Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 08:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Eben - kan du hører båttet ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej MiiB

MiiB skrev: "Lasse burde du ikke i den situation som du beskrev være stået frem og forkyndet din kritik på stedet, frem for som den feje hund du åbenbart er krybe langs panelerne, for så senere i komfortabel afstand at udspy din galde. (Føj)."

Svar: Må jeg ikke lige til en indledning sige at det er mig der har startet tråden her men kun fordi nogle andre havde afsporet tråden "ADVARSEL - Ris for kabel test" som naturligt nok handler om den anmeldelse af kabler som er at finde her på Hifi4All. Der var åbenbart ikke andre der kunne sanse at starte en særskildt tråd hvor man ligesom kunne diskuterer videre, derfor dette tiltag.

Hør lige her MiiB, jeg ville aldrig indvitere en Eben-højttaler til kaffe og der er hundredevis af andre produkter jeg heller ikke ville røre med en ildtang, det vil sige, jeg er ikke potentiel køber af den nok så omdiskuterede højttaler, så hvorfor skulle jeg træde hen til konstruktøren og fremføre min kritik, det ville jo ikke have nogen mening. Højttaleren får i mange sammenhænge gode anmeldelser og det er da helt fint for mig, det er nok folk uden poly-allergi der har anmeldt dem. Dem der synes at denne højttaler er den rene fryd for øret køber den uanset hvad jeg eller Kurt eller andre mener, sådan skal det være, mit eget anlæg er da heller ikke sammensat ud fra smagsdommeri, det er sammensat ud fra hvad jeg synes lyder godt i mine ører. Jeg spiller selv på båndhøjttalere som jeg synes lyder super godt, andre har kun et skuldertræk tilovers for det, sådan er vi så forskellige.

Forøvrigt har du totalt misforstået mit ærinde i denne sag, jeg anser ikke mig selv for hverken fej eller en hund (VOV) jeg syndes bare ikke at det på det tidspunkt var på sin plads at bringe min egen person i focus, det hedder situationsfornemmelse, der sad masser af mennesker og lyttede, de følte sig øjensynlig godt underholdt og fik en på opleveren. Og så lige til sidst, jeg kryber ikke langs panelerne og udspyer ikke galde, jeg har jo ikke noge i klemme i denne sag.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

hej nørdWell Done

Er han ikke branchemedlem, har han eller håber han måske at kunne købe eben til en særdeles favorabel pris

Det er set før også blandt anmeldere

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Lad nu ordene flyde frit fra tastaturet og lad os en gang for alle få dette emne afdiskuteret.

det kunne være interessant hvis der rent faktisk var en grund til båtteriet, så kunne I ikke droppe ud hvis ikke I kan bidrage med noget konstruktivt!

inden denne tråd bliver lukket af admin.

Jeg syntes at det kunne være spændende hvis vi kunne få "problemet" belyst så smid med mudder i private beskeder og lad os høre det relevante her!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej nørdWell Done

Er han ikke branchemedlem, har han eller håber han måske at kunne købe eben til en særdeles favorabel pris

Det er set før også blandt anmeldere

mvh krydsmads

Hvor er du bare tåbelig at høre på Dead Jeg burde næsten kunne ansøge kommunen om tilskud for at få dig til at ordne min haveBig smile

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

hej lars

nåh du har have - en relevant oplysning i denne trådYou Are The Man

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Miju har vel en god forklaring, mener han kiggede lidt på enhedernes respons på et tilspunkt, elelr var det Scan-speak?

Resonanser i afruldningen af basenheden (der ikke dæmpes tilstrækkeligt i delefilteret) lyder sandsynligt. At laste enhedsleverandøren er ikke korrekt, det er det færdige produkt der er interessant (summen af komponenter, designet).

Jeg har ikke hørt EBEN, men er interesseret i hvorfor en del kan høre en mislyd der udelukker dem totalt og en del tilsyneladende forvarere dem med næb og kløer...

Lasse har haft mod til at forsøge at gøre dette seriøst, hatten af for det!

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne også høre båååtet, det er meget mærkeligt andre højtalere med poly-enheder har jeg ikke bemærket det ved, det kan derfor meget tænkeligt være noget med filteret.

Der er en meget fremme i dit ansigt højtaler, jeg bryder mig ikke om den.

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har vist skrevet det før - Men den anvendte enhed har et peak ved ca. 2500 Hz (driver lidt ved tilspilning) som kræver en sugekreds. 10 mod 1 at Eben ikke anvender dette. Per fra Peak Consult må kunne bekræfte dette !?

Årsagen til nogen synes det lyder vildt fedt - er sikkert at et peak (opbrud) får alt til i det område at lyde hyperdynamisk (men ikke naturligt) - Så vow hvor er der gang i den !

Hvorfor det er ekstra slemt på Eben har jeg et bud på:

Når du lytter på Eben - er der en del numre, hvor der er ekstra meget fokus på rumklang. Det skyldes næsten altid, at der er et dyk mellem mellemtone og diskant (ikke nødvendigvis på aksen - men den samlede "power" i rummet).

Hvis du så har et peak - efterfulgt af et dyk - så får peaket lov til at fremstå helt "nøgent" - og meget hørbart.

Konstruktioner med disse karateristika virker altså meget dynamiske og rummelige (stor lyd) - men man bliver altså træt af det i længden.

En anden højttaler af samme skole - som jeg dog ikke har hørt - kan du læse om her. Målingerne taler (som altid) deres tydelige sprog !!!

Bemærk - de anvender ikke (heller ikke !?) filter på bas/mellemtonen

http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/1203reference3 a/

http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/1203reference3 a/index4.html

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jeg checkede lige Ebens hjemmeside, kendte ikke højttalerene...gisp...trode det var en alm. "slave" højttaler!

Cirka priser:

• eben X-1 - 38.000,-
  • eben X-2 - 58.000,-
  • eben X-3 - 80.000,-
  • eben X-4 - 180.000,-
  • eben X-centric - 48.000,-

Til de priser er det svært at forstå Ronin angreb imod Kurt.....man skal accepterer fejl og også se efter de gode sider???

Man skulle jo tro det var han søns evner der blev sat tvivl om

Hvordan er de prissat? Nok efter konstruktørens ambitioner....indlægget i kabeldebatten giver pludselig mening....

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Er Ronin en tvillinge broder til Svennemand fra HF?

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Til lars37

hvis du opfattede det jeg skrev mht Skaaning som en kritik så er det en misforståelse. Skaaning er fremragende enheder, men en high emf karakterstik  er undgåelig ved en enhed med den motorkraft der arbejder så højt. Det er der ikke noget dårligt i, det skal der bare tages hensyn til.

Til Studio Sound:

Tror ikke noget add-on filter af nogen art kan gøre noget godt. Jeg ville prøve med en amp jeg ved ikke er high freq emf sensitiv først.

Jeg kender et par studio folk der er ret imponerede af Eben, det  gør bla. at jeg ikke er villig til at afskrive uden først at have eksperimenteret med den. Jeg er ikke en potentiel køber så det er nok ikke noget jeg får prøvet før jeg en dag lige står med et sæt.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej Hasselhof

Jeg er 100% enig med dig. Jeg har hørt hele Eben serien ved flere lejligheder og er ikke særlig begejstret for dem. De er ekstremt pågående i øvre mellemtone og diskant og for mig at se ligger problemet i filtereret. Det er blot synd for Skaaning!

Lars

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu ikke det er så synd for Audio Technology som de jo faktisk hedder hvis det skal være helt rigtigt (skaaning er bare familienavnet).

De plastenheder har jo en hel klar egenlyd, og det er jo ikke sådan at hverken Dynaudio eller Peak Consult kan se sig fri for den overhovedet. Det er bare andre steder det går galt og på anden anden måde (og måske i knap så høj grad). Dynaudio er måske dem der har mest styr på problemet, men de har jo også dæmpet det hele væk så der kun er diskant tilbage . Men plastik lyden er der hele tiden - gummiagtig og ihvertfald altid let genkendelig efter min mening.

Men man bruger jo nok heller ikke Audio Technology's enheder fordi man synes de lyder fremragende. Det er nok snarre et spørgsmål om at man har de og de "highend" producenter på markedet, og Audio Technology er så tilfældigvis lige de eneste der laver kundespecificerede enheder i små stk antal. Og når man så hedder Eben eller Peak Consult og kun laver X antal højttalere om året, ja så er det ligesom der man er nødt til at søge hen. Man kan ikke som Dali (der iøvrigt er de eneste der gør det) opbygge en enhed næsten fra bunden sammen med Danish Sound Technology, og bedre få hvad man ønsker. 
Så altså - hvis man vil lave highend og danse med de store, ja så er man nødt til at få lavet custum made enheder af tekniske årsager. Laver man samtidigt kun få højttalere er man nødt til at gå til Audio Technology. That is it - sådan som jeg har forstået det.

Det er ikke ondt ment, jeg har bare konstateret at det nok er sådan det må være. Heldigvis er smag og behag jo så forskellig. Samtidig er det jo også kendt at man kan være så "skudt" i noget at man slet ikke kan høre de negative ting - har jeg da oplevet et par gange eller tre - og tænk bare på kongens nye klæder. Man hører noget nyt og har på forhånd besluttet (underbevidst måske) at det er godt.

Om jeg så er blevet snydt af det modsatte fænomen skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror nok at jeg synes at de enheder er noget høm høm.

MVH Asbjørn

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nærmere det forholder sig omvendt Asbjørn, at Skaaning enhederne ikke har meget egenlyd i modsætning til en typisk papirmembran, der lyder mere "crisp" - læs forkert!

Din salgstale for Dali får mig næsten til at grine højt. Jeg citerer:

"Man kan ikke som Dali (der iøvrigt er de eneste der gør det) opbygge en enhed næsten fra bunden sammen med Danish Sound Technology, og bedre få hvad man ønsker. 
Så altså - hvis man vil lave highend og danse med de store, ja så er man nødt til at få lavet custum made enheder af tekniske årsager. Laver man samtidigt kun få højttalere er man nødt til at gå til Audio Technology. That is it - sådan som jeg har forstået det."

Den der salgstale er som taget ud af hifi-klubbens reklameblad. De beder DST som OEM kunde om en række specifikke krav. At de bestiller mange medfører selvfølgelig en bedre pris, men for Dali drejer det sig først og fremmest om at få nogle billige komponenter, så der kan tjenes knaster. Hvis du selv betragter dine egne Dali højttalere, så er der ikke brugt mange kroner på de enheder, der sidder i dem, Asbjørn. Men det lyder flot, når Klubben skal beskrive dem - men det gør ikke bedre end et sæt Jamo højttalere fra Fona til den samme pris!!!   

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

god idé med en ny tråd, så her er en kopi af mit indlæg iden gl. tråd.

"hej ronin

Hvorfor denne iver for at forklare på ebens vegne? Tomos-knægten har såvidt jeg husker tidligere gjort rede for manglerne ved eben. Et synspunkt jeg for øvrigt deler helt og aldeles. Det kan da ikke være for at forsvare et bestemt produkt mod mobning, for hvor er du så når der laves grin med cervin-vega, eltax, denver e.lign?

mvh krydmads"

Jeg forklarer intet på Ebens vegne - hvis du vil have forklaringer, kan du ringe eller skrive til dem selv. Men jeg forsvarer mine meninger, og de bliver ikke anderledes uanset hvordan andre ser på det!

Det hele udmønter sig ganske enkelt bare i "farligheden" i at være uenig med den lille kerne af folk som "kan høre græsset gro". Forummet handler ikke om at gøre grin med ting (ok, enkelt undtagelser har der jo været), men om at komme med nogle fakta hvis man mener at besidde dem. Debatten bliver jo ikke særlig frugtbar hvis man bare skriver "Jamen, det er noget pis". Der må altid komme et "fordi" bagefter!

Det hele appelerer endnu engang til "smag og behag" faktoren, og denne gang er det så folk der synes om en højttaler i ikke synes om, der skal have på puklen!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Jeg checkede lige Ebens hjemmeside, kendte ikke højttalerene...gisp...trode det var en alm. "slave" højttaler!

Cirka priser:

• eben X-1 - 38.000,-
  • eben X-2 - 58.000,-
  • eben X-3 - 80.000,-
  • eben X-4 - 180.000,-
  • eben X-centric - 48.000,-

Til de priser er det svært at forstå Ronin angreb imod Kurt.....man skal accepterer fejl og også se efter de gode sider???

Prøv nu at forstå, kære ven - jeg angriber ikke Kurt, men jeg udbeder fakta. En ting er at svine noget til, noget andet er at komme med fakta. Fakta der måske endda kunne være brugbare for en producent.

Ja, man skal sgu acceptere fejl - som jeg også har fremhævet i min e tests er intet, INTET, perfekt uanset prisen. Nævn noget du synes er perfekt til f.eks. 50000 kr., og se hvilken debat du får ud af det. Uanset om man synes det er perfekt, kan man ALTID finde et eller andet der kan være bedre. Det er et spørgsmål om hvilke kompromisser der er indgået undervejs!

Man skulle jo tro det var han søns evner der blev sat tvivl om

Hvordan er de prissat? Nok efter konstruktørens ambitioner....indlægget i kabeldebatten giver pludselig mening....

Sådan kan du vist finde det over det hele, hvis du bruger lidt tid på at kigge markedet efter i sømmene!

SUN audio
Branchemedlem
Branchemedlem
SUN audio ApS

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Er Ronin en tvillinge broder til Svennemand fra HF?

Tjae, jeg begynder at forstå hvis Ronnie Boy skulle blive træt af at bruge det meste af sin fritid på at skrive anmeldelser GRATIS her på siden, han får jo tæsk for (næsten) alt han skriver(???).

- Grisene fra Orwell``s Kammerat Napoleon :" Alle er lige...men nogle er mere lige end andre", kunne omskrives til:" Alle har ret til at udtale sig, bare ikke anmeldere".

Nogle af angrebene på EBEN omhandler måske heller ikke lyden fra dem, men måske lidt jantelov, for at nogle stikker hovedet frem og prøver at fremstille noget nyt. Fyee ...

Til top Vis SUN audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SUN audio Besøg SUN audio's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hællåå!

Sikke da nu noget jeg igen igen har sat gang i .

Jeg synes vi skal afslutte denne debat og i stedet påbegynde en indsamling til et ægte Widex digitalt vidunder til Ronin, som han kan få skruet ind i roen, så båttet kommer frem af sprittågerne, det kan jo være meget farligt at overhøre båtlyde .

Fra anden og muligvis pålidelig kilde har jeg hørt, at Eben er den mest korrekte speaker in the whole world.
Det er nemlig den eneste der kan gengive "Ååååh Blib båååååt og guud hvor går det båååååt" på den helt rigtige vis forstås

Ja man skulle nærmest tro at det var en hornhøjttaler med alt det båttereri.

Ej spørg til side, jeg har kun hørt Eben een gang og kunne også godt høre det, jeg blev hurtig træt i ørene af at lytte på dem.

Mere har jeg ikke sige om det, syntes der er skrevet nok om dem. 

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Jeg tror nærmere det forholder sig omvendt Asbjørn, at Skaaning enhederne ikke har meget egenlyd i modsætning til en typisk papirmembran, der lyder mere "crisp" - læs forkert!

Din salgstale for Dali får mig næsten til at grine højt. Jeg citerer:

Ja nogle mener noget andet om Skaaning sådan kan du blive ved , vil du gerne have ret  det skal du få .

Ret skal du have så må det være nok

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hvorfor opfattes det ikke som jantelov når Dali omtales dårligt, det står jo lige herover

Det er måske fordi du, "Audio Concept" er enige heri....og det er politisk korrekt i din del af "branchen"?

Jeg mangler saglig input fra tilhængerne af Eben...andet en Den er perfekt...den er så god at alle andre fejl virker slemme....det kunne Ronin vel også bruge, altså et fordi...at...?

Intet er perfekt, slet ikke højttalere...men højttalere i den prisklasse med betoninger i mellemtonen skal vel ikke gå ufortalt hen? Ronin, du får det til at lyde som om Kurt og resten af mafiaen er sludrerhoveder?

Hører du ingen betoninger eller noget i den retning? Eller er du bare diplomatisk og filtereret...??

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes