|
Hej Alle
Her er lige en melding fra A - B testens stormende front, jeg har d.d. erhvervet mig de 100% originale LP-plader (de store sorte, I ved nok), det drejer sig om pladerne : Gasolin ; Gasolin 3 ; Gasolin (5) den med tændrøret samt Efter endnu en dag og lavet A-B test til den store guldmedalje og her er konklusionen :
Selve den grundlæggende Gasolin lyd, den der tunge, tunge bund er der ikke rørt ved, den højeste top er også intakt der er lysnet noget på øvremellemtone med den konsekvens at anslag på trommer, bækner lyder mere rigtigt, på akk. guitarer kan man pludselig hører at et sådant instrument faktisk har et hav af overtoner, alle medvirkende er til at skelne fra hinanden, i koret kan man hører at der er mange flere stemmer end man troede.
LP'en lyder som om at man står uden for døren, The Black Box lyder som om at man står i rummet hvor optagelsen er sket. Med hensyn til dynamik er CD'en ikke begrænset i forhold til LP.
Det er min konklusion, I har sikkert hver især jeres egen opfattelse af hvordan det forholder sig og det er også helt fint, dette indlæg er ikke på nogen måde objektiv men bare min egen oplevelse - men prøv ekperimentet hjemme hos jer selv og beskriv så jeres oplevelse, det kunne faktisk være spændende.
Jeg tror at grunden til at mange synes at LP lyder bedre / mere rigtigt er på grund af en knapt så god CD-afspiller, det er forholdsvis mere overkommelig, rent økonomisk, at få "god" lyd fra pladespiller end fra CD-afspiller men igen CD-Boxen er absolut høre værdig og med den rigtige "fede" GAS lyd.
|