| Forfatter |
|
Evolator Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Din loading er nok lidt lavt sat.
Det gi´r ikke dag og nat forskelle, men prøv alligevel 200 eller 1K, lyt
lidt
før du beslutter, om ændringen alligevel ikke er der.
 |
|
|
Ændring syntes ikke at bidrage med noget positivt.
Noget af svaret skal nok findes i bedre RIAA. I hvertfald der jeg vil
starte. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ku´ måske hjælpe med noget så simpelt som en nøjagtig nåletryksjustering.
Du skriver ca. 2 gram.
Ortofon anbefaler 2,1 - 2,5 gram.
Når/hvis det er en ny pickup, ville jeg som minimum indstille den til 2,3 - 2,4 gram.
Det kan betyde en anselig del for lydkvaliteten, at spoleankeret står optimalt i forhold til det
magnetfelt, det skal arbejde i __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi skrev samtidig
Under alle omstændigheder..... held og lykke med din videre jagt.
Fedt, at du ikke "bare" gi´r op __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evolator skrev:
Boydk skrev:
Din loading er nok lidt lavt sat. Det gi´r ikke dag og nat forskelle, men prøv alligevel 200 eller 1K, lyt lidt før du beslutter, om ændringen alligevel ikke er der.
 |
|
|
Ændring syntes ikke at bidrage med noget positivt. Noget af svaret skal nok findes i bedre RIAA. I hvertfald der jeg vil starte. |
|
|
Enten skal du skifte pickup, eller også skal du finde dig en god stepup. Ortofon ST-7 er udmærket til prisen.
Du får ikke noget ud af en anden riaa... de egner sig ikke til MC forstærkning i den prisklasse! 
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan der være noget galt i impedansforholdet mellem Pro-ject Phono Box DS2 og Gato Dia-400S Amp.? eller en defekt i et af
apparaterne? Eller forkert impedans i RCA kablerne?
Har selv haft et utal Ortofon MC 10-30, Kontrapunkt, Rondo, m.m. drevet af en lang række forskellige MC preamps (2-5Kkr) og
har aldrig oplevet det trådstarter eller Mikkel beskriver, forudsat impedans og vægt er tilpasset. Er det få (enkelte indspilninger
der er bøvl med) eller stort set alt der lyder elendigt?
Synes det værste ved de billigste MC preamps er sus/støj og brumopsamling ved høj volumen, men det gør ikke lyden mørk og
kedelig ved normalt lydniveau.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fin betragtning Mik112.......
Project har så vidt jeg kan se ikke opgivet udgangsimpedans, og
indgangsimpedansen i Gato er så lav som 20 Kohm på RCA.
Så med mindre ud-imp. på Project er lav nok (100 ohm ug derunder) kunne dette da
godt være et issue
F.eks opgiver Elac udgangsimpedansen på PP2 til 50 ohm, hvilket vel ikke burde være et problem:
Det er nok bare at prøve med returret __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ot. @Boydk, er RCA line-indgangs-impedans i konsum forstærkere, i størrelsesorden 10K Ohm-20K Ohm, ikke mere reglen end
undtagelsen, med mindre vi taler rør-grej? Anyway er det nok ikke her hunden ligger begravet hvis Pro-ject Phono Box DS2 har
< 2K Ohm udgangsimpedans. Sonys ES-CD serier har typisk Z-out på 50K Ohm!, og spiller mig bekendt fint sammen med det
meste.
|
| Til top |
|
| |
7100Vejle Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!
Bruger siden: 22 September 2018 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 356
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
7100Vejle skrev:
Mikkel G skrev:
Problemet ligger med stor sandsynlighed i din pickup, og dens samarbejde med din riaa...
1. Når en pickup koster under 10.000,- så bør man altid(!) vælge MM. MC princippet kræver præcision, og det koster!
2. En riaa egner sig ikke til at forstærke det følsomme MC signal - næsten uanset pris. Og jo lavere pris, jo større er sandsynligheden for tilførsel af støj, og tab af dynamik. En god stepup trafo er altid at foretrække.
Løsningen er, at du skiller dig af med din budget-MC og investerer i en rigtig god MM i stedet. Alternativt kan en MC high i meget få tilfælde være et alternativ. Jico's Seto-hori er en perle i den kategori... og ellers er der jo Clearaudio's Maestro V2 som er noget nær det bedste jeg har hørt under 15.000,- uanset om det er MM eller MC.
Men under alle omstændigheder skal du undgå MC forstærkning, medmindre du er er indstillet på, at benytte et anseeligt beløb på det... |
|
|
Sludder! |
|
|
Den må du lige uddybe... det er for nemt bare at skrive "sludder"! 
Og så vil jeg lige uddybe... Project riaa'en er bestemt ikke dårlig, men som så mange andre riaa'er i budget-klassen, så egner den sig på ingen måde som MC-forstærker. Og jeg har lyttet til flere andre - dyrere - riaa'er, som heller ikke kan klare opgaven. Jeg har endnu til gode at høre en riaa håndtere en MC pickup lige så godt som en god trafo! |
|
|
Så vidt jeg ved, har du selv brugt en Vincent riaa gennem mange år, som du var tilfreds med? Hos mig bruger jeg en ASR mini basis til ikke mange penge. Og det er sammen med en Rohmann, en Transfiguration Phoenix og en Audio tecnica art-9. Til min rohman bruger jeg også en ST-7 step up. Den gør ikke den store foreskel. Der ud over har jeg haft en Rogue Audio riaa til 5-6000 kr, som var klasser over en Cayin Phono one og en Tron Seven riaa til 30000 kr. Når jeg har hørt MM pick upper til 5-6000 er jeg ikke på nogen måde blevet imponeret. Men tager du en hvilken som helst Audio technica mc fra 4000 og op (Min ART-9 kostede ca 7500), får du rigtig god lyd. En riaa behøver heller ikke koste en bondegård.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Vincent riaa'en var en fantastisk riaa... til MM pickup'er, eller MC via en trafo. Den var yderst ringe med en low MC direkte tilsluttet... lige som mange andre riaa'er. I princippet indfører man jo bare et ekstra gain-trin i en MC-riaa, men det er nemmere sagt end gjort. Ofte stiger støjniveauet, og dynamikken svækkes.
Du har jo en fantastisk og ikke just billig riaa... jeg har ikke hørt den, men kender den fra den megen positive omtale den har fået gennem mange år. Ligeledes benytter du nogle dyre pickup'er, som er klasser bedre end Quintet Black S, der omtales her i tråden.
Og så er ST-7 trafoen heller ikke speciel fantastisk, men den er mere tro mod pickup'en end de fleste MC-riaa'er. Du skulle prøve ST-80 SE fra Ortofon... så går du aldrig tilbage til aktiv MC-riaa igen! 
MM pickup'er har også begrænsninger, især i den billige ende... men prøv en Clearaudio Meastro, og så forstår du hvorfor MC ikke er aktuelt under 10.000,-!
Jeg har også haft AudioTechnica MC-pickup'er i budget-klassen, og de er altså slet ikke så gode som du giver udtryk for. Det er lidt som når nogen priser AT-95 eller Denon 103 til himmelen... så gode er de altså heller ikke! 
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
| Sendt: 06 Maj 2021 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
AT95 i den gamle model til 200 kr. var et hit. De nye modeller er stadig prisrimelige, og man kan let skifte nåleforpart hvis man ønsker at prøve andre nåle, stadig et hit.
Denon 103 er jeg ikke så begejstret for, men den har alligevel en fysikalitet som er lækker, specielt hvis den modificeres af andre, f.eks. Volpe, kan den noget magisk når toppen får lov til at komme med.
Og glem kabler som en frelse... De kan finpudse, ikke ret meget mere. Hvis grundkonstruktionen ikke stemmer overens med dine forventninger kan kabler ikke redde det hele.
__________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2021 kl. 05:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
gabetta skrev:
Og glem kabler som en frelse... De kan finpudse, ikke ret meget mere. Hvis grundkonstruktionen ikke stemmer overens med dine forventninger kan kabler ikke redde det hele. |
|
|
Det lyder jo meget rigtig, også blot en tanke om man kunne få mere hul og liv i musikken ved sølv kabler. Tror jeg vil prøve at låne en af de bedste mm pickup'er der haves med hjem enten fra Hana hvis det findes eller andet mærke der mulig at låne. Og høre hvad det føre med sig. Havde ikke troet at god pladespiller lyd var så kompliceret at opnå. Man er jo nok noget forvent med at god CD lyd er nemmere at tilgå. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 06 Maj 2021 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så med at prøve AT, som jeg forøvrigt læste Elac Miracord sælges med?
De der AT er gerne lyst klingende, i hvertfald dem jeg har hørt om, og da Elac Miracord har en Plinth af MDF giver det
måske mening?
(I følge Soundfountain giver Plinth af MDF frekvenskarakterestik der er ulige og viser ujævn lydkvalitet med vægt i det
nedre mellemområde)
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2021 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydder spændende med AT Pu. Som jeg ikke kender lyden af, dog har
jeg en hvid AT liggende i den meget billige ende som sad på en anden
pladespiller. Om det er en MM eller MC ved jeg ikke.
Min Elac blev leveret med en Gardo med træ hus til omkring 4000kr.
Den var ikke optimal. Så byttede den til den Ortofon QB-S.
__________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
7100Vejle Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!
Bruger siden: 22 September 2018 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 356
|
| Sendt: 06 Maj 2021 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke at det er vanvittigt high end du har, men der burde være åben, og dynamisk lyd i dit set up. Kan du evt. låne en anden riaa, eller en integreret forstærker med intern riaa?
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2021 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hvad så med at prøve AT, som jeg forøvrigt læste Elac Miracord sælges med? De der AT er gerne lyst klingende, i hvertfald dem jeg har hørt om, og da Elac Miracord har en Plinth af MDF giver det måske mening? |
|
|
Tog dit råd med på vejen og satte en ringe billig Audio Technica. AT3600L pickup på min Elac istedet for min Ortofon Quintet black S. Og er lettere chokket. Nu lever musikken langt mere og kommer pænt ud af højtalerne. Selv om lyden på samme måde slet ikke har samme tynde i bassen og i vocal'erne samt den mere rolige top. Ja så er det ikke på samme måde tamt. Den Pu virker som en utæmmet teenager der vil det hele men ikke har færdighederne. Men kedelig nej. Kender ikke meget til denne AT3600L eller Audia Technica pickup'er i det hele taget. Men klart et skridt i den rigtige retning, nok fordi det er en MM Pu som jeg tror den er. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2021 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med opdagelsen
Og ja, det er ganske enkelt fordi (som Mikkel skriver), at din Project gør det væsentligt bedre som MM-riaa end som MC-ditto.
Dette kan løses ved at montere en rigtig god stepup-trafo efter din Ortofon og så bruge riaa´en i stilling MM, som den er bedst til.
Eller du kan gå på jagt efter en endnu bedre Audio-Technica MM-pickup. Og ja, AT-3600 ER en MM, endda en af de billige, så der er
masser af potentiale.
@Mik112.... så først nu, at det var et spørgsmål.
Den med de 50 Kohm (Sony) tror jeg ikke på. De fleste CD-spillers ud-imp. ligger typisk et stede mellem 100 og 1000 ohm.
Det er rigtigt, at mange nyere produkter er "belemret" med en indgangsimpedans på 10 - 20 Kohm. Hvorofr ved jeg ikke.
På effekttrin har det ofte noget med stabilitet at gøre. Man kan vel ikke kalde det fejlkonstrueret, men en del nyere effekttrin
tåler af en eller anden årsag ikke at få deres ind-imp. øget til 50 - 100 Kohm uden at gå i selvsving.
Men det kan ha´ udfordringer at koble et apparat med en ud-imp. på 2 - 5 kohm sammen med et andet apparat med en ind-imp.
på 10 - 20 Kohm.
Undskyld til trådstarter for OT __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 06 Maj 2021 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så faldt 10-øren... og som jeg hele tiden har holdt fast i, så var det Project riaa'ens manglende evner som MC-riaa der var årsagen.
Gå nu ud og anskaf dig en rigtig god MM pickup ... og ikke for billig, hvis du skal ende op med en vinyllyd der minder bare lidt om din CD-afspillers.
F.eks. Clearaudio Maestro V2 som kun er er en snas dyrere end din Quintet...
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 07 Maj 2021 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nok især der fornøjelsen ligger med ældre teknologi og mere analogt udstyr. Man kan i langt højere grad have en indflydelse på resultatet - hvilket bestemt kan øge hele glæden ved musik-gengivelsen og vores hobby. Jeg personligt syntes f.eks det er super lækkert at køre med automat-gear..... men savner også at skifte gear selv i mange sammenhænge - hvilket også kan dele vandende i stor stil blandt bil-nørder. En pick-up er bare langt mere følsom, som et elektromekanisk stykke hardware, frem for digitale løsninger. Jeg er imponeret over tålmodigheden med f.eks pladespillere. Men må samtidig se det sjove i at jeg selv bruger tons af tid på at måle mine højttalere og forstå sammenhængen i dette. HIFI er og bliver en bredspektret hobby  Fedt du fandt forklaringen på din udfordring 
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 08 Maj 2021 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Kaj´s indlæg ovenfor skal du nok betragte som en "morsomhed". Tror faktisk ikke, slev med hans lange tid i Audioscan
i fordums tider, at han nogensinde har hørt et gedigent vinylsetup
|
|
|
Hæ hæ, det ændre jo stadig ikke på processen  Nå, spøg til side, håber Evolator får "hul" igennem med trådens forslag! __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2021 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|