Forfatter |
|
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg skal selv til at bruge kork domes til mine højtaler, som skulle være bedrer en spikes i mit tilfælde de fjerner simpelthen flere vibrationer, men kender flere som bruger domes til deres grej, så ja det kan du godt håber det hjalp lidt...
mvh Novisad
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Ganske interessant dette her - sikken jeg kan lære noget her!
Al min elektronik står i et Audiotech-rack, som er spiket til et parketgulv, og hver af de 4 hylder er en hård plastlamineret plade, som er spiket ned i racket. Så der er forsøgt at minimere dæmpning ved at lede energien væk fra komponenterne, ned i gulvet.
Omvendt fiser al vibration i gulvet lige durk op i apparaterne! Drt kan enhver forestille sig. I mine gamle hi-fi dage var "afkobling" altså lig med tilkobling! Tilmed var højtalerne også spiket ned i gulvet, hvilket vel egentlig gjorde at højttalervibrationerne havde størst mulighed for at forplante sig op i elentronikken! En stiv klingenge konstruktion, men det blev sagt, at dér kom sgu attack på tingene på den måde.
Jeg forstod sgu egentlig aldrig det fornuftige i dette arrangement, og lyttede sgu heller ikke for hver step jeg ændrede. Så kan der ske det, at man lydmæssigt konstruerer noget der mere og mere ryger ud af en tangent, der til sidst ender med, at man spørger sig selv: hvorfor lyder dette 100.000,- kr.s anlæg egentlig ikke godt?
Nu vil jeg af visuelle grunde gerne behold dette her Audiotech-rack. Hvad skal jeg gøre for at forbedre afkoblingen på det?
Mine nye HT-er har ikke spikes (Dali grand diva), og står på gulv uden nogen afkobling - jeg vil nu prøve noget kork. Det er bare synd at alle kork-forslagende her i tråden går ud på at bruge kork-fliser fremfor brugte propper fra Jack Daniels, men det kan jeg dog godt for en stund leve med.
Det hele må dreje sig om, at der skabes en dæmpet fjeder mellem underlag og apparat. Denne fjeder er kritisk, og skal passe præcist til det konkrete sted. Så det der virker optimalt i en konstruktion, er måske ikke 100% det samme der virker helt optimalt i en anden konstruktion. Så nu har vi 24 flere knapper at skrue på! |
|
|
Ja nu er du kommet på glatis. Vinpropper kan da osse gøre fyldest  . Smid først 6 flasker vin (uden skruelåg eller plastprop) i hovedet, undgå at kyle propperne efter din hamster. Sov så en halv times tid, så er du klar til eksperimentet  . Skær propperne op i stykker af passende tykkelser, en ostehøvl er nok ikke sagen, men en god målestok og en skarp kniv gør sikkert underværker. Prøv så med forskellige tykkelser og antal. Jeg bruger 3 punkts understøttelse, men jeg finder nok snart på at supplere med en mere. Glæder mig allerede til vinen  . Du bliver nødt til, at lave din egen afstemning, men du skal undgå, at lyden begynder at kravle op i enhederne og komme derfra, det er et sikkert tegn på forvrængning. Racket er et problem. Her ville jeg egentlig blot foreslå Kommunekemi omgående, men måske du kan redde lidt af det alligevel. Først væk med de hylder, dernæst skal du lave lignende hylder i spånplade, som du evt. kan male eller du kan købe dem laminerede. Spiksene mod gulvet SKAL væk, erstat dem med noget andet, skru dem ud eller hvad der lader sig gøre. Stil evt. racket på lidt kork - mere vin hik. I hvert tilfælde bør du bryde den mekaniske sammenkobling af dit line-up, som du har gang i. Det resulterer typisk i pjevset lyd, med tendenser i retning af resonanser. Under alle omstændigheder ryger det meste af dynamikken på den konto.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novisad skrev:
Hej jeg skal selv til at bruge kork domes til mine højtaler, som skulle være bedrer en spikes i mit tilfælde de fjerner simpelthen flere vibrationer, men kender flere som bruger domes til deres grej, så ja det kan du godt håber det hjalp lidt...
mvh Novisad |
|
|
Vær opmærksom på, at domes er blødere.
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippene KvK.
Der går lige et par uger inden jeg har gennemført alle tippene. Der skal også bruges nogle dage på tømmermænd.
mvh
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der bliver da drukket tæt i Kork Klubben - hik  . Måske man skulle prøve at eksperimentere lidt med det materiale - har prøvet med svampegummi under cd-spillen og det duede slet ikke, lyden blev helt hul __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hahaha ja så dan kan det gå...
mvh novi
|
Til top |
|
|
octo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det grænser op til usportslig optræden det her  . Propper skal sidde i flasker, som der enten er vin eller ånder i.
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne være interessant at eksperimentere med dæmpede fjedre, jeg har en teori om at det kunne være ret optimalt til afkobling.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er på en måde også fascineret af det. På den anden side, så nærmer vi os vel en art flydende ophæng på hele skidtet hvis vi sætter det hele på fjedre. Om det er hængt op, eller blævrer på bløde fjedrer er vel det samme? Og er det godt?
Kork er vel nogenlunde det samme som en stiv og meget progressiv fjeder? Progressiv på den måde, at den bliver meget stiv når den presses lidt.
mvh
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Jeg er på en måde også fascineret af det. På den anden side, så nærmer vi os vel en art flydende ophæng på hele skidtet hvis vi sætter det hele på fjedre. Om det er hængt op, eller blævrer på bløde fjedrer er vel det samme? Og er det godt?
Kork er vel nogenlunde det samme som en stiv og meget progressiv fjeder? Progressiv på den måde, at den bliver meget stiv når den presses lidt.
mvh
|
|
|
Jeg tror kun fjedre dur hvis de er dæmpede som i f.eks. hjulophæng (fjeder/støddæmper) Ideelt set skulle både fjederkraft samt dæmpevirkning være justerbar.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Det kunne være interessant at eksperimentere med dæmpede fjedre, jeg har en teori om at det kunne være ret optimalt til afkobling.
Mvh,
Karsten |
|
|
Der findes vist et produkt der hedder Townsend seismic sink, der benytter et princip a´la det du vævner.
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget kork skal der under højttalere og er det bedre end spikes ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer; start med en halv tomme! (De tykke bordskånere, 2 stk til 15-20kr, jeg bruger 3 stk pr. højttaler (2 forrest, 1 bagerst) Prøv det!
Er det bedre end spikes?
Det finder du ud af selv derhjemme, der er ingen facitliste. Men nogen forskel, det er der altså! 
|
Til top |
|
|
LaMancha Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Det finder du ud af selv derhjemme, der er ingen facitliste. Men nogen forskel, det er der altså! 
|
|
|
Man kan også lege meget med at kombinere flere ting, og prøve med andre materialer.
Kork brugte jeg meget tid på, men har efterfølgende prøvet at kombinere det med spikes med success, men tror det er meget individuelt så prøv og leg med det, tror også det har noget med gulvtype at gøre  __________________
NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D
[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit gulv er af fyrretræsplanker - er det godt med kork på det ? Kan man stadig købe korkfliser hos eks. Silvan og kan sådanne typer anbefales ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm, tror også jeg vil prøve med noget kork.... spændende..
__________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jbdk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 185
|
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Hvor meget kork skal der under højttalere og er det bedre end spikes ? |
|
|
Jeg har placeret tre stakke bordskånere (de tynde fra Jysk). Hver stak er ca 1 cm høj. To foran og en bagerst. Det lyder rigtig godt i mit beskedne setup - bedre end SD fødder og spikes. Jeg har trægulv.
Om kork også er godt i dit tilfælde? Tja, det er jo utroligt billigt, så det kan jo ikke skade at prøve.
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbdk skrev:
Acer skrev:
Hvor meget kork skal der under højttalere og er det bedre end spikes ? |
|
|
Jeg har placeret tre stakke bordskånere (de tynde fra Jysk). Hver stak er ca 1 cm høj. To foran og en bagerst. Det lyder rigtig godt i mit beskedne setup - bedre end SD fødder og spikes. Jeg har trægulv.
Om kork også er godt i dit tilfælde? Tja, det er jo utroligt billigt, så det kan jo ikke skade at prøve.
|
|
|
Ja da, det skal prøves....Far må i Jysk og kigge på spisebordsartikler  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|