| Forfatter |
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Live21 skrev:
|
Nu er der nogle produkter der kræver mere end andre når det kommer til opsætningen !!! det eneste jeg pointerede... har ofte selv svært ved at se den helt store fornuft i SA, når jeg lytter i butikker.. Men med den rigtige opsætning, og en basstærk forstærker kan de så meget mere.. det vælger du så ikke at tro på, hvilket os er fair nok, men et lidt tyndt grundlag du har til at bedømme dem
men at vælge højttalere er et kompromis, man finder sjældent en der kan det hele.. hvis man skal vælge SA er det pga musikalitet, mellemtone og diskant.. ik den store tunge bas !!
( spiller ikke anderledes fodi en sælger har set det op, vel ? ), ej heller at have det hjemme, eller for den sags skyld have fundet egnede komponenter der åbenbaert er "nødvendige" for at en højtaler lyder "godt"
Jo !!! der er en verden til forskel !!!
|
|
|
Jeg bryder mig bestemt heller ikke om stor tung bas, men bassen skal have vægt og gå så dybt som programmaterialet nu byder det.
Gå ud og hør noget live musik, så finder i SA folk ud af hvordan en bas skal lyde.
Sorry.
|
|
|
Nej er ik en basforskrækket tøffelhelt ville gerne have et par SA, de passer perfekt i min lejlighed med meget resonans trægulv/beton... igen omgivelserne betyder meget !! men ville nu ik bytte til SA for mine nuværende 
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Live21 skrev:
|
Nu er der nogle produkter der kræver mere end andre når det kommer til opsætningen !!! det eneste jeg pointerede... har ofte selv svært ved at se den helt store fornuft i SA, når jeg lytter i butikker.. Men med den rigtige opsætning, og en basstærk forstærker kan de så meget mere.. det vælger du så ikke at tro på, hvilket os er fair nok, men et lidt tyndt grundlag du har til at bedømme dem
men at vælge højttalere er et kompromis, man finder sjældent en der kan det hele.. hvis man skal vælge SA er det pga musikalitet, mellemtone og diskant.. ik den store tunge bas !!
( spiller ikke anderledes fodi en sælger har set det op, vel ? ), ej heller at have det hjemme, eller for den sags skyld have fundet egnede komponenter der åbenbaert er "nødvendige" for at en højtaler lyder "godt"
Jo !!! der er en verden til forskel !!!
|
|
|
Jeg bryder mig bestemt heller ikke om stor tung bas, men bassen skal have vægt og gå så dybt som programmaterialet nu byder det.
Gå ud og hør noget live musik, så finder i SA folk ud af hvordan en bas skal lyde.
Sorry.
|
|
|
Nej er ik en basforskrækket tøffelhelt ville gerne have et par SA, de passer perfekt i min lejlighed med meget resonans trægulv/beton... igen omgivelserne betyder meget !! men ville nu ik bytte til SA for mine nuværende 
|
|
|
Det ville også være en nedgradering af de store. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
BALarsen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er den tilfredse ejer af er sæt 3070. Ja jeg skal da indrømme at de er købt fordi at jeg fik en god oplevelse inde hos KT-radio hvor de var koblet til en Krell forstærker og cd. Jeg var da klar over at det ikke ville være det samme derhjemme med Sony STR-DA 50 ES og Pioneer DV-717, men så skal det være sagt at jeg ikke har været utilfreds. Jeg har nu anskaffet min en Pioneer DV-668 og her var der en væsentlig forbedring af lyden. Det jeg prøver at sige er at vælg dine højtalere udfra den musik du hører og hvilken plads du vil give dem i dit hjem. Jeg ville under ingen omstændigheder købe SA hvis de kun skulle bruges fredag og lørdag når gutterne kom på besøg og hældte nogle grønne patroner indenbords, omvent tror jeg ikke at jeg ville være tilfreds med et sæt Cervin Wega når jeg lyttede til min musik og forøvrigt tror jeg heller ikke at de ville passe ind i mit hjem. Jeg her nu beskæftiget mig med HiFi i nogle år og har til dato ikke stødt på et sæt højtalere der kan spille alle slags musik, lige fra klassiskt til tung rock. Der er vel en grund til at udvalget af højtalere er så stort.
BALarsen
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at små enheder ikke kan spille bas, er at de ikke har en resonansfrekvens der går dybt nok, og kan ej heller få det uden, det går ud over følsomheden (= tung membran).
Derfor kan en SA aldrig spille dybt på trods af mange små enheder (spiller kun højere ikke dybere), grunden til dynamikken er efter min mening mangel på dybbas.
Derfor er jeg ening med haldor, om at man skal op i min. 8" og gerne 10" for at få dyb bas. Det er altså ikke for at kunne spille højere man skal have en stor basenhed, men for at kunne spille dybere.
|
| Til top |
|
| |
haldor Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke forstå hvorfor SAfolket begynder at sammenligne Cervin Wega med SA?. Der ikke nogen som har kritiseret SA, som har rost Cervin Wega eller bare nævnt den. Men jeg vil da gerne sige at de har det til fælles at de ikke går særlig dybt!
haldor __________________ WISH YOU WERE HERE...
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også selv en glad ejer af en SA 3070, og syns' bestemt ikke at denne model mangler bas.... kan dog godt tilslutte mig dette for flere af de nyere og ikke mindst mindre modeller...
jeg oplever masser af vægt, og det, uden at et går ud over hastigheden.... tror altså at opstilling, kabelvalg og komponenterne tilsluttet gør en kæmpeforskel.
det skal siges at jeg har haft Infinity Kappa 90 i det samme lokale, uden at jeg oplever at jeg går glip af noget dybbas eller bassmæk...
bare min oplevelse...  __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Daring Dane Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min søgen efter et par nye fronthøjttalere havde jeg i noget tid et meget godt øje til SA 1750. Umiddelbart fordi det er en smuk og lidt anderledes højttaler. Dernæst fordi at den umiddelbart imponerer ved første gennemlytning. I forhold til de små enheder spiller de klart og med et overraskende godt punch.
Jeg var næsten solgt, men ved direkte sammenligning op mod andre højttalere ved samme lyttesession blev SAernes manglende dybe bas udstillet. Bassmag er forskellig, men for mig følte jeg (desværre) at denne ellers lækre højttaler manglede for meget. Jeg kan forstå, at det ofte er bassen, der deler vandene i forhold til om man er til SA eller ej.
Godt der er et stort udvalg af højttalere, så de fleste kan finde noget, der opfylder netop deres krav til lyd og design.
Med venlig hilsen
Daring Dane
__________________ Harman Kardon AVR 5500, Harman Kardon DVD 25,
Dynaudio Audience 82, Dynaudio Audience 122C, Tannoy R1
|
| Til top |
|
| |
Mcfly Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
At små enheder ikke kan spille dyb bas er bestemt ikke korrekt. Enhederne i en SA 3070 har en meget lav egen frekvens, og kabinettets basrefleks port hjælper den samlede ht til at spiller ned til 30 Hz -1,5 dB. Hvilket er lavere end størstedelen af højttalere på markedet. Påstand: Hvis man tager 2 enheder fra samme serie, i forskellige størrelser. Sætter dem i 2 lige store kabinetter, tilpasset midt mellem de to enheder. Så vil den mindste enhed spille den dybeste bas. SA 3070 spiller fantastisk bas, korrekt opstillet, og med en strømstærk forstærker. __________________ Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
p_porskjær Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
|
Jeg mener en Primare er et dårligt valg til en SA da Primaren er svenskertynd i lyden - a la Bladelius SATFIX. Det er flot at se på, men lyden er klar og tynd, uden den musikalske ægthed.
|
|
|
Jeg har i tidens løb haft et par Primare produker og undres over hvordan det er lykkedes at få dem til at lyde tyndt...... en sammenligning med SATFIX forstår jeg slet ikke.....
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Grunden til at små enheder ikke kan spille bas, er at de ikke har en resonansfrekvens der går dybt nok, og kan ej heller få det uden, det går ud over følsomheden (= tung membran).
Derfor kan en SA aldrig spille dybt på trods af mange små enheder (spiller kun højere ikke dybere), grunden til dynamikken er efter min mening mangel på dybbas.
Derfor er jeg ening med haldor, om at man skal op i min. 8" og gerne 10" for at få dyb bas. Det er altså ikke for at kunne spille højere man skal have en stor basenhed, men for at kunne spille dybere. |
|
|
Hejda Kjeldsen!
Det er nemlig rigtigt.
Ikke desto mindre angiver SA, at deres højttalere går ned til 35 Hz... uffff, hvilken bund!
God, gammeldaws swindel og bedrag, siger jeg bare. De højttalere er ramt af Rigor Mortis, ligesåsnart vi når under 60 Hz!
Og da en alm. 4-strenget el-bas rammer 41.5 Hz på en løs E-streng (en 5-strenget bas går endnu dybere ned) er der ligesom et misforhold...
Med velantændt hilsen
G&S
Sommertilbud: Gratis afbrænding af SA højttalere - nu også dækning i Jylland!
|
| Til top |
|
| |
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal vi ikke bare sige smag og behag, jeg kan se der åbenbart er mange der er utilfredse med SA, men sjovt nok alle dem der har SA er meget tilfredse med deres højttalere, INKL. MIG!
Mine System Audio 1150 lyder vildt godt efter min mening, de er en ældre model som bruger 5,25" bas/mellemtone. Da jeg skulle ud og købe SA lyttede jeg til en billigere model, 1130 hvor der kun var brugt 4" enheder i. Der må jeg sq ærligt indrømme der manglede noget, ikke bare meget bas men der manglede også bare noget lyd i. De nye SA højttaler bruger små 4" enheder, jeg har ikke hørt de nye, men der var da en verden til forskel fra mine 5,25" til de 4" jeg hørte. (det har der måske også været i dem i/brokkehoveder har hørt)
Ja der mangler nok noget bas i nogle SA højttalere, men det tænker man jo også over når man køber en højttaler med så små enheder. Meeen jeg blev da overrasket over mine små enheder spiller så dybt som de gør (35 hz), taget størrelsen i betragtning. Og derfor er jeg rimelig sikker på der er mange med SA der også har en aktiv subwoofer.
Hvis man nu sammenligner en SA højttaler f.eks. 1280 til 3k. med en f.eks. dali højttaler eller noget andet til samme pris, er der meget mere ren og livlig lyd SA, jeg ville aldrig vælge en højttaler til samme pris som mine bare for at få mere bas når diskant og mellemtonen er så kedelig og død. Det er bare min mening.
Min mening er at selvom du køber både et sæt SA gulvhøjttalere og en sub (ikke alt for dyr) vil det lyde bedre end et par andre gulvhøjttalere til samme pris som både SA + en sub.
Nu har jeg ikke hørt ret mange forskellige højttalere, men af dem jeg har hørt rundt omkring lyder de MEGET kedelige i forhold til SA selvom de spiller mere bas.
|
| Til top |
|
| |
wamsler Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Nu kan det nok være at jeg får en masse "tæsk", men jeg har som 1000 vis andre også hørt SA på primare ved den lokale expert og ja temmeligt tyndbenet, men som en masse andre herinde påpeger er det jo meget smalle kabinetter disse HT består af.
MEN alle de billeder der er lagt ud af div vienna acustics (??) ser de også meget tynde ud (smalle), nu har jeg ikke hørt dem (VA), og jeg har sådan set sat penge af til sådan et surround sæt men jeg gider ikke have en subwoofer, så fortæl endeligt om der er bund nok i VA'erne. __________________ MVH/Wamsler
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza...
Jeg har også lyttet en del til SA, og er af den opfattelse at enhederne nok skal gå dybt, det er bare ikke til at mærke! En 4" kan måske snildt spille lige så dybt som en 6½" - men der er bare ikke samme punch og anslag i disse dybe toner med den lille enhed!
At de små enheder til gengæld bevæger sig hurtigere end den store enhed, resulterer formentlig i lidt flere detaljer oppe i tonelejerne. Dog er min konklusion stadig at SA mangler punch i de dybe toner - det kan godt være de spiller derned, men det kan næsten ikke høres/fornemmes/mærkes!!
Så ville jeg hellere vælge en lidt dyrere gulvhøjtaler med en lidt større og dyrere enhed, der er i stand til at bevare størstedelen af de mindre enheders hurtighed...!
(Just My Opinion)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at lave en sammenligning med et andet mærke (retfærdigt eller ej, jeg gør det nu alligevel).
Dali laver en højttaler der hedder Royal Tower og en der hedder Evidence 470. Alle der har hørt disse to højttalere, vil være enige om, at evidence 470 spiller bedre, højere og dybere bas end Royal Tower. Alligevel er de på papiret næsten identiske. Dette er blot for at illustrere, at papiret er taknemmeligt, og man er nødt til at lytte for at få en idé af hvordan 2 højttalere lyder i forhold til hinanden.
|
| Til top |
|
| |
Johansen Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamsler skrev:
|
Hej
Nu kan det nok være at jeg får en masse "tæsk", men jeg har som 1000 vis andre også hørt SA på primare ved den lokale expert og ja temmeligt tyndbenet, men som en masse andre herinde påpeger er det jo meget smalle kabinetter disse HT består af.
MEN alle de billeder der er lagt ud af div vienna acustics (??) ser de også meget tynde ud (smalle), nu har jeg ikke hørt dem (VA), og jeg har sådan set sat penge af til sådan et surround sæt men jeg gider ikke have en subwoofer, så fortæl endeligt om der er bund nok i VA'erne.
|
|
|
Angående VA så kan godt være at de er smalle, men i strauss er der en 11" i siden og Beethoven benytter 2x7" til Bass. __________________ Mvh.
J. K. Johansen
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft et sæt SA2K og jeg tvivler stærkt på at der findes andre højttalere i den størrelse, som kan så meget i bas området som de kan.. De går både dybt og er slagkraftige.. I min stue gik de ned til 30 Hz på den lange led af rummet... Og det er målt med en Audio Precision og en måle mikrofon der er lineær inden for en halv dB! Og de kan også spille pænt højt når de får effekt.. Havde 2 * 500Watt rms på..
Før SA2K havde jeg Audio Vector M3 Signature (med "Super stand")
De havde mindre bas, dårligere bas, lød kunstigt fladt i mellemtonen, og havde en tynd fnidder diskokant..
SA2K er langt bedre på ALLE punkter.. Men der er da heller ikke så mærkeligt da højttalerne utvivlsomt er dyrere at producere, trods AV`erne er 3 gange større og koster 24.000,- mod 16.000,- for SA`erne
Scan Speak 5 1/4" bassen i SA koster 3-5 gange mere i indkøb end peerless 6,5" bassen.. Samme gælder diskanten.. Og et buet hornslet kabinet er også mere kostbart end en tilfældig firkantet kasse.. (nå nej.. 20*30*100cm..er da egentlig ikke tilfældigt.. Nærmere lidt uopfindsomt..)
Jeg mener ikke der findes højttalere hvor du får mere for pengene, både matrialer og lyd, i prisklassen under 30.000,-
|
| Til top |
|
| |
Skuffe_db Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
efter at havde læst så mange negative indlæg om SA, har jeg stadig den samme mening om SA fede tynde højttalere med masser af lyd...
heldig ejer af SA1750 + SE200
|
| Til top |
|
| |
beorn Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lige for nylig hørt (og købt) et sæt sa1280. Jeg hørte også nogle af de mindre modeller - reolhøjtalere. Her var lydbilledet ikke lige så fulendt som ved sa1280. Så hørte jeg dem med en sub og her var den gal med mellemtonen - fed bas (som jo ikke kom fra højtalerne) og o.k. diskant. Min konklusion: ved reolhøjtalere ryger noget af lydbilledet - derfor valgte jeg gulvhøjtalerne!
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=haldor]
Nu får jeg igen SA folket på nakken, meen jeg siger det igen. SA folket er nogle basforskærket tøffelhelte 
Jeg har også hørt en del SA'er og der er total mangel på bas.De kan måske bruges i små børneværelser eller i personbiler!
Før man får en ordenlig bas skal man op over en 8"(har sagt 10") og det har SA ikke!
]
Hm synes jeg nu ikke hørte et par SA2k og de havde da bas nok , ja alt for meget hvis man kan kalde det for bas/bund som de gengiver .
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Jeg har selv haft et sæt SA2K og jeg tvivler stærkt på at der findes andre højttalere i den størrelse, som kan så meget i bas området som de kan.. De går både dybt og er slagkraftige.. I min stue gik de ned til 30 Hz på den lange led af rummet... Og det er målt med en Audio Precision og en måle mikrofon der er lineær inden for en halv dB! Og de kan også spille pænt højt når de får effekt.. Havde 2 * 500Watt rms på..
|
|
|
Du skulle prøve at lytte til et par PMC standerhøjttalere, din tvivl vil blive gjort til skamme.
__________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |