| Forfatter |
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med seneste indlæg lyder det nu underlige at der er nogen der IKKE kan høre noget.....er tilhængere behæftet med en omvendt tinitus?
Det er jo rart at vide inden man læser anmeldelserne. En anmelders personlige preferencer er ekstremt vigtige i tolkningen af anmeldelsen. Kendes disse er både gode og dårlige anmeldelser brugbare (ref. Kurts omtale af Sven)...
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Groove]
Miju har vel en god forklaring, mener han kiggede lidt på enhedernes respons på et tilspunkt, elelr var det Scan-speak?
Jeg har kikket lidt på de Flex units fra AudioTec.. ( som jeg kan forstå anvendes!??) og de har et meget distinkt peak omkring de 3 -4 kHz. ( Scan Speaks 18W8545 har samme unode!! og i ekstrem grad har Seas Exell magnesium enheder det også... ) der er hørbart netop som et "bååååt" eller hvad jeg vil kalde nasalitet... hvis ikke det dæmpes tilstrækeligt... Dette enten med et stejlere filter eller en og anden sugekreds... eller også skal delefrekvensen ligges lavere med den eksisterende filter orden..
Resonanser i afruldningen af basenheden (der ikke dæmpes tilstrækkeligt i delefilteret) lyder sandsynligt.
Netop!! jeg tror personligt at det er her "hunden ligger begravet"
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
PÅ den måling her af den højtaler Nørd omtaler.. ses "unoden" tydeligt lige omkring 4 kHz... her kan bååååt´et FAKTISK ses!!...

Det ser iøvrigt heller ik særligt godt ud omkring de 5 til 800 hz... uha!! der er ik meget der her kan betagnes som korekt eller neutralt!!!!
Godt eks. du der fandt "Nørd"...........
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det, kunne være rart med nogle kommentarer fra konstruktøren?
Delefilter orden, knækfrekvens, sugekredse....?
Måske kan Miju tilbyde ham et par fif?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo vist!!........ 2 orden Linkwiz Riley eller Bessel... ikke højre end MAX!! 2,2 kHz... gerne ved 2 kHz...
Så skulle den enhed spille fint og uden båååååt.... ( hvis ik!? så ligger problemet andet steds i konstruktionen !!)
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Ronin
Den her tråd drejer sig ikke om at nedgøre Eben og få en billig griner, med alle de indlæg der efterhånden er skrevet til denne debat så er vi vist ude over det, den handler heller ikke om at den lille skare, skal vi kalde dem/os meningsmafiaen, har patent på at udbrede den til enhver til gældende sandhed.
Jeg tror at debatten grundlæggende, omend en kende skjult, handler om hvad man kan kalde High End, hvor graverende fejl et givent produkt burde afsløre og så stadig blive kaldt High End. Jeg synes at der mellem alle de sjove, hårde, flabede og direkte modbydelige insinuationer er kommet indtil flere gode bud på hvad der kan være galt med Eben-højttaleren - hvis der overhovedet er noget galt, ja man har da set mærkeligere ting gennem tiden, kan ske at den lyder som den lyder fordi man bevidst har taget nogle valg. Der er så nogle der kalder denne Eben-lyd for båt, andre kalder den for super-dynamisk, alt afhænger af ørene der lytter.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må formode at konstruktøren kan stå inde for lyden ..?? og mener at SÅDAN SKAL DEN LYDE!!! samt at der i følge hans øre IKKE! er noget galt...
Så kan man enten være enig eller ej..... køb hvis du er enig den eller lad være hvis ik!!...
At snakke om FEJL??? er nok lidt langt ude... fejl i følge HVEM?? og hvad??...
Men ok!... diskutionen er da interasant... og rellevant.. hvorfor lyder de som de nu gør.???.. dette hvad enten man kan lide det eller ej?!!.........
|
| Til top |
|
| |
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej miju
"Man må formode at konstruktøren kan stå inde for lyden ..?? og mener at SÅDAN SKAL DEN LYDE!!! samt at der i følge hans øre IKKE! er noget galt...
Så kan man enten være enig eller ej..... køb hvis du er enig den eller lad være hvis ik!!...
At snakke om FEJL??? er nok lidt langt ude... fejl i følge HVEM?? og hvad??... "
Ja du har ret, men det må da gælde for alle producenter. Her må en væsentlig af kritikken vel imidlertid være den noget ublu pris sammenholdt med det noget pauvre resultat (noget der også gælder finishen - dårligt spartelarbejde).
mvh krydsmads
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
brorlille skrev:
|
hej nørd
Er han ikke branchemedlem, har han eller håber han måske at kunne købe eben til en særdeles favorabel pris
Det er set før også blandt anmeldere
mvh krydsmads
|
|
|
Ja, det er jo helt forfærdeligt at anmeldere også har meninger om tingene - dermed er de nemlig pr. automatik købt og bestukket. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
|
Kære Ronin
Den her tråd drejer sig ikke om at nedgøre Eben og få en billig griner, med alle de indlæg der efterhånden er skrevet til denne debat så er vi vist ude over det, den handler heller ikke om at den lille skare, skal vi kalde dem/os meningsmafiaen, har patent på at udbrede den til enhver til gældende sandhed.
Nemlig, det er derfor jeg ikke kan forstå hvorfor det skal køres helt ud. Uanset hvordan det vendes og drejes, er der stadig forskellige meninger om tingene - det er det jeg ikke kan forstå er så svært at acceptere.
Jeg tror at debatten grundlæggende, omend en kende skjult, handler om hvad man kan kalde High End, hvor graverende fejl et givent produkt burde afsløre og så stadig blive kaldt High End. Jeg synes at der mellem alle de sjove, hårde, flabede og direkte modbydelige insinuationer er kommet indtil flere gode bud på hvad der kan være galt med Eben-højttaleren - hvis der overhovedet er noget galt, ja man har da set mærkeligere ting gennem tiden, kan ske at den lyder som den lyder fordi man bevidst har taget nogle valg. Der er så nogle der kalder denne Eben-lyd for båt, andre kalder den for super-dynamisk, alt afhænger af ørene der lytter.
Her har du så ganske ret, men selv om udtrykket Highend kommer ind i billedet, er der stadig utallige eksempler på prioriteringer, valg og satsninger af den vildeste kaliber i produkter man ikke troede på var konstrueret på kompromisser. Og det handler netop om valg - valg, som alle tager. Eben skiller netop folk i lige vande - nogle for og andre imod, nøjagtigt som med alt andet! |
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
Har hørt tale om fænomenet før, snakkede med nogle rimeligt inverterede Hifi nørder/audio ingenører i USA, fænomenet er ikke nødvendigvis hojtalerns skyld, men at den amp der bliver brugt er high freq emf sensitiv. Den Skaaning enhed der sidder som mellem top på Eben er en radikal high emf enhed, det koblet med deres specielle bånd kan meget snilt sende noget noget tilbage der slår ampen ud af kurs.
Tror slet ikke man skal afskrive den højtaler...Bare fordi der kommer noget grimt ud af højtaleren kan problemet sagtens ligge andet steds.
|
|
|
Det er lige nøjagtigt det jeg mener - det kan ligeså godt være kombinationen af grej, og alt kan få skylden i et "skævt" setup. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
brorlille Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej ronin
"Ja, det er jo helt forfærdeligt at anmeldere også har meninger om tingene - dermed er de nemlig pr. automatik købt og bestukket. "
Føler du dig truffet, så er det dit problem (eller mit hvis jeg bliver ekskluderet ligesom jonas)
mvh krydsmads
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Hvorfor opfattes det ikke som jantelov når Dali omtales dårligt, det står jo lige herover 
Sådan er det jo med så mange ting, folk omtaler!
Det er måske fordi du, "Audio Concept" er enige heri....og det er politisk korrekt i din del af "branchen"?
Jeg mangler saglig input fra tilhængerne af Eben...andet en Den er perfekt...den er så god at alle andre fejl virker slemme....det kunne Ronin vel også bruge, altså et fordi...at...? 
Lad være med at overfortolke hvad jeg skriver - det skulle ikke være svært at forstå når jeg skriver at "intet er perfekt".
Intet er perfekt, slet ikke højttalere...men højttalere i den prisklasse med betoninger i mellemtonen skal vel ikke gå ufortalt hen? Ronin, du får det til at lyde som om Kurt og resten af mafiaen er sludrerhoveder?
Nææ, det er slet ikke hensigten. Det er skønt med velfomulerede mennesker - det er bare trist der skal røres så meget i andedammen, før der kommer nogle fakta på bordet. Desværre kan man finde betoninger og andre mangler på stort set alle højttalere - jeg har ikke rigtigt hørt nogle endnu som man ikke kunne sætte en finger på et eller andet sted. Det ville være trist hvis ting var perfekte for så var der intet at arbejde videre med!
Hører du ingen betoninger eller noget i den retning? Eller er du bare diplomatisk og filtereret...??
Det har ikke det fjerneste at gøre med at være diplomatisk og filtreret - luft venligt fordommene et andet sted. Jeg har været til et par gode demo-sessions af Eben under gode forhold, som helt klart viste at de sagtens kan spille. De er kritiske med placering og ikke mindst udstyret., men når det er på plads går det op i en ganske fornuftig enhed. Hvorvidt jeg hører betoninger osv. ville først være relevant at snakke om når de er hørt under mine hjemlige forhold med de ting jeg kender osv., men det er med dem som med alt andet - enten kan man lide dem, eller også så kan man ikke!
|
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle I entusiastiske debatører
Der tales i nogle indlæg om egenlyd af disse poly-enheder men det er vel ikke så mærkeligt, alle enheder uanset materiale og udformning har egenlyd, det er så om man kan leve med den egenlyd.
Jeg synes at Eben i særklasse er forfærdelig men det ville jeg nok også synes hvis jeg blev tvunget til at lytte til JBL hele dagen eller hundredevis af andre højttalere.
Jeg tror at man helt bevidst har ønsket at Eben skal lyde som den gør fordi man ville have denne smask lige mellem øjenene lyd, andre højttalere med poly-enheder jeg har hørt lyder bare underlige og kedelige, men det er jo bare min mening.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
brorlille skrev:
|
hej ronin
"Ja, det er jo helt forfærdeligt at anmeldere også har meninger om tingene - dermed er de nemlig pr. automatik købt og bestukket. "
Føler du dig truffet, så er det dit problem (eller mit hvis jeg bliver ekskluderet ligesom jonas)
mvh krydsmads
|
|
|
Hvorfor skulle jeg føle mig truffet - det er ikke mig der har et problem med anmeldere, og jeg er minsandten heller ikke købt eller bestukket?!
Det er skønt at bruge sin fritid på hifi mod betaling i utaknemmelighed!
Du skulle næsten prøve det!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg en af dem der kom med en general kritik af anmeldere.
Jeg mener kort og godt i er for flinke i jeres anmeldser.
Men derfra også komme med udokumenterede påstande om i
er købt og betalt, det kan man ikke tillade sig brorlille.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Elleson Audio Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle næsten prøve det! 
Vi er nu stadig mange der er taknemmelige, for det arbejde som i lægger i denne side, helt kvit og frit, for dig og mig..
Efter at kurt snakkede om bååååt, båååt, hurtigfærger og vinkende mennesker, var jeg også en tur hos den lokale for et lyt til eben, og synes faktisk at den spiller ganske udemærket, bare ikke godt nok til til prisen..
mvh
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
brorlille skrev:
|
hej ronin
mvh krydsmads
|
|
|
Hvorfor skulle jeg føle mig truffet - det er ikke mig der har et problem med anmeldere, og jeg er minsandten heller ikke købt eller bestukket?!
Du skulle næsten prøve det! 
|
|
|
Nu ved vi jo ikke hvor meget man skal avancere i virksomheden for at miste sin mødom.
Jeg har ikke hørt Eben og kender ikke den ht, men jeg har ikke hørt en højtaler med polypropylene eller lignende der ikke siger båååt. Jeg havde selv i sin tid en jpl xlp200 med en poly 6½ i øvre bas. Det lyder nok nærmere som når man flytter maveindholdet ud i toilettet. Den der meget specielle resonnans. Men problemet med denne poly var nu nærmere integrationen til basenheden. Poly giver jo også en hurtigere lyd end f.eks. pap, men hurtighed er ikke at foretrække når byttet er resonnans og skrappe opbrydninger mm.
Til bilhøjtalere er det ret oplagt, da det godt kan tåle lidt regn :)
|
| Til top |
|
| |
brorlille Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej andre
jeg skrev blot at det er set før og det ved jeg 
dokumentationen får du ikke, men det drejer sig om et dansk blad 
mvh søren
ps! du kan jo lægge bånd på dig selv, jeg må lægge dome og det giver ingen virkning/mening 
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|