Emne: Njoe Tjoeb 4000 (Rør,op-amps,upsampler?) ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg har da også hørt rigtig meget godt om den upsampler - og den bliver budgetteret så snart der er 'plads' til det.....
Er der nogen der har en med upsampler, som man f.eks kunne komme til at høre?
__________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 04:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmm......kan jeg konkludere af denne tråd, at der ikke er nogen der har lyst til at diskutere valg/brug af 6DJ8(ECC88)rør - ELLER op-amps......hmmmmm.....
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 31 Maj 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Er det et skridt fremad, a man benytter en algoritme til at lave upsampling?? Undskyld mig, men hvor har du studeret elektronik??? Kan du give et eksempel på, at man kan upsample udn at benytte en algoritme?? Nej vel. Så måske det var dig der ikke skulle udtale dig om ting du ikke ved noget om...!
Og så har jeg skam prøvet en hel del før jeg konverterede til B&O. Og jeg har også haft noget som lød bedre. Men derfra og så til at kalde B&O noget l**t.... Men ak.... du er branchemedlem... du skal vel tjene på disse smarte "begreber", som intet har på sig. Bare en skam du ikke en gnag ved hvad der ligger bag dem!
Skal måske lige lave en tilføjelse, inden du prøver dine lommefilosofier igen. Jeg er elektronikuddannet, med speciale indenfor digital audio.
|
|
|
Jeg er enig med dig her Huriig. Der er så meget pissnak inden for det digital audio, så det er helt ubegribeligt. Det utrolige er, at mange prøver at knytte deres lyttemæssige-forventninger/oplevelser til disse marketing slogans.
|
| Til top |
|
| |
Oluf Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 31 Maj 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dolkin
Jeg ved ikke, hvor meget du kan bruge mit indput til - men når
du nu efterlyser....
Nu har jeg ikke en Tjoeb, men en Unison Research Unico CD.
Egentlig var det rørene i min forstærker jeg ville skifte først,
men den er lige skildt ad p.t. så det blev min CD som var første
forsøgskanin. Oprindeligt sidder der nogle JAN 5814 Philips
(ECC82) rør i den, men dem skiftede jeg ud med nogle Mullard
CV 4003. De har kun siddet i kort tid, men det har alligevel givet
en markant lydforandring (endda over min gamle cyrus2 +psx).
Det var lige som om, at der blev sluppet mere "musik" igennem.
Og den musik der slippes igennem har en "klangægthed", som
de gamle rør ikke kan matche. Dette er det første grove og
overordnede indtryk jeg har fået af de nye rør - så det bliver
nok ikke sidste gang jeg har testet nye rør. Min foreløbige
konklusion må ihvertfald være, at der er meget lyd at hente
her. Om det samme gør sig gældende i din Tjoeb ved jeg ikke,
så du må jo bare teste løs og stole på dine egne øre.
Hvad angår op-amps så har jeg ikke testet nogle endnu, men
om alt går vel har jeg snart testet AD8065, BB627 og NE5532/
34 i første omgang i min forstærker - og så vil jeg vende tilbage
til tråden, hvis du er interesseret.
Måske er problemet, er der ikke er så mange som har en
Tjoeb?
Og det vrimler nok heller ikke med folk, der leger med rør i stor
stil, selv om de er ved at komme "på mode " igen.
vh Oluf
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 31 Maj 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Hej.
Op-amps'ne er af typen BB OPA604. Flere har bemærket at der måske kunne hentes noget ved at skifte disse ud - evt. med BB OPA627 el. Anolog Devices' AD825. Jeg vil høre om nogen har prøvet at skifte op-amps (Evt. til de her nævnte) - og med hvilket resultat - eller om nogen har en generel kommentar til valg af op-amps. Der er vist noget med at nogle har et problem med FET'er, hvilket jeg meget gerne vil høre lidt mere om!
|
|
|
Jeg må erkende, at jeg ikke kender den maskine af andet end omtale. Jeg er ikke rigtigt til rør og har ikke været det i de sidste 25 år. Til gengæld har jeg brugt lidt tid på op-amps, for de sidder jo øjensynligt i alt udstyr i alle prisklasser nu om dage. Efter at visse kredse af digitalt tilsnit SKAL være ICér, er det lykkedes at inficere selv high-end udstyr med opamps med "såkladte" high-end egenskaber. Fordelene herved er egentlig blot at gøre det nemmere for konstruktørerne. Man kan meget nemmere bygge en stabil forstærker med ICér end med diskrete komponenter. Lige dem du nævner har jeg haft fornøjelsen af at lytte til, det jeg ikke har prøvet er at lytte til dem gennem en rør buffer, hvilket nok deler kortene ud på en lidt anden måde end ellers. Men for at begynde et sted, så skal du finde ud af, hvad det lige præcist er de opamps laver. Sidder de i I/V konverteringen (den sidder umiddelbart efter DAC chipsene). Virker de som forstærker i et aktivt filter, så er de normalt modkoblet med et RC led el. lign, måske endda 2 hvis det er en dobbelt opamp. Alt efter hvad det er de har fået tildelt af opgaver, vil du kunne finde alternativer med andre karakteristika. FET´s som er en slags transistor, der fungerer ved hjælp af felter, har en karakteristisk lyd, som man enten synes er dejlig behagelig, eller også kan man ikke udstå den. De lyder i mine ører glatte og glansbilledagtige og så skøjter de rundt på overfladen og når aldrig rigtigt til bunds i musikken. Især går det ud over gengivelsen af de svage niveauer, som egentlig er dem der fortæller meget om det miljø, der er optaget i. Bipolare transistorer har en noge anden lyd, der er betydeligt mere direkte og i visse tilfælde kan de præstere en præcission og støjsvaghed, som man generelt ikke får med FET´s. Men nu er spørgsmålet så, hvorfor har du købt Njoe Tjoebén? Var det rørlyden du faldt for? Vil du helst have dine skiver gengivet blødt og behageligt? Hvis du svarer ja til ovenstående, så tror jeg egentlig du skal forblive i BB´s program, OPA 627 er berømmet verden om, for fin lyd og en tårnhøj pris. Jeg tror den vil passe fint ind. Hvis du ikke kan svare ja til spørgsmålene, så mener jeg nok, at en anden kan få mere glæde ud af Njoe Tjoebén end du kan, idet du nok bør se dig om efter noget uden rør i udgangen. Grunden til denne lidt radikale indstilling over for din CD spille er, at du anyway aldrig får den til at lyde, som om der ikke er rør i den. Derfor må du nok gre op med dig selv, hvad det egentlig er du vil opnå. Jeg ville klart blive i den lidt bløde liga med den spille - altså ikke forsøge at drive præcission og stramhed frem til et punkt, hvor rørene kommer til at virke som stopklods. En god idé kunne være, at spørge konstruktøren om, hvad han egentlig mente med konstruktionen, og så kan du jo selv vurdere om det er lykkedes for ham.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Hurtig skrev:
|
Er det et skridt fremad, a man benytter en algoritme til at lave upsampling?? Undskyld mig, men hvor har du studeret elektronik??? Kan du give et eksempel på, at man kan upsample udn at benytte en algoritme?? Nej vel. Så måske det var dig der ikke skulle udtale dig om ting du ikke ved noget om...!
Og så har jeg skam prøvet en hel del før jeg konverterede til B&O. Og jeg har også haft noget som lød bedre. Men derfra og så til at kalde B&O noget l**t.... Men ak.... du er branchemedlem... du skal vel tjene på disse smarte "begreber", som intet har på sig. Bare en skam du ikke en gnag ved hvad der ligger bag dem!
Skal måske lige lave en tilføjelse, inden du prøver dine lommefilosofier igen. Jeg er elektronikuddannet, med speciale indenfor digital audio.
|
|
|
Jeg er enig med dig her Huriig. Der er så meget pissnak inden for det digital audio, så det er helt ubegribeligt. Det utrolige er, at mange prøver at knytte deres lyttemæssige-forventninger/oplevelser til disse marketing slogans.
|
|
|
I og med der er tale om en algoritme ville det så være helt utænkeligt at denne kunne være opbygget så det havde indflydelse på det endelige resultat, og at der muligvis kunne være algoritmer som gør resultatet bedre og mere autentisk end andre?
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 05:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oluf:
For det første har dit 'rør-input' en betydning, idet jeg tænker at skift af rør måske aldrig vil være dumt - uagtet brugen af rørene i CD-afspilleren - mer om det senere - men du bekræfter på sin vis min teori!
Din test af op-amps vil jeg MEGET gerne høre mere om!!!
Kurt Kubik:
Først og fremmest har jeg altid haft den holdning, at IC-kredse er for nemhedens skyld, og IKKE for lydens!
Hvad angår opgaven for mine op-amps, vil jeg søge et svar hos konstruktøren - ligesom med dine senere spørgsmål.
Spørgsmålet omkring FET'er er netop opstået, efter at jeg, diminuitivt, deltog i en diskussion om 'den analoge del i en D/A-converter', og er derfor udledt af udtalelser (Bl.a. fra dig) derfra.
Grunden til at købe Tjoeb'en er fleresidet. For det første for at bringe rør-lyden ind i mit univers - dog forstærket af en SS forstærker. Dernæst for at prøve at høre hvordan CD-mediet kan 'manipuleres' - og i hvilken retning. Og til sidst fordi jeg har læst så FORBANDET mange udtalelser om denne CD-afspillers fortræffeligheder!
Min tanke har nok været et kompromis imellem den 'bløde' lyd i rørene, og så alligevel en vis 'stramhed' og detaljering i helheden. Derfor tænker jeg også at jeg måske ville kunne nyde godt af NE'ens 'atributter' i denne mikstur af forskellige mål!? Om så mit ønske om stramhed og præcision i sidste ende vil kræve en ofring af Tjoeb'en, ja så er jeg også klar til det! Hvad tænker du?
Tak for jeres indlæg!!
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 05:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kramer71, Karsten (Studio Sound) og Hurtig:
Hvad med at oprette en tråd med navnet: 'Brug - eller ej - af algoritmer i up-samplere'???
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Kramer71, Karsten (Studio Sound) og Hurtig:
Hvad med at oprette en tråd med navnet: 'Brug - eller ej - af algoritmer i up-samplere'???
|
|
|
Jo da, men nu har du jo selv skrevet "Upsampler" i emnelinien....
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Karsten
Det har du da fuldstændig ret i! Det var da også lidt i sjov, da jeg ikke fatter en lyd af hvad I snakker om
Fortsæt endelig - der er jo altid noget at lære!! __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
| [
I og med der er tale om en algoritme ville det så være helt utænkeligt at denne kunne være opbygget så det havde indflydelse på det endelige resultat, og at der muligvis kunne være algoritmer som gør resultatet bedre og mere autentisk end andre?
Mvh,
Karsten
|
|
|
Ja, det er korrekt, at nogle algoritmer er bedre end andre. Men det er helt forkert at påstå, at den er bedre end andre typer fordi den benytter en algoritme. Det gør de jo alle sammen, og det vidner om totalt manglende forståelse for elektronikken.
Minder lidt om sælgeren i Merlin der påstår, at forstærkeren er balanceret.... fordi den vejer lige meget i begge sider. Han fatter heller ikke noget om elektronikken.
Men det er jo typisk i denne branche. Kan man få det til at lyde fint og woodoo agtigt, ved at sige at den udmærker sig ved at benytte en algoritme.... så er det sgu lige meget om det er noget vås... bare folk hopper på den!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
kramer71 skrev:
Hurtig skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Mvh,
Karsten
|
|
|
Jo. Men det bliver den jo ikke ligefrem intelligent af. Algoritmen burde fra starten være perfekt, dvs. tilpasset hardwaren og de lydmæssige mål. I øvrigt tilfører digital signalbehandling altid en ekstra form for jitter i sig selv.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
StudioSound skrev:
kramer71 skrev:
Hurtig skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Mvh,
Karsten
|
|
|
Jo. Men det bliver den jo ikke ligefrem intelligent af. Algoritmen burde fra starten være perfekt, dvs. tilpasset hardwaren og de lydmæssige mål. I øvrigt tilfører digital signalbehandling altid en ekstra form for jitter i sig selv.
|
|
|
Mere korrekt vil nok være at sige at digital behandling giver fejl. En upsampler lægger jitterfejlene ind i det digitale signal. Så hvis der bruges en upsampler sammen med en dårlig clock stiger forvrængningen...
Jeg ved ikke hvor meget det betyder, gevinsten af at køre med en højere samplings rate er måske(forhåbentlig) større end de negative sidegivenster.. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj!
Ordet Algoritme dækker jo ikke over andet end en anvendt fremgangsmåde i en given situation.
Vi bruger dem også, når vi laver kaffe! Og når vi... øhøm, fy!
En relevant diskussion om den ene eller den anden algoritme ville kræve en debug af firmware.
Hvad siger du, Langsom? Er du frisk på noget assembler og A/B test af firmware?
Med binær hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
En upsampler lægger jitterfejlene ind i det digitale signal. Så hvis der bruges en upsampler sammen med en dårlig clock stiger forvrængningen... |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Basilman Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
GIV AGT !!!
Man kan ikke erstatte et 6DJ8 rør med et 6N1P rør, da et 6N1P rør skal bruge mere strøm til glød (600 mA), et 6DJ8 rør bruger ca. 350 mA, og et 6N1P rør skal også have mere spænding på B+ for at virke optimalt 
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|