| Forfatter |
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 13 Juli 2021 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men i så fald har du jo så et argument for også at investere i en ny RIAA, som er god til MC pick upper __________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
Web01 Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 13 Juli 2021 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe. Tror jeg må hoppe i den dybe ende og købe brugt. Men som sagt er det spændende at høre fra Jer der har rodet en del
mere med analog. Så er jo ikke til at vide hvor vildt det kan eskalere på et tidspunkt. Lige et spørgsmål mere ift justering. Kan
jeg nøjes med den protaktor, der fulgte med rega-armen eller skal jeg ud og finde en anden? Og i givet fald hvilken kan så
anbefales?
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Bryde Forum Bruger


Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 396
|
| Sendt: 13 Juli 2021 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Protractor : kig på "vinyl engine " . masser af disse til download .
|
| Til top |
|
| |
Web01 Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 13 Juli 2021 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Bryde takker. Det vil jeg gøre. Mvh Michael.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 13 Juli 2021 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det har virket tydeligt fra starten, at trangen til at købe en anden tonearm fylder en del  og når det er sådan, så er det
som regel sådan det bliver
Jeg kender ikke din RIAA, men er bekymret for, om den er god nok til, at du får et godt resultat med en low output MC pick up.
Jeg ved ikke, om du så dét, men for nylig var der en anden bruger herinde, som ikke kunne forstå lyden var forholdsvis dårlig fra
hans ellers fine pladespiller med en rigtig god low output MC pick up. Ved skifte til anden pick up (husker ikke lige, om det var
MM eller high output MC) var lydkvaliteten langt bedre, og som han havde håbet den ville være. Konklusionen var altså, at
RIAA’en ikke kunne følge med ved brug af low output MC pick up. Prøv evt at finde/læse den tråd inden du beslutter dig
endeligt… __________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
Stille Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2014 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 13 Juli 2021 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Web01 skrev:
Hehe. Tror jeg må hoppe i den dybe ende og købe brugt. Men som sagt er det spændende at høre fra Jer der har rodet en del
mere med analog. Så er jo ikke til at vide hvor vildt det kan eskalere på et tidspunkt. Lige et spørgsmål mere ift justering. Kan
jeg nøjes med den protaktor, der fulgte med rega-armen eller skal jeg ud og finde en anden? Og i givet fald hvilken kan så
anbefales?
Mvh Michael |
|
|
Mht. protractor skal du have en der specifikt passer til din tonearmslængde. Hvis din nye arm er længere eller kortere end REGA-armen vil du få for
megen fejlsporing.
Vinyl-engine er et godt sted. Der kan du også aflæse den effektive længde for mange af de tilgængelige tonearme.
|
| Til top |
|
| |
Web01 Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 13 Juli 2021 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten. Er ikke nødvendigvis ude efter ny arm. Har lige nu kig på en mmpickup i den gode ende. Så kan det være at rejsen
ender her ( for et stykke tid😉)
Tror også at nysgerrigheden er blevet vakt når man læser hvad Troels har haft af arme på værket. Så tænker måske at starte
med en god mmpickup på rega rb300’eren. Hvis hififeberen så stadig raser er der god tid til at spare op og finde den rigtige
arm/pickup/Riaa.
Har skrevet med konstruktøren af riaa’en som mener at den godt kan levere en rigtig god oplevelse- også med low output MF’er
I bund og grund er jeg ligeglad hvilket princip jeg lytter til. Synes det er fedt at blive præsenteret for de faldgruber der er.
Sætter pris på dine konstruktive indspark. Er godt klar over at træerne ikke vokser helt ind i himlen- men et stykke af vejen er
også helt fint for mig.
Så kan det være at det kan blive en jelco eller andet med tiden. Tænker at investeringen også skal stå mål med størrelsen af
pladesamling mm. Men som mange andre bliver jeg nemt grebet af stemningen og er klar til at sælge bil, hund og førstefødte.
Jagten er nu også en interessant del, faktisk den eneste grund til at jeg går på loppemarkeder- ligepludselig Står der en
McIntosh eller ….
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 13 Juli 2021 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Web01.
Det bliver nemmest justere hvis protractoren er til samme geometri som armen (husk også længden).
Men du kan i realiteten benytte en hvilken som helst protractor blot skal du så vide pu må tvistes på plads. (Dvs nålen
ender med ikke at sidde symmetrisk på armen).
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 13 Juli 2021 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps Web01.
Sålænge nålen kan lignes med de to nulpunkter i samme geometri sidder nålen som den skal, men ikke nødvendigvis i
optimal ballance.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 13 Juli 2021 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Web01 skrev:
| Er ikke nødvendigvis ude efter ny arm. Har lige nu kig på en mm pickup i den gode ende. Så kan det være at rejsen ender her ( for et stykke tid) Så tænker måske at starte med en god mm pickup på rega rb300’eren.
Har skrevet med konstruktøren af riaa’en som mener at den godt kan levere en rigtig god oplevelse- også med low output... |
|
|
De fleste riaa'er egner sig bedst til "højt" input, dvs. MM eller MC med stepup-trafo. Så jeg synes det giver rigtig god mening med en MM i den gode ende og RB300 armen, og så din Holfi riaa, som er intet mindre end fremragende med højt input...
Skulle jeg vælge mit eget "budget" vinylsetup, så ville det være min gamle Gyrodec med en RB880 arm og en Clearaudio Maestro pickup... der får man dælme meget vellyd i et enkelt setup!
|
| Til top |
|
| |
Web01 Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 13 Juli 2021 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@mikkel.
Tak for indspark. Har også tjekket clearaudios mm’er ud.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |