Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 19:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Kuzma tonearm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2021 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg starte med at beslutte, hvilken pick up du skal have. Og for at svare på dét, er det vigtigt at forstå,
hvilken kvalitet din RIAA i Holfi’en har? Hvis det er en mellemklasse RIAA, så vil jeg foreslå, at du holder dig til en god MM pick
up, da du af den vej får mest lyd pr investeret krone. Har du en topklasse RIAA, så kan du kigge i retning af MC pick upperne.

Personligt ville jeg ikke vælge en unipivot tonearm, det er noget ‘’dingel-værk’’, som jeg synes er for irriterende i brug, men det
er jo en personlig sag. Derfor ville jeg ikke gå i retning af en UP-4 arm eller lignende, og jeg tror helt ærlig heller ikke på, at du
får bedre lyd, end med din Rega RB300. Du får brugt pengene, som brænder i lommen, stillet trangen til at købe noget
nyt/andet, men efter min mening ikke bedre lyd. Og du får en unipivot arm, der (synes jeg) er træls i daglig brug.

Jeg har selv to tonearme på min pladespiller. Den ene en ganske kostbar arm fra DaVinci Audio Labs, og den anden en Jelco -
TK850S. Jeg har også flere gode pick upper, og jeg er ikke i tvivl om, at lyden er bedre, når pick uppen monteres i DaVinci Audio
tonearmen, men det ér små forskelle..! Jelco er desværre lukket, men hvis du kan finde en TK850S arm, så ville jeg seriøst
overveje at strække budgettet lidt og købe den. Jeg synes det er den bedste tonearm til nogenlunde rimelige penge. Ellers din
RB300 og en rigtig god pick up.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2021 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Web01 skrev:
Egentlig er drømmen vel at finde en arm der kan levere 80% af ydelsen fra deciderede toparme, men til en helt anden pris (måske utopi)... 

Min pointe med Rega RB300 armen var netop, at du med den allerede er oppe på 80-90 % af ydelsen af dyrere arme... så du får lov at betale relativt meget, for en lille forbedring på tonearme. Her er pengene meget bedre brugt på en dyrere pickup (RB300 kan sagtens bære meget dyrere pickup'er, end dens pris indikerer!)

Du kan endda være så uheldig, at købe en dyrere arm, som er ringere end din RB300! Rega er altså ret langt fremme med deres tonearme, hvilket er årsagen til at mange producenter af pladespillere benytter dem som OEM arme. Andre producenter prøver selv at lave tonearme som kan konkurrere med Rega, men de er ikke lige så gode!

Hvis jeg en dag skulle "nedgradere" fra min Reed tonearm, så ville jeg gå efter en Rega RB880 som lige er lidt lækrere end en RB300 (330)...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Juli 2021 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

@Web01.

"Precision"-armrøret er bredere længst fremme hvor PU monteres (huset).

Up-4 er kun "dingelværk" i folks hoved. Når armen er sat op og nålen aftaster rillen er der ingen slinger i valsen.
Faktisk er UP-4 nemmere på mange punkter, eksempelvis justeres Azimuth ved rotere en asymmetriske kontravægt
(ingen skruer der skal skrues), armen er afstemt til nålespidsen skal placeres lodret under endestykket hvilket betyder
der i realiteten ikke er brug for protractor til justeringen.

Du benytter "Grønt" armrør til de bløde MM.
"Blåt" til stive MC
"Rødt" til midt-i-mellem (der findes imidlertid en "cartridge/armtube-tabel" på nettet som specifikt fortæller om hvilket
rør til hvilken PU.

ps. Spiller selv med DP-6 men havde i tidlige dage også en UP-4 som jeg grundet min daværende manglende indsigt i
pu/arm-kombinationer solgte videre.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 11 Juli 2021 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev Nils, så er min erfaring, at unipivoter er noget dingelværk i daglig brug = ved betjening. Det har intet at gøre med
noget, der foregår oppe i mit hoved, lad nu være med at sige sådan noget vås!

Det er mine erfaringer fra praksis gennem snart 40 år. Jeg har haft både UP4 og andre unipivot arme, og for mig er de
uacceptable i daglig brug. Andre har det fint med, at de dingler ved betjening, og godt for dét. Nogle unipivoter er rigtig godt
dæmpede, men så er vi typisk i en helt anden prisklasse, og dermed uden realisme ift, hvad trådstarter efterspørger. Jeg synes
det er vigtigt trådstarter bliver gjort opmærksom, også på ulemperne. Og jeg er enig med Mikkel i, at den nuværende RB300 nok
er en bedre tonearm, end flere af kandidaterne, der bliver bragt i spil…

7100Vejle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!

Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Juli 2021 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jamen alle tonearme er da noget dingelværk. Jeg oplever ikke min up-4 dingler mere end min Jelco 750.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2021 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

@MortenB.

Når jeg skriver dingelværket kun er noget man oplever i hovedet er det jo fordi armen føles løs (af logiske grunde) når
man fysisk tager fat i den. Men, når armen er i rillen i færd med afspille plade er der ingen dinglen set fra nålens
synspunkt (bør ihvertfald ikke være hvis justeringen er ok).

Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Juli 2021 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hvad med AudioMods mark 3 . Heftigt moddet Rega arm . 645 pund . Se : www.audiomods.co.uk .
Til top Vis Bryde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryde

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2021 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

@Web01.

I samme åndedrag jeg forslog UP-4 vil jeg også foreslå SME serie-lll.
Af og til sælges en gammel pladespiller med SME serie-lll for nogle få tusinde kroner. Forsøg sælge værket videre og du
kan være heldig være tilbage med tonearmen for 1500-2000kr.

(ligesom med Mørch-armen fås der forskellige armrør til nåles forskellige stivhed)

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 12 Juli 2021 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Det drejer sig om synergi. Inden man vælger tonearm skal man træffe beslutninger vedrørende valg af pickup og riaa.

Der findes både dårlige og gode pickupper uanset princip (mm eller MC).

Vælger man mm kan man klare sig med en billigere riaa. Et godt eksempel er EAR´s riaa eller en klon af samme med bedre caps.

Er den foretrukne en MC bør man vælge en med LAV impedans og en passende mc/riaa. Der er en håndfuld at vælge imellem.(noget dyrere)
Når valget er truffet kan man optimere med en passende tonearm. Kort og godt "en ligning med 3 u-bekendte"

Både Mørch og EPA 500 kan tilpasses så egenresonnansen holdes omkring de 12hz. SME3S kan også bruges. Grace 707 osv.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juli 2021 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Ja det er sgu lidt en jungle. Jeg tænker lige præcis omkring synergi-effekter er jeg helt på herrens mark. Har ikke hørt så forfærderlig mange kombinationer. Jeg er meget lydhør for kombinationer.

Måske man skulle starte med en pickup som passer til rega´en men kan flyttes over på en anden
arm senere. Jeg tænker at pickuppen kunne ligge i omegnen af de 5000kr +/-

Mit nuværende setup består af flg.:
Holfi pre NB2se
Holfi elipse riaa m mulighed for at loade MC-delen med hh 100ohm og 1000ohm (mm 47kohm)
Holfi power Nb3se
Dynaudio Contour 30
Kabler fra argento
Pladespilleren er en nyindkøbt Troels Gravesen ombygget Lenco L75 lige nu uden arm

Har som tidligere nævnt haft kig på UP4, men også smeIII, synes Jelcos arme også kan noget (ved godt at firmaet er lukket, der er ikke nogen brugte til salg), Har også set en Kuzma Stogi S med en Hana SL pickup til ca 1100Euro. EPA501 er interessant men svær at finde.

Ja, jeg medgiver at jeg virker lidt vægelsindet. Men der kommer simpelthen så mange gode indspark, ny arm/gammel arm, pickuper i alle afskygninger. Jeg sætter virkelig pris på Jeres input og erfaringer- bliv endelig ved. I bund og grund vil jeg jo gerne undgå at overkøbe/underkøbe.

mvh Michael

Til top Vis Web01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Web01

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 12 Juli 2021 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det handler om, hvorvidt det du vil er at have en anden tonearm til din pladespiller? Eller om du vil have ‘’mest vellyd
for pengene’’? Hvis det sidste, så brug din RB300 og køb en bedre pick up…

Jeg har også en gammel SME Series III tonearm liggende, og sådan en er superfin, men skulle man få mulighed for at
sammenligne med en RB300 er jeg ikke sikker på den er bedre. Pointe, du riskerer at lave en nedgradering, eller bare ‘’få noget
andet’’.

Hvis jeg forstår dig rigtig har du brug for, at din forhandler justerer tingene for dig? Hvis det er rigtig forstået, så tror jeg du får
meget mere ud af at tale med din forhandler om dine behov og ad den vej vælge den bedst mulige pick up til dit system. Måske
forhandleren har forskellige pick up’s monteret på nogle pladespillere, og så kan du tage din RIAA under armen og lytte til
forskellige muligheder ved brug af din egen RIAA. Jeg tror du kommer længst af den vej. Du må ud og lytte og prøve noget i
praksis…

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2021 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

@Web01

Så vidt jeg kan læse mig til benytter Troels Gravesen him self, både Mørch og SME til sine Lenco

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2021 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu leger med ideen om at starte med at bruge rega rb300´eren til man møder én af de nævnte arme til salg- Hvad tænker I så evt om en
Nagaoka mp-500? Synes omtale af den lyder lovende, og den skulle også passe compliance-mæssigt i en rb300. Nogen der kender til denne pickup?
mvh
Michael

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 12 Juli 2021 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Troels har ikke Lenco. Han bruger en Kuzma 4point 9” tonearm på et Kuzma værk. Dertil har han en ældre Denon sag i kælderen
med en DP6 arm, som han bruger til at grovjustere sine højttalere inden finjusteringen så finder sted i stuen på det primære
anlæg.

Det var faktisk, da han høre min Sikora pladespiller det stod klart for ham, at ‘’vintage’’ spillerne ikke længere var gode nok, og
derfor investeringen i Kuzma pladespiller og arm.

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2021 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

@nils. Ja også også Jelco

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 12 Juli 2021 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

For det ikke skal være lyv købte Troels faktisk også sin Jelco TK850S efter han havde haft min til låns

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2021 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

@mortenb de er også fede de jelco. Men små 10000 plus pickup er mere end jeg på nuværende tidspunkt vil ofre. Det kan
selvfølgelig se helt anderledes ud om noget tid😆
Mvh michael

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 12 Juli 2021 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Det har jeg fuld forståelse for, og netop derfor foreslår jeg du beholder din RB300. Efter min mening skal du op i den prisklasse
en TK850S koster for at få noget du kan sige er en klasse bedre, end hvad du har.

Mht pick up, så har jeg ikke selv Nagaoka MP-500 som du spørger til, men jeg synes at huske nogen herinde har omtalt den.
Måske de kan byde ind… Alternativt laver HANA nogle ret gode pick upper i en prisklasse, som jeg tror passer til dit budget.

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2021 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej Morten
Jeg har ofte en tendens til at gå all in når jeg går i gang og det kan hurtigt blive lidt overkill. Har flere gange haft kig på den 850.
Lige nu er der som sagt en Kuzma Stogi s med en Hana sl til ca 8000 til salg brugt ca 1.5 år gammelt. Måske det ville være et
sted at starte? Ellers tænker jeg at det bliver en ny pickup.
Mvh Michael.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 13 Juli 2021 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke Stogi S / Hana sl kombinationen, så det er svært at svare på. Ditto ikke til at vide, hvordan match er med din
RIAA, da det er en low output MC. Hvis ikke din RIAA er ‘’god nok’’ til en low output MC pick up, så ender du let med, at matchet
mellem Hana SL og din RIAA sættter begrænsningen. Vel og mærke på et lavere niveau lydmæssigt, end du ellers vil kunne
lykkes med for samme budget.

Jeg synes du står overfor et valg, hvor du enten køber brugt og tager chancen, eller køber nyt (ny pick up), hvor du kan få
rådgivning og hjælp til montering/justering fra en forhandler.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes