Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Njoe Tjoeb 4000 (Rør,op-amps,upsampler?) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Efter kommentarer fra flere forskellige mennesker, i flere forskellige kategorier, vil jeg prøve at lave en samlet tråd om denne CD-afspiller. Jeg vil selvfølgelig selv også poste mine erfaringer 'along the way'!

Jeg er i besiddelse af en sådan CD-afspiller i 'Super' (D.v.s. med 'Tjoeb Sjoes'('Fødder' på dansk), AC Noise killer, dæmperinge til rørene og AH!s K8 net ledning. Desuden en gummimåtte kaldet 'DE-Mat') udgaven, og går i overvejelser om den første opgradering.

Da den fra 'fødslen' er bestykket med et sæt JAN ECG 6922 rør, havde jeg tænkt at sætte ind dér i første omgang. Dog har jeg fået en del meldinger rundt omkring, om at det slet ikke kan betale sig at skifte rør, da det ikke vil give nogen nævneværdig ændring i lyden.....

Flere kommentarer ønskes på dette. Har du evt. selv prøvet at skifte rør i en Njoe Tjoeb? Eller har du hørt/læst om andres erfaringer? Hvilke rør ville kunne give det bedste resultat? Ethvert input om 6DJ8 (ECC88) rør er MEGET velkomment, da jeg synes det er noget af en 'jungle' at finde rundt i!

Op-amps'ne er af typen BB OPA604. Flere har bemærket at der måske kunne hentes noget ved at skifte disse ud - evt. med BB OPA627 el. Anolog Devices' AD825. Jeg vil høre om nogen har prøvet at skifte op-amps (Evt. til de her nævnte) - og med hvilket resultat - eller om nogen har en generel kommentar til valg af op-amps. Der er vist noget med at nogle har et problem med FET'er, hvilket jeg meget gerne vil høre lidt mere om!

Det kunne også være interessant at høre, om nogen har prøvet deres up-sampler. Er den noget værd i forhold til prisen?

I det hele taget er alle kommentarer om dette produkt velkomne, ligesom jeg vil prøve at besvare evt. spørgsmål fra andre.

Links: En snak om rør her på forummet kan læses her, en test af forskellige opgraderinger kan læses her, forhandleren af Tjoeb'en kan findes her - hvor man også kan læse div. tests af Tjoeb'en

Håber der kommer en spændende tråd ud af dette!

Til sidst en lille bøn: Jeg har ikke startet denne tråd for at høre om alternative CD-afspillere. Den er udelukkende dedikeret til Njoe Tjoeb'en, og jeg vil foretrække af den forblev det - på forhånd tak!

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hvor har du købt den?? Igennem ah! selv eller?? Hvis ja, hvordan forløb dette?

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hej Octo.

Jeg købte den direkte hos AH!. En ven skulle alligevel den vej. Alt forløb fint. Kvitteringen fik jeg tilsendt lidt efter. Afspilleren var pakket forsvarligt i dobbelt papkasse, og med letforståelige instruktioner om ibrugtagning med illustrationer - endda fulgte der en lille skruetrækker med - fin service!

I det hele taget er Herman van Den Dungen en utrolig flink og hjælpsom mand. Bl.a. havde jeg nogle spørgsmål om indgangsimpedansen på min HOLFI, og han gjorde rigtig meget for at finde ud af, hvordan det ville påvirke Tjoeb'ens præstationer. Umiddelbart fraråder de at bruge en indgang med anden impedans end de 'normale' 20kOhm.

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Har haft den fulde version, absolut en rimelig afspiller dog vil jeg sige at mange ting kan gøres bedre, bla. at skifte rør. Prøv det det kan helt sikkert betale sig at eksperimentere lidt.
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er et par andre rør at prøve. CCa er en high grade e88cc, ahh nej, det er det nok ikke, men det påstår de kloge. Den er udemærket. Der er desuden et billig alternativ i 6N1P som koster ca. 75 kr. Det har en lidt varmere klang. CCa er mere tørt og virker måske strammere???? Hvorfor har du ikke opsampling??? Var selv på denne spille for et stykke tid siden, men næste cd bliver Azur 640C til kun 2700kr.

God fornøjelse

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hej Tadman.

Jeg har ikke ville opgradere endnu, idet nye højttalere har været dér hvor jeg har 'leget' i den sidste tid. Nu er tiden kommet til at prøve.

M.h.t. rør er der jo rigtig mange muligheder. Tak for dine forslag! Efter at have læst utallige artikler og tests på nettet, er jeg kommet frem til at jeg måske vil prøve nogle Amperex White Label (Måske USN-CEP) 7308. Skal bare lige ha' fundet dem til en go pris.

Opsampling kræver også lige lidt opsparing - kommer tid kommer råd

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Skulle nogen ligge inde med rør af 6DJ8 (ECC88) typen, som de vil låne ud til test (Her skal lige lyde en stor tak til Kibri/Schelde for 'hovedståen' i div. gemmer! ), vil jeg blive meget glad! Gerne i Københavnsområdet. Så kan jeg jo invitere på et lille glas mens der lyttes

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg fik lige mulighed for at høre Njoe Tjoeb 4000 hos producenten af upsampleren, den lyder efter min mening klart bedre med upsampler.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hej Karsten.

Tja det skulle den vel egentlig også med den merpris!? Men der er vel også forskellige holdninger til opsampling - som til alt andet

Ved du hvilke rør der sad i den?

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Nej, der er desværre ikke så mange muligheder lige med ecc88. Den har få ækvilenter. Der er en masse af disse typer på markedet og jeg vil anbefale Siemens e88cc som er det samme som en CCa og så selvfølgelig Telefunken e88cc . Prøv 6N1P, den er glimrende. Så er der PCC85, den er billig og har omtrent samme data som ecc88. Den er måske bedre!!!!!???? Jeg kender en som har nogle af disse fra Telefunken nye. Har desværre lige solgt alle mine CCa og e88cc, ellers kunne du bare have lånt dem i et stykke tid. Jeg har ikke tid til at lytte på anlæg. Desværre.

Tadman

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Dolkin skrev:
Hej Karsten.

Tja det skulle den vel egentlig også med den merpris!? Men der er vel også forskellige holdninger til opsampling - som til alt andet

Ved du hvilke rør der sad i den?

Jeg så upsampleren til 349 USD, det er vel ikke så galt. Du skal også tage med i betragtning at det er en "intelligent" upsampler der deler teknologi med nogen af de rigtigt gode af slagsen.

Spillen var bestykket med standard rør fra fabrikken, så ikke noget hokus pokus her.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 05:13 | IP-adresse registreret  

Tadman: Tak for dit input. Har jo nok låst mig fast på 6DJ8 rør, så det er da spændende med andre alernativer. Hvad er forskellen på dine forslag og 6DJ8 - sådan rent teknisk? M.a.o. hvilke forskelle skal 'spillen' forholde sig til?

Karsten: Hvad betyder 'intelligent' upsampler? Og hvad mener du med 'hokus'pokus' i.fht. rørene. Jeg mener at der må være forskel på, om man lytter til up-sampleren med standard rørene (JAN ECG 6922), eller med rør af langt højere kvalitet - hvad siger du?

Vil stadig gerne høre kommentarer til op-amps! Hvad er det med de FET'er Hr. Auspuff?

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Dolkin skrev:

Karsten: Hvad betyder 'intelligent' upsampler? Og hvad mener du med 'hokus'pokus' i.fht. rørene. Jeg mener at der må være forskel på, om man lytter til up-sampleren med standard rørene (JAN ECG 6922), eller med rør af langt højere kvalitet - hvad siger du? 

Du kan læse om det her: http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0104/tjoeb.h tm

Hokus pokus var ikke ment i nogen skeptisk forstand, der er klar forskel på lyden af de forskellige rør, ingen tvivl om det.

Mvh,

Karsten

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Jeg så upsampleren til 349 USD, det er vel ikke så galt. Du skal også tage med i betragtning at det er en "intelligent" upsampler der deler teknologi med nogen af

En intelligent upsampler... ja ja... det er lige så fint som når Technics skriver "New Class-A Design" på en forstærker til 1.200,-.

Hvis nogen har skabt en intelligent upsampler, så tror jeg de står til en nobelpris, for så har de jo skabt kunstig intelligens. Og det er mig bekendt ikke rigtig lykkedes nogen endnu. Denne upsampler arbejder efter en algoritme, og tænker altså ikke selv!

Men udtrykket "intelligent upsampler" er da meget smart, er blot endnu et afde typiske "HIFI-begreber", der skal få knap så teknisk begavede HIFI-nydere til a invistere Deres kroner. Ok jeg er da også helt sikker på, at der er mange der falder.

Det kunne være sjovt hvis man startede med at lancere en "almindelig" upsampler, og så senere lod folk upgradere til den intelligente. Og så blot lod den samme upsampler sidde i, men satte et nyt klistermærke på fronten. Jeg vil æde min gamle hat (let krydderet) på, at en hel del såkaldte entusiaster alligevel ville kunne høre forskel!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
StudioSound skrev:

Jeg så upsampleren til 349 USD, det er vel ikke så galt. Du skal også tage med i betragtning at det er en "intelligent" upsampler der deler teknologi med nogen af

En intelligent upsampler... ja ja... det er lige så fint som når Technics skriver "New Class-A Design" på en forstærker til 1.200,-.

Hvis nogen har skabt en intelligent upsampler, så tror jeg de står til en nobelpris, for så har de jo skabt kunstig intelligens. Og det er mig bekendt ikke rigtig lykkedes nogen endnu. Denne upsampler arbejder efter en algoritme, og tænker altså ikke selv!

Men udtrykket "intelligent upsampler" er da meget smart, er blot endnu et afde typiske "HIFI-begreber", der skal få knap så teknisk begavede HIFI-nydere til a invistere Deres kroner. Ok jeg er da også helt sikker på, at der er mange der falder.

Det kunne være sjovt hvis man startede med at lancere en "almindelig" upsampler, og så senere lod folk upgradere til den intelligente. Og så blot lod den samme upsampler sidde i, men satte et nyt klistermærke på fronten. Jeg vil æde min gamle hat (let krydderet) på, at en hel del såkaldte entusiaster alligevel ville kunne høre forskel!

Den opmærksomme læser ville lægge mærke til at ordet "intelligent" var skrevet i anførselstegn, hvormed det pågældende ord skulle forstås i overført betydning.

Det er korrekt at der upsamples vha. en algoritme, hvilket også er et skridt yderligere end det der normalt foregår ved upsampling.

Hvis du har den holdning at der alligevel ikke er noget der gør forskel, så er det nok bedst at bare nyde B&O lyden, og ikke udtale sig om ting som du hverken har prøvet eller vilje til at afprøve.

Mvh,

Karsten

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Er det et skridt fremad, a man benytter en algoritme til at lave upsampling?? Undskyld mig, men hvor har du studeret elektronik??? Kan du give et eksempel på, at man kan upsample udn at benytte en algoritme?? Nej vel. Så måske det var dig der ikke skulle udtale dig om ting du ikke ved noget om...!

Og så har jeg skam prøvet en hel del før jeg konverterede til B&O. Og jeg har også haft noget som lød bedre. Men derfra og så til at kalde B&O noget l**t.... Men ak.... du er branchemedlem... du skal vel tjene på disse smarte "begreber", som intet har på sig. Bare en skam du ikke en gnag ved hvad der ligger bag dem!

Skal måske lige lave en tilføjelse, inden du prøver dine lommefilosofier igen. Jeg er elektronikuddannet, med speciale indenfor digital audio.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hurtig,

Så prøv lige at gennemse det link jeg har henvist til tidligere, der er en kortfattet beskrivelse af teknologien bag.

Jeg har ikke lyst til at starte en krig med dig, men når du sidestiller effekten af en særdeles hørbar opgradering, med effekten af et klistermærke, vel og mærke uden overhovedet at have lyttet på det du udtaler dig om, så er det bare for langt ude.

Så vil jeg i øvrigt også gerne have at du fortæller mig hvor jeg har omtalt B&O negativt?

Mvh,

Karsten

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke sagt at du har omtal B&O som noget l**t. Men der er mange der har deres fordomme om dette firma, som vi som danskere egentlig burde være stolte af.

Tag en tur til udlandet... der ved de godt hvad det er, og vil give deres venstre arm for det!

I øvrigt et fint link... men endnu en gang er der jo bare tale om værdiløs salgsgas. Meget fint at man blander lidt teknisk snak ind i det. Det betyder at det bliver mere troværdigt, specielt for folk uden det store kendskab til elektronik. De hopper i fælden, da de overvældes af den smarte tekniksnak (gad vide om du også gjorde det). Men i bund og grund tekniksnakken jo vredet mest muligt, og korrigeret for at passe på netop dette produkt.

Pairr er taknemmeligt! Og man kan sagtens forklare teknologiens virkemåde teoretisk, med en teori der slet ikke passer på teknologien.

Kan huske i min tid på ingeniørskolen, hvor en lærer i videregåene matematik lave en beregning på tavlen, hvor der blev lavet en bevidst fej. Der sad en hel klasse håbefulde ingeniørstuderende, som skulle fange ham i at lave fejlen. Ikke en eneste fangede det, men til sidst var resultatet, at 1=2. Og det er jo ikke korrekt.

Præcis det samme kan man gøre med elektroniksnak. Man kan sagtens forklare hvor smart teorien er, uden at man egentlig snakker om det rigtige!

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

......Og så foretager vi lige et lille kækt sving, og drejer ind på det tråden handler om igen!!!!

Og så prøv LIGE at hold en ordentlig tone! Jeg ved godt at jeg hverken er moderator el. a., men jeg vil ikke ha' tråden ødelagt af, at folk ikke gider læse mere mundhuggeri og defor holder sig væk - det er vel til at forstå ikk'!?

PEACE BROTHERS

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Dolkin,

Fair nok Jeg har ikke noget ønske om at spolere din tråd.

Kort fortalt, så det jeg hørte af forbedringer med upsambleren, var klart bedre defineret bas og et mere "analogt" lydbillede. Ikke noget problem at høre forskel.

Mht. rør, så vil jeg helst ikke udtale mig specifikt. Der er forskellige anbefalinger på nettet som du kan bruge som udgangspunkt.

Mvh,

Karsten

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes