Emne: Eben - kan du hører båttet ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kimhvid Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 31 Maj 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herr Kubik sig mig er har du opdaget glæden ved prozak  .... Eller er det ren viljestyrke der får blomster duften til at sprede sig fra dit indlæg.. __________________ MVH Mr White Der lige nu desværre ikke længere befinder sig i Ho Chi Mihn City i selskab med en kølig White Russian og savner tilstedeværelsen af en smule HiFi ----------------------------
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 31 Maj 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Jeg tror den lyder som den lyder, fordi den er udviklet ud fra holdningen bånd er lette, derfor er de gode, De er gode bla. fordi de er lette ...
Skaaning enheder er dyre - de må også være gode. Skaaningeenheder er rigtig gode, og dyre..ja...
Og så i øvrigt hægtet på noget Burmester Hov- hov Tomos-smed ro på. Må man udbede passende respekt for Burmester!
udstyr med NO kabler. Også med NO + flere andre mærker....
Resultat - en HT helt uden dynamik Nej - nej - nej min gode knallertexpert. Nu har tomosrøgen da frataget dig uforskammet voldsomme portioner af det audiofile gen....
med et ordentligt båt Mon ikke hurtigfærgens hærgen i Århusbugten på det nærmeste har inficeret enkelte sensible personer i århus hifiklub....
og en poweresponse der gør, at ingen i hele landet kan få den til at spille i andet end fri luft. Åh jo så sandelig der er. Men det kræver en smule omstillingsparathed. Hvis man er vant til en type lyd/formidling , må man sande der går lidt tid inden det fulde potentiale hos Eben indses..... |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 31 Maj 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmandag, hr. Ronin-Redaktionelt-medlem-af-HIFI4ALL.DK!
Smooth, very smooth indeed!
Lad mig for forståelighedens skyld skrue skæreskiven på vinkelsliberen og indsparke endnu en mikroskopisk fodnote.
Det hjælper ikke ret meget at give kapitalismen skylden for audiobranchens ublu avancer. Det handler nok nærmere om ren og skær grådighed og dertil manglende moral samt minimal respekt for kunderne. Lad mig derfor straks ile med et par eksempler fra den pulserende virkelighed:
Jeg har nyligt anskaffet mig en spritny preamp af blandet oprindelse. Den "Nordiske pris" for benævnte madkasse er på den forkerte side af 25K. "Udsalgsprisen" er i USA 15K ved en dollarkurs på et rent 6-tal. Hmm...
Omme i Amerika opererer man med to forskellige prisniveauer, nemlig ERP (Estimated Retail Price) og "Street Price". ERP niveauet ligger generelt ca. 40 pct. lavere end i DK, købekraften indberegnet. "Street Price" giver et nærmest sjofelt indtryk af prissætningen i DK.
Nuvel, som gammel (og sur) hifi-rebel, kan jeg jo godt se, at dén holder sq ikke så meget som en enkelt milimeter. Og efter noget tingen frem og tilbage, lykkedes det mig da også, at få madkassen til knap 15K. Av! Det var sq da en rabat, der er til at forstå, eller hva'...?
Et andet eksempel: I min jagt på en absolut fuldblods yuppie high-end CD-afspiller (rent lydmæssigt, forstås), er jeg snublet over et asiatisk læs af en plastikaftaster, der sandsynligvis er værd at kaste en masse efter i ren og skær modificering. Tænk lidt over, hvorfor dét kan betale sig...
Og hvad er den danske pris? Ha-ha, sq tæt på 9K! Men tager man sydpå til pølselandet, så kan man dælemene få den selvsamme spille for kun 5.5K - vel at mærke i såkaldt "vejl. udsalgspris". Altså reelt omkring 4.5-5K. Og det væmmelige er netop, at den danske forhandler stadig tjener penge, selvom han skulle matche den germanske pris...
For-dæwleren-da-osse, der er da noget, der svinger temmelig skævt her, ikk'? Transport må altså være møghamrende dyrt fra både USA og vores germanske sydvenner? Nixen-bixen, du, for skidtet bliver oftest sendt franco. Øv-da-osse, nu kan dén ikke længere bruges af branchen. Var der nogen, der sagde åger...?
Det er særdeles fint med mig, at du skriver din mening, når du anmelder. Men afspejler du i denne tråd ikke en lille smule frygt for, hvad konsekvenserne kunne være, hvis du tog låget helt af?
Du nemlig mere end antyder, at det er forbundet med visse risici at kalde en skovl for en skovl grundet "amerikanske tilstande". Hvis dette virkelig er sandt, mener du så ikke, det ville være på tide, at blande politiet ind i det?
Hvis ikke, er man da mere end almindeligt bange for at se sig selv i ønenene.
Det handler jo ikke om, at svine et produkt eller en producent til, men at påpege eventuelle forcer vs. ulemper ved et produkt. Og læserne vil sq ikke kun læse om forcerne - dem kan de oftest sagtens høre selv. Ulemperne er derimod særdeles relevante i køberens sortering under jagten på et godt og vellydende produkt. Det afgørende i selve købssituation er jo netop til hvilken side, vægten tipper. Se, nu er der foreslået noget, uden blot at kritisere.
Angående sorteringen af produkter til anmeldelse, så mener jeg stadig, at anmelderne har et højt moralsk ansvar mht. at skille fårene fra bukkene. Argumentet omkring "personlig smag" holder nemlig ikke vand, når det handler om hi-fi (high fidelity = høj troværdighed). Og hvorfor så ikke det?
Såmænd fordi netop dét instrument har netop dén klang (såvidt man lytter til akustiske instrumenter). Og hvis netop dén klang ikke gengives med tilstrækkelig troværdighed, så er der selvsagt ikke længere tale om hi-fi, men i stedet om personlige præferencer. Og dét er noget helt, helt andet!
Nu ville en vis hr. JB sikkert have stillet sig på tværs og præluderet, at man jo ikke ved, hvad der er på pladen.
En hærdet musikperverteur som undertegnede ved imidlertid godt, hvordan de forskellige instrumenter skal lyde. År og atter år af indsamlet erfaring i det udøvende brændpunkt af både klassisk og rytmisk karakter, giver efterhånden et ret sikkert fundament for, hvad den egentlige klang er. Og det er jeg bestemt ikke alene om.
Så der er faktisk kun én sandhed - nemlig, kan anlægget tegne en ko, så det ligner, eller kan det ikke...?
Og det er altså -ikke- et spørgsmål om smag eller såkaldt "lydfilosofi", hvorvidt et anlæg gengiver instrumenter mere eller mindre korrekt. Det er kort og godt simpel konstatering. Nothing else. Personlige præferencer er noget helt andet, og bør komme ind som en sekundær faktor. Men med skal de.
Den opmærksomme læser af f.eks. stereophile.com eller 6moons.com vil vide, at anmelderne netop lægger vægt på forlods, at oplyse om deres personlige præferencer. Dermed er læseren oplyst, og kan tage sine forbehold.
Man kan så vælge at glide let og elefant uden om emnet ved at sige, at dette er min holdning og den har jeg ret til at have. Intet er mere forkert, når det gælder hi-fi.
Selvfølgelig har folk ret til, hvad du kalder en personlig smag. Her bevæger vi os blot væk fra virkeligheden. Altså fra begrebet hi-fi.
Du kan da umuligt mene, at det er et spørgsmål om meninger og holdninger, at f.eks. SA højttalere ikke spiller en ordenlig bund - det er da et ubestrideligt faktum! Man kan altså ikke gøre fakta til et spørgsmål om holdinger og "lydfilosofi". Den køber jeg sq ikke, du! At der så er nogle, der lader sig nøje med denne mangel, er en helt anden sag, som de helt må selv om.
Det handler nemlig ikke om "patenter" på holdninger eller meninger. Det handler om troværdig gengivelse. Om hi-fi. Om korrekt gengivelse. Om fakta. Ikke mere, ikke mindre. Sandheden er en absolut værdi. Det handler om enten Sandt eller Falsk. Troværdigt eller ej.
At der så er nogen, der tilsyneladende får ondt i deres skrøbelige popo over, at der laves sjov med en potentiel fejlkonstruktion, hvor producenten oven i købet har lagt an til et nyt verdensvidunder, er igen at glide let og elefant af på kanterne. Forargelsen er jo et valg, man tager.
En fundamental viden omkring bånddiskanter gør det muligt, at man blot ved at se på delefrekvensen kan danne sig et realistiskt indtryk af, om dét her går godt eller ej. Ufff!
Igen er dette ikke et spørgsmål om "holdninger", men derimod en realiteter, som jeg ikke kan forestille mig, at fabrikanten ikke er klar over. Og dét gør det jo ikke ligefrem mindre betænkeligt, vel?. Så enten er det et bevidst valg fra fabrikantens side, eller også har de en langtidsledig trappevasker med fri Arnbitter ansat i deres udviklingsafdeling. Vælg selv.
Mit eksempel med bøffen forudsætter selvfølgelig, at man forinden har gjort opmærksom på, hvorledes man ønsker dyret til(be)redt. Ellers ville det jo være meningsløst, ikk'? Man kan sq ikke gøre alting til en politisk korrekt smag-og-behag-ting. Det er simpelthen for kvalmende, og kun for folk der har rygrad som en pose vat!
Du har helt ret i, at vi stiller forskellige krav. Men det gør det ikke mindre interessant (eller kompliceret), at mange hi-fi kunder får ørerne fyldt med bæ hos forhandlerne, grundet måske en speciel stor avance på netop et bestemt produkt.
Men netop høje krav (hi-fi, baby, hi-fi) gør netop, at fuskeri med specifikationer og ukurante delefrekvenser uværgeligt vil blive afsløret. Og straffen for den slags fusk er nådesløs. Det bør den også være. Fuskere fortjener at blive afsløret. I de gode gamle dage brugte man hjul og stejle. Og bål!
