Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 12:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Eben - kan du hører båttet ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hej Alle
Nu har jeg startet denne tråd og har forsøgt at følge med så godt som muligt og kan endnu engang konstatere at vi er forskellige, vi hører måske det samme men fortolker det ikke på samme måde. Lyd er åbenbart omfattet af de samme mekanismer der får nogle folk til at syndes at Richard Ragnval er sanger (når ja, måske lidt korny eksempel, men tro mig de er derude) og så til at nogle nærmest får det dårligt ved bestemte typer af musik.

Nogle typer af lyde er vi alle næsten enige om er frygtelige, negle på tavle, tandlægebor, flamingo der gnides mod hverandre (ikke fuglene, selv om det også ville være grimt på flere måder) men under denne kategori hører ikke Eben og andre højttalere med poly-membraner. Hvordan kan det nu være, hvorfor hører nogle voldsomme resonanser i polymatrialet medens andre hører detaljer og dynamik.

Der er også dem der stræber imod af få et anlæg der kan spille deres musik sådan som den lyder ved koncerter (rockmusik) det ville nok ikke være det jeg stræber efter for magen til grovkornet spektakel skal man godt nok lede længe efter, her overgår lyden fra selv et billigt anlæg "live" lyden med flere længder. Læg lige mærke til at jeg ikke siger at live-lyd ikke kan noget, for der er ikke nogen tvivl om at det kan spille højt og bassen går jo lige i mellemgulvet og hver ting til sin tid, jeg siger bare at den lyd ville jeg ikke have i min stue for det har ikke noget med hifi at gøre. Jeg mener ikke generelt at der er rigtigt og forkert i denne debat, kun for den enkelte.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Man kan jo kun undre sig over, at så mange gang på gang tror, at nu er er igen kommet en revolution i hifi-branchen.

Samtidigt er det meget svært at forsvare noget, som er så subjektivt som en lytteoplevelse.

Husk nu på, at både producenter og hifi-magasiner har en interesse i, at der sker en udvikling ellers vil der ikke blive solgt udstyr eller magasiner.

Derfor overdrives udviklingen. Eben er vel bare endnu en ny højttaler, som i bund og grund bygger på konventionel teknologi.

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Kurt og andre

Jeg kan da godt komme men flere gode begrundelser for at bruge omtalte poly-halløj til membraner ad.1 "det er billigt" ad.2 "det tager sgu' ikke mere end 100 ms. at forme en spandfuld af skidtet" ad.3 "materialet kan med fordel anvendes i bilhøjttalere og andre steder med høj fugtighed (toilettet)" ad. 4 " efter lidt plasma behadling kan du lime på det så du skutte kan få l*rdet fra hinanden igen" og der er sikkert 100 andre fordele, jeg kan dog ikke komme med nogle begrundelser der handler om Hifi  

Jeg tror materialet nemt lader sig forarbejde ens.. 

Derved får man ens frekvensgang/impulsrespons i højre og venstre side, hvilket jo er befordrene for stereo perspektivet..

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig lyttet på Eben så jeg aner ikke om de kan "båtte" eller ej - men det lader dog til at der er tilfredse ejere i det ganske land, så helt dårlig er den nok ikke.

Søren, du taler meget om enkeltheder i komponenter, polymembraner, FET's o.lig - og med samme konklusion at det ikke dur, det er åbenlyst blevet dit overordnet mål at "scamme" produkter som indeholder nogle af disse uhyrligheder af komponenter - og du får det til at lyde så enkelt at nå frem i mål når bare der ikke er FET's, polymembraner o.lig til stede - det er en grov forenkling som du benytter dig af, du bedømmer ikke produktet som en helhed, eller er det mig som har misforstået noget ?

Iøvrigt er der ligeledes en klar tendens til at lovprise dit eget grej -og det er selvom du spiller på mainstream/konsum Dali's. Det passer sgu ikke helt rigtigt sammen med en seriøs bedømmelse af Eben eller andet i en kvallitet som klart ligger milevidt fra Dali.

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at høre hvilke referancer du ellers har -og naturligvis noget du du har bedømt i egen "bathule" -ikke én eller anden forkølet messe hvor man ikke for et seriøst indtryk afligevel.

Iøvrig er der en alt for stor grad af navlepilleri når talen falder på "jeres" egne højttalere ... uha ... uha så kommer alle de positive taler frem og hvor meget mere rigtigt de spiller og det er uanset pris !

Må jeg lige bede om lidt mere objektivitet og mindre sandkasse !

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jeg har aldrig lyttet på Eben så jeg aner ikke om de kan "båtte" eller ej - men det lader dog til at der er tilfredse ejere i det ganske land, så helt dårlig er den nok ikke.

Søren, du taler meget om enkeltheder i komponenter, polymembraner, FET's o.lig - og med samme konklusion at det ikke dur, det er åbenlyst blevet dit overordnet mål at "scamme" produkter som indeholder nogle af disse uhyrligheder af komponenter - og du får det til at lyde så enkelt at nå frem i mål når bare der ikke er FET's, polymembraner o.lig til stede - det er en grov forenkling som du benytter dig af, du bedømmer ikke produktet som en helhed, eller er det mig som har misforstået noget ? At jeg ikke kan lide FET´s er vel gået op for de fleste, ligeledes at jeg ikke er vild med polypropylen som membranmateriale.
Men at påstå at jeg ikke gider dette og hint fordi der sidder både det og det i produktet, er decideret usandt. Hvis jeg skulle vælge mellem f.eks. en amp med en FET i indgangen og med servokredsløb og uden modkobling og så en opampbaseret amp med kondensator og modkobling enmasse, så vil jeg da slet ikke nødvendigvis fravælge den FETbestykkede.

Hvis valget derimod er ens forstærkere, med undtagelse af FET bestykningen, så vil jeg æde en rå kamel på, om ikke de sædvanlige dødkedelige FET egenskaber bare trykker igennem, så det tydeligt høres.

Men i øvrigt synes jeg, at dit indlæg egentlig bærer præg af, IKKE at have oplevet disse ting, hvorfor pøver du ikke, så tales vi ved om det bagefter.

til at lovprise dit eget grej -og det er selvom du spiller på mainstream/konsum Dali's. Det passer sgu ikke helt rigtigt sammen med en seriøs bedømmelse af Eben eller andet i en kvallitet som klart ligger milevidt fra Dali. Hvor og hvornår her jeg gjort det?
Det er dog det værste sludder jeg længe har læst. Jeg anbefaler aldrig nogen, at købe de produkter jeg har, ligesom jeg heller ikke lovpriser Dali i høje og generelle vendinger. De har lavet enkelte produkter jeg godt kan lide, dermed intet sagt om de andre. Faktisk har jeg også hørt en Thule Amp engang, der bare kørte s¨å det var en lyst, en fra Electrocompaniet, NAD, Doxa og ikke ret mange flere. det vil dog aldrig få mig til, at tage det udgangspunkt, at de også laver et godt produkt næste gang.

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at høre hvilke referancer du ellers har -og naturligvis noget du du har bedømt i egen "bathule" -ikke én eller anden forkølet messe hvor man ikke for et seriøst indtryk afligevel.
Hjemme i Baronens gemakker har der indenfor de seneste åringer været besøg af CD maskiner fra:

Orpheus Zero
Linn CD12
Linn Ikemi
Denon DCD3000
Sony
og enkelte jeg ikke husker

Der har været et par forskellige preams
Et hav af kabler
Lidt HTér - ikke mange.

Men når nu talen falder på messer, så vil jeg love dig en helt bestemt ting - det jeg har hørt der fra Eben, kræver slet ikke nærmere undersøgelse, det er allerede med al ønskelig tydelighed demonstreret allerede. At jeg så alligevel har hørt det flere gange, skyldes såmænd bare jysk grundighed.

Iøvrig er der en alt for stor grad af navlepilleri når talen falder på "jeres" egne højttalere ... uha ... uha så kommer alle de positive taler frem og hvor meget mere rigtigt de spiller og det er uanset pris !

Jeg må sige, at jeg heller ikke finder dit indlæg specielt obejektivt.
Jeg er ikke bannerfører for noget som helst andet end god, ren uforvrænget og realistisk lyd - intet andet.
At du får det til at lyde som reklame for det jeg har valgt, mener jeg er din egen sag. Mit udstyr står hvao det står, fordi jeg finder det for en fair "trade off". Og så giver det sig ikke ud for mere end det kan holde. Om du bryder dig om det, er ikke det der interesserer mig - jeg skal såmænd blot kunne leve med det.
Og her er vi såmænd ved kernen.
Alle disse superlativer, der hægtes på dette og hint er efter min opfatelse helt ude i skoven. Begrebet "reference udstyr" er så totalt inflaterert, at det ikke længere kan tillægges betydning.
Alt kendt udstyr spolerer lyden godt og grundigt, nu gælder det såmænd bare om at finde det mindst ringe af det. Og her er meget lang mellem snapsene, skulle jeg hilse og sige herfra
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hej Alex

Nogle mennesker har det meget let, de ved hvad vej de vil gå, hvad de kan lide og ikke. Det gør alting meget lettere end at have det som mig der godt kan se og hører noget rigtigt i mange produkter, om der er poly dit eller dat i højtalerne eller FET'er i forstærkerne er jeg sgu' fløjtende ligeglad med, jeg mener der er da sket større forbrydelser mod menneskeheden så "I don't care". Det jeg bekymre mig om er om det produkt jeg overvejer at købe lyder godt efter min smag. I tilfældet Kurt von Kubik har du en kombination af at han ved hvad han vil have og ikke, sammen med en god indsigt i den elektriske side og så en utrolig evne til at provokere og udtrykke sig bramfrit men altid med en humoristisk / satirisk distance. Enten kan man gennemskue dette og får sig en griner eller også tænder man virkelig af og bliver extremt ophidset.

Til klub-aftener i Århus Musik og Hifi-klub møder Kurt altid op med en kasse med CD'ere under armen og bagagerummet fuld af kabler, om man kan lide det eller ej så har han en holdning til tingene sammen med en stor viden om hvilken musik han lige skal lytte tíl og hvad de kabler han har med gør. Det er altid spændende med sådan en mand der har gejsten sammen med konkret viden, og det er rigtig nok kablerne gør præcis det han siger, det er så ikke altid vi er enige om hvad der lyder bedst eller rigtigst. 

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Mens der, forgæves åbenbart, ledes efter hififordele ved polymembraner skal der herfra lyde et Heureka til de enheder, der har fundet plads i hjemmets hifi-HTèr.

Har tidligere lyttet på "armeret " papmache-enheder i et par sildekasser( tror det var dali-længe siden ), og domer skarpe som en ragekniv, hvorfor hjemmet nødvendigvis måtte lede efter en HT som spillede med musikalsk nerve.

Heldigvis dukkede EBEN frem på scenen, og hvilken hifi-oplevelse. En HTér der spiller med energi og dynamik så man føler sig hensat til 1. parket. En HTèr der nådesløst afslører unoder i kæden, hvorfor en lille udskiftning af amp. var nødvendig. Men så kom der så afgjort musikalske boller på suppen, og nu sidder Wifi og souschefen(ham sjælv) og nyder musikken med al dens indhold. Herunder naturligvis et fantastisk balanceret lydbillede.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hællå Gl.Jas!

Tju hej hvor det går!
Jeg vil skyde på, at du nok d.d. er lige omkring de 36+.
Bliver det ved at gå lige så godt, så bliver du med garanti 37+ .

PS! Hils de døve nordjyder fra mig! Crap Hitting The Fan

Båt båt!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun positive oplevelser med min polyenheder fra monacor (SPH-170)
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
  Hællå Gl.Jas!

Tju hej hvor det går!
Jeg vil skyde på, at du nork d.d. er lige omkring de 36+.

Hvad vil du egentligt bidrage med? Noget vi andre skal læse, eller var det en privat besked, som blev sendt forkert?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

solu skrev:

Kurt von Kubik skrev:
  Hællå Gl.Jas!

Tju hej hvor det går!
Jeg vil skyde på, at du nork d.d. er lige omkring de 36+.

Hvad vil du egentligt bidrage med? Noget vi andre skal læse, eller var det en privat besked, som blev sendt forkert?

Well! nu hedder denne tråd faktisk Eben - kan du høre(r) båttet - så mon ikke jeg egentlig holder mig pænt til tråden - båt båt!

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle vælge imellem kurt eller coz, ja så foretræker jeg COZ!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Hvis jeg skulle vælge imellem kurt eller coz, ja så foretræker jeg COZ!

Prøv yderligere om du kan afspore tråden totalt!
Du har faktisk talent - båt båt! Tongue On The FloorCrazySealed Shut

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Det er dig der har talent, se bare dine smiley's. Synes du selv det er konstruktivt??????

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Søren, du taler meget om enkeltheder i komponenter, polymembraner, FET's o.lig - og med samme konklusion at det ikke dur, det er åbenlyst blevet dit overordnet mål at "scamme" produkter som indeholder nogle af disse uhyrligheder af komponenter - og du får det til at lyde så enkelt at nå frem i mål når bare der ikke er FET's, polymembraner o.lig til stede - det er en grov forenkling som du benytter dig af, du bedømmer ikke produktet som en helhed, eller er det mig som har misforstået noget ?

Iøvrigt er der ligeledes en klar tendens til at lovprise dit eget grej -og det er selvom du spiller på mainstream/konsum Dali's. Det passer sgu ikke helt rigtigt sammen med en seriøs bedømmelse af Eben eller andet i en kvallitet som klart ligger milevidt fra Dali.

Du rammer bare så rigtig, Alex........

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes Ørneborgen er en realistisk krigsfilm, tyskerne dør slet ikke alt for nemt.....forstået...det gør de altså ikke....så hold helt op med at skriv....i må altså ikke skrive!!

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Her inden lukke tid synes jeg bare lige jeg vil oplyse at jeg altså har en der er meget større end alle jer andres! Ja jeg har så! Nemlig!

MVH Asbjørn - Der efter en ellers hyggelig demo aften med hr Sillesen i sksound i torsdags, nu slet ikke kan tage Eben og diskussionerne heraf seriøst længere. Sorry altså...

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Ja, i har begge styr på l**tet Lars og Alex, elelr er det l**t på styret?

Eller kan i bare ikke lide at alle ikke har jeres smag?

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Øhhhhh Grove, er det ikke Kurt, du skal stille det spørgsmål ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hvordan syntes i selv det går med den her tråd?  

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes