Emne: Eben - kan du hører båttet ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Muzak er faktisk defineret som musik med så lavt niveau at det er vanskeligt at bestemme hvad det er....ikke forstyrrer det væsentlige (indkøb af koteletter, snakke, etc.), men stimulerer underbevistheden.
Det er IKKE genre bestemt 
|
|
|
Hvor har du den definition fra, Groove ?
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror båååååttet, Kurt, stammer fra mange timers intens lytning på plejehjemsmusik gengivet over dine tinitusfremkaldende Dali Diva højttalere...
Er der nogen med et bedre forslag ?
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hællå!
En Tomos er selvfølgelig i dette tilfælde originallyden, hvor Eben er kopien, der skal reproducere originalen så godt som muligt. Det ser så unægteligt ud til, at flertallet mener, at lige netop reproduktion ikke er det Eben slipper bedst fra.
|
|
|
Jeg vil dog lige minde om, at der er utrolig få personer (på dette forum) som ejer et sæt Eben-højttalere, dvs. holdninger og meninger kommer fra relativt korte lyttesessioner, så at sige, at flertallet ikke finder lyden god, er rigtigt, men måske ikke sandheden.
Da jeg selv hørte Eben hos SK-Sound, var jeg begejstret med det samme. Deres lytterum er rimelig stort, og der var skruet godt op for gasspjeldet, for at benytte din terminologi. Da jeg så selv fik dem hjem, var jeg faktisk ikke en skid begejstret!! Der gik mindst en uge før jeg kunne høre noget overhovedet! De spiller så meget anderledes end de andre højttalere jeg har haft, at jeg virkelig skulle fintune øremekanikken for at kunne stille ind på de bølger Eben sendte på. Det kan da være en bygningsfejl hos mig, bevares, men i dag spiller de udelukkende som honning for øregangen, så hele processen har været pegene værd! Jeg ved I nægter at sluge den kamel, men min erfaring var, at den højttaler bare voksede og voksede - ja ja, man skal høre meget før ørerne falder af... __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Jeg tror båååååttet, Kurt, stammer fra mange timers intens lytning på plejehjemsmusik gengivet over dine tinitusfremkaldende Dali Diva højttalere...
Er der nogen med et bedre forslag ? |
|
|
Hvilken humor  Jeg måtte lige have fat i vagtlægen for at få grinet af.  Du skal vide, at jo sværere du har ved at få et godt resultat fra en HT hvor poweresponsen er i orden, jo mere interessant vil den være for hardcore nørder. Den har nemlig en udpræget tilbøjelighed til at stille store krav til de øvrige led i kæden. Det gør Diva i ekstrem grad, derfor laver man den ikke mere og derfor kommer der ingen decideret afløser, fordi det er der ikke salg i. Den type forvrængning der kommer fra HTér er i øvrigt rimelig nem at genkende.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Groove skrev:
|
Muzak er faktisk defineret som musik med så lavt niveau at det er vanskeligt at bestemme hvad det er....ikke forstyrrer det væsentlige (indkøb af koteletter, snakke, etc.), men stimulerer underbevistheden.
|
|
|
|
|
|
http://eufoni.dk/jdv/vis.html
her kan man læse om Muzak, så kunne vi jo læse om (pr)eben her!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Hællå!
En Tomos er selvfølgelig i dette tilfælde originallyden, hvor Eben er kopien, der skal reproducere originalen så godt som muligt. Det ser så unægteligt ud til, at flertallet mener, at lige netop reproduktion ikke er det Eben slipper bedst fra.
|
|
|
Jeg vil dog lige minde om, at der er utrolig få personer (på dette forum) som ejer et sæt Eben-højttalere, dvs. holdninger og meninger kommer fra relativt korte lyttesessioner, så at sige, at flertallet ikke finder lyden god, er rigtigt, men måske ikke sandheden.
Da jeg selv hørte Eben hos SK-Sound, var jeg begejstret med det samme. Deres lytterum er rimelig stort, og der var skruet godt op for gasspjeldet, for at benytte din terminologi. Da jeg så selv fik dem hjem, var jeg faktisk ikke en skid begejstret!! Der gik mindst en uge før jeg kunne høre noget overhovedet! De spiller så meget anderledes end de andre højttalere jeg har haft, at jeg virkelig skulle fintune øremekanikken for at kunne stille ind på de bølger Eben sendte på. Det kan da være en bygningsfejl hos mig, bevares, men i dag spiller de udelukkende som honning for øregangen, så hele processen har været pegene værd! Jeg ved I nægter at sluge den kamel, men min erfaring var, at den højttaler bare voksede og voksede - ja ja, man skal høre meget før ørerne falder af...
I mine øjne tyder det mere på, at du har vænnet dig til den, end at den er rigtig. Jeg har gennem tiderne afprøvet næsten umængder af mærkeligt udstyr, og det er aldrig lykkedes at ændre et dårligt første indtryk til noget bedre. Omvendt er det dog sket mindst én million gange, at et godt første indtryk er blevet afløst af et dårligt. "Wow" bliver meget ofte afløst af et "føj for den". Mange oplever ikke dette, fordi de aldrig prøver at gå tilbage til det oprindelige igen. Derved får f.eks. mange modifikationer også et godt ry, men når man prøver dem ærligt op mod originalkonfigurationen, så er det sjældent, at der er gevinst.
Jeg har ufatteligt svært ved at se, hvad det lige er Eben gør bedre end andre HTér. Tværtimod introducerer de anvendte principper åbenlyse problemer, som man bare ikke ustraffet kan tilsidesætte. Og det er lige hvad der er sket, polylyd så det båtter og en øvre ende der lyder som om nogen sidder og rasler med madpakken (staniol), det krydret med at HTén totalt ændrer lydkarakter, alt efter hvor du befinder dig i forhold til HTén(poweresponse). Det kalder man manglende kontrol over HTéns udstråling. At båndet så godt kan lave ét eller andet, som du vil finde dejligt eller imponerende, det er da ganske vist, men så nemt går det altså ikke. Et velintegreret og homogent lydbillede med masser af dynamik er ganske enkelt et must i den prisklasse - det magter de slet ikke  |
|
|
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
I mine øjne tyder det mere på, at du har vænnet dig til den, end at den er rigtig.
|
|
|
[/QUOTE]
Du kan da sagtens have ret - men det ændrer ikke på det faktum, at jeg er utrolig glad for mine Eben, og synes de spiller forrygende! Måske får jeg en dag en anden mening omkring det, når en anden højttaler pryder min lille stue, og den dag kommer jo. Jeg føler dog ikke jeg går på kompromis med noget pt. og har svært ved at høre de anomalier forumet herinde påpeger. Tværtom synes jeg faktisk de er skræmmende nærværende og det er fedt at blive opslugt af musikken på den måde!!
Mht. til spredningen, giver jeg dig fuldstændig ret!! Derfor kom jeg med mine udmeldinger om, at denne ht krævede noget af placeringen, for man kan ikke bare sidde (eller placere ht) hvor som helst, hvis man vil lytte til Eben. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
lars37 skrev:
Groove skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Der er jo blot tale om en holdning og ikke en definition!!!! |
|
|
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
lars37 skrev:
|
Er der nogen med et bedre forslag ?
|
|
|
Hvilken humor  Jeg måtte lige have fat i vagtlægen for at få grinet af. Du skal vide, at jo sværere du har ved at få et godt resultat fra en HT hvor poweresponsen er i orden, jo mere interessant vil den være for hardcore nørder. Den har nemlig en udpræget tilbøjelighed til at stille store krav til de øvrige led i kæden. Det gør Diva i ekstrem grad, derfor laver man den ikke mere og derfor kommer der ingen decideret afløser, fordi det er der ikke salg i. Den type forvrængning der kommer fra HTér er i øvrigt rimelig nem at genkende. |
|
|
Ja, der plejer ikke at være meget sjov i vagtlæger - så det har sikkert være en optimal medicin!!
Fantastisk - så har jeg hørt hele 3 mandagsmodeller af Divaen. Den lød så ligegyldig som enhver Jamo, blot med alt for meget diskant. Det må vist være derfor, at den er gledet ud af programmet....udpræget produktion af mandagsmodeller 
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra Nudansk ordbog:
Muzak:
Oprindeligt (Amer.) varemærke. (mekanisk) afdæmpet baggrundsmusik i supermarkeder, på arbejdspladser, som skal stimulere arbejds- og købelyst
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men at Kurt lytter til musik som han rent faktisk kan verificerer lyden af i den virkelige verden taler vel for sig selv.....
Det er nok svært at høre BÅÅÅÅÅÅTET på teenage techo , altså imellem de andre dyt og den forøgede blodgennemstrømning i det indre øre som følge at extacy vingummierne....
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
kyhn skrev:
lars37 skrev:
Groove skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Der er jo blot tale om en holdning og ikke en definition!!!!
|
|
|
|
|
|
http://www.free-definition.com/Muzak.html
kunne vi så ikke slippe for mere snak om muzak
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
|
Men at Kurt lytter til musik som han rent faktisk kan verificerer lyden af i den virkelige verden taler vel for sig selv.....
Det er nok svært at høre BÅÅÅÅÅÅTET på teenage techo , altså imellem de andre dyt og den forøgede blodgennemstrømning i det indre øre som følge at extacy vingummierne....
|
|
|
Kan man virkelig gå ud i den virkelige verden og fastslå rigtigheden af den musik, som man hører hjemme på anlægget, Skorpio ? Det må du gerne uddybe noget nærmere, eller vil du mene, at ordet "verificere" ikke lige er særlig velvalgt!!!
Definitionen fra Nudansk ordbog, er nok en af de mest præcise....
Tecno og hifi har efter min mening ikke noget med hinanden af gøre
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen grund til at gentage Kurts indlæg 
Nå, følte du dig truffet? 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må du jo bruge prutten i sennepsglasset.......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Skorpio skrev:
|
|
|
|
Kan man virkelig gå ud i den virkelige verden og fastslå rigtigheden af den musik, som man hører hjemme på anlægget, Skorpio ? Det må du gerne uddybe noget nærmere, eller vil du mene, at ordet "verificere" ikke lige er særlig velvalgt!!!
Definitionen fra Nudansk ordbog, er nok en af de mest præcise....
Tecno og hifi har efter min mening ikke noget med hinanden af gøre
|
|
|
Du kan i meget høj grad lære enkeltinstrumenterne at kende. eg lytter meget tit til flygel, og det er faktisk ret nemt at høre hvorledes de enkelte optagelser er lavet - afstanden m.m. Hertil har flygler af forskeligt fabrikat deres helt egne særkender. Prøv og du vil overraskes, men det gælder kun og alene for de simpleste optagelser, hvor der er anvendt 2 omnidirektionelle mikrofoner i AB opstilling Evt. binauralt. Bruges der mixerpult er det en anden verden. En del lækre optagelser af flygler finder du f.eks. på Denon, Proprius og enkelte andre labels. Det sparker klodser, så det får sopranen frem i selv den bredeste murearbejdsmand  .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Fantastisk - så har jeg hørt hele 3 mandagsmodeller af Divaen. Den lød så ligegyldig som enhver Jamo, blot med alt for meget diskant. Det må vist være derfor, at den er gledet ud af programmet....udpræget produktion af mandagsmodeller  |
|
|
Der er åbenbart langt ind til fattemekanismen her på denne solbeskinnede torsdag  . Hvis også den 3. er yt, hvorfor kigger du så ikke efter andre årsager  . Det du beskriver er faktisk ret præcist lyden af FET befængt grej. Glansbilledlyd med fokus på toppen og så typisk en bund der slatter rundt for sig selv. Sådan har jeg også hørt Diva spille i øvrigt også Coupé, den er dog nemmere at leve med for de følsomme. Du vælger at give HTén skylden som så mange andre. Forvrængning der kommer fra en HT har dog nogle helt grundlæggende kendetegn, som intet har med det du nævner at gøre. Om igen og vær kun alt for grundig.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm....Med hensyn til de dalier der, så er det begge modeller jeg også har hørt i en årrække i klubben, jeg har nu aldrig hørt dem spille for lyst, så det må have været noget med greejet at gøre, en hver B&W højtaler ved siden af en diva eller coupe spiller jo næsten dobbelt så lyst (hystrerisk diskant ), men det er bare mine ydmyge oplelvesler. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
hmm....Med hensyn til de dalier der, så er det begge modeller jeg også har hørt i en årrække i klubben, jeg har nu aldrig hørt dem spille for lyst, så det må have været noget med greejet at gøre, en hver B&W højtaler ved siden af en diva eller coupe spiller jo næsten dobbelt så lyst (hystrerisk diskant ), men det er bare mine ydmyge oplelvesler. |
|
|
Tjah! Det er nok mere i retning af hvad der er realiteterne. Lys og tinitusfremkaldende er nok de mest ubegribelige beskrivelser jeg har hørt om Grand serien nogensinde. Jeg vil gå med til at sige, at Divaerne måske er lidt til den nøgterne side, men det er så lidt, at kun de færreste nogensinde vil opdage det. En ting er sikkert, der er ingen speaker jeg kender, som afslører forvrængning som de gør. Peak HTén som Lars 37 har som avatar, er dog generelt langt mørkere end alle andre HTér jeg kender. Dertil er de forsynet med et smukt og tydeligt BÅT lidt længere nede end Eben er. Vi er med andre ord lidt ovre i færgetruttet Fremragende kollisionsalarm tror jeg
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
|
Ingen grund til at gentage Kurts indlæg 
Nå, følte du dig truffet? 
|
|
|
Lad være med at bruge fremmedord, når du ikke kan finde ud af at bruge dem i den rigtige sammenhæng - og nej, jeg føler mig bestemt ikke truffet
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|