Jeg mener ikke, at det er nødvendigt med måleudstyr for et afgøre, om en højtteler reelt spiller dybbas eller ej. Et par velvalgte skiver burde kunne afgøre den sag i en lyttetest. Målingerne kan man så bruge til at be- eller afkræfte eventuelle lydmæssige problemstillinger. Hvor svært skal det være?
Vi har i alt for lang tid dyrket middelmådigheden og den homogene gennemsnitlighed. Behøver jeg sige andet, end at den gulvvaseformede porcelænskulptur i badeværelset kalder?
Båt-historien har absolut -intet- med mudderkastning eller Jantelov at gøre. Læg venligst mærke til, at der konsekvent gås efter bolden og ikke manden. Derimod har det en hel del at gøre med, om billedet af førbævnte ko ligner eller ej. Og god, dansk humor, ikke at forglemme. Igen er forargelsen et valg, man tager. Sandt eller Falsk. Måske forargelsen er sand, men i relation til hvad? Satiren er i hvert fald.
Min aldrende medborger i det høje nord har indtil nu formået at svare ganske godt for sig. Han slår fra sig på samme vis, og det er skam fornøjeligt. Bag båt-facaden foregår der nemlig også nogle særdeles venlige og gæstfrie udvekslinger af information. Vel vidende, hvad det egentlig handler om.
Min bøn om stillingtagen gik nu mest ud på at revse dem, der ligger under for mode hi-fi. Altså, lyt efter troværdigheden, uanset hvad moden, forhandleren eller fruen siger. Eller vælger man i stedet, at det skal være svært...? Eller at lytte med øjnenene...? For så handler det pludselig om personlig forfængelighed og ikke længere hi-fi!
For der er stadig kun én sandhed. Om man så kan tåle, at se den i øjnenene, er en anden sag. Men måske et forsigtigt kanindræberkursus hos Karsten Mørch kan dæmme op for eventuelle fimsede tendenser og realitetsflugt hos dem, der har svært ved at sige fruen imod...? Der er sikkert inkluderet fri Arnbitter.
Og vel kan andres smag bruges til noget. Uden denne ville vi ikke være individuelle væsener. Vi kan bruge den til at pejle vores egen smag, forstå egen og andres smag, få eksterne oplevelser, etc. Men der er stadig kun én sandhed. Og den er hverken et spørgsmål om personlig smag eller eller stillede krav - den er absolut!
Lad mig afslutningsvis understrege, at der vitterligt er stor forskel på folks hørelse. Blot bliver sandheden ikke mindre sand af dette, idet forskellen på original og reproduktion vil være individuelt ens. Sjovt nok har det også noget med engagement at gøre.
Jo mere, vi fjerner os fra sandheden, jo mindre troværdig hi-fi får vi. Og utroværdig hi-fi har jo ikke længere ret meget med hi-fi at gøre.
Med høvisk Pinsehilsen
G&S
PS: En lille hjemmeopgave til de unge og kvikke - er udsagnet "jeg lyver" sandt eller falsk...?
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 31 Maj 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak G&S, for et af de mest tankevækkende indlæg jeg har set
herinde.
Det er jo ikke fordi det har skortet på forsøg på 'rigtige' hifi butikker.
Men de drejer jo hurtigt nøglen om igen. Nogle siger det er fordi de
forærer det hele væk til vennerne. Jeg ved det ikke. I Odense hvor
jeg voksede op, klager folk over der ikke er en eneste rigtig hifi
butik tilbage. Hvorfor købte folk ikke i butikken? Den lukker vel ikke
hvis der er salg nok.
Hifiklubben har vel overlevet fordi de har lagt sig et sted midt
imellem fona og de andre. Altså givet en slags Fona Deluxe oplevelse
hvis man kan udtrykke det sådan. Uden at gå i den anden grøft og
skræmme hr. og fru danmark væk ved at være alt for mærkelige.
Interesserer sælgerne sig for musik eller for apparater? Ved de, som
du, hvordan et rigtigt instrument skal/kan lyde? Ved kunden det?
Jeg bad for nylig i hifiklubben, skulle lytte Helicon 400, om at få sat
noget klassisk musik på. Sælgeren så vild ud af øjnene og måtte
slukøret fortælle at det havde de ikke. Da han så skuffelsen brede
sig i mit ansigt løb han væk i 10 minutter og kom tilbage med vistnok
det eneste eksemplar de havde i butikken.
Hvis ikke kunden interesserer sig for musik er det jo ikke nemt. Tror
man i butikken/kæden resignerer efterhånden som salgsstatistikken
kommer ind. Der skal brød på bordet og man sælger det der sælger
sig selv.
Hvad går galt? Går det overhovedet galt?
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 31 Maj 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
G&S,
Det med avancer kan jeg naturligvis godt se problematikken i. Som importør står man jo bare i den situation, at hvis man ikke giver den avance til butikkerne som de forlanger, så gider de ikke røre ved produkterne. Butikkernes problem er nok ofte at der ikke bliver solgt nok, til at køre en rentabel forretning. Da der er flere der er lukket, er det nok ikke fordi de skovler penge ind.
Man kan så gøre det at sælge direkte fra importør til slutbruger, for at holde priserne nede. Problemet er så bare at få markedsført produkterne, når de ikke står på hylderne lokalt. Det er jo ikke alle der har mod på at køre fra den ene ende af landet til den anden, for at lytte på noget der måske ikke falder i god smag.
Som forbruger, er der nok ikke meget andet for, end at tjekke priser grundigt før køb. Tyskland er tit et godt sted at se, både pga. de generelt lavere priser (måske pga. et større marked med mere omsætning) men naturligvis også på grund af forskellen i momssats.
En egentlig løsning på problemet kommer jo nok af sig selv, hvis tingene er prissat så højt at folk køber andre steder, så lukker biksen ganske automatisk.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 31 Maj 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hællå! G&S vær hilset old chap! Jeg kunne nok ikke skrive det hverken kortere eller mere præcist! PS! Håber at møde dig til Skt. Hans PPS! I en nødsituation kunne du komme i betragtning til at låne en af mine "historic" Tomos ér
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for nylig fået mine gamle polypropylen membraner skiftet. Det er et par ombyggede KEF 105,4 højttalere, hvor der nu sidder Scan Speak 21W 8554 istedet. Og hvilken vellyd. Der er kommet dyb transient rig med mange nyancer. Det skal dog siges, at de også er blevet trådophængte. Men de dur. Membranen er af kevler.
Før var bassen også dyb og kontrolleret, med havde ikke det spark, når man hørte stortrommer, kanoner, pistoler mm. Polypropylen kan bare ikke det der, da det omdanner meget til varme. Og hugget kommer ikke, selv om man spiller højere.
Prøv som forsøg, at sætte en plade i plastik i svingninger. Og som sammenligning f.eks. en metalplade.
Ved Viborg super træf blev der spillet musik fra masterbånd, som virkelig skulle have dynamik. Jeg lyttede og lyttede, men dynamik var det ikke over de Eben højttalere. Prøv nogle andre enheder.
__________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløwski, I forskellige medpatienter!
Tak for roserne, det glæder mig (næsten), at nogen gider læse den slags kortfattede og ligegyldige udgydelser.
@ micjac:
Hæ, jo, situationen fra hi-fi klubben kan jeg godt genkende. Et grundigt kig i deres skab med CD'er afslører en på een gang mystisk og alligevel homogen samling. En sælger var så ærlig at fortælle mig, at det var de skiver, der lyder bedst på deres udvalg af komponenter. Samtidig tog jeg også en kigger på deres Dali "Silverline" kabel. Fy for dén, det er jo identisk med noget Supra til kr. 49/m, blot til den seksdobbelte pris. Og der er sq ikke meget sølv i "Silverline", det er forniklet kobber. Jeg har ikke sat mine ben der siden.
Og KT-Radio har i dag ikke de store ting at byde på. Dog får de mange hvide kitler mig til at føle mig hjemme (???), så det hænder da, jeg lægger vejen forbi.
Selvfølgelig skal der brød på bordet. Men det er en smule tankevækkende, at i lande med tradition for langt mindre avancer, der kan de sq alligevel godt holde en sund forretning kørende. Og samtidig have villa, volvo og vovhund.
Og det paradoksale er i den forbindelse netop, at gode produkter til de rigtige priser sælger sig selv. Dvs. uden handelsomkostninger af betydning for butikken. Og så er det egentlig lige meget, at avancen kun er 30 pct, da omsætningshastigheden bliver tilsvarende større. Det er der bare ikke så mange, der endnu har forstået.
@ Karsten (StudioSound):
Jeg har før kørt ca. 600 km på en dag for at høre et sæt højttalere, så for mig er afstanden ikke afgørende. Jeg har dog ikke fundet dem endnu (men skal på en seriøs lytter i denne uge, hurrah!). Principielt er jeg imod at købe varerne i pølselandet. Dels var de ikke så flinke i den sidste krig, dels støtter jeg hellere danske arbejdspladser. Dog er ingen danske højttalere sluppet gennem nåleøjet, desværre.
Men den generelle forhandlerholdning får det sq til at vende sig lidt i mig, da det som bekendt kun er -forskellen- mellem indgående og udgående moms, der skal afregnes til T&S.
Altså holder argumentet med den lavere momssats ikke, det er alene et traditionelt forhandlerrøgslør der udlægges, for at kunne retfærdiggøre den høje avance.
Og importtolden på USA produkter er også specielt lav, så dén kan heller ikke bruges. Der spekuleres også i valutaforskelle hos importørerne.
Og sålænge danske forhandlere reelt kan sælge produkter til USA-priser, og stadig tjene udmærkede penge på det, hvad er der så tilbage...? Der er sq noget, der ikke helt rimer.
@ kramer71:
Yep og atter yep, anmelderne har sq i særdeleshed et moralsk ansvar! Vi lader billedet stå et øjeblik...
@ herr Auspuffffff:
Jeg er næsten bange for at sige det, men jeg prøver alligevel; I den nærmeste fremtid får nogle fabrikanter sikkert øjnenene op for fordelene ved at integrere en papirpulp med en coating masse. En kombination af fordelene ved begge, uden de væsentlige ulemper ved begge. Jeg synes i al beskedenhed selv, det er en meget "interesting" tanke, da dette komposit ikke kan være meget dyrere at fremstille end poly-båt. Vi får se.
Skt Hans - ville det ikke være for farligt, at samle indsatsen på ét sted? Vi kunne jo risikere at brænde et helt lokalområde af, sådan næsten upåagtet...?
Og hvis jeg skal låne en af dine Tomos'er, så vil du garanteret også låne den sures kække sportsvogn, ja du vil så. På den anden side, så er jeg ikke helt uimodtagelig overfor Arnbitter-bestikkelse. Hvis der vel at mærke er en SA butik i nærheden.
Med vellydende tirsdagshilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej G&S.
Der har min udelte repekt for dine sidste indlæg de er en fornøjelse.
Upåagtet at min viden og erfaring ikke kan nå dine sokkeholdere, er der dog et faktum jeg mener du har overset.
Det er et spørgsmål om erkendelse, den lader vi lige stå.
Folk der køber HiFi køber ud fra den erkendelse og den smag de er opdraget til at synes lyder godt. Det er meget sjældent at folk skifter fra den realistiske ko til den pæne ko eller omvendt (if you catch my drift )
Når man så har et lad os sige lavt niveau af hifi erkendelse og ikke har hørt så meget forskelligt men synes at ens nyindkøbte SA lyder knaldgodt er det jo fint..... indtil man hører hvordan det kan gøres. Så vil man gerne have noget andet, det er hvad forretningerne lever af. Det er i deres interesse, firkantet sagt, at der er så mange trin på hifi-erkendelses stigen som muligt.
Det kan godt være at SA ejere er undermennesker i nogens øjne , nogen af dem kan bare ikke gøre for det, de erkender ikke at der er mangler......
Problemet er hvis anmelderne ikke erkender at der er mangler eller vælger ikke at bringe dem frem. Så vil største delen af de uerfarne lyttere heller ikke høre dem, det bringer mig til min næste pointe: anmelderne er meningsdannere.
Det er derfor de har et ansvar.
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
G/S
Du burde have en award for dit indlæg, men med de begrundelser sådanne uddeles i dag ville det kun kunne opfattes som en majestætsfornærmelse.
Jeg er gammel også, men har altid opfattet gamle og sure og rimpne som noget uendelig trist. Jeg er grundlæggende enig i din kvalitetsholdninger, men vil være gammel og positiv.
Tiden er gået – i dag er begrebet HF helt udvandet og alle bruger begrebet som de har lyst, og det gælder producenter, anmeldere og forbrugere.
Der er en lille stærk gruppe herinde som holder fast i grundbegrebet HF, men de fleste er opflasket med TV – PC, samt ikke mindst at musik er underholdning som man forbruger på samme måde som vand fra hanen. Når ”sangere” Krall, Carey og ja fortsæt selv kan få prædikatet kunstner/diva ja så rimper jeg sgu også, det er piger der ser meeeget flinke ud og det er da godt, og det skal de da have en award for, men at blande dem sammen med den rigtige vare – uhadada. Endnu et begreb der betyder noget helt andet nu.
Vær nu gammel og glad for at du selv sætter dine normer når du køber anlæg og musik, der er masser der kan bruges, men uendeligt endnu mere der burde bruges til at varme på en kølig sommeraften.
Hifi grej som ikke kan spille musik er en god forretning. Køber man et sæt HT af slagsen i troen på at de kan spille, ja så man må skifte amps for de er nok ikke gode, og det kan man blive ved med uden at det hjælper. En forhandler gav mig en flot eksempel fornyligt om en kunde der køber alle de dyreste amps der findes fordi hans ekstreme dyre og velanskrevne boxe ikke kan spille musik – og forhandleren siger hver gang til kunden, det er ht’erne der IKKE kan spille musik – og de vil aldrig komme til det. Det tror kunden heldigvis ikke på – og så har man da lov at sælge ham et kraftværk mere.
Tak for tråden den har holdt mig i godt humør, jeg har endda grinet i flere sekunder, man ska jo ikke overdrive.
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Jeg har for nylig fået mine gamle polypropylen membraner skiftet. Det er et par ombyggede KEF 105,4 højttalere, hvor der nu sidder Scan Speak 21W 8554 istedet. Og hvilken vellyd. Der er kommet dyb transient rig med mange nyancer. Det skal dog siges, at de også er blevet trådophængte. Men de dur. Membranen er af kevler.
Før var bassen også dyb og kontrolleret, med havde ikke det spark, når man hørte stortrommer, kanoner, pistoler mm. Polypropylen kan bare ikke det der, da det omdanner meget til varme. Og hugget kommer ikke, selv om man spiller højere.
Prøv som forsøg, at sætte en plade i plastik i svingninger. Og som sammenligning f.eks. en metalplade.
Ved Viborg super træf blev der spillet musik fra masterbånd, som virkelig skulle have dynamik. Jeg lyttede og lyttede, men dynamik var det ikke over de Eben højttalere. Prøv nogle andre enheder.
|
|
|
Hej Sven
Du tror ikke forklaringen skal søges i, at du gik fra en discountenhed til en kvalitetsenhed (!!!), da du skiftede din gamle KEF enhed ud ?
Forresten kan du holde din diskant ud i dine 105,4 - for det kunne jeg ikke(!) ?
Angående din teori vedrørende metaller og svingninger, så har jeg endnu ikke hørt metalenheder - hverken til diskant, memmeltone og (især) bassen, som kunne spille musik!!
Lars
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se, at det er de sædvanlige brokhoveder - bl.a fra Aarhus Hifiklub, som udgyder deres galle mod Eben højttalere - og Skaaning enheder. Men der jo efterhånden solgt en del af disse højttalere her i landet og det kunne jo være interessant at høre nogle input fra jer, som har købt en Eben højttaler. Så del jeres erfaringer med os - eller har Kurt Provo allerede skræmt jer langt væk ?
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Sven Palvig skrev:
|
|
|
|
Hej Sven
Du tror ikke forklaringen skal søges i, at du gik fra en discountenhed til en kvalitetsenhed (!!!), da du skiftede din gamle KEF enhed ud ?
Forresten kan du holde din diskant ud i dine 105,4 - for det kunne jeg ikke(!) ?
Angående din teori vedrørende metaller og svingninger, så har jeg endnu ikke hørt metalenheder - hverken til diskant, memmeltone og (især) bassen, som kunne spille musik!!
Lars
|
|
|
De gamle KEF 8" SP 1076 var forbedret med to ekstra magneter på hver enhed. Støvhætten var væk og der sad en omhyggeligt monteret træklods. Desuden havde membranen fået Isopunkt for at hindre opbrud og selve bølgen havde fået påført silikonefedt, så den blev lidt mere blød.
Iøvrigt var de 4 stk. orginale enheder eksemplarisk ens.
Som orginale KEF højttaler, havde de nogle kvaliter og desvære også nogle fejl. Fejlene er i delefiltret og et for lille kabinet. Men en særdeles posetiv ting er, at de er med lukket kabinet og enhederne er forskudte. De kunne noget den gang, der siden er gået fløjten. Og deres mellemtone, B 110, er fremragende, og måler særdeles pænt.
Diskanten som du kritiserer var nu ikke så slem, syntes jeg, men jeg kunne bedre lide diskanten i mine Dali Grand Diva, som jeg har stående til pynt. KEF'ens diskant havde en peak ved 11.000 hz. Den blev skiftet til en af Duelund modificeret Vifa Ringradiator. Den er god, og går glat til over 30.000 hz., hvor måleudstyret stoppede.
Jeg går ikke ind for metalmembraner, da de har nogle peak højt oppe i frekvens. Det var ment som et eksempel.
Og jeg kan lige tilføje, at folk jeg stod ved siden af og lyttede ved Viborg super træf, syntes at Eben højttalere var dynamisk.
Når man går ud med en højtaler i den prisklasse, som Eben er, må man forvente et modspil, i disse computer tider. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig skal man forvente et modspil til de priser, som et sæt Eben koster. Men det skal være et modspil og ikke blot galle!!
Men jeg kan høre, at du var nød til at skifte diskanten ud. Efter min mening kunne den jage alle katte fra fra hus og hjem. Den større 107 var næsten endnu værre!! Men det er en musikalsk højttaler - noget man vist ikke kan sige om Divaén, som generelt spiller alt for meget diskant. Hvorfor har du ikke solgt den, når du nu ikke bruger den ?
Lars
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
PS: En lille hjemmeopgave til de unge og kvikke - er udsagnet "jeg lyver" sandt eller falsk..?JA |
|
|
Halløj gode gnavpot..
Hatten af for stærkt og sobert indspark. Sådanne mikro-indslag med vid og bid er der altid brug for. Tillige "lugtfri"....Men lige en beskeden indskydelse :
Vi og mange andre tilstræber "korrekt" gengivelse. Men er det ikke netop feltet hvor vandene skiller bådene, når vi taler mikrogengivelse.? Kan vi skråsikkert vurdere "korrekt" gengivelse.? Efter min overbevisning er der mangfoldige elementer der spiller ind, hvorfor en entydig bedømmelse vanskeliggøres, ja næsten umuliggøres. Ingen tvivl om at man kan komme særdeles tæt på, men skiller vandende ikke på et eller andet tidspunkt.? Hvornår er det, at en violin lyder PRÆCIST som en violin.?
Vi er meget enige om markedets middelmådighed, og der er passende langt mellem interessante orgelpiber. I denne sammenhæng sparker Eben på døren, og gør opmærksom på nye facetter . Væk med papmache og trærester( forsvinder interessen gamle svovlstik ), væk med klirrende og skærende domer, og ind med lynhurtige vellydende enheder. Omsat til lidt meta, skiftes åndenød ud med kondition og velvære, og hvilken befrielse....
Bånddiskanten hos Eben, er vel noget af det fornemmeste øret kan præcenteres for. (Der er ganske enkelt tale om verdensklasse). Her er der tale om korrekt gengivelse så en hvis herre må overgi` sig. Og det må man tage hatten af for.. Desuden er den totalt sømløs i overgangen mellem diskant og mellemtone, hvorfor bækkener, stemmer etc. gengives meget tro. Basgengivelsen afhænger en del af modellen, men den er meget præcis, meget nuanceret og med utrolig bredde. Ikke noget mudder, eller et afgrænset punch som enkelte andre piber fremdriver, men en meget vellydende og tro basgengivelse. Men der skal kæles for skønheden inden "hun" er optimal, præcist som i andre sammenhænge.
Men ret skal være ret. Jeg har hørt Eben spille ganske slet hos lyddrengene. Ikke godt...Omvendt har jeg ved mange andre lejligheder hørt dem spille fantastisk. Bl.a. her i fars hifi-stue. ( Og på forskellige amps. ej at forglemme ).
Hvis du skulle blive interesseret i at få "tegnet en ko" , eller måske mere interessant, "tegnet Eben i naturtro gengivelse" , så sparker du blot sportsvognen mod nord, og høj troværdighed skal tilgå dine ører
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelskn skrev:
Hej G&S.
Der har min udelte repekt for dine sidste indlæg de er en fornøjelse.
Upåagtet at min viden og erfaring ikke kan nå dine sokkeholdere, er der dog et faktum jeg mener du har overset.
Det er et spørgsmål om erkendelse, den lader vi lige stå.
Folk der køber HiFi køber ud fra den erkendelse og den smag de er opdraget til at synes lyder godt. Det er meget sjældent at folk skifter fra den realistiske ko til den pæne ko eller omvendt (if you catch my drift )
Når man så har et lad os sige lavt niveau af hifi erkendelse og ikke har hørt så meget forskelligt men synes at ens nyindkøbte SA lyder knaldgodt er det jo fint..... indtil man hører hvordan det kan gøres. Så vil man gerne have noget andet, det er hvad forretningerne lever af. Det er i deres interesse, firkantet sagt, at der er så mange trin på hifi-erkendelses stigen som muligt.
Det kan godt være at SA ejere er undermennesker i nogens øjne , nogen af dem kan bare ikke gøre for det, de erkender ikke at der er mangler......
Problemet er hvis anmelderne ikke erkender at der er mangler eller vælger ikke at bringe dem frem. Så vil største delen af de uerfarne lyttere heller ikke høre dem, det bringer mig til min næste pointe: anmelderne er meningsdannere.
Det er derfor de har et ansvar. |
|
|
Halløjda, Troels!
Tak.
Du rammer lige i plet med din pointe. Det er utrolig vigtigt, at disse anmeldere også vil være deres ansvar bevidst. Mange mennesker lægger jo deres lid til, at hvad de læser i en anmeldelse, er skrevet af kompetente folk som ved, hvad de taler om. Man kunne sige, at med tiden synes det, at formen er blevet vigtigere end indholdet. Og det er dæwlerme noget snavs.
Mit eksempel med SA højttalerne er valgt alene fordi den er et godt eksempel. Nåh ja, så har jeg også fundet ud af, at de fungerer godt sammen med tykke aviser og Arnbitter, gnæk-gnæk.
Jeg mener på ingen måde, at SA ejere er undermennesker, vi starter jo alle et sted. Eller nogle har blot ikke interessen for det. Nogle køber også den slags HT for blot at have noget at spille musik på. Og som jeg også skrev, så er det faktisk en køn HT at se på. Og det udnytter forhandlerne. Form vs. indhold.
Meget af det jeg har skrevet i denne tråd er simple observationer, der er gjort under den proces, det er blevet til, når man skal købe nyt anlæg.
Sidst jeg gjorde dette, var i '78, og da var det ikke halvt så svært, at finde en række af, hvad jeg kalder "guldprodukter". Altså produkter, hvor man virkelig får noget ekstraordinært for sine penge.
I dag er udbudet ganske vist større. Men det er også blevet uforholdsmæssigt sværere, at sammensætte et "holistisk klingende" anlæg. Og det på trods af, at jeg er ret sikker på, hvad det er, jeg gerne vil have af lyd.
Med høflig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=2>G/S
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=2>Du burde have en award for dit indlæg, men med de begrundelser sådanne uddeles i dag ville det kun kunne opfattes som en majestætsfornærmelse.
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=2>Jeg er gammel også, men har altid opfattet gamle og sure og rimpne som noget uendelig trist. Jeg er grundlæggende enig i din kvalitetsholdninger, men vil være gammel og positiv.
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=2>Tiden er gået – i dag er begrebet HF helt udvandet og alle bruger begrebet som de har lyst, og det gælder producenter, anmeldere og forbrugere.
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=2>
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=2>Der er en lille stærk gruppe herinde som holder fast i grundbegrebet HF, men de fleste er opflasket med TV – PC, samt ikke mindst at musik er underholdning som man forbruger på samme måde som vand fra hanen. Når ”sangere” Krall, Carey og ja fortsæt selv kan få prædikatet kunstner/diva ja så rimper jeg sgu også, det er piger der ser meeeget flinke ud og det er da godt, og det skal de da have en award for, men at blande dem sammen med den rigtige vare – uhadada. Endnu et begreb der betyder noget helt andet nu.
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman"> <?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p><P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=2>Vær nu gammel og glad for at du selv sætter dine normer når du køber anlæg og musik, der er masser der kan bruges, men uendeligt endnu mere der burde bruges til at varme på en kølig sommeraften.<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman"> <o:p></o:p>
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=2>Hifi grej som ikke kan spille musik er en god forretning. Køber man et sæt HT af slagsen i troen på at de kan spille, ja så man må skifte amps for de er nok ikke gode, og det kan man blive ved med uden at det hjælper. En forhandler gav mig en flot eksempel fornyligt om en kunde der køber alle de dyreste amps der findes fordi hans ekstreme dyre og velanskrevne boxe ikke kan spille musik – og forhandleren siger hver gang til kunden, det er ht’erne der IKKE kan spille musik – og de vil aldrig komme til det. Det tror kunden heldigvis ikke på – og så har man da lov at sælge ham et kraftværk mere.<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=2>
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=2>Tak for tråden den har holdt mig i godt humør, jeg har endda grinet i flere sekunder, man ska jo ikke overdrive.
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman"> <o:p></o:p> |
|
|
Hejsa SES!
Også du rammer bull's eye. Måske det alligevel slet ikke står så slemt til? Og tak for de pæne ord, men er det ikke en smule i overkanten? Det er jo lige før, der rødmes...
Jo, de unge sangfugle i dag ser vældig flinke og meget intelligente ud, dog husker jeg ikke hvorfor. Jeg kom i kontrast til at tænke på Sarah Vaughan's fortolkning af "Misty", en lidt ældre vinylsag fra stereoens barndom. Et enkelt men godt argument for fortsat at pleje og udvikle vor lidenskab. Du har nok ret i, at de dybe fortolkninger hører fortiden til. I dag er der noget længere mellem snapsene, men de er heldigvis stadig derude.
Tak for humøret, jeg får også selv nogle gode grin og oplevelser af forskellige tråde. Det hele er heldigvis ikke så trist endda.
Med optimistisk hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godtirsdag, Gl. Has!
Det glæder mit gamle hjerte, at du fik øje på min fodnote.
Nix, vi kan ikke skråsikkert vurdere "korrekt" gengivelse. Alligevel er jeg aldrig i tvivl, når jeg kommer tæt på. Lidt af et paradoks, egentlig.
Og jo, vandene skilles bestemt på et tidspunkt, det er jo blot en illusion, det dersens hi-fi-noget. For at få det hele med, må man selv være til stede under begivenhedens afvikling. Herom er der vist ikke megen tvivl. Men vi er jo entusiastiske nok til alligevel at forsøge. Kærlighed til musik er helt sikkert en af de store ting her i livet, og for mig er dét det vigtigste.
Det er godt, du er tilfreds med dine Iben højttalere. Det "lyder" godt, hvad du fortæller om "hende". Måske man skulle tage imod invitationen... ville det evt. passe dig d. 23. ds...? Så kan vi også grille nogle pølser og få en Arnbitter...? Kurt kommer sikkert også, så kan vi køre ræs og lave hjulspind på græsplænen...?
Hjemmeopgaven: Mener du, at løsningen er Falsk? I så tilfælde, hvorfor?
Med fornøjelig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke lyver, har du lige gjort det!!
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Selvfølgelig skal man forvente et modspil til de priser, som et sæt Eben koster. Men det skal være et modspil og ikke blot galle!!
Men jeg kan høre, at du var nød til at skifte diskanten ud. Efter min mening kunne den jage alle katte fra fra hus og hjem. Den større 107 var næsten endnu værre!! Men det er en musikalsk højttaler - noget man vist ikke kan sige om Divaén, som generelt spiller alt for meget diskant. Hvorfor har du ikke solgt den, når du nu ikke bruger den ?
Lars
|
|
|
Fordi jeg ikke har en køber. De er ellers pæne som de står der i Rosewood. De pynter i vores pæne indgang. Jeg har nok ikke gjort nok ud af at få dem solgt.
Divaen har som de fleste hi-fi højttaler for meget diskant. Men det klarede jeg med to lag af det fine du ved. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|