| Forfatter |
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jensen
Du skrev: Før man får en ordentlig bas skal man op over en 8"(har sagt 10") og det har SA ikke!
Det er da noget frygteligt sludder..
F. eks en 6,5" enhed har et areal på ca. 215 cm2 Hvad har 2 mon så..? 430 cm2
En 8" enhed har et areal på 315 cm2
Hvilken af de 2 muligheder kan levere mest bas, hvis slaglængden er lige stor på de to 6,5" enheder og 8" enheden..?
Mængden af bas, er bestemt af det samlede areal gange slaglængden..
Men du får jo heller ikke noget ud af at synes, at det System Audio laver er godt..
Det ville jo heller ikke være specielt smart for F. eks en bil importør, at give ros til de biler man ikke selv tjener penge på..
Der er sjovt, at Vienna Acoustics, fra den ene dag til den anden, blev til verdens bedste højttaler mærke i Danmark.. Lige efter du fik importen af dem..
Personligt synes jeg ikke specielt godt om dem.. Hørte en del på Mahler for nogle år tilbage, men synes ikke det hænger rigtigt godt sammen.. Masser af pludret dybbas fra de to 9" Eton basser (med micro magnet..).. Sjovt nok mangel på mellembas, som ellers normalt ikke er et problem for Scan Speak 8545.. Og her er der to i hver højttaler.. Tror muligvis de spiller delvis i modfase med Eton basserne.. Lyder lidt som et sub/sat system..
Mellemtone gengivelsen er ret dårlig for en højttaler i det her prisleje.. Men det ikke mærkeligt, da 8545 altid har været meget nasal uanset hvilken konstruktion den er blevet brugt i.. Bliver desuden brugt helt op til 4 KHz i Mahler hvilket er ret usmart da 8545 bryder ret volsomt op allerede ved 2,5 KHz og peaker ved 3Khz med et hæv på 6 dB. Det kan der delvis kompenceres for i filteret hvilket der også bliver gjort, men det ændre ikke på at enheden er ude af kontrol i det område.. I grunden mærkeligt valg, da diskanten kan spille perfekt ned til 2 KHz.
Diskanten er okay, men den store grimme forplade VA selv fremstiller til 9700 gør at den spiller mindre finkornet, og mere råbene end normalt...
Ikke imponerende.
|
| Til top |
|
| |
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper det skriver han jo ikke, Der står [QUOTE=haldor]
Det Jensen skriver er:
"Hm synes jeg nu ikke hørte et par SA2k og de havde da bas nok , ja alt for meget hvis man kan kalde det for bas/bund som de gengiver ."
Bare rolig vi er på samme side
|
| Til top |
|
| |
haldor Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Neeper
Det var ikke Jensen, men mig der skrev det !
Du kan komme med alle de udregninger du vil, men jeg har ikke oplevet nogen dybbas fra alle de SA jeg har hørt(har ikke hørt dem alle)og jeg vil da gerne sige at det er kejserens nye klæder med de SA højttaler!
haldor __________________ WISH YOU WERE HERE...
|
| Til top |
|
| |
Preps Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ret interessant for en total HiFi newbie som mig at læse disse kommentarer om SA's højttalere. Denne tråd savnede jeg da jeg købte SA1550 på KT-messen. Jeg har absolut ingen erfaring indenfor HiFi, men da jeg kom på SA's stand på messen syntes jeg ret godt om lyden i det setup de havde. Så jeg købte et sæt SA1550 til 6400,-, hvilket var en yderst rimelig pris for højttalere i den klasse syntes jeg. Uden at have lyderfaringen til at vide hvad I mener med dynamik og tyndbenethed mm., syntes jeg at de mgl. noget diskant og bassen er noget neutral. Men som det også har været nævnt, så var den bedre halvdel med og fik gjort sin indflydelse pga. det rimelig neutrale og pæne design.
Men jeg har kun hørt 1550'erne trukket af min gamle Luxman L105, så jeg ved ikke hvor meget den er skyld i lyden fra dem. Nu har jeg investeret i en Onkyo TX-SR787 reciever og vil igang med at bygge en bio op omkring den, så jeg er spændt på hvad den gør ved lyden. Men det er helt sikkert, jeg savner en sub, - og det bliver nok en SA sub electro 175.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at SA´erne har godt af at komme relativt tæt på bagvæggen.......
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Til jensen
Du skrev: Før man får en ordentlig bas skal man op over en 8"(har sagt 10") og det har SA ikke!
Det er da noget frygteligt sludder..
En 8" enhed har et areal på 315 cm2
Hvilken af de 2 muligheder kan levere mest bas, hvis slaglængden er lige stor på de to 6,5" enheder og 8" enheden..?
Mængden af bas, er bestemt af det samlede areal gange slaglængden..
Men du får jo heller ikke noget ud af at synes, at det System Audio laver er godt..
Det ville jo heller ikke være specielt smart for F. eks en bil importør, at give ros til de biler man ikke selv tjener penge på..
Der er sjovt, at Vienna Acoustics, fra den ene dag til den anden, blev til verdens bedste højttaler mærke i Danmark.. Lige efter du fik importen af dem..
Personligt synes jeg ikke specielt godt om dem.. Hørte en del på Mahler for nogle år tilbage, men synes ikke det hænger rigtigt godt sammen.. Masser af pludret dybbas fra de to 9" Eton basser (med micro magnet..).. Sjovt nok mangel på mellembas, som ellers normalt ikke er et problem for Scan Speak 8545.. Og her er der to i hver højttaler.. Tror muligvis de spiller delvis i modfase med Eton basserne.. Lyder lidt som et sub/sat system..
Mellemtone gengivelsen er ret dårlig for en højttaler i det her prisleje.. Men det ikke mærkeligt, da 8545 altid har været meget nasal uanset hvilken konstruktion den er blevet brugt i.. Bliver desuden brugt helt op til 4 KHz i Mahler hvilket er ret usmart da 8545 bryder ret volsomt op allerede ved 2,5 KHz og peaker ved 3Khz med et hæv på 6 dB. Det kan der delvis kompenceres for i filteret hvilket der også bliver gjort, men det ændre ikke på at enheden er ude af kontrol i det område.. I grunden mærkeligt valg, da diskanten kan spille perfekt ned til 2 KHz.
Diskanten er okay, men den store grimme forplade VA selv fremstiller til 9700 gør at den spiller mindre finkornet, og mere råbene end normalt...
Ikke imponerende.
|
|
|
?
hvem siger det er verdens bedste speaker ?
Hvem siger der sidder 8545 i dem ? og 9700 ? tilbage til det l**t som du har lukket ud før .
Hvis du har hørt på dem meget så tilykke med det , og hvis du syntes de har pludret bund så skulle du prøve med en amp der kan styrer bund .
|
| Til top |
|
| |
guru Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rart at se nogen der tør være uenig med SA folket, personligt kan jeg godt lide SA speakerne men ville aldrig eje nogle pga. bassen(manglen). Også spændende at følge hvordan en speaker kan hypes så meget som Vienna acoustics er blevet fordi en person får importen. Pludseligt skal folkene med det"rigtige" udstyr og de "rigtige" meninger have et sæt. Man må undres...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 8" enhed har et areal på 315 cm2 citat NEEPER.
Du har ramt galt i tabelen. 8" er ca.215 cm2, 10" ca. 315 cm2.
MVH
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spiller selv med 2x6½ i mine Proac og de går pænt ned. Men man skal altså ikke forvente det helt stor rock-tryk i brystkassen, som man kan få ved nogle af de store enheder.
I øvrigt så er der jo oftest tale om 2,5 vejs speakers der har 2x6,5 så det er vel i princip ikke helt korrekt når man sammenligner areal, idet den ene bas/mellemtone jo ruller af før den anden.
Ud over det så synes jeg Jensen har være meget moderat i sine anprisninger af Vienna A.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Jespertheil Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv købt et par SA1750 for nogle måneder siden. Jeg har en meget varieret musiksmag, hører alt fra Swan Lee til Slipknot... Jeg skiftede fra mine KEF 104.2 da jeg flyttede sammen med kæresten, for hun stemte de andre hjem!
Derfor gik jeg også meget efter størrelsen og udseendet da jeg valgte SA. Jeg må helt sikert give de folk ret der siger at man skal lytte godt for at finde noget bas i dem! Men de spiller dejligt dybt og virkeligt detaljeret.. Men jeg må nok ærligt indrømme at hvis ikke det var fordi jeg havde mine 2 Amadeus Sub100 så var de røget til fordel for B&W.
SA kan faktisk spille overraskende meget bas højttalererens størrelse taget i betragtning, de har jo ikke ligefrem de gode ods på ders side i forhold til større højttalere i samme prisklasse. Men de skal have masser af volume før der sker noget, men desværre lyder det stadig lidt som om Lars Ulrich har taget en fridag når man sætter St. anger på...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
En 8" enhed har et areal på 315 cm2 citat NEEPER.
Du har ramt galt i tabelen. 8" er ca.215 cm2, 10" ca. 315 cm2.
MVH
|
|
|
Man kan iøvrigt heller ikke lave den sammenligning. To små enheder med samme areal som en stor enhed spiller måske lige så meget bas, men ikke lige så dyb. Små enheder har en relativt højere resonansfrekvens end store. Kobles to sammen få de nøjagtig samme data som en, lige bortset fra følsomheden der bliver højere.
En stor enhed levere altså en dybere bas og dermed mere af musikmaterialet.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Har selv ejet et par SA modeller og der sker absolut intet i basområdet! Men som nogen før nævnte så har de ods'ene i mod sig. Så små enheder KAN IKKE gengive dybbas. Har også ejet en SA SubElectro 100. Det må decideret kaldes en fejlproduktion så det basker! Ikke en fis dybbas... Kun et hæv i mellembassen så man TROR man fik dybbas. Men flot var den! Det var er vel også derfor de er gået over til at lave "almindelige" subwoofers?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
milund Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har selv købt en SA center højttaler. Det første jeg blev præsenteret for var en SA210 eller SA220 - den lød forfærdeligt. Udpræget kasselyd og stemmer lød nasalt/rungende..., jeg ved ikke lige hvordan det skal beskrives, men det var ikke meget bedre end mit fjernsyn selv kunne klare.
Så blev jeg presenteret for SA70AV og den lød jo noget bedre - især i stemmeområdet. Den kom med hjem og spillede egentlig ganske fint sammen med mit Jamo THX System One. (placering op ad en skydedør krævede at jeg udskiftede den væghængte centerhøjttaler).
Efter ca.4 måneder anskaffede jeg mig et sæt brugte B&W805 matrix, til nognelunde samme pris for sættet som jeg havde givet for SA'en. Jeg legede selvfølgelig lidt med dem, og prøvede også at slå centerhøjttaleren fra. Dommen var klar: Kæresten var sikker på at lyden fra de to B&W'er kom fra centerhøjttaleren, men den havde godt nok ikke lydt så "klart og tydeligt" før - samme oplevelse som jeg selv havde, bortset fra at jeg vidste at ikke var centerhøjttaleren der spillede. Jeg skal i hvert fald ikke have SA igen - så hellere noget brugt, men bedre grej.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=milund]
Hej,
Jeg har selv købt en SA center højttaler. Det første jeg blev præsenteret for var en SA210 eller SA220 - den lød forfærdeligt. Udpræget kasselyd og stemmer lød nasalt/rungende..., jeg ved ikke lige hvordan det skal beskrives, men det var ikke meget bedre end mit fjernsyn selv kunne klare.
Så blev jeg presenteret for SA70AV og den lød jo noget bedre - især i stemmeområdet. Den kom med hjem og spillede egentlig ganske fint sammen med mit Jamo THX System One. (placering op ad en skydedør krævede at jeg udskiftede den væghængte centerhøjttaler).
Efter ca.4 måneder anskaffede jeg mig et sæt brugte B&W805 matrix, til nognelunde samme pris for sættet som jeg havde givet for SA'en. Jeg legede selvfølgelig lidt med dem, og prøvede også at slå centerhøjttaleren fra. Dommen var klar: Kæresten var sikker på at lyden fra de to B&W'er kom fra centerhøjttaleren, men den havde godt nok ikke lydt så "klart og tydeligt" før - samme oplevelse som jeg selv havde, bortset fra at jeg vidste at ikke var centerhøjttaleren der spillede. Jeg skal i hvert fald ikke have SA igen - så hellere noget brugt, men bedre grej.
-Tja, din fine historie kan jo læses på to måder (?); eet, at SA "sucks" (- ok, en mere "stue-ren" udtalelse ville nok være at den har "kasse-lyd" ), to; at center højtalere ofte er ganske overvurderet / overflødige - jeg har ihvertfald sjældent hørt center-højtalere - som kan købes for "menneske-penge" - bidrage med en bedre "tale-lyd" end ens fronthøjtalere kan gengive når men "styrer" center-lyden over til dem.
Og m.h.t. til "polimikken" omkring at 2 små (basser) er bedre end en stor, vil jeg blot sige at måske 2 "små" er hurtigere, og har bedre specs på papiret, men vil du have det rigtige dybe hug, er der ingen diskussion, så kommer de "små" til kort - teori eller ej !
mvh.
Jesper/Oldhifinut -som har højtalere med "rigtig" bas-enhed; 14" JBL - DET DUR 
|
| Til top |
|
| |
Schriver Lukket konto

Lukket efter egen anmodning
Bruger siden: 14 Marts 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
grisebasse Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 04:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEG syntes da selv sa's højtalere spiller UTROLIG godt især sa2k og sa1750 har desværre ikke hørt, den helt store 7k og i anmeldesen her på hifi4all står der også at det er som at have et orkester, hjemme i stuen!!!
Men de flestes mening her på hifi4all, er vel nok at dali og b & w lyder bedst!!!
men hvad er der ved system audio, der gør at i syntes de ikke spiller musikalske nok som feks b & w eller dali!?!?!?
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget af forklaringen ligger vel også i at SA har indgået et kompromis der hedder noget med at deres højttalere ikke skal syne af så meget, så de er nemmere at får over dørtærsklen hso de familer hvor lillemor har noget at skulle have sagt. Dermed regner de også med en placering noget tættere på bagvæggen end de fleste herinde regner for god kotume.
Det er i al fald det jeg har oplevet med mine SA1730. Med støtte fra en god bagvæg, så spiller de rimelig Bas synes jeg. Men det er da helt rigtigt at det ikke er den samme bas som man får fra en 8" eller 10". Derudover skulle den gå til 43Hz så vidt jeg husker, men når jeg supplerer den med en Audio Pro b2.27 indstillet til laveste delefrekvens (50Hz), så mærkes at der helt klart er meget at hente i den ende, på visse musikstykker, mens det på andre ikke gør nogen som helst forskel.
Så alt i alt, så gør den rigtige placering en meget stor forskel, men træerne vokser ikke ind i himmelen. Så ens ynglings musik genre spiller meget ind. Alt dette handler om Basformåen. Resten af frekvensområdet, mener jeg altså er lige i øjet.
PS: For øvrigt er Audio Pro B2.27 kun bestykket med 2 stk. 6,5" men de kan altså godt spille dyb bas. Men for at den for alvor bliver til Fysisk bas, ja så skal man nok ud i 2 stk. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan godt stille en lille højttaler tæt op af bagvæg og få hjælp til bassen, det kan i mange tilfælde være en god ide.Ulempen er at perspektivet forringes væsentligt.
Igen et kompromis imellem to parametre der vurderes forskelligt af folk.
Men jeg foretrækker selv en lidt større HT ude i rummet og så løse basproblemerne der hvor de genereres...(rumresonanser). En andet ting der tit irreterer mig. Man vælger en lille HT fordi den er mere "naturtro" og "rigtig", typisk i mellemtonen. Sikkert rigtigt, men naturtro gengivelse er altså også med bas, mangler den er jo dømt kammermusik...alt for mange er vænnet til basfattig lyd af deres mødre.....
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en skæg problemstilling - altså det der med at traske ind hos en forhandler og lytte til et setup.
Ofte forstæller lyden - og for den sags skyld også billedet på fx et TV mere om forhandlerens evner til at præsentere produkternes egenskaber end det fortæller om selve produkterne.
Hvis jeg var forhandler og ikke kunne få en udstilling til at lyde godt, ville jeg tage fat i distributøren og bede ham sørge for, at det lød godt. Samtidig ville jeg bede om faglige argumenter til at imødegå eventuelt kritiske spørgsmål vedrørende setup'ets begrænsninger, hvis jeg ikke selv kunne regne dem ud.
På samme måde med TV. Jeg har set Sonys store flade 36" stå og blafre hos en forhandler mod både lys, kontrast og farve på 100 %. Kønt var det ikke - slet ikke når signalet fra butikkens antenne forsynede 20 andre TV via en uhyggelig gang T-stiks spaghetti.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja har været inde og høre meget udstyr hos selv såkaldte kompetente forhandlere.
Et tilfælde ... var det ganske enkelt sat så dårligt op ... at et par Audio Physics til 20-25.000 lød ringere end fruens små Cyrus CLS50! Og der var endog kabler og anlæg for mindst 50.000 spir + speakers.
UhaUha!
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |