Emne: Eben - kan du hører båttet ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven har sine Dali Grand Diva'er til salg bla. på Herlev Hifi-Klubs hjemmeside, under"Brugtbørsen", der er desværre bare ikke sket det store..
http://herlevhifiklub.dk
Mvh. Jens/Modifix von DCA. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke Jens, hvorfor du kommer med den oplysning - hvis manden vil lave reklame, kan han vel selv gøre det . Jeg har ingen interesse i Divaérne !!
Mvh.
lars
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og jeg ved ikke helt hvorhen du vil med din kritik, skulle jeg gøre utidig reklame for et privatsalg, eller?..
Mvh. Jens/Modifix -der helt tilfældigt også vedligeholder"Brugtbørsen"på herlevforeningens hjemmeside. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB skrev:
| Hvis du ikke lyver, har du lige gjort det!! |
|
|
Hej MiiB!
Nej, den er sværere end som så:
Hvis det er sandt, så lyves der ikke. Men det er jo netop det, der påstås. Så hvis udsagnet er falsk, så er det jo sandt, at der lyves. Men matematisk set kan det ikke være begge dele på én gang - medmindre man altså er politiker.
Men det har vist ikke så meget med Preben eller båt at gøre. Jeg har bare altid synes, den er lidt sjov.
Med aftenhilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
|
Og jeg ved ikke helt hvorhen du vil med din kritik, skulle jeg gøre utidig reklame for et privatsalg, eller?..
Mvh. Jens/Modifix -der helt tilfældigt også vedligeholder"Brugtbørsen"på herlevforeningens hjemmeside.
|
|
|
Hvor er kritikken henne i mit indlæg ? Jeg undrer mig bare over, hvorfor du gør opmærksom på, at den er til salg igennem jeres Hifi-klub - det kan manden da selv gøre!!! Er du hans barnepige ?
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens/Modifix er jo bare hjælpsom. Det må man da godt.
Jeg kan jo ikke selv tillade mig, at reklamere for at få dem solgt i denne tråd. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
| Godtirsdag, Gl. Has!
Onsdagshilsen gasmester
Det glæder mit gamle hjerte, at du fik øje på min fodnote.
Nix, vi kan ikke skråsikkert vurdere "korrekt" gengivelse. Alligevel er jeg aldrig i tvivl, når jeg kommer tæt på. Lidt af et paradoks, egentlig. Yeps. Tvivlen opstår ej heller her,( sådan da ) og en oplevelse er det, når man er så tæt på, at man næsten får buen i øjet ( men rigtig interessant bliver det først når vi skal meget tæt på ).
Og jo, vandene skilles bestemt på et tidspunkt, det er jo blot en illusion, det dersens hi-fi-noget. For at få det hele med, må man selv være til stede under begivenhedens afvikling. I den grad enig.. Herom er der vist ikke megen tvivl. Men vi er jo entusiastiske nok til alligevel at forsøge. Det er vi, ja vi er så..Kærlighed til musik er helt sikkert en af de store ting her i livet, og for mig er dét det vigtigste. Har man en gang fået hifi-musik under huden, er man hooked for livet.
Det er godt, du er tilfreds med dine Iben højttalere. Det "lyder" godt, hvad du fortæller om "hende". Måske man skulle tage imod invitationen... ville det evt. passe dig d. 23. ds...HÆ , Eben og mr. brandfarlig.. ?
Så kan vi også grille nogle pølser og få en Arnbitter...? Kurt kommer sikkert også, så kan vi køre ræs og lave hjulspind på græsplænen...? Arnbitter ad libitum og med mine kære Eben i nærheden. Tør jeg tage chancen ..? Håber tomos-snedkeren medbringer passende mængder af små uldtotter, til generel underholdning/afledning..
Hjemmeopgaven: Mener du, at løsningen er Falsk? I så tilfælde, hvorfor?
Kan fundamentet for udsagnet være forkert?
Med fornøjelig hilsen G&S
|
|
|
Mht. Eben må man spørge: ligger båttet i højttaleren eller i "nakken"....?
Havde mandag fornøjelsen af endnu engang at være i Eben`s selskab. Denne gang søster X-centric og sikken lydformidling denne kære HT` magter. Efter 5 timers forgæves lytten efter resonans, amok-tilbøjelighed, kompression, og lignende unoder, må konklusionen være ; at båttet absolut ikke findes i højttaleren.
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære hifi-venner, noget skal jeg jo skrive… Jeg undres gang på gang når jeg følger debatten på hifi4all. Senest er det Eben, som er blevet skamredet og nærmest er blevet synonym med ordet/lyden båt - jeg føler mig derfor presset til at indsætte endnu en diminutiv fodnote.
Jeg aner ikke hvordan et båt lyder. Når jeg læser ordet tænker jeg mest af alt på Bornholmerfærgen, der forsøger at navigere i svært tåget vejr. Jeg ville da være henrykt hvis Eben kunne genskabe en sådan lyd, som kan høres over det halve København. Jeg ved heller ikke hvordan egenlyden af poly lyder, ej heller hvordan pap, kevlar eller keramik lyder. Det skulle da også overraske mig ualmindelig meget, hvis lyden af poly kunne overdøve de mislyde min alt for lille stue, min forkerte indretning, mine ikke-optimalt dæmpende møbler, mine vægge og gulve, som alle er i det helt forkerte materiale, bidrager med. Måske en lille cd, der kort og kontant indeholder lyden af pap, fåreuld, en dårlig lodning og fedtede fingre på en cd, ville være kærkomment, så vi taler samme sprog?
Jeg selv er den lykkelige ejer af et sæt Eben (ja du vidste sikkert at der måtte stikke noget under…) og jeg synes de gør deres arbejde fortrinligt – de maler såvel store køer som fine små sanglærker. Og det er nok her hundekennelen ligger begravet, for at bruge et Ghammel og Suhr udtryk. Jeg har åbenbart den sjældne evne, at kunne lade mig overraske af de fleste anlæg. Nogle gange overraskes jeg over hvor megen lyd 15.000 kr. kan give, andre gange er det lyden af 150.000 kr., der trods stærk hifi-modvilje, ikke kan holde et lille diskret smil tilbage og lader man-skal-jo-ikke-være-alt-for-imponeret-over-noget-man-ikke- selv-ejer attituden få lidt luft. Når jeg lytter til musik skal anlægget kunne få mig til at blive ét med musikken og få mig til at glemme den voksende opvask i mit køkken. Jeg synes ikke det er så skide interessant at lede efter en mislyd, der er gemt godt af vejen, men alligevel bliver lokaliseret til kl. 10.30 i lydbillede og i øvrigt er forklædt som en 12” bækken blandt 7 andre af slagsen. Hvad kan jeg bruge det til? Det er jo ikke en sport, ej heller en konkurrence – eller er det det for jeres vedkommende? Jeg har sådan set ondt af jer, som ikke kan abstrahere fra verdens manglende evne til at være perfekt (efter vores normer). Det må skære i jeres ører når I handler i Super Brugsen, hvor muzakken lifligt flyder i baggrunden. Det må ikke være rart altid at kunne høre lyden af billige samlemuffer og 47 meter tynde ledninger. Jeg selv er heldigvis for dårlig en lytter til at bemærke den slags.
Jeg ser et anlæg som en bil. Under motoren kan der ligge fire, seks eller otte cylindre, der kan være suppleret af en eller to turboladere, som unægtelig ser godt ud på bagsmækken, og endelig kan energikilden være diesel eller benzin – en verden, eller et helt univers til forskel på papiret. Det er alt sammen meget flot, men benzin er ikke notorisk lig med god mellemacceleration, frem for diesel. Min pointe er, at når først jeg sidder bag rattet, så er det bilens samlede køreegenskaber der har betydning. Hvis bilen kan levere varen, så er jeg da fløjtende ligeglad med hvad motoren består af og om 4. gear er afstemt lidt anderledes ved 4.300 omdrejninger end de fleste andre biler. Min pengepung er dog ikke altid ligeglad med hvad der ligger i motorrummet. Og ja, måske penge kan være en kilde til sure maveopstød. Det er da ganske muligt at 50k er for meget for en Eben, model standerhøjttaler, men her skal man da huske på, at den blot skal spille lige så godt eller bedre, end hvad der GENNEMSNITLIGT kan købes for det beløb – altså for at få prædikatet rimeligt i objektiv forstand. Selvfølgelig skal der nok findes en højttaler hvor pris/lyd er bedre, men hvor interessant er det altid at finde en sådan model, det vil jo resultere i, at der findes præcis én vinder, og markedet vil dermed blive ret enfoldigt. Nogle højttalere vinder på ét punkt ud af mange, hvor andre taber – gynger og karruseller. Mine Eben, sammen med mit resterende grej, kan netop få mig til at glemme at jeg kun har 16m*m i min stue. Jeg kan gå rundt i lydbilledet og nærmest føle på alle instrumenterne – kan man sætte pris på en sådan oplevelse?
Det fine ved den store forskel på højttalere er for mig, at jeg bliver nødt til at høre hele min cd-samling igennem på ny. Hvis vi alle var enige om at sådan skal en højttaler bygges, vil jeg aldrig få mulighed for at benytte denne individualitet som drivkraft til at gennemlytte 500 cd’er. Endvidere bør man altid have i baghovedet, at en eller flere personer har lagt deres skæbne i en produktserie. Jeg tror ikke Michael Børresen er en undtagelse her. Det tager mange år at udvikle en sådan serie og man må formode, at alle detaljer omkring delefiltre, enheder, kabling osv. er nøje overvejet – så måske lader charmen, og den kærlighed hvormed de er udviklet, sig ikke blotte ved 5 minutters hurtig og i øvrigt, på forhånd super skeptisk, lytning?? Måske har i været uheldige når i har lyttet til Eben. De højttalere kræver virkelig noget af placeringen, på bedste Bojer-manér, vil jeg postulere, at få millimeter gør en stor forskel!
Dette er ingen salgstale for Eben, jeg kunne ikke være mere lige glad med hvad I bruger jeres penge på, men savner bare saglige indlæg i stil med G&S, gl. jas, SES og mange flere, ej at forglemme!! Måske skal det være muligt at tilføje under sin profil, om man er en sur kontrær og pessimistisk sports-lytter, som kun leder efter fejl og mangler, eller om man er livsnyder, der leder efter de gode ting i såvel vinglasset som anlægget?
For at følge op på dit Kurt Gödel paradoks, G&S, kommer her et andet: I en by bor er en barber. Han barberer alle de mænd, og kun de mænd, som ikke barberer sig selv. Barberer barberen sig selv? __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Ronin,
Der er sgu ingen grund til at ikke at lammetæve nogle produkter fordi man er bange for repressalier. Der er grund til at være bange for sig selv, hvis man anlægger en anden holdning.
Du har da så ganske ret - omvendt er der heller ingen grund til at hive noget hjem udelukkende for at lammetæve det og svine det til!
I kina er der dødsstraf for at bruge bestikkelse, men det er umuligt virkeligt at komme nogle steder seriøst på markedet, uden at gøre massivt brug af det, specielt inden for det politiske system.
Og du insinuerer lige nøjagtigt hvad???
Det er jo ikke ligefrem de problemer vi ser ind i her, - i vores lille bitte ubetydelig hjørne geografisk og markedsstørelsesmæssigt. Det kan sgu godt være jeg ønsker at være naiv, men jeg vil faktiks tro at der er markedsmæssigt god fornuft i at holde fanen højt inden for dette segment. - hvis man vel at mærke gider at komme længere end at få gratisk kabler og højtalere - eller med stor rabat. Hvis man ikke inden for dette felt formår at holde en høj etisk standard, ja så er konsekvenserne tydelige. Det er et uafhængigt dansk forum efter mønster fra diyaudio.
Du er måske utilfreds med standarden på siden?? Synes du ikke de ting der er testet indtil nu spænder over et ganske bredt spekter af vidt forskellige produkter til vidt forskellige priser??
Hvis der nu findes en dansk højtaler fabrikant der eksempelvis har givet en højtaler til 50000, eller med kraftig rabat (det er den samme problematik juridisk) en vare til en anmelder (det er selvfølgeligt ligegyldig om det er anmelder i øvrigt). Ja så taler vi mindst om en overtrædelse af markedsføringsloven. Du må kun give ubetydelige gaver. Men dette eksempel vil være lodret bedrageri. Og så taler vi ikke engang om de skattemæssige problemstillinger. Hvis dette er tilfældet, jammen så tror jeg godt at man kan give en højtaler fra denne fabrikant en ordentlig overhaling næste gang, hvis der er grund til det, uden at frygte for de helt store repressalier.
Og endnu engang - du insinuerer lige nøjagtigt hvad??? Skulle man svine en højttaler-producent til, fordi han har solgt en højttaler med rabat til en eller anden tilfældig person?? Bliver produktet dårligere af det?
Samtidig har det ikke det fjerneste med markedsføringsloven at gøre. At sælge et produkt direkte fra fabrikken til en eller anden gut ude i fjerde klit-række har intet med markedsføring at gøre. Det er først markedsføring i det, det er offentligt!
Så kan vi slippe for alt det polybåt til høje priser. Vi har alle et ansvar, men som anmelder skal man ikke smøre den af på forbrugeren at vælge.
Du tager grueligt fejl - det er lige nøjagtigt forbrugeren der skal vælge. Vi kan af gode grunde ikke vælge for folk - hvordan i alverden skal vi det? Bare læs hvor forskellige meninger der er om anmeldelser ude i den store verden - hvis folk var enige til den positive side med alt der var skrevet, så kunne vi vælge, men indtil da er der ikke andre der kan træffe valg end forburgeren!
Det ville være helt kanon med nogle test der virkeligt høvlede nogle produkter igennem :)
Produkterne bliver høvlet igennem, det de kan. Hvis ikke der er noget negativt at påpege, skal vi så sidde og digte ting for spændingens skyld??
De negative ting der måtte være at nævne, bliver nævnt på en ikke-provokerende facon, og det af 2 grunde:
1. Hvad skulle vi få ud af at skrive "dette er noget l**t", hvis problemet ikke er så slemt? Hvis vi endelig testede noget, der virkelig var det ringeste l**t og svinede det til, så ville læserne bare skrive "jamen, hvis det er så dårligt, hvorfor skriver i så om det - der er jo meget andet godt derude"! Kan du følge dilemmaet? Det er svært at gøre noget rigtigt i denne verden!
2. Det er kun vores oplevelser. Hr. Nielsen på den anden side af gaden kan have en helt anden oplevelse af produktet, og så ken du jo selv følge jammeret her på forummet bagefter, fordi vi, ved at "svine" Hr. Nielsen´s favoritprodukt til, ikke aner hvad der foregår i verden! |
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
|
Endvidere bør man altid have i baghovedet, at en eller flere personer har lagt deres skæbne i en produktserie. Jeg tror ikke Michael Børresen er en undtagelse her. Det tager mange år at udvikle en sådan serie og man må formode, at alle detaljer omkring delefiltre, enheder, kabling osv. er nøje overvejet – så måske lader charmen, og den kærlighed hvormed de er udviklet, sig ikke blotte ved 5 minutters hurtig og i øvrigt, på forhånd super skeptisk, lytning?? Måske har i været uheldige når i har lyttet til Eben. De højttalere kræver virkelig noget af placeringen, på bedste Bojer-manér, vil jeg postulere, at få millimeter gør en stor forskel!
|
|
|
Heureka gode Solu.
Må man tildele et venligt på skulderen. Indsigt og erkendelse på fornuftigt niveau kan man ikke få nok af, og ovenstående indeholder så rigeligt af begge aspekter. Ingen tvivl om at Eben er så tilpas kompleks og potentiel, at "kærlig pleje" er et must, specielt hvis fuldstændig musik-oplevelse ønskes. Og hvem ønsker ikke det...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endvidere bør man altid have i baghovedet, at en eller flere personer har lagt deres skæbne i en produktserie. Jeg tror ikke Michael Børresen er en undtagelse her. Det tager mange år at udvikle en sådan serie og man må formode, at alle detaljer omkring delefiltre, enheder, kabling osv. er nøje overvejet – så måske lader charmen, og den kærlighed hvormed de er udviklet, sig ikke blotte ved 5 minutters hurtig og i øvrigt, på forhånd super skeptisk, lytning?? Måske har i været uheldige når i har lyttet til Eben. De højttalere kræver virkelig noget af placeringen, på bedste Bojer-manér, vil jeg postulere, at få millimeter gør en stor forskel!
Gætter du på det har taget årevis (35 timer pr. uge), eller er det noget du ved.
Efter min mening burde det ikke være nødvendingt, at bruge timevis på at
placere en god højtaller til en god lydgengivelse.
MVH
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj, hr. solu!
Tak for fodnoten, det er rart at høre fra endnu en lykkelig "Ebeneser". Du virker som en sand, velhængt lytter, og det er jo en herlig ting.
Din evne til at overraskes er mindre sjælden, end man umiddelbart skulle tro. Jeg gør det ofte selv. Og der er ikke noget bedre, end at få banket sine forventninger og fordomme sønder og sammen, det kan nemlig kun være udviklende. Og det gør næsten ikke engang ondt.
Som du helt rigtigt skriver, så har prisen ikke altid noget med lydkvaliteten at gøre. Og de fleste anlæg i en rimelig kvalitet har stort set altid noget, der er værd at løfte bryn over. Det ville da også være fælt andet.
Der, hvor undertegnede er uenig med dig, er i afdelingen omkring lystdrevet misbrug af visse dyrearter fra insektriget.
Vi har nemlig alle en forskellig hørelse. Og nogle er født med skærpet hørelse, andre har fået det senere, som et forstadie til Tinitus. Begge dele repræsenterer en hørelse, der alt andet lige er skarpere, end hos normen. Noget andet (og ret så væsentligt), der spiller ind, er graden af gehør. Denne er også forskellig fra person til person.
Har man så sammen med skærpet hørelse og godt gehør været så uheldig samtidigt at pådrage sig hi-fi-sygen, så vil kravene til ens elektroniske møblement uværgeligt være større end hos normen. Simpelthen fordi man hører mere. At dette også skulle være bedre, mener jeg ikke ubetinget. Med en skærpet hørelse er der nemlig en masse ting, der lyder rigtig grimt. Det bliver altså sværere at begejstres.
Jeg kender f.eks. en pianist, der har det værre end jeg selv på det område. Han spiller nødigt på akustisk klaver eller flygel, da han bliver mærkbart deprimeret af det. De stemmer nemlig oftest ad Pommern til. For ham er vejen den elektroniske substitut. Så det har altså ikke noget at gøre med, at der ledes efter mislyde og unoder. De er der, hvis man hører dem. Gør man ikke, bør man faktisk være glad. Det er billigere i længden.
Og du kan da også selv høre nogle få milimeters forskydning i højttalernes placering, så helt gennemsnitligt døv kan du jo ikke være...?
Grundet menneskets velsignede forskelligheder tror jeg ikke, at vi på noget tidspunkt finder en "vinder" blandt det brogede udvalg af lydreproduktionsprodukter - heldigvis, for det ville dæwlerme da være træls!
Meeen, vi skal jo til det, hvadenten vi kan li' det eller ej: Båååt!
Meget tyder nemlig på, at Eben's farmand har udviklet sit afkom på visse, nærmere specificerede og vikingetidsassocierende kabler, da ethvert tegn på netop ovenstående fænomen synes at forsvinde som dug for solen med et bestemt kabel. Det kan man forvisse sig om på www.eben.dk/reviews/main-reviews.htm
De synes i øvrigt inspireret at nogle professionelle kasser fra den hedengange stormagt syd for grænsen: www.adam-audio.de/hifi/high_serie/column/column_data_d.htm - her bruges der blot et kulfiberkomposit.
Til sidst (endnu) en lille afstikker til paradoksernes verden:
Udsagnet "jeg lyver" er ikke Gödel's, vi skal noget længere tilbage, nemlig til Eubulides. De kunne den gang, ja de kunne, de grækere, de grækere.
Barberens Paradoks (Bernnard Russel, så hvidt jeg husker) er af samme skuffe. Nemlig, at hvis de er sande, så er de dæwlerme også falske.
Kurt Gödel var manden, der med matematikkens logik beviste (Gödel's Teorem), at et lukket, deskriptivt system - f.eks. matematikken - ikke kan bevise sin berettigelse og dermed sig selv. Denne pegen fingre af matematikkens åbenlyse svagheder, vakte stort påstyr dengang som nu. Han brugte bla. det nævnte paradoks af Eubulides, som en del af grundlaget for sit teorem.
I dag er det stadig ikke "fint" at beskæftige sig med Gödel's tanker og ideer, og han betegnes af mange matematiksnobber stadig som en kætter. Det var nu heller ikke særlig pænt gjort af ham, vel...?
Med euklidisk hilsen
G&S
PS:
For det Sonofonglade folk har jeg i al beskedenhed udviklet Ghammel & Suhr's Paradoks: "Hvordan får man heksen op på kosten til Skt Hans...?"
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Ghammel & Suhr, så er der brygget 4 kopper kaffe og pennen er skriveklar.
Jeg betvivler ikke, at vores hørelse er forskellig, endsige at den kan trænes til dimensioner der langt overskrider det gennemsnitlige menneske. Dit eklatante eksempel med pianoer er jo sigende – og nu jeg tænker over det, stemmer Niels Hausgaard vist også sin guitar ca. tusinde gange mere end så mange andre J, så jo, nogle bemærker finere nuancer end andre - og har man først fået ører for dem, er det sikkert ikke sådan lige til at overhøre. Jeg kan dog ikke lade være med at tro, at en stor del er snobberi. Nogle udtalelser, på dette site såvel som i diverse magasiner, maler så finkornede og detaljerede billeder af et simpel bananstik, at det må kunne bruges i andre og langt mere lukrative sammenhænge – der burde sendes liveshows omkring dette i prime time!! Jeg besidder derfor en god portion skepsis, men vil da blive imponeret og revurdere min holdning, hvis jeg overværede en sådan seance. Jeg synes selv der er en verden til forskel når højttalerne placeres anderledes, simpelthen fordi der er hørbar forskel (hehe) – måske er det blot fordi forskellen er relativt stor, i forhold til et kabelskifte, som jeg er relativ immun overfor? Men netop kabelskifte er jo som du skriver (www.eben.dk) måske årsag til det værre båtteri. Jeg bruger selv Nordost signalkabler, så måske det bare har minimeret problemet hos mig. Enten det, eller også har jeg en høreskade omkring båt-spektret!! Du skulle vel ikke have en halv snes gode råd omkring det at lytte, eller et par referencenumre, så jeg kan afgøre om mine højttalere båtter eller ej? 
Med hensyn til antinomierne, som filosofferne kalder den slags paradokser, så har du jo ret. Jeg slog Gödel op pr. hukommelse og må sande at han ikke opfandt ”jeg lyver”, men blot brugte det som et udgangspunkt for hans teorem. Og jo jeg synes det var rigtig godt gået af den gode Kurt, for uden folk, som sætter spørgsmålstegn ved de ”endegyldige sandheder”, så kommer vi jo ikke videre…
__________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften, hr. Solu!
Mht. snobberiet i de finere nuancer, så må jeg endnu en gang erklære mig uenig.
En meget lokal historie fortæller om en meget lokal mand, der fik nogle fine, fine "B-højttalerkabler" (man må ikke sige det rigtige navn herinde, så får man nemlig da-da).
Nuvel, kablerne lød skam herligt og fint, dog var de plaget af nogle problemer med sibliancen. Så den meget lokale mand ringede fluks til "B" og forholdt ham problemet.
Efter en kort samtale med "B", fik vor meget lokale mand afklaret problemet. Efter at vor meget lokale mand havde slået sig selv 60-70 gange oven i hovedet med en middelsvær støbejernsstegepande, afmonterede vor meget lokale mand WBT spaderne i forstærkerenden. Højttalerenden af "B-kablerne" havde i forvejen ikke noget tøj på.
Oh audio, oh nærvær! Nu åbenbaredes der for vor meget lokale mand et væld af mikrodetaljer, siblianceproblemet var borte som dug for solen, og alting var nu fryd og gammen. De fæle og harske WBT spader blev lokalforvist og måtte aldrig mere sætte sine ukurante ben på slottet.
Se, dét var et rigtigt Æventyr.
Kan man høre forskel med og uden stik på? Yep! Går man til koncert med vat i ørerne? Nope!
Og igen skal vi til det, selvom vi hader det: Båååååt!
Nogle højttalere er mere følsomme overfor placering end andre. Efter hvad du selv og vor ven i det høje nord fortæller, så er dette tilfældet med Preben højttaleren.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det er muligt at fremelske et stort og solidt båååt fra Iben-frøkenen - vel at mærke under de "rigtige" betingelser.
Men hvad sker der så, hvis disse betingelser ikke er opfyldte? Sikkert det store ingenting!
Jeg har stadig en stående invitation fra den også velhængte lytter, hr. Jas - dog virker han lidt betænkelig mht. Skt. Hans aften, og det kan jeg egentlig godt forstå, gnæk-gnæk.
Men jeg glæder mig skam til engang at høre Iben i sit rette element. Med remme og trisser.
Man kan altid få målt sin hørelse på et sygehus, audiologisk afdeling. Hvis man er lyd-idiot (som undertegnede), så bruger man aktivt resultatet til at vælge komponenter med. Hvis man er knap så krakilsk, bør man efter min mening stole på sine ører.
Hæ-hæ, når man først har hørt et BÅÅÅÅÅT!, er man ikke et øjeblik i tvivl. Det har du helt tydeligt ikke, så tag det blot helt roligt. Og det er ikke kun Eben, der kan dét dér, skulle jeg hilse og sige.
Mht. Gödel, så mener jeg ikke, vi kunne leve foruden. Det er jo netop definitionen på bruddet med vanetænkningen og dermed åbningen for nye og spændende veje.
Med småfilosofisk hilsen
G&S
PS:
Hvad synes du om Ghammel & Suhr's Paradoks? Det bliver jo en smule besværligt for hende...
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Gætter du på det har taget årevis (35 timer pr. uge), eller er det noget du ved.
|
|
|
Nej, jeg bruger ord som tror og formode, ikke vide. Det er da muligt, at Børresen fik ideen en mandag og lavede højttalerne i løbet af weekenden - jeg tvivler dog. Det ændrer dog ikke på, at et firma plus personerne bag, sætter deres gode ry på spil, hvis de laver noget juks og desuden tager så anseelige summer for det, og det var netop min pointe. Og da jeg ved at Børresen løbende forfiner modellerne, er det rimeligt at antage, at han har tænkt sig om under hele processen. Alternativt ved jeg helt konkret, at Densen-udstyr ofte gennemgår en meget meget langt periode, fra ide til handel. Ikke noget bevis for at det samme gælder for Eben, men blot for, at seriøse højelektroniske produkter ikke udvikles skødelsesløst.
Andre skrev:
|
Efter min mening burde det ikke være nødvendingt, at bruge timevis på at
placere en god højtaller til en god lydgengivelse.
|
|
|
Din mening kontra min, kan vi jo diskutere i det uendelige, jeg beskriver bare hvordan jeg har oplevet realiteterne. Jeg skriver faktisk ikke noget om timer, min pointe var bare, at der er stor forskel på hvordan de placeres - og i en travl hifi-butik, hvor højttalere sættes op og fjernes konstant, kan det jo godt tænkes at der ikke engang er brugt bare 10 min. På den anden side kan man også sige, at har man nu engang givet så mange penge for sit udstyr, har man vel også tid til at få det optimale ud af det - ellers kan man jo handle hos Fona, hvor alting altid spiller fantastisk, uanset hvordan det er opstillet. Hos SK-Sound i Vejle kørte de konsekvent ud til folk, der havde købt et high-end anlæg, bare for at være sikre på, at det stod optimalt - for hvis ikke kunden selv kunne det, havde SK-Sound jo en utilfreds kunde og det er ofte lig med en mistet kunde. Scala i Århus tilbyder noget lignende. Så dyre højttalere betyder altså ikke altid, at de bare skal pakkes ud for at yde prisen retfærdighed. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Andre] Efter min mening burde det ikke være nødvendingt, at bruge timevis på at placere en god højtaller til en god lydgengivelse.
MVH
Godaften, Andre!
Det gælder da vist kun for det perfekte lytterum, eller hur...?
Med brandfarlig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften Ghammel & Suhr.
Jeg har skam ikke noget imod, at du er mig uenig, det er jo til detaljernes fordel! Men jeg må tage hatten af mit skaldede hoved, for det er intet mindre end imponerende, at et stik kan forvolde så stor ugerning! Et eller andet sted er det jo skræmmende og spændende på samme tid. Det lyder som om, at vi alle potentielt kan have et anlæg, som kun yder det halve eller kvarte af dets formåen – og et eller andet sted ligger det er stik, et kabel, eller endnu værre, en forforstærker, som bare griner ad os? For lige at få det banket helt på plads, så taler du altså ikke bare om de små detaljer, men om selve nerven i musikken, når du beskriver dit eventyr? Man skulle slet ikke tro det handlede om musik længere… Med andre ord, så burde enhver kunne høre denne signifikante forskel? Hvis det er sandt, så skal der eksperimenteres!
Jeg er med på hvem Iben er i fortællingen, men hvornår er Preben kommet ind i billedet? __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, godaften igen, hr. Solu!
Ja, de ligger og griner af os i det skjulte, de små, væmmelige kabelvæsener!
I Æventyret berettes der om mere nærvær, flere detaljer, bedre mellemtone (og dermed bedre grundtoneformidlig) samt mere gennemsigtighed. Man kunne godt fristes til at sige, at nerven kommer bedre frem. Og det er jo kun godt for musikken...
Vi taler dog ikke om hverken kvarte eller halve mængder, men alligevel en væsentlig og hørbar forskel. Fornemmelsen af nærvær er nok den, der umiddelbart hopper op i fokus. De andre ting fornemmes umiddelbart som en slags "bonus". Der er med andre ord fjernet et slør foran musikken.
Der er desværre en masse mode i branchen omkring diverse "frugtstik". Men den kortest mulige signalvej er altid at foretrække. Med andre ord er stik sq ikke andet end unødvendig farvelade.
Og nej, det handler ikke om musik. Det handler om formidlingen af musik (ja, okay, den var lidt kryptisk, gnæk-gnæk).
Den meget lidt audiophile slotsfrue fungerer som en slags filter for slotsherrens udskejelser. Hun siger både godt og skidt, så det er med at lytte efter hver gang, hun råber op.
Hun var dog heller ikke i tvivl omkring spadeskiftet, da det blev effektueret over flere omgange.
Preben er en afledning af PR og Eben. Iben er den nysselige måde, at behandle tingesten på.
Med lydhør hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Ghammel & Suhr] [QUOTE=Andre]
Efter min mening burde det ikke være nødvendingt, at bruge timevis på at placere en god højtaller til en god lydgengivelse.
MVH
Godaften, Andre!
Det gælder da vist kun for det perfekte lytterum, eller hur...?
Jeg vil først starte med at sige, at jeg ikke deltager i diskutionen om Eben
er god/dårlig. Dog mener jeg at en god højtaller er nem at opstille, til en
hæderlig lydgengivelse, i et hvert rum. Badeværelser og sammenlignlige
rum. Er naturligvis undtagelsen
At man så skal fidle med opstillingen for at få det sublime, er en anden
ting.
MVH
|
| Til top |
|
| |
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Andre har helt ret. Tag fx en rogers ls3/5a ellere en snell k - placér dem nogenlunde symmetrisk i rummet og vupti har du en ret god lyd. Det kan naturligvis forbedres ved lidt fintrimning af lytterum og ht-placering.
mvh krydsmads
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|