Emne: Eben - kan du hører båttet ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
brorlille skrev:
|
hej andre
jeg skrev blot at det er set før og det ved jeg 
dokumentationen får du ikke, men det drejer sig om et dansk blad 
mvh søren
ps! du kan jo lægge bånd på dig selv, jeg må lægge dome og det giver ingen virkning/mening 
|
|
|
Så er det godt at det her ikke er sådan et blad 
Alt herhjemme er skam købt og betalt af egen lomme - bare spørg min bedre halvdel, det kan hun berette en hel del om, sammen med store fagter omkring hvor meget tøj hun kunne have fået for pengene! Tsk tsk, kvinder  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Ronin skrev:
brorlille skrev:
|
hej ronin
"Ja, det er jo helt forfærdeligt at anmeldere også har meninger om tingene - dermed er de nemlig pr. automatik købt og bestukket. "
Føler du dig truffet, så er det dit problem (eller mit hvis jeg bliver ekskluderet ligesom jonas)
mvh krydsmads
|
|
|
Hvorfor skulle jeg føle mig truffet - det er ikke mig der har et problem med anmeldere, og jeg er minsandten heller ikke købt eller bestukket?!
Det er skønt at bruge sin fritid på hifi mod betaling i utaknemmelighed!
Du skulle næsten prøve det! 
|
|
|
Nu ved vi jo ikke hvor meget man skal avancere i virksomheden for at miste sin mødom.
Jeg har ikke hørt Eben og kender ikke den ht, men jeg har ikke hørt en højtaler med polypropylene eller lignende der ikke siger båååt. Jeg havde selv i sin tid en jpl xlp200 med en poly 6½ i øvre bas. Det lyder nok nærmere som når man flytter maveindholdet ud i toilettet. Den der meget specielle resonnans. Men problemet med denne poly var nu nærmere integrationen til basenheden. Poly giver jo også en hurtigere lyd end f.eks. pap, men hurtighed er ikke at foretrække når byttet er resonnans og skrappe opbrydninger mm.
Til bilhøjtalere er det ret oplagt, da det godt kan tåle lidt regn :)
|
|
|
Se, det var straks interessant. Når snakken går på poly-membranerne, er der så nogen der har kendskab til hvad der kan gøres, eller bliver gjort, for at dæmpe nogle af de unoder som de kan lave? __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
| Jeg tror nærmere det forholder sig omvendt Asbjørn, at Skaaning enhederne ikke har meget egenlyd i modsætning til en typisk papirmembran, der lyder mere "crisp" - læs forkert! |
|
|
Jamen fint nok, ingen siger jo vi absolut skal være enige. 
lars37 skrev:
| Din salgstale for Dali får mig næsten til at grine højt. Jeg citerer:
"Man kan ikke som Dali (der iøvrigt er de eneste der gør det) opbygge en enhed næsten fra bunden sammen med Danish Sound Technology, og bedre få hvad man ønsker. Så altså - hvis man vil lave highend og danse med de store, ja så er man nødt til at få lavet custum made enheder af tekniske årsager. Laver man samtidigt kun få højttalere er man nødt til at gå til Audio Technology. That is it - sådan som jeg har forstået det."
Den der salgstale er som taget ud af hifi-klubbens reklameblad. De beder DST som OEM kunde om en række specifikke krav. At de bestiller mange medfører selvfølgelig en bedre pris, men for Dali drejer det sig først og fremmest om at få nogle billige komponenter, så der kan tjenes knaster. |
|
|
Jo jo, men tag fx diskanten i Dali Grand Coupe. Det er den fedeste 9700 du til dato har set, med dobbelt magnet system og helt andet bagkammer. Vejer nok næsten det dobbelte af den standard 9700 der i Peak Consults InCognito Grande. Spørger du dali indrømmer de også at den er bedre end den der bruges i Euphonia (og undskylder det med at der tilgengæld er et bånd til at aflaste). Kom ikke og sig at man har lavet den enhed bare for at tjene knaster. Spørger du hos DST vil du også høre at Dali er de eneste der går så meget op i ændring af enheder. Sådan er det bare! Har ikke noget med salgs tale at gøre. At jeg så har en personlig mening er en anden. Skal overhovedet ikke anbefale hverken Dali eller Peak Consult til tilfældige brugere herinde.
lars37 skrev:
| Hvis du selv betragter dine egne Dali højttalere, så er der ikke brugt mange kroner på de enheder, der sidder i dem, Asbjørn. Men det lyder flot, når Klubben skal beskrive dem - men det gør ikke bedre end et sæt Jamo højttalere fra Fona til den samme pris!!! |
|
|
Jeg har altså ikke læst eller hørt nogen beskrivelse fra hifiklubben. Min viden har jeg fra besøg på fabrikken og fordi jeg jo har talt personer fra DST, Dali og Peak Consult.
Men jeg ved da godt det hele går op i penge og flotte beskrivelser for slet ikke at tale om design. Her er Euphonia serien et glimrende eksempel - flotte røde basser ny bånd diskant og skide flot kabinet. Men hvem siger det er den bedste højttaler derovre fra? Det er det samme med den højttaler du har som display billede. Den dyreste højttaler fra Peak Consult med ringradiator. Hvis du spørger Per selv kan han bedre lide Grande, og sikkert også hvis du spørger mig. Den er jo kun lavet fordi folk vil have det nyeste og dyreste - og ikke udfra et mål om hvad der lyder bedst. 
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, smag og behag er som sagt forskellig og problemet med denne tråd er da også, at den grundlæggende handler om for og imod Eben´s lydfilosofi - samt brug af Skaaning enheder. Der er en masse ejere af disse højttalere derude, og jeg tror ikke, at denne tråd gavner dem, idet folk med en mening overvejende ikke har det bedste at sige om dem. Det skal nævnes, at jeg bestemt ikke er vild med Eben. Men undrer du dig ikke over, hvordan jeg kunne gætte, hvilke højttalere du har ?
Vedrørende Peak Consult højttalere antager jeg, at du har denne oplysning fra Jonas Bojer. Han læser biblen som fanden selv, men har du egentlig hørt The Emperor, siden du kan udtale dig om dens kvaliteter ?
Lars
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg mener det er en kombination af enheden og delefilteret. AudioTechnologis enheder er jeg ikke vild med - for jeg hører en egenlyd. Jeg tror de har deres egenlyd pga. en for blød plast - og en for flad kurve i membranen.
Der findes faktisk polyenheder og konstruktioner med disse, der lyder fremragende - uden nogen form for Båt eller dyt.
Vifa nogle meget hårde polymembraner, der lyder godt.
De anvendes bla. i Snell Q og Dunlavy.
Peerless laver også en hård type til nogen af deres mellemtoner - der lyder rigtig godt (- andre Peerless er knap så gode).
De anvendes bla. i Vandersteen og Snell D.
Endelig lyder den gamle Sonus Faber Concertino med en lille Seas Poly superlækkert.
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
| Men undrer du dig ikke over, hvordan jeg kunne gætte, hvilke højttalere du har? |
|
|
Det er nu nok ikke lige det der holder mig vågen om natten skal du se. 
lars37 skrev:
| Vedrørende Peak Consult højttalere antager jeg, at du har denne oplysning fra Jonas Bojer. Han læser biblen som fanden selv, men har du egentlig hørt The Emperor, siden du kan udtale dig om dens kvaliteter ? |
|
|
Det er noget hele klubben inkl mig selv fik fortalt af Per himself under et ellers udemærket arrangement.
Jeg har ikke hørt The Emperor, men jeg skrev jo også kun "sikkert". Jeg har dog hørt Empress og Grande, og grunden til jeg skriver jeg nok ikke kan lide The Emperor er at jeg bedre kan lide 9700 diskanten end scanspeaks ringradiator. Har leget lidt med dem sammen med DarkWing her på forummet, samt hørt dem hver især i forskellige højttalere. Jeg tror ikke rigtigt på at den kan briges til at lyde godt inde i mine øre. Og da slet ikke når Per selv mener det han gør. Follow me? Men den er da flot som display billede så du er undskyldt. 
|
| Til top |
|
| |
Torben Bojer Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Jeg checkede lige Ebens hjemmeside, kendte ikke højttalerene...gisp...trode det var en alm. "slave" højttaler!
Cirka priser:
- eben X-1 - 38.000,-
- eben X-2 - 58.000,-
- eben X-3 - 80.000,-
- eben X-4 - 180.000,-
- eben X-centric - 48.000,-
|
|
|
Min fætter Jonas Bojer har ofte prædket mig Højtalere. Hans budskab har altid været at Eben højtalere har en fin linje gennem modellerne. Det man hører i de små modeller får man mere af i de større modeller, og i den helt store Eben får man mest Eben Lyd for pengene.
Og er det *det* der er ens mål er pengene jo godt givet ud.
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 28 Maj 2004 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er ikke bare lidt nysgerrig ?
Jeg var der forresten selv til mødet med Per - og jeg kender ham efterhånden temmelig godt personligt. Tro mig - der er endnu mere hul igennem med den store!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
Har hørt tale om fænomenet før, snakkede med nogle rimeligt inverterede Hifi nørder/audio ingenører i USA, fænomenet er ikke nødvendigvis hojtalerns skyld, men at den amp der bliver brugt er high freq emf sensitiv. Den Skaaning enhed der sidder som mellem top på Eben er en radikal high emf enhed, det koblet med deres specielle bånd kan meget snilt sende noget noget tilbage der slår ampen ud af kurs.
Tror slet ikke man skal afskrive den højtaler...Bare fordi der kommer noget grimt ud af højtaleren kan problemet sagtens ligge andet steds. |
|
|
Jeg vil her kort tilføje, at du kan bide dig selv i næsen på, at dette her omtalte resonansfænomen kommer direkte fra højttalerenhederne.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
brorlille skrev:
|
hej baywachtfyr
Det er nok kun en halv sanhed. Jeg har hørt de største eben (140000kr) på det forsærkersæt, som blev anbefalet (et stort og dyrt naimsæt). I denne opstilling var lyden, som baron von slagvolumen beskrev den (Jamen det er jo præcist sådan det er - hvorfor kan alle og enhver ikke høre, at den er helt i skoven o´g hvorfor forsvarer så mange det misfoster af en HT konstruktion). Alle sangere lyder som havde nogle af rickie lee jones' arveanlæg - altså meget nasale.
mvh krydsmads |
|
|
Det overrasker mig oprigtigt, at der virkelig er nogen der kan holde disse enheder ud på den måde de er brugt i f.eks. Eben. Men også Peak og Dynaudio har meget voldsomme problemer med udæmpede resonansfænomener, der sandsynligvis stammer fra membranmaterialet. Min teori om problemet går ud på, at når svingspolen sætter membranen i bevægelse, så løber der også lyd i selve materialet (klokke effekt - eller lignede) Den lyd når frem til kanten af membranen længe før lyden der bevæger sig i luften og måske så den sætter gang i kantophænget eller lignende - maybe who knows? Et eller andet er der med 100% sikkerhed galt. Dynaudio special twentyfive gør det også. Jeg har sågar hørt det på en lidt anden vis på de allerstørste monster speakers fra Dynaudio, men her er det dog mere fredeligt. Man overraskes dog over, at lyden er forbløffende letflydende og let at lytte til(kedelig), men pludselig ved en bestemt frekvens, der er meget dybere på monster HTén end på f.eks. 25éren, siger det smask og man bliver grangiveligt helt forskrækket. Kald det dynamik eller hvad du ellers kan finde på. Jeg kalder det morsomt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB skrev:
|
Underligt at samme højttaler har fået product of the year award + editors choice i HiFi+, men skribenterne i de magasiner er måske i lighed med alle andre rewievere tone døve. Du er da ved at lære noget. 
Find da noget bedre at bruge tiden på. Eller som de alvidende hifi orakler i jo åbenbart er, skab noget bedre selv.
Lasse burde du ikke i den situation som du beskrev være stået frem og forkyndet din kritik på stedet, frem for som den feje hund du åbenbart er krybe langs panelerne, for så senere i komfortabel afstand at udspy din galde. (Føj).
Jeg mener nu heller ikke at Lasse er fej. |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelskn skrev:
|
Jeg kunne også høre båååtet, det er meget mærkeligt andre højtalere med poly-enheder har jeg ikke bemærket det ved, det kan derfor meget tænkeligt være noget med filteret.
Der er en meget fremme i dit ansigt højtaler, jeg bryder mig ikke om den. |
|
|
Du kan finde "honket" på visse Infinity modeller, Dynaudio, Peak og næsten alle der bruger den slags enheder. Proac har jeg ikke hørt lave nummeret, men lur mig lige om man ikke nok skulle få dem på glat is med lidt slagtøj fra nogle af de slemmeste skiver.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
|
Hej
Årsagen til nogen synes det lyder vildt fedt - er sikkert at et peak (opbrud) får alt til i det område at lyde hyperdynamisk (men ikke naturligt) - Så vow hvor er der gang i den !
Hvorfor det er ekstra slemt på Eben har jeg et bud på:
Når du lytter på Eben - er der en del numre, hvor der er ekstra meget fokus på rumklang. Det skyldes næsten altid, at der er et dyk mellem mellemtone og diskant (ikke nødvendigvis på aksen - men den samlede "power" i rummet). Det er bare så "head on the problem" som man næsten kan være. Et lidt bredt bånd der skal gengive høje frekvenser . Polypropper der skal gå så højt op  Det giver en power response af en kaliber, der skal ledes længe efter, elektrostater er næsten de eneste der mestrer denne disciplin lige så godt. Det stiller nærmest abnorme krav til lytterummet.
Hvis du så har et peak - efterfulgt af et dyk - så får peaket lov til at fremstå helt "nøgent" - og meget hørbart. Ja og det er sådan det lyder. Første gang jeg løb ind i det var på en udstilling, hvor jeg kunne høre det længe før jeg kom hen til standen, jeg gik oprigtigt og undrede mig over, hvad det var for en forstærker, der var drevet til klipning eller hvad. Men der stod Eben X3 og båttede, så det var en lyst - trukket af 50Kg Cyrus udstyr ved ganske lavt niveau - båt båt 
Konstruktioner med disse karateristika virker altså meget dynamiske og rummelige (stor lyd) - men man bliver altså træt af det i længden. Jeg er ikke enig i, at man bliver træt af det i længden, for mig tog det kun 3,44 sekund. 
Hilsen
Nørd |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Jeg tror nærmere det forholder sig omvendt Asbjørn, at Skaaning enhederne ikke har meget egenlyd i modsætning til en typisk papirmembran, der lyder mere "crisp" - læs forkert! Det tror du vel ikke helt på selv?
Din salgstale for Dali får mig næsten til at grine højt. Jeg citerer:
"Man kan ikke som Dali (der iøvrigt er de eneste der gør det) opbygge en enhed næsten fra bunden sammen med Danish Sound Technology, og bedre få hvad man ønsker. Så altså - hvis man vil lave highend og danse med de store, ja så er man nødt til at få lavet custum made enheder af tekniske årsager. Laver man samtidigt kun få højttalere er man nødt til at gå til Audio Technology. That is it - sådan som jeg har forstået det." Det er jo sådan set sådan, som det i hvert tilfælde var. Sagerne får nok en anden lyd snart, men ambitiøst har det været.
Den der salgstale er som taget ud af hifi-klubbens reklameblad. De beder DST som OEM kunde om en række specifikke krav. At de bestiller mange medfører selvfølgelig en bedre pris, men for Dali drejer det sig først og fremmest om at få nogle billige komponenter, så der kan tjenes knaster. Hvis du selv betragter dine egne Dali højttalere, så er der ikke brugt mange kroner på de enheder, der sidder i dem, Asbjørn. Men det lyder flot, når Klubben skal beskrive dem - men det gør ikke bedre end et sæt Jamo højttalere fra Fona til den samme pris!!! Klubben var faktisk et hus for entusiaster engang. Nu må der tjenes penge, så nu går for dem som for alle andre, ud på at få tjent penge nok til driften. Kinerserhøjttalere og elektronik bliver løsningen blandet med enkelte designflips og flops. |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
brorlille skrev:
|
god idé med en ny tråd, så her er en kopi af mit indlæg iden gl. tråd.
"hej ronin
Hvorfor denne iver for at forklare på ebens vegne? Tomos-knægten har såvidt jeg husker tidligere gjort rede for manglerne ved eben. Et synspunkt jeg for øvrigt deler helt og aldeles. Det kan da ikke være for at forsvare et bestemt produkt mod mobning, for hvor er du så når der laves grin med cervin-vega, eltax, denver e.lign?
mvh krydmads"
|
|
|
Jeg forklarer intet på Ebens vegne - hvis du vil have forklaringer, kan du ringe eller skrive til dem selv. Men jeg forsvarer mine meninger, og de bliver ikke anderledes uanset hvordan andre ser på det!
Det hele udmønter sig ganske enkelt bare i "farligheden" i at være uenig med den lille kerne af folk som "kan høre græsset gro". Forummet handler ikke om at gøre grin med ting (ok, enkelt undtagelser har der jo været ), men om at komme med nogle fakta hvis man mener at besidde dem. Debatten bliver jo ikke særlig frugtbar hvis man bare skriver "Jamen, det er noget pis". Der må altid komme et "fordi" bagefter!
Det hele appelerer endnu engang til "smag og behag" faktoren, og denne gang er det så folk der synes om en højttaler i ikke synes om, der skal have på puklen!
|
|
|
I mine øjne lyder det mere i retning af, at du faktisk godt kan lide de Eben speakers selv  . Det er sørme godt nok en flov historie  Det bringer dig op i en klasse "næsten" helt for dig selv, du er nemlig kun flankeret af Sven Bilén her i landet. Jeg tror nærmeste konkurrent er Engelsk  Men hvis du holder linien helt ren og bare skriver godt om det du kan lide og lidt mindre godt om det du ikke synes om, så ved vi andre præcist hvad du mener og dermed hvad vi skal smutte udenom - og det er jo ikke ¨å ringe endda
PS! En ukrudtsbrænder passer fint ind i porten på X4
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Groove skrev:
|
Jeg checkede lige Ebens hjemmeside, kendte ikke højttalerene...gisp...trode det var en alm. "slave" højttaler!
Cirka priser:
- eben X-1 - 38.000,-
- eben X-2 - 58.000,-
- eben X-3 - 80.000,-
- eben X-4 - 180.000,-
- eben X-centric - 48.000,-
Til de priser er det svært at forstå Ronin angreb imod Kurt.....man skal accepterer fejl og også se efter de gode sider???
Prøv nu at forstå, kære ven - jeg angriber ikke Kurt, men jeg udbeder fakta. En ting er at svine noget til, noget andet er at komme med fakta. Fakta der måske endda kunne være brugbare for en producent.
Ja, man skal sgu acceptere fejl - som jeg også har fremhævet i min e tests er intet, INTET, perfekt uanset prisen. Nævn noget du synes er perfekt til f.eks. 50000 kr., og se hvilken debat du får ud af det. Uanset om man synes det er perfekt, kan man ALTID finde et eller andet der kan være bedre. Det er et spørgsmål om hvilke kompromisser der er indgået undervejs!
Man skulle jo tro det var han søns evner der blev sat tvivl om 
Hvordan er de prissat? Nok efter konstruktørens ambitioner....indlægget i kabeldebatten giver pludselig mening....
Sådan kan du vist finde det over det hele, hvis du bruger lidt tid på at kigge markedet efter i sømmene! |
|
|
|
|
|
Fakta er da at de siger BÅT! Hvorfra det kommer har jeg aldrig interesseret mig for, det overlader jeg trygt til udviklerne hos producenterne. Det er også dem der har en interesse i at lokalisere problemet. Jeg har jo ikke måleudstyr til den slags, men det er helt garanteret og uigendriveligt, at det kan måles. De rigtige øjne skal blot se målingerne.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
PÅ den måling her af den højtaler Nørd omtaler.. ses "unoden" tydeligt lige omkring 4 kHz... her kan bååååt´et FAKTISK ses!!...

Det ser iøvrigt heller ik særligt godt ud omkring de 5 til 800 hz... uha!! der er ik meget der her kan betagnes som korekt eller neutralt!!!!
Godt eks. du der fandt "Nørd"...........
mvh.
|
|
|
Endelig én der gør sit bedste! Tak for det  
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
|
Hej Alle I entusiastiske debatører
Der tales i nogle indlæg om egenlyd af disse poly-enheder men det er vel ikke så mærkeligt, alle enheder uanset materiale og udformning har egenlyd, det er så om man kan leve med den egenlyd.
Jeg synes at Eben i særklasse er forfærdelig men det ville jeg nok også synes hvis jeg blev tvunget til at lytte til JBL hele dagen eller hundredevis af andre højttalere.
Jeg tror at man helt bevidst har ønsket at Eben skal lyde som den gør fordi man ville have denne smask lige mellem øjenene lyd, andre højttalere med poly-enheder jeg har hørt lyder bare underlige og kedelige, men det er jo bare min mening. Jeg tror den lyder som den lyder, fordi den er udviklet ud fra holdningen bånd er lette, derfor er de gode, Skaaning enheder er dyre - de må også være gode. Og så i øvrigt hægtet på noget Burmester udstyr med NO kabler. Resultat - en HT helt uden dynamik med et ordentligt båt og en poweresponse der gør, at ingen i hele landet kan få den til at spille i andet end fri luft.  |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Ronin skrev:
brorlille skrev:
|
hej ronin
"Ja, det er jo helt forfærdeligt at anmeldere også har meninger om tingene - dermed er de nemlig pr. automatik købt og bestukket. "
Føler du dig truffet, så er det dit problem (eller mit hvis jeg bliver ekskluderet ligesom jonas)
mvh krydsmads
|
|
|
Hvorfor skulle jeg føle mig truffet - det er ikke mig der har et problem med anmeldere, og jeg er minsandten heller ikke købt eller bestukket?!
Det er skønt at bruge sin fritid på hifi mod betaling i utaknemmelighed!
Du skulle næsten prøve det! 
|
|
|
Nu ved vi jo ikke hvor meget man skal avancere i virksomheden for at miste sin mødom.
Jeg har ikke hørt Eben og kender ikke den ht, men jeg har ikke hørt en højtaler med polypropylene eller lignende der ikke siger båååt. Jeg havde selv i sin tid en jpl xlp200 med en poly 6½ i øvre bas. Det lyder nok nærmere som når man flytter maveindholdet ud i toilettet. Den der meget specielle resonnans. Men problemet med denne poly var nu nærmere integrationen til basenheden. Poly giver jo også en hurtigere lyd end f.eks. pap, men hurtighed er ikke at foretrække når byttet er resonnans og skrappe opbrydninger mm.
Til bilhøjtalere er det ret oplagt, da det godt kan tåle lidt regn :) |
|
|
Hej Kramer! Det er ikke en korrekt opfattelse at polypropper er hurtige, de er faktisk så langsomme, at de stort set disintegrerer med hvad som helst. Papir, pap o. lign med coatning er klart at foretrække, metalmembraner og andre hårde materialer med dårlig egendæmpninger bare helt ude i hampen. Prøv evt. at daske til noget plast og du vil høre, at det resonerer meget skarpt
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|