efter min mening bedre alternativer.

lasse skrev:

Jeg kan hverken høre pumpelyde eller andre bivirkninger af støjreduktion, det eneste jeg kan høre er mere hul igennem, flere nuancer, instrumenter der klinger mere rigtigt, man kan bedre høre hvad Kim synger og at der er et kor, hvad er der galt med det ?????

Der er såmænd ikke noget galt - udover at lydbilledet bliver anderledes i forhold til de oprindelige lp'er og fejl i optagelsen i nogle tilfælde træder tydeligere frem.

lasse skrev:

Jeg har dig mistænkt for at have det som dem der har hørt Pink Floyd i en ordentlig skævert og først rigtigt kan genkende det igen når de har taget en god hivert af fnise-tobakken, men det er selvfølgelig ikke det vi er ude i - VEL !!!!

Hehe - nej overhovedet ikke - tværtimod. Faktisk kan jeg ikke lytte seriøst hvis jeg er påvirket. Har stået igennem flere Roskilde-festivaller uden øl og andre stimulanser. Fnise-tobak? Beklager, har prøvet, men er totalt amatør på dette område. Jeg har aldrig røget nogen form for tobak, så jeg kan ganske enkelt ikke holde skidtet nede i lungerne længe nok til at det har en effekt . Jeg kan sagtens blive høj af musikken uden stimulanser...

Selvom det måske godt kunne lyde sådan så er det altså ikke en påtaget holdning jeg har fordi jeg er vinyl-nostalgiker og partout vil have at vinylen er bedst. Jeg har mange cd'er og køber da stadig nye, men jeg vender tilstadighed tilbage til vinyl og det er med disse jeg har de klart bedste ikke-live oplevelser.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hej Zaka

Jamen at du bedre kan lide vinyllyden er da en ærlig sag, jeg har det også lidt sådan, der er nu noget hyggeligt over en rigtig LP. Selvfølgelig har du ret, det giver en anden stemning i musikken når det er nålen i rillen der spiller. Jeg har det sådan som dig med Bruce Springsteen's - The River, den skal høres på LP - sådan er det bare.

Den eneste grund til at jeg gik ind i denne debat var på grund af den stor- slemme anmeldelse her på Hifi4All hvor den kun fik 2 stjerner, især når anmelderen stort set ikke skriver noget om musikken men kun lufter sin utilfredshed med lyden - hvad med musikken. At lade teknikken alene trække så meget ned, som om man ikke kunne hører noget overhovedet, er simpelthen ikke seriøst, at det så måske ikke giver samme "fede" stemning på CD som på LP det er jo ikke noget nyt sådan har det været sinde CD'erne holdt deres indtog.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
lasse skrev:

Hej Alle

Her er lige en melding fra A - B testens stormende front, jeg har d.d. erhvervet mig de 100% originale LP-plader (de store sorte, I ved nok), det drejer sig om pladerne : Gasolin ; Gasolin 3 ; Gasolin (5) den med tændrøret samt Efter endnu en dag og lavet A-B test til den store guldmedalje og her er konklusionen :

Selve den grundlæggende Gasolin lyd, den der tunge, tunge bund er der ikke rørt ved, den højeste top er også intakt der er lysnet noget på øvremellemtone med den konsekvens at anslag på trommer, bækner lyder mere rigtigt, på akk. guitarer kan man pludselig hører at et sådant instrument faktisk har et hav af overtoner, alle medvirkende er til at skelne fra hinanden, i koret kan man hører at der er mange flere stemmer end man troede.

LP'en lyder som om at man står uden for døren, The Black Box lyder som om at man står i rummet hvor optagelsen er sket. Med hensyn til dynamik er CD'en ikke begrænset i forhold til LP.

Det er min konklusion, I har sikkert hver især jeres egen opfattelse af hvordan det forholder sig og det er også helt fint, dette indlæg er ikke på nogen måde objektiv men bare min egen oplevelse - men prøv ekperimentet hjemme hos jer selv og beskriv så jeres oplevelse, det kunne faktisk være spændende.

Jeg tror at grunden til at mange synes at LP lyder bedre / mere rigtigt er på grund af en knapt så god CD-afspiller, det er forholdsvis mere overkommelig, rent økonomisk, at få "god" lyd fra pladespiller end fra CD-afspiller men igen CD-Boxen er absolut høre værdig og med den rigtige "fede" GAS lyd.

Bravo Lasse, jeg ville ikke selv have haft den mulighed for sammenligning da jeg ikke længere ejer en pladespiller, men jeg har lyttet til de gamle plader fra jeg var 5 år(1975) og op til 1984 hvor jeg fik cd og jeg kan ikke høre at gasolins sound skulle være ændret på cd boksen på nogen måde.

Jeg tror iøvrigt du har helt ret i at det har meget at gøre med ens cd afspillere og øvrige udstyr. Men det er jo nemmere at give Lene Riedel skylden. 

Ja man kan da ikke beskylde Lasse for at gætte sig frem .

Jeg ved ikke rigtig om du - Ikke-Slipsefyr -  sigter til mig, men jeg mener ikke jeg har givet Riedel skylden. Jeg har derimod postuleret at det er den digitale støjreduktion der er skylden - og det tror jeg stadig på

Bevares - der er ikke ofret det store på cd-afspilleren, så hvilken prisklasse skal man efter jeres mening op i for at kunne spille Gas-boksen med tilfredsstillende resultat?

Med venlig hilsen

Hej Zaka.

Den med Riedel var nu egnetlig heller ikke myntet på dig, men mere anmelderen der hakker kraftigt på hende.

Den med støjreduktionen ved jeg nu heller ikke helt hvor meget indflydelse den har, på gasserne kan jeg stadig kun høre dens andvendelse i de svage passager, men på Franz Beckerlees solo lp fra 1979 som lige er kommet på cd, kan jeg til gengæld høre den hele tiden, den snupper lidt liv i musikken og rumklang osv klinger ikke korrket, men dynamikken er 100% igennem, så dynamik tror jeg ikke det dæmper, det skal findes et andet sted.Grunden til den kraftige stjøjdæmpninge på Franz solo cd er simplehen fordi man har kørt lp pladen direkte over på cd mediet da masterbåndet er gået tabt for ham. Det dæmper så også en del af pladestøjen, men ødlægger noget andet i det her tilfælde.

Hvor meget skal man ofre på en cd spille, tja, lad mig sige at for mit vekommene findes der ikke nogen rigtig gode cd afspillere under 25.000 kr og slet ikke hvis de på nogen måde skal nærme sig en pladeafspillers analoglyd, så bliver det rigtig dyrt. Men det er ud fra mine præferencer og det jeg har hørt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes