Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 08:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Eben - kan du hører båttet ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
lars37 skrev:
Skorpio skrev:

Men at Kurt lytter til musik som han rent faktisk kan verificerer lyden af i den virkelige verden taler vel for sig selv.....

Det er nok svært at høre BÅÅÅÅÅÅTET på teenage techo , altså imellem de andre dyt og den forøgede blodgennemstrømning i det indre øre som følge at extacy vingummierne....

Kan man virkelig gå ud i den virkelige verden og fastslå rigtigheden af den musik, som man hører hjemme på anlægget, Skorpio ? Confused Det må du gerne uddybe noget nærmere, eller vil du mene, at ordet "verificere" ikke lige er særlig velvalgt!!!

Definitionen fra Nudansk ordbog, er nok en af de mest præcise....

Tecno og hifi har efter min mening ikke noget med hinanden af gøreWink

Du kan i meget høj grad lære enkeltinstrumenterne at kende.
eg lytter meget tit til flygel, og det er faktisk ret nemt at høre hvorledes de enkelte optagelser er lavet - afstanden m.m.
Hertil har flygler af forskeligt fabrikat deres helt egne særkender.
Prøv og du vil overraskes, men det gælder kun og alene for de simpleste optagelser, hvor der er anvendt 2 omnidirektionelle mikrofoner i AB opstilling
Evt. binauralt. Bruges der mixerpult er det en anden verden.
En del lækre optagelser af flygler finder du f.eks. på Denon, Proprius og enkelte andre labels. Det sparker klodser, så det får sopranen frem i selv den bredeste murearbejdsmand .

Enig med dig vedrørende din beskrivelse af optagelser. Men det er rent vrøvl at sige, at du kan gå ud i "virkeligheden" og få det bekræftet !! 

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
lars37 skrev:

Fantastisk - så har jeg hørt hele 3 mandagsmodeller af Divaen. Den lød så ligegyldig som enhver Jamo, blot med alt for meget diskant. Det må vist være derfor, at den er gledet ud af programmet....udpræget produktion af mandagsmodeller Big smile

Der er åbenbart langt ind til fattemekanismen her på denne solbeskinnede torsdag .
Hvis også den 3. er yt, hvorfor kigger du så ikke efter andre årsager .
Det du beskriver er faktisk ret præcist lyden af FET befængt grej.
Glansbilledlyd med fokus på toppen og så typisk en bund der slatter rundt for sig selv.
Sådan har jeg også hørt Diva spille i øvrigt også Coupé, den er dog nemmere at leve med for de følsomme.
Du vælger at give HTén skylden som så mange andre.
Forvrængning der kommer fra en HT har dog nogle helt grundlæggende kendetegn, som intet har med det du nævner at gøre.
Om igen og vær kun alt for grundig.

Det er rigtig, at jeg har hørt dem over FET befængt grej - men det drejer sig bl.a om Tact, Holfi og Nad Silverline, som hver især er gode forstærkere (efter min ydmyge holdning!). Men kan de ikke levere en rimelig lyd over disse forstærkere, så er det Divaérne, der er problemetDead

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:
Kurt von Kubik skrev:
lars37 skrev:

Fantastisk - så har jeg hørt hele 3 mandagsmodeller af Divaen. Den lød så ligegyldig som enhver Jamo, blot med alt for meget diskant. Det må vist være derfor, at den er gledet ud af programmet....udpræget produktion af mandagsmodeller Big smile

Der er åbenbart langt ind til fattemekanismen her på denne solbeskinnede torsdag .
Hvis også den 3. er yt, hvorfor kigger du så ikke efter andre årsager .
Det du beskriver er faktisk ret præcist lyden af FET befængt grej.
Glansbilledlyd med fokus på toppen og så typisk en bund der slatter rundt for sig selv.
Sådan har jeg også hørt Diva spille i øvrigt også Coupé, den er dog nemmere at leve med for de følsomme.
Du vælger at give HTén skylden som så mange andre.
Forvrængning der kommer fra en HT har dog nogle helt grundlæggende kendetegn, som intet har med det du nævner at gøre.
Om igen og vær kun alt for grundig.

Det er rigtig, at jeg har hørt dem over FET befængt grej - men det drejer sig bl.a om Tact, Holfi og Nad Silverline, som hver især er gode forstærkere (efter min ydmyge holdning!). Men kan de ikke levere en rimelig lyd over disse forstærkere, så er det Divaérne, der er problemetDead

Well!
Så er det jo nok sådan, når du nu siger det.
Jeg kunne dog godt, af helt andre årsager, dy mig for det det grej, ligesom jeg kunne dy mig for de højttalere der fik det til at spille.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Enig med dig vedrørende din beskrivelse af optagelser. Men det er rent vrøvl at sige, at du kan gå ud i "virkeligheden" og få det bekræftet !! 

Det værste vrøvl jeg i mands minde har hørt. .
Du kan ganske rigtigt ikke få et set-up til at gengive trykket fra et orgel.
Men der kan kompenseres herfor med afstand.
Du kan godt få det meste af en del akustiske instrumenter i kassen, blot du ikke kommer alt for tæt på dem, og det gør man ikke når man laver ordentlige og naturtro optagelser. 
Og det skal bare reproduceres når det er bragt hjem, intet andet. 
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
lars37 skrev:

Det værste vrøvl jeg i mands minde har hørt. .
Du kan ganske rigtigt ikke få et set-up til at gengive trykket fra et orgel.
Men der kan kompenseres herfor med afstand.
Du kan godt få det meste af en del akustiske instrumenter i kassen, blot du ikke kommer alt for tæt på dem, og det gør man ikke når man laver ordentlige og naturtro optagelser. 
Og det skal bare reproduceres når det er bragt hjem, intet andet. 

Hvor ved du fra, at det du hører ude i "virkeligheden" er rigtigt ? Prøv at læse din egen beskrivelse - du skal foretage en række subjektive forbehold....

Det kan ren logisk ikke lade sig gøre at bekræfte rigtigheden af en plade hjemme fra samlingen, idet du ikke kan gå ud og opleve en identisk koncert under nøjagtig de samme forhold, som da f.eks koncerten blev optaget. Så skal du råde over en tidsmaskine Big smile 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Hvor ved du fra, at det du hører ude i "virkeligheden" er rigtigt ? Prøv at læse din egen beskrivelse - du skal foretage en række subjektive forbehold....  Tjah! Hvordan ved vi at jorden er rund? Den ser flad ud når jeg kigger på den.
Hvis jeg med bind for øjnene kan fortælle dig om jeg hører en Yamaha eller en Steinway, så er vi vist ved at være godt på vej.

Det kan ren logisk ikke lade sig gøre at bekræfte rigtigheden af en plade hjemme fra samlingen, idet du ikke kan gå ud og opleve en identisk koncert under nøjagtig de samme forhold, som da f.eks koncerten blev optaget. Så skal du råde over en tidsmaskine Big smile
Ultimativt er det rigtigt, med mindre du var til stede ved optagelsen.
Optagelsen vil dog altid foregå fra et punkt, som du ikke selv kan befinde dig i. Det er begrænsningen.

Der er i øvrigt temmelig stor forskel på, hvor præcis en kopi af en given akustisk begivenhed, der er behøvet for at involvere forskellige personer. Nogen kan nøjes med en 78ér med skrat og larm. Andre skal have et dynamikområde på optagelserne, så det kan høres om der er en der har rumlen i maven.

Jeg har set folk juble over noget der bare slet ikke lignede reproduktion, men var fed lyd med alt hvad dette indebærer. der er sågar nogen der båtter sig igennem Miles Davis samlede værker på en omgang polyprutmembraner og synes det er fedt.
Det er såmænd helt fint med mig skal du vide

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ja! Denne tråd har været underholdende.
Jeg er faktisk lidt imponeret over, at Eben gutterne har kunnet holde fingrene fra tastaturet. Jeg ved godt de gør det rigtige, men jeg tror ikke jeg kunne have ladet være med at blande mig.

Til gengæld er der pt. udsolgt af mavemikstur i det nordjyske.

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Ja! Denne tråd har været underholdende.
Jeg er faktisk lidt imponeret over, at Eben gutterne har kunnet holde fingrene fra tastaturet. Jeg ved godt de gør det rigtige, men jeg tror ikke jeg kunne have ladet være med at blande mig.

Til gengæld er der pt. udsolgt af mavemikstur i det nordjyske.

Hej Micjac!
Har de spist Chicken Sushi deroppe Relieved

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

hej mick jagger

Jeg er nordjyde og har ingen (mave)problemer med denne debat. Det er faktisk modsatte side, lidt længere nede at lægehjælp kan blive nødvendigt, idet jeg er ved at grine min røv i laser over denne debat. Især pyroteknikerne gammelnok og ham der totaktshelten er for fede (udtryk lånt fra ungdomstv - sgu ikke som da ingrid og undertegnede styrede )

mvh krydmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt kender du den:

Tomme tønder bulder mest.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Hej Kurt kender du den:

Tomme tønder bulder mest.

Well!
Jeg mener at have hørt den før engang, men er alligevel ikke helt sikker knoldemand.
Men jeg er sørme glad for der er whiskey i mine egefade .

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hvis der er en mægtig 16 års Ardbeg eller Lagavulin i dine tønder Kurt, så kigger jeg snarest forbi Big smile

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hællå!

HIK!

Bushmill og Springbanks.
Single malt så det basker, den første er klar om 7 år.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Drømmer om at smage Springbanks. Skulle være en af Scotlands bedste single malts. Har du købt en andel af en tønde ? 

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

hej sir kurt

Hvorledes vurderes brændværdien på ovennævnte destillater i forhold eksempelvis den bredt anerkendte arnbitter? Bliver der mere krop og større finessse på flammen? Er det i så fald på bekostning af hurtighed og dynamik? Jeg tror mange som jeg venter spændt på et svar.

med Fire 3Fire 3Fire 3Fire 3 hilsen krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Kubik,

Du skulle prøve med neget god Bourgogne ... det giver fred i sjælen. Ud over det så bliver man først blind efter adskillige flasker!

SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej sir kurt

Hvorledes vurderes brændværdien på ovennævnte destillater i forhold eksempelvis den bredt anerkendte arnbitter? Bliver der mere krop og større finessse på flammen? Er det i så fald på bekostning af hurtighed og dynamik? Jeg tror mange som jeg venter spændt på et svar.

med Fire 3Fire 3Fire 3Fire 3 hilsen krydsmads

Brændeværdien af singlemalt er væsentlig højere end Arnbitter, især hvis den tappes direkte fra fad (cask strength).
Faktisk har den direkte fra fad et så stort indhold af alkohol, at den kan få en kat til at sige VUF.
Man hælder whiskyen ud over katten, kyler en brændende tændstik efter den, så siger den VUF .
Lad være med at gøre det hjemme i stuen.

Så er det det med det æstetiske og kunstneriske indtryk af afbrændingen, da hælder jeg lidt mere til Arnbitter, fordi det er noget klister, der bedre sætter sig fast på den brændende højttaler - man kan måske sammenligne det idt med bensin og diesel. Diesel er sværere at antænde, men når det først er i gang, så kan det dårligt slukkes igen. Whisky er lidt mere ovre i bensinafdelingen, hvor det siger VUF og så er der gang i den, men i kortere tid.
Så for at være helt sikker på, at flammerne får godt fat, så foreslår jeg Arnbitteren.

Flammerne fra en god whisky har det lidt med, at gøre mig lidt parallelforskudt. Jeg stemmer gerne i med mit fædrelands vemodige sange og så fortryder jeg dagen efter, at jeg spildte min fine whisky på et par AVér. Men flammerne fra Whisky er smukkere, højere og mere velduftende.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:
Drømmer om at smage Springbanks. Skulle være en af Scotlands bedste single malts. Har du købt en andel af en tønde ? 

Yepper!
Er i øvrigt blevet budt en formue for den af et par tyskere - men NIXEN BIXEN.
Fulde svin og så oven i købet fulde TYSKE svin på farmands medicin?
De må være tossede
Så hellere selv blive blind.

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Kan man lave Whiskey på eben fade ???? Burde give en røget smag ala Islay varianterne....

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hold da fast Kurt - jeg kigger forbi, når tønden kommer. Så tager jeg en slave Jack Daniels med, som vi kan hælde over dine Diva og sætte ild på l**tet.  Så kan vi nyde en eller flereWink glas Springbank Cask Strengt og nyde varmen fra bålet(og især fra whiskyen!!). Det må være årets ide... Tongue

Lars

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum