Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 01:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Eben - kan du hører båttet ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke været alle 6 sider igennem ... så undskyld hvis jeg gentager.

Hver gang jeg lytter til P-membraner, så får jeg en større eller mindre fornemmelse af en manglende naturlighed i mellemtonen ... det kan være et anstrøg af nasalitiet helt hen til det velkendte BÅÅÅÅT.

Hvem der er værst skal jeg ikke komme med et bud på ... men jeg må tilstå, at jeg finder lyden fra papir-membraner mere naturlig end fra diverse plast-membraner.

Et godt eksempel er Proac, hvis nye modeller lyder lidt mere "kølige" end de gamle med papirmembraner (tænker på 3.8 kontra D38 og vidst også 2.5 kontra D25).

Dem jeg kender der har brugt Skaanings i øvrigt glimrende enheder i mellemtonen, har alle nævnt problemet med resonanser. Det kan som Mike nævner løses på flere måder, men efter min opfattelse løses det bedst ved at dele lavt - 2000 eller der omkring. Dette kræver så noget af diskanten ...

Uden at skulle kunne sige mig 100% sikker, så burde det kunne lade sig gøre at lave noget man kan holde ud at høre på. Et eksempel herpå kunne være Sonus Extrema ... som jeg ikke erindrer har det helt store Hoooonk.

SATMIT

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej

Andre har helt ret. Tag fx en rogers ls3/5a ellere en snell k - placér dem nogenlunde symmetrisk i rummet og vupti har du en ret god lyd. Det kan naturligvis forbedres ved lidt fintrimning af lytterum og ht-placering.

mvh krydsmads

Hej Lillebror!

Har Ingrid nu været slem ved dig igen...?

Det er jo klart, at hvis man tager en hvilken-som-helst højttaler af "reol-typen", så er de, alt andet lige, nemmere at placere i et rum.

Prøv blot at placere en full range speaker i et bare rimeligt lytterum, der er sq arbejde nok til flere week end'er!

Ikke at forklejne de små Rogers-vidundere, de kan sq deres.

Med full range hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
[QUOTE=Ghammel & Suhr] [QUOTE=Andre]

Efter min mening burde det ikke være nødvendingt, at bruge timevis på at placere en god højtaller til en god lydgengivelse.

MVH

Godaften, Andre! Det gælder da vist kun for det perfekte lytterum, eller hur...?

Jeg vil først starte med at sige, at jeg ikke deltager i diskutionen om Eben

er god/dårlig. Dog mener jeg at en god højtaller er nem at opstille, til en

hæderlig lydgengivelse, i et hvert rum. Badeværelser og sammenlignlige

rum. Er naturligvis undtagelsen

At man så skal fidle med opstillingen for at få det sublime, er en anden

ting.

MVH

Hælløwski Andre!

hvis alting er relativt, så er det jo nemt nok...

Med nitpickerhilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Hver gang jeg lytter til P-membraner, så får jeg en større eller mindre fornemmelse af en manglende naturlighed i mellemtonen ...P for pap          det kan være et anstrøg af nasalitiet helt hen til det velkendte BÅÅÅÅT.

Hvis man besøger hifi-forum på Frederiksberg, er jeg overbevist om, at man kan opleve Eben-HTèr spille helt uden nasalitet og andre unoder. Ingen tvivl om at man bliver overrasket over hurtigheden, men det gør bestemt ikke naturligheden mindre. Tværtom. Man kommer blot meget tæt på musikken.........

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

hej vrede gamling

Godt ord igen, men jeg kunne have skrevet snell e 2-3, kef 105.2, vandersteen 3a eller for den sags skyld snell a. Det er ikke reolhøjttalere vel?

mvh krydsmads

Ingrid elsker mig ikke mere

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har de sidste 25 år lyttet til et utal af anlæg og kombinationer. Forskellen på det gode og det sublime er ikke kun tegnebogens størrelse. Dem der omhyggelgt har brugt timer, dage, uger på at optimere deres opstilling, har simpelthen lyd i en anden klasse
En erfaren, proffessionel kan måske opstille et sæt højttalere nogenlunde på et par timer. Den næste måned kan så gå med at finpudse. Når vi taler om det absolut sublime, kan få milimeters flytteri være afgørende - ligeledes en ændring af vinklingen på en grad eller to. Forskellen kan både måles og høres.

MVH 

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Järven skrev:

Jeg har de sidste 25 år lyttet til et utal af anlæg og kombinationer. Forskellen på det gode og det sublime er ikke kun tegnebogens størrelse. Dem der omhyggelgt har brugt timer, dage, uger på at optimere deres opstilling, har simpelthen lyd i en anden klasse
En erfaren, proffessione kan måske opstille et sæt højttalere nogenlunde på et par timer. Den næste måned kan så gå med at finpudse. Når vi taler om det absolut sublime, kan få milimeters flytteri vær afgørende - ligeledes en ændring af vinklingen på en grad eller to. Forskellen kan både måles og høres.

MVH 

Tak for opbakning  Clap - helt enig. Har du andre områder hvor finpudsning er meget vigtigt og givtigt?

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej Solu

Her på det sidste har jeg oplevet lidt specielle ting i den retning. F.eks. store potteplanter på siden af højttalerne til at dæmpe mellemtoneresonanser. Eksperimenter med gardiner trukket mere eller mindre for. Åbne eller lukkede døre i nærheden af grejet m.m. -

MVH

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Gl.jas: Nope, det var netop i Hifi forum jeg hørte dem første gang, og var ved at falde bagover, så ringe de var. Men sælgeren var da meget begejstret.

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Gl.jas: Nope, det var netop i Hifi forum jeg hørte dem første gang, og var ved at falde bagover, så ringe de var. Men sælgeren var da meget begejstret.

Jeg har hørt X3 i Hifi-Forum og jeg var med det samme parat til at opgradere, hvis der var nok mønt på bogen. De spillede endda på et sølle Cyrus anlæg, så jeg lugtede yderlig potentiale - smag er altså meget forskelligt!

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Järven skrev:

En erfaren, proffessionel kan måske opstille et sæt højttalere nogenlunde på et par timer. Den næste måned kan så gå med at finpudse. Når vi taler om det absolut sublime, kan få milimeters flytteri være afgørende - ligeledes en ændring af vinklingen på en grad eller to. Forskellen kan både måles og høres.

MVH 

Jammen det ovenstående er jeg da enig i. Det jeg med villige, jeg skrev at

man ikke skal bruge timer på at opstille en højtaller til en god lydgengivelse.

Da man jo ofte hører højtallere, på udstilling eller i butiker, hvor højtallere

sjældent for optimale forhold. Her mener jeg så godt man kan høre om den

er god eller direkte dårlig. Det er vel også under sådanne forhold de fleste,

der udtaler sig her har hørt Eben. Under disse forhold mener jeg ikke den

er så ringe, som der er nogen der åbentbart her gør den.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Nu er det jo en god ide at sidde og give sig tid, hvis man skal lytte på nye produkter. Eben spiller så meget anderledes end gennemsnittet. Er man ikke vant til den meget direkte og åbne lyd, får man sig en overraskelse. Og bryder man sig ikke om den slags formidling, bliver man skuffet. Er man derimod til meget pågående og dynamisk formidling, er Eben absolut en HTèr  man bør lytte seriøst på. Og så handler det vel også om ens referencer.......

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

hej

Nu må i fan'me styre jer. Det kan da ikke tilskrives placeringen alle de dårligdomme, som eben besidder. En "almindelig" ht som eben bliver da ikke ekstremt dårlig, blot fordi den står lidt for tæt på/langt fra eksempelvis bagvæggen. Naturligvis kan lidt finjustéring af placering/vinkling lige gi' det sidste, men kun ht'er med specielle udstrålingsmønstre såsom bipolare/dipolare kan lyde helt "underlige" som følge af en lidt forkert placering. Hvorfor ikke blot acceptere, at der er sorte får i alle brancher også i den danske ht-branche (der er de måske end da i overtal)

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Gl. ja: Nu skulle der ikke ret lang tid til før jeg kunne høre at der var noget seriøst galt med højttaleren, men jeg sad der altså 30 min. første gang, og 15-20 minutter anden gang fordi jeg ville give dem en chance, og måske troede at der var noget andet galt en højttaleren første gang, men nej, den lød nøjagtigt lige så ringe anden gang. Og en del værre på udstillingen på Sheraton tredje gang jeg hørte den.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hej jesper: Vi er meget uenige om det med "seriøst galt med HT". Helt fair at du ikke bryder dig om lyden, det er bestemt ok. Men der er absolut ikke noget galt med disse kære Eben højttalere. De formidler som de gør, men hverken lyttemæssigt eller teknisk er der noget problem.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

gl.jas: Lyttemæssigt, jo der er noget galt, de lyder helt vildt underligt, og teknisk må der jo også være noget galt siden konstruktøren har været i stand til at få dem til at lyde sådan.

Jeg er normalt ikke kritisk og nedrakker højttalere, som eks. B&W bliver en gang imellem, men i dette tilfælde er der noget grundlæggende galt.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper:  Grundlæggende er det fint vi er enige om at være uenige omkring lyden, og skal man videre på dette felt , tror jeg det kræver en fælles lytte-demo.

Teknisk kan jeg ikke tro der er noget galt. Børresen har udviklet denne famøse bånddiskant for ca. 8 år siden, og den er gennem årene blevet forfinet til det sublime. Desuden har der været en del tekniske "hoveder" med i HT-udviklingen, så den er totalt sømløs ved overgange. Altså suberb kobling mellem diskant mellemtone og bas. Mener også at den gode Duelund har været behjælpelig, specielt omkring diskantetableringen. Højttalerne er gennemmålt og afprøvet på kryds og tværs. Jeg har set målingerne og der er intet dyk eller peak som en her fra forum,tidligere i tråden, "havde tryllet frem"..!!. Alt ialt meget flotte målinger.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Er det virkeligt diskanten som giver det famøse båt, jeg troede egentligt det var mellemtonen ?

Bliver diskantenheden brugt i andre højttalere end Eben ?

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Er det virkeligt diskanten som giver det famøse båt, jeg troede egentligt det var mellemtonen ?

Det er kun under afspilning af " oles nye autobil" man hører båttet.  Yderligere båt kommer fra nakken

Bliver diskantenheden brugt i andre højttalere end Eben ?

Svar skyldig

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Teknisk kan jeg ikke tro der er noget galt. Børresen har udviklet denne famøse bånddiskant for ca. 8 år siden, og den er gennem årene blevet forfinet til det sublime. Desuden har der været en del tekniske "hoveder" med i HT-udviklingen, så den er totalt sømløs ved overgange. Altså suberb kobling mellem diskant mellemtone og bas. Mener også at den gode Duelund har været behjælpelig, specielt omkring diskantetableringen. Højttalerne er gennemmålt og afprøvet på kryds og tværs. Jeg har set målingerne og der er intet dyk eller peak som en her fra forum,tidligere i tråden, "havde tryllet frem"..!!. Alt ialt meget flotte målinger.

Hej gl.jas

Du lyder nu lettere hjernevasket

Tænk at så mange kloge hoveder har glemt det vigtigste - at lytte

PS: Har du set en vandfaldsmåling af højttalerne ?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